Hype U Can Fly

Vanmiddag de maiden vlucht gedaan, ik zal hier een review schrijven.

Op de club aangekomen is het model eerst zeer grondig gekeurd.
onze zeer strenge keurmeester heeft geen enkel minimaal gebrekje kunnen constateren en is tot de conclusie gekomen dat dit een zeer goed doordacht en prima gebouwd vliegtuig is.
Dan natuurlijk het "moment supreme", na een reikwijdte test samen met Michel Knol, die de zender bediende, het model met de neus in de wind gezet. Een blik op de windzak en gekeken of er veilig gestart kon worden, het gas er vol op en binnen tien meter los van het natte gras.
het model rustig laten klimmen, een bocht naar links, gevolgd door een rechte vlucht.
Trimmen is aboluut niet nodig, het zwaarte punt is prima in orde en het toestel vliegt uiterst stabiel, ook met lage snelheden. Na wat hoogte gewonnen te hebben natuurlijk ook de overtrek eigenschappen testen. Langzaam het gas dicht en voorzichtig up trekken. Het toestel vertoont werkelijk geen enkele neiging om over een vleugel weg te vallen, als het overtrokken wordt dan gaat het neusje rustig naar beneden en het model gaat over in een stabiele glijvlucht.
Nog enkele ronden gevlogen, snel en langzaam en daarna de landing ingezet, het gas er af en rustig laten zakken met de neus in de wind, hoogte verliezen en opvangen voor de landing, het model zweeft erg goed door gevolgd door een zeer zachte landing.
Conclusie: Een zeer prima toestel om mee te leren vliegen en er later ook nog wat meer aan te hebben. Het model overstijgt met ruime voorsprong de prima vliegeigenschappen van een Robbe Charter en naar mijn idee ook stukken beter dan een Funcub of Mentor van Multiplex, zeker gezien de aanschafprijs en het "bouwgemak".
Het model krijgt van mij een dikke tien.

Gerard.

Vraagje: zouden jullie voor mij het batterij-compartiment even willen opmeten misschien?
Ik wil even paar accu'tjes erbij kopen, maar wil voorkomen dat ik straks met een paar nutteloze exemplaren zit.

Ik denk overigens aan deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack (DE Warehouse)

Die passen zowieso. Gisteravond (eergister vrijdag), even een 2200 mah erin gehad namelijk deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Pack en aangezien deze passen, zullen jouw accu's ook passen ('mijn' accu-afmetingen zijn .5 cm groter dan de jouwe.)

@Gerard. Je wilt niet weten hoe toegewijd ik ben..
Ik dacht vanmiddag toen ik thuis kwam, ik verveel me ik ga terug:):P
Nee, ik was, tot mijn grote schaamte, de schroeven voor de vleugel-romp bevestiging kwijt. Waren uit m'n vleugel gevallen in het zand. Gelukkig lagen ze er nog.

Mensen, neem dit van (oorspronkelijk) Gerard en (ervaringsdeskundige) mij aan, draai je nijlonschroeven in de romp nadat je de vleugel hebt losgehaald, anders raak je gegarandeerd je schroeven kwijt. Nu had ik het geluk dat ik er tijdig achterkwam en niet te ver van de club woon, waardoor ik even kon fietsen, maar dat wil je niet.
En trouwens Gerard. Dit is niet wat je denkt dat het is ;) (01.20)

Groet.

Update van gister:
Gister toch nog maar even het hoogte- en richtings-roer vastgemaakt in de servo.
Sluiting van het servoarmpje op het richtingsroer gaaat moeilijk. Lukte niet met vingers, niet met pincet, dus maar met tangetjes geprobeerd. Gevolg?
Sluiting omgebogen en scheurtje erin:
Je kan het scheurtje/buiging net zien.

Ook bij ons is het linkje gebroken geweest. Zwak punt, slordig, maar geen ramp. Ophanging van het voorwiel blijkt verder vrij stevig.
Wij vliegen sinds januari met dit model, het is de favoriet van m'n zoon gewoon omdat ie super lekker vliegt, landen super gaat, opstijgen zeer kort kan enz. Eenvoudige loopings etc wil ook prima lukken.

Enige nadeel van dit model is dat je slecht bij de motor en regelaar kunt komen door de vastgelijmde kap. De motor is eenvoudig maar heeft ons nog niet in de steek gelaten.
CG maakt niet zoveel uit, je kunt makkelijk extra gewicht in het luik stoppen, of een zwaardere accu in stoppen.
Na een tijdje slijten de wielen, maar niet onredelijk.
Met wat meer wind wil ie soms bij taxien met de vleugels op de grond komen. Omdat wij op asfalt landen heb ik die afplakt met tape.

Super beginnersmodel, maar verder ook heel leuk.

Vanavond eerste 'eigen' vluchten gemaakt, namelijk 2. Wel onder begeleiding van een instructeur.
Ging heel lekker. 1e vlucht stuurde ik de bochten niet goed. Kwam ik er voor de 2e accu achter dat ik met richtingsroer stuurde, niet met rolroeren:hammer:. Faal, maar weer een les. Was namelijk een charter gewend (wel 3 vluchten :)) Accu trouwens ongeveer dood gevlogen. 2e vlucht ging beter. Rolroeren deden het dit keer wel:P
Gaat trouwens snel hoor, de tijd, als je leuk bezig bent (cliché, ik weet het, maar ik wou het nog maar eens benadrukken.
Morgen clubwedstrijd, namelijk midzomercup. Doe zelf denk ik niet mee.

Groet.

Mijn accu's lagen gister bij de douane en zijn om 22.45 gesorteerd, dus ik denk dat ze vandaag binnenkomen. En wat denk je, dan ben in in duitsland. De ochtend en middag althands:confused:

Ik mijn vliegtuig binnen. Een blauwe.
Binnen 15 minuten in elkaar natuurlijk, want heerlijk eenvoudig.
Lastig vind ik het een goede positie voor ontvanger + satelliet te vinden.
En nog lastiger vind ik de plaatsing van de accu.

Vraagje daarover.
- Hoe hebben jullie de batterij geplaatst? Er is teveel ruimte en je wilt natuurlijk voorkomen dat de batterij gaat rondzwerven tijdens vliegen. Fotootje misschien?
- Bij plaatsing van de batterij zo ver mogelijk naar voren, bereik ik nog altijd niet het officiele zwaartepunt (op het zwaartepunt helt het vliegtuig nog naar achter).
Hoe hebben jullie het zwaartepunt? En hoe hebben jullie dat bereikt?

Ik wacht af!
groeten
Dave

Lastig vind ik het een goede positie voor ontvanger + satelliet te vinden.
En nog lastiger vind ik de plaatsing van de accu.

Vraagje daarover.
- Hoe hebben jullie de batterij geplaatst? Er is teveel ruimte en je wilt natuurlijk voorkomen dat de batterij gaat rondzwerven tijdens vliegen. Fotootje misschien?
- Bij plaatsing van de batterij zo ver mogelijk naar voren, bereik ik nog altijd niet het officiele zwaartepunt (op het zwaartepunt helt het vliegtuig nog naar achter).
Hoe hebben jullie het zwaartepunt? En hoe hebben jullie dat bereikt?

Hoi Dave,

Hierbij de foto waar we de ontvanger en satelliet hebben.
full
full

Dit wijst zichzelf wel.
Ongetwijfeld zat er bij jou ook klittenband bij het vliegtuig.
Dit heb ik inmiddels op een van de accu's geplaatst, en ik moet toegeven, het werkt niet super. Het voegt eigenlijk niks toe.
Echter zolang je gewoon moet leren vliegen is het geen probleem dat het los ligt. Kan niet zoveel kwaad. Als je het storend vindt, kan je een stukje schuim gebruiken om de restruimte op te vullen.

Zwaartepunt was bij ons eigenlijk meteen goed.

Hoop dat dit helpt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zwaartepunt is niet heel kritisch bij dit vliegtuig,
@struggleforlife, waar ligt jouw zwaartepunt?
je hebt de accu toch wel in het luikje helemaal voorin neem ik aan, hoeveel mAh is je accu?

Ga ik straks even nameten.

Echter toen ik gister de accu (turnigy 3s 2200) helemaal voorin (in het luikje, maximaal naar voren) plaatste, hing het vliegtuig bij 85 mm van LE nog naar achter, terwijl ik heb geleerd dat het vliegtuig op het CG beter naar voren kan hangen.

Verder nauwelijks gewicht aan electronica in het vliegtuig, dus ik kan eigenlijk geen andere gewichtsverdeling hebben dan jullie.

dan vliegt het toestel goed met die accu, gewoon gaan vliegen, toestel vliegt fantastisch, zwaartepunt komt dan overeen met die van Jasper.
met alle roeren zo recht mogelijk hoefde het toestel nauwelijks getrimd te worden dus lijkt me dat voor die van jou ook geen enkel probleem.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord.

Ik heb in ieder geval een batterij-compartiment gemaakt, zodat de batterij in elk geval stevig vast zit.
Aankomende week koop ik een aparte ontvanger accu. Die monteer ik ook vóór het zwaartepunt (tegen de voorwand van de cockpit). Daarna kijk ik opnieuw hoe het met het zwaartepunt is gesteld.

Vervelend overigens dat het motor-compartiment niet toegankelijk is. Als er eens iets mis is met de motor of regelaar (niet ondenkbaar), kan je niks zien of doen. Dan moet je op de gok ergens beginnen te snijden....

full
full

Vervelend overigens dat het motor-compartiment niet toegankelijk is. Als er eens iets mis is met de motor of regelaar (niet ondenkbaar), kan je niks zien of doen. Dan moet je op de gok ergens beginnen te snijden....
full

Lijkt me niet helemaal. Je ziet de bevestigingsrand toch? De sticker haal je er vanaf.(onderkant), dan begin je heel voorzichtig en ondiep...

waarom een aparte ontvanger accu?
nodeloos gewicht en de servo's gebruiken weinig stroom, misschien dat je vliegduur met 30 seconden verschilt, groter zal het niet zijn.
De Ucanfly is een zeer goed doordacht concept, het toestel vliegt echt wel goed ook al klopt het zwaartepunt niet helemaal volgens de beschrijving. Wij hebben het uit de losse pols gecontroleerd en goed bevonden en voila, het toestel vliegt erg goed.

Back