ron van sommeren
Forum veteraan
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zoals Arnold al aangaf, slechts "ter leringhe ende vermaek". Zoek mijn naam maar eens op internet, dan zie je waar mijn interesse ligt. Ik heb totaal geen privacy meerEn de vraag is?
Je kunt je eens een keer een rekenfout of te grote stroom/belasting veroorloven zonder dat de boel in de hens gaat. Mocht je echt de hele tijd op die hogere temperatuur willen rijden dan moet je wel in het achterhoofd houden dat bij hogere belastingen het rendement van een elektro-motor achteruit gaat.200 graden, da's flink wat. Maar wat zou er het voordeel van zijn? ...
Da's mooi, maar voor zulke zaken hebben we 't Nieuwtjes topic...
Lopen sensored motoren dan soepeler of is het juist een oude techniek die is vervangen door sensorless?
Is er ook al rekening mee gehouden dat de wikkelingen de 200 graden niet aan kunnen?
Denk dat dit een veel groter probleem zal worden dan de magneet.
De magneet verliest zijn kracht als die vaak te warm word.
Cogging heeft een beetje met opstart gedrag te maken maar het opstarten van brushless motor is geen cogging. Een motor met veel cogging heeft veel stroom nodig om hem over de eerste magnetische hobbeltjes te krijgen. Soms heeft een regelaar en/of accu daar wat meer moeite mee. Loopt de motor eenmaal, dan zorgt de massatraagheid van de rotor ervoor dat die hobbeltjes geen probleem meer zijn.Met sensor starten ze vlotter.
Zonder sensor is echter robuuster, maar in theorie kan je motor achteruit vertrekken en grijpt je regelaar in na 1/3 toer. dit noemt men cogging.
De verschillende soorten isolatie van wikkeldraad:Er zijn ook wikkelingen die tot 180 graden of hoger aankunnen.. Scorpion motoren draaien perfect als ze boven de 150 Graden worden...