Hyperion sensored motors (540)

ron van sommeren

Forum veteraan
Meer dan dit weet ik niet:
New Hyperion car motors
www.hyperion-eu.com (Denemarken)

front_swift_motor.png

Laatst bewerkt:
Geen vraag denk ik want Ron start wel vaker een topic met een linkje waarvan hij denkt dat andere mensen er hun voordeel mee kunnen doen

200 graden, da's flink wat. Maar wat zou er het voordeel van zijn? Dat je gewoon gruwelijk zwaar kan gaan vertanden?

En de vraag is?
Zoals Arnold al aangaf, slechts "ter leringhe ende vermaek". Zoek mijn naam maar eens op internet, dan zie je waar mijn interesse ligt. Ik heb totaal geen privacy meer ;)
lrk-torquemax : building high-torque brushless e-motors

200 graden, da's flink wat. Maar wat zou er het voordeel van zijn? ...
Je kunt je eens een keer een rekenfout of te grote stroom/belasting veroorloven zonder dat de boel in de hens gaat. Mocht je echt de hele tijd op die hogere temperatuur willen rijden dan moet je wel in het achterhoofd houden dat bij hogere belastingen het rendement van een elektro-motor achteruit gaat.

Laatst bewerkt:
Da's mooi, maar voor zulke zaken hebben we 't Nieuwtjes topic...

Wat Ron hier laat zien is geen nieuws meer want de motoren zijn al begin augustus gepresenteerd. Hij wil er waarschijnlijk meer mensen op wijzen. Hij ie nou eenmaal een brushless-motoren-freak en wil ons misschien wel af helpen van het ER-Run geleuter.
Kortom, het is goed bedoeld en dan moet iemand de topic weer verzieken door lullig commentaar te geven.

[offtopic]En 't Nieuwtjes topic is voor alle (ongeveer) nieuwigheden te verzamelen. Deze waren bij mijn weten nog niet vermeld, dus hoorden ze daar mooi tussen :wink:
Maar ik houd m'n mond al, en verziek het topic verder niet meer.[/offtopic]

't Is leuk, weer een nieuw merk om als optie open te houden als je een brushless motor aan 't zoeken bent. Hoewel ik niet denk dat dit écht nieuwe motoren zijn. Ze komen me qua design nogal bekend voor.

Tis je vergeven Zjeraar. Maar Hyperion is toch niet echt een onbekende volgens mij. Ik heb er ook al een accu's van langs zien komen volgens mij. En motoren lijken allemaal op elkaar volgens mij maar heb je de specs ook bekeken ?
Met dit soort motoren hoef je niet gelijk in de stress te schieten als je 110 graden meet.

temperatuur

Hallo allen,

Er staat dat de magneten bestand zijn tegen 200 graden celsius.
Ik denk echter niet dat de lagers dit fijn vinden.
Bij ons op de club heb ik diverse LRP X-12 motoren stuk zien gaan door
te hoge temperaturen. Bij die motoren gaf het lager de geest, waarschijnlijk dus
door de hoge temperatuur.
Dit zullen heus wel goede motoren zijn, ben benieuwd wie ze gaat verkopen en wat
de prijs gaat worden.

Groeten

Hans

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen sensored en sensorless motoren? Deze zijn sensored maar ik zie gewoon drie aansluitingen, net als mijn sensorless MMM.

Sensored motoren hebben drie (of meer) sensoren (optisch of magnetisch) aan boord waarmee de regelaar positie en snelheid van de rotor kan bepalen. Bij sensorless motoren meet de regelaar het signaal geïnduceerd in de op dat moment niet bekrachtigde fase (derde van de tijd spanningsloos). Aan de hand van dat signaal bepaalt de regelaar rotor-positie en snelheid.

Sensor kabeltje
hp-swsenmot110-xxx-l.jpg

Laatst bewerkt:
Lopen sensored motoren dan soepeler of is het juist een oude techniek die is vervangen door sensorless?

Met sensor starten ze vlotter.
Zonder sensor is echter robuuster, maar in theorie kan je motor achteruit vertrekken en grijpt je regelaar in na 1/3 toer. dit noemt men cogging.

Is er ook al rekening mee gehouden dat de wikkelingen de 200 graden niet aan kunnen?
Denk dat dit een veel groter probleem zal worden dan de magneet.
De magneet verliest zijn kracht als die vaak te warm word.

Is er ook al rekening mee gehouden dat de wikkelingen de 200 graden niet aan kunnen?
Denk dat dit een veel groter probleem zal worden dan de magneet.
De magneet verliest zijn kracht als die vaak te warm word.

Er zijn ook wikkelingen die tot 180 graden of hoger aankunnen.. Scorpion motoren draaien perfect als ze boven de 150 Graden worden. Keer op keer. Deze motoren zijn gebouwd op hoge temperaturen, zodoende kunnen magneten ook prima overweg met de temperatuur.

Met sensor starten ze vlotter.
Zonder sensor is echter robuuster, maar in theorie kan je motor achteruit vertrekken en grijpt je regelaar in na 1/3 toer. dit noemt men cogging.
Cogging heeft een beetje met opstart gedrag te maken maar het opstarten van brushless motor is geen cogging. Een motor met veel cogging heeft veel stroom nodig om hem over de eerste magnetische hobbeltjes te krijgen. Soms heeft een regelaar en/of accu daar wat meer moeite mee. Loopt de motor eenmaal, dan zorgt de massatraagheid van de rotor ervoor dat die hobbeltjes geen probleem meer zijn.
Om de positie/snelheid van de rotor te kunnen bepalen, meet de regelaar de spanning die de bewegende magneten genereren in de ongebruikte spoel. Maar bij starten beweegt de rotor niet, er valt niets te meten. De regelaar moet gokken en kloot een beetje aan. 90% van de software in de regelaar is bestemt voor zo goed mogelijk 'gokken en aankloten'.
Cogging, de hobbeltjes die je voelt als je as met de hand draait, is een magnetisch effect, niet een elektrisch effect. De rotor heeft voorkeur voor posities waarbij de magnetisch flux maximaal is. De magnetische weerstand (reluctantie) is minimaal in die positie.
Onafhankelijk van aantal wikkelingen, dikte van de wikkeldraad en van ster-delta schakeling.
Sluit een motor eens kort en probeer hem te draaien, hij zal veel zwaarder draaien dan wanneer de draden niet kortgesloten zijn. Dit is niet alleen cogging, de motor werkt nu ook nog eens als een kortgesloten generator (= rem).

Laatst bewerkt:
Back