Hype Wow Hotliner

Hallo allen.
Gisteren heb ik een Hype Wow Hotliner besteld bij een Hollandse Webshop.
Dit wordt mijn eerste elektro glider met een span van 1600mm.
Ben erg benieuwd hoe dit toestel zal gaan vliegen straks.
Zal het vooralsnog met de stock set up gaan vliegen.
Maar wellicht tzt een andere motor erin steken.
Zijn er nog piloten die ook met een Hype Wow Hotliner vliegen?
Vr Gr Erwin

Wow

Yups,

Ik heb ook een Wow voor erbij. Wel een aardig kistje om effe te spelen. reageert goed op de roeren, heeft eigenlijk geen richting nog, je kan hem prima met alleen ailerons vliegen. Verwacht niet TE veel thermiek eigenschappen, hij blijft alleen boven wanneer de bloemkolen uit de grond getrokken worden van de thermiek.

Leuk voor tussendoor, leuk voor aan de helling, langzaam vliegt hij niet al te best, dan heeft hij de neiging erg veel hoogte te verliezen. Het geld is hij wel waard, maar weet niet of ik hem een tweede keer zou kopen. De bijgeleverde motor voldoet prima. Ik zou geen redenen weten er een andere in te zetten. De regelaar brandt volgens sommigen door, maar daar heb ik nog geen last van gehad, ik vlieg hem met 3 lipo's 2200 Mamp en heb er al aardig wat pakketjes mee opgevlogen (of beter mn zoon)

have fun, voor een eerste electro zwever is het een prima kissie als opstap naar de composietkissies. Leren vliegen doe je er wel mee.

have fun

Beste Erwin,
ik heb al geruime tijd een Wow voor "erbij", vaak vlieg ik er niet mee maar telkens ik er een paar vluchten mee gedaan heb ( van zowat 20') ben ik toch altijd "voldaan", in het opgegeven forum kan je al heel wat opsteken, maar als je goeie lipo's hebt (bvb 3S van 30-40C) vervang dan toch maar de esc door een zwaarder type (bvb 40A,bec 3A) en let vooral op de hoogteroer uitslag (6mm is echt voldoende) anders riskeer je afkippen als je een keer een iets te trage bocht neemt, rols mogen 15mm hebben (anders ie ie echt wel traag in rollen), en stel ze ook in als spoilers met ietsje up, maar landt ook normaal als je van wat verder afkomt.
Voor zweven lees mijn bijdrage #100, je aktiveert dus best een 3-standenmodus (zweven,akro en remspoilers)
De lipo zit bij mij helemaal achteraan in de romp, een 2.4 assan-ontv. ligt tussen lipo en vleugel-onderkant en het CG is alzo op einde merkteken, gewicht vliegklaar ~950gr.
De motor is echt prima (model 3536-1130kv-105gr-as 4mm) en verdraagt makkelijk 35-38A voor 10-15sec en kan dus zeker 15x klimmen op één lading 2200mah,
Als je de standard-esc gebruikt controleer dan wel of de rem "aan" staat en of ie niet te heet wordt...
veel succes ermee

Heren.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Vandaag mijn Hype Wow binnen gekregen.
Viel me al gelijk op hoe rank en slank deze dame is.
Ik ga deze week beginnen met het opbouwen en vliegklaar maken van deze kist.
Wil er de tijd voor nemen en het netjes doen.

Het zal allemaal niet veel voeten in de aarde hebben, maar het enige wat me nu nog wat hoofdbrekens geeft, is hoe exact de V-Tail aan te sturen.
Dit wordt mijn eerste kist met een V-Tail aansturing.
Heb ervaring genoeg met de conventionele kisten, maar deze V-Tail is voor mij een vak appart.
het gaat mij er straks vooral om dat ik de juiste instelling van rudder voor elkaar krijg.
Voor de meesten van jullie waarschijnlijk de meest logische zaak van de wereld, maar ik wil er straks zeker van zijn dat ik de aansturing van hoe de rudder roeren worden aangestuurd correct functioneren.
Zal vast niet de eerste en laatse persoon zijn die er pas tijdens het vliegen achterkomt dat het model niet helemaal doet wat het moet doen, omdat er bepaalde zaken verkeerd staan.

Ik heb er al wat contact over gehad met Louis, die ook een Hype Wow heeft, maar ik twijfel nog steeds.
Niet door Louis hoor, maar wel door mijn eigen kunnen.

Zoals ik het zie, zag Louis het toch anders en ik ben even de 'weg' kwijt.
Ik zie het zo:

Met mijn Spektrum DX6i maak ik een V-Tail mix aan.
Dan kan ik met de linker gas stick het gas aansturen door de stick omhoog/omlaag te doen.
En met de linker stick van links naar rechts te bewegen kan ik het rudder aansturen.

Met de rechter stick kan ik omhoog/omlaag de elevator (hoogteroer) bedienen.
En met de rechter stick van links naar rechts kunnen de Ailerons op de beide vleugels worden aangestuurd.

Alles behalve het rudder begrijp ik nog niet helemaal.
Ik zie het zo wat het rudder betreft:

Als ik de linker stick naar links beweeg...................
Dan gaat het roer op de V-Tail dat rechts zit dan naar beneden.
En tegelijkertijd gaat het roer op de linker V-Tail naar boven.
Er even van uitgaande dat ik dan achter het toestel sta en dus richting de vliegzijde kijk.

Want als ik de Ailerons op beide vleugels aanstuur, dan is dit exact ook zo.
Als ik de rechter stick naar links duw, dan gaat de Aileron op de rechter vleugelhelft naar beneden en die van de linker vleugelhelft omhoog.
Ook weer achter het toestel staand met de ogen richting de vliegrichting.

Zit ik hier nou juist on helemaal onjuist met deze denkwijze aangaande de aansturing van hoe het rudder dient te lopen op de V-Tail?????
Ik vind het af en toe knap lastig.
Vr Gr Erwin

Erwin,

Misschien wanneer je de topic-naam veranderd in "v-tail instellen vraag" dat je sneller antwoord krijgt!

Ben ook erg benieuwd!

grt, Louis

Hallo Erwin,

Het simpelste met een v-staart is om één van je staartvlakken recht omhoog te laten wijzen, en dan te doen of het een "normaal" richtingroer is. Je zal dan zien dat hoe jij het beschrijft precies verkeerd om is!

Succes en groeten,
Jan

Gaaf Erwin en zie ons straks rondjes achter elkaar vliegen ; een Wow en een Easystar Quat ; stoeltje erbij en 20 minuutjes relaxen per accu
Hoop hem snel te kunnen zien Groet Kasper

Heren, dank allemaal.
Fredmens ook erg bedankt voor je uitleg.

Afgelopen middag begonnen met de bouw van de Hype Wow.
Was een leuke bezigheid kan ik zeggen.
Het bouwen is allemaal duidelijk en ben geen rare dingen tegengekomen.

Ondanks de uitleg van Louis en Fredmens zou het nu allemaal goed moeten staan met de roeren.
Zoals gezegt zal het hoogteroer op de V-tail en de beide Ailerons op de vleugels geen problemen geven.
Maar hoe het nou precies zit met het rudder..............
Ik zal wel niet al te snugger zijn, maar vat het eerlijk gezegt nog niet helemaal.

Ik heb het nu zo zitten:

Als ik achter het vliegtuig sta, dus met mijn ogen richting de vliegrichting, en dan de linker stick op de zender (gas-stick) naar links duw, dan gaat het rechtse roertje op de V-tail omhoog.
En het linkse roertje op de V-tail gaat dan naar beneden.

Dus tegenovergesteld van hoe de Ailerons op de vleugels worden aangestuurd.
Volgens zeggen en schrijven zou het zo moeten kloppen.
Kan iemand van jullie die dit leest alsjeblieft zeggen of ik het WEL of NIET goed heb zo?????

Graag een bevestiging, want eerder zal deze kist haar Maiden niet gaan maken.
Vr Gr Erwin

Bevestiging

Helemaal goed! Inderdaad tegengesteld aan de ailerons.

Succes met de maiden. Overigens, al zou je rudder verkeerd om sturen, met alleen rol en hoog zet je hem zo weer veilig aan de grond.

Super bedankt voor de bevestiging.
Je hebt ook helemaal gelijk dat zelfs al zou ik het verkeerd hebben ingesteld het toestel veilig aan de grond neer te zetten is, maar wou het graag op voorhand al helemaal correct hebben.

Wat de Hype Wow betreft ben ik zwaar in m'n nopjes.
Nog nimmer een toestel mogen hebben met een spanwijdte van 1600mm.
Ondanks dat het een beste lap met vleugel is valt het imposante wel tegen.
Had het allemaal iets dikker en vetter verwacht.
Beetje zoiets als een Multiplex Easy Star zeg maar.
Ik ben daarom ook zeer benieuwd hoe de Hype Wow straks gaat vliegen.

Wat ik erg fijn vond was dat het toestel helemaal lijmvrij gebouwd kon worden.
Ik zag laatst de tegenhanger van deze Hype Wow, de Multiplex Blizzard.
Dat toestel schijnt in frame delen gelijmd te moeten worden en ook de servo's die de V-tail aansturen zijn in het frame gelijmd.
Zulke zaken vind ik persoonlijk dan wat minder.
Vind het fijner als zaken zoals servo's makkelijk toegangkelijk zijn om bijv te verwisselen.

Deze Hype Wow is wat dat betreft een toestel naar mijn smaak.
Nu alleen nog wachten op beter weer voor de Maiden en dat zal in de loop van volgende week eraan komen zag ik al op Meteo Gelderland.
Ik laat het jullie weten hoe het straks verlopen is.
Vr Gr Erwin

Oja..................
Toch nog een vraagje voor de piloten die al met een Hype Wow vliegen:

Iemand een advies voor welke klap prop in de maat 10x6 ik ook op deze elektro glider kan zetten? Zou graag een spare willen.
Ik zag laatst 2 soorten merken: Aeronaut en Graupner.
Iemand de gouden tip?
Vr Gr Erwin

Hoi Erwin,

Aeronaut props heb ik nog nooit problemen mee gehad, deze voldoen prima!

Maareh, je had toch een snipperdag genomen om de Wow te bouwen?:rolleyes:

Dagje vrij dus....;)

Grt, Louis

Bij dit soort modellen heb je helemaal geen richtingroer nodig.
Gewoon met rol en hoogte sturen.
Wij vliegen dit soort apparaten (hotliners) met gas op een schakelaar zodat je de met de gasknuppel de remmen (ailerons omhoog) goed kan bedienen.
Klapprops voor dit soort vermogens zijn er genoeg.
Graupner, Aeronaut, RFM en eventueel Robbe.
Koop geen Hobbycity, die willen nog wel eens klappen.
W&W modellbau heeft alle maten en merken op voorraad.
Ik zal er dit weekend wel weer zitten, als je iets nodig hebt kan ik het wel mee naar Nederland nemen en in een envelopje opsturen, scheelt weer 3 euro porto vanuit Duitsland.

GJ

Hoi GJ.
Enorm bedankt voor je aanbod. Erg aardig.
Het is nu niet nodig hoor, want heb inmiddels al wat klap props besteld.
Maar indien het mocht voorkomen in de toekomst dan hou ik me aanbevolen.
Indien ik het nog niet gedaan had, wil ik echt iedereen die mij van de nodige tips en adviezen omtrend de Hype Wow heeft voorzien heel erg bedanken.
Had gisteren geen vrije dag, maar eerder gestopt met werken om zo toch een begin te kunnen maken met de bouw van de Hype Wow.
Maar toen ik eenmaal begonnen was, had ik er zoveel schik van dat ik het maar heb afgemaakt.
En het resultaat mocht er zijn.
Morgen wel vrij, maar het is voorlopig helaas geen prettig weer om de Maiden te maken.
En als ik iets niet verkies is het landen op een nat veld met een vliegtuig.
Dus moet nog even het geduld opbrengen om deze slanke dame te laten fladderen.

Daarnet bezig geweest om de voorste vleugellijsten af te tapen met zwart ducktape, zodat eventuele butsen tijdens het landen beperkt worden straks.
Was een secuur werkje, maar het resultaat is er naar.
Heb nu een bescheiden strakke zwarte beschermrand rondom de vleugellijsten lopen.
Ben erg benieuwd hoe deze Hype Wow straks gaat vliegen.
Volgens velen is het een behoorlijk vlotte kist.
Zal dus niet vergelijkbaar zijn met een Multiplex Easy Star.
We gaan het meemaken straks.
Op naar beter weer en op naar de Maiden.
Vr Gr Erwin

Hallo allen.
Vandaag een super mooie dag om een Maiden vlucht te gaan maken.
Kennen jullie dat gevoel ook van lichte onrust als je een toestel gaat Maidenen en op voorhand nog helemaal niet weet hoe het zal gaan verlopen?
Ha ha ha ha ha.........ik ben altijd wel iets gespannen zo voor een Maiden.
Vanmiddag laat ik mijn Hype Wow Hotliner haar eerste vlucht maken.
Hopenlijk gaat het uit het boekje en zal het niet mis gaan tijdens het handstarten.
Relaas volgt later.
Vr Gr Erwin

Zo...........en dan het relaas:

Afgelopen middag samen met Kasper en Robbert op het open veld.
Stond een behoorlijke straffe wind.
Eigenlijk iets te straf, want we vonden het alledrie op voorhand niet echt een bijster verstandig idee om de Hype Wow haar allereerste vlucht te laten maken in deze windcondities.
Ben van nature niet zo'n miemel, maar de harde wind en dat ook nog eens met de zon in de ponum schijnend deden mij zeer doen twijfelen om de Maiden af te blazen en te verplaatsen naar een andere dag met betere weer condities.

Maar..........had die 25 minuten naar het veld niet voor Jan met de korte achternaam gefietst, dus na enige tijd toch maar de gok gewaagt.
Kop in de wind...........van zowel het toestel als mijn eigen.
Gasje erop voor ± 60%............klapprop liep mooi rond zonder trilling of vibratie.
En weggooien dat toestel...............hart in de keel.

Toestel vloog van de hand als een pasgeboren adelaar!!
Kaarsrecht vooruit en met geen enkele intentie om vreemde start capriolen uit te halen.
Een Maiden zo uit het boekje.
Was verrukt en zeer blij met dit fenomeen.
Heb een 4 tal Lipo packs gevlogen en het toestel vloog erg goed ondanks de toch wel erg harde wind. (schat een windkracht 4 en dan in constante)
Het helemaal fijnaftrimmen geschied op een mooie dag als er weinig wind is.
Maar deze dag kan voor mij niet meer stuk.
Dit smaakt naar meer en ben zeer in mijn nopjes met deze elektro zwever die ook nog eens verbazing wekkend goed de bocht om kan.
Al met al dus een geslaagd project en een toestel wat voor mij een blijvertje is naast de andere modellen waarmee ik vlieg.
Vr Gr Erwin

Dat ging inderdaad als een zonnetje en hierbij een plaatje ; frames uit filmpje ; van de allereerste start De trillende knieen heb ik weggelaten

We gaan dus snel weer met de meiden
Gr Kasper

Back