HYPERION YAK 54

• Topicstarter Topicstarter Koen
  • Startdatum Startdatum
Op www.RCLineForum.de werd als argument aangevoerd dat je door het bredere middenstuk bij dezelfde bladmaat meer trekkracht hebt dan met een conventionele prop.
Dit vanwege de brede neus die de luchtstroom in de weg zit...

Wij Willen Meer Foto's!!! ;)

Ja, maar het verloop van de spoed pas je door een ander middenstuk ook altijd aan. Bij een groter middenstuk krijg je naar verhouding aan de tip teveel spoed (wervels, verlies).
Spelen dus meerdere dingen mee. Experimenteren dus wat het beste bevalt.

Over dat bewegen:
De propschijf wil eigenlijk niet bewegen door gyro effecten. dankzij de klapschoef heoft dat ook niet zoveel.
Hoveren: De prop blijft mooi hoorizontaal en de kist bungelt daar redelijk wendbaar onder. Ook voor andere snelle bewegingen ("zeg prop, ik ga alvast de bocht om. Jij kan wat later komen")

@Harold: dat is helder!

Tsja, had nog 4S 3200 (5S 4200 nog bestellen) liggen dus de boel maar aangesloten en proefdraaien in de hal.
1/2 gas al bruut geweld, paar keer ademhalen en vol gas, enorme trekkracht!
Nog een paar keer vol gas en toen dacht ik: he, ik kan de RPM wel even meten. Naar buiten dus.
8920 RPM met accu die dus al niet meer vol was.
In THRUSTHP ingevoerd op PC: (met 15 X 4,7 APC):

Horsepower 1,206 (=899 watt)
Speed Mph 39,7
Static thrust (lb) 12.08 = 5,47 kg...

Heb helaas geen amp / watt / volt meter hier...

Dit is gek, de collega van Herr Strecker vertelde me dat hij op zijn Madness van 2200 gram deze motor i.c.m. APC 15 X 4 en 5S pakket 50A had.
Als ik nu zie hoeveel static thrust en vermogen en RPM er al uit komt dan denk ik niet dat ik met deze prop naar 5S kan... :? :?:
Of is door mijn 42mm middenstuk de diameter van de prop veel groter dan een APC 15 X 4 :?:
Of heb ik toch een te hoge KV motor (700) gekocht :? :cry:

...en de CAM / CARBON klapprop mag maar max 9000 RPM draaien...

...en zit dus op 4S al rond de 64A, wat al te veel is...

...kan altijd er nog een 580 KV motor op zetten maar toch wel beetje balen nu...

Wie heeft er voor mij advies / commentaar ?

B.v.d,

Koen

Mooi toch, je zit binnen de specs van motor, prop en accu en toch 2 op 1 trekkracht.
Zal op 4s dus wel rond de 64A gaan maar dat kunnen die 20C continu Kokams wel hebben ;)
En een vluchtje van 6 minuten moet ook zeker lukken, gemiddeld vlieg je echt niet meer dan halfgas....

Je draait gewoon evenveel Wattjes, maar dan met minder Volts en meer Amps.

Volgens de tabel op de site van Strecker zit je met 12 cellen (ongeveer 4slipo) op 42,5 A bij 6200 rpm met een 15x8 prop.
Verwacht dus dat de Ampjes wat lager liggen, ligt er aan hoeveel Volt het Kokam3200 pakket er nog uitperst onder die belasting...
Neem zaterdag de Wattmeter wel voor je mee ;)

Welke regelaar hangt er nu tijdelijk tussen?
Je maakt best kans dat de kist prima vliegt met deze setup :D

Pjotrrr zei:
Mooi toch, je zit binnen de specs van motor, prop en accu en toch 2 op 1 trekkracht.
Zal op 4s dus wel rond de 64A gaan maar dat kunnen die 20C continu Kokams wel hebben ;)
En een vluchtje van 6 minuten moet ook zeker lukken, gemiddeld vlieg je echt niet meer dan halfgas....

Je draait gewoon evenveel Wattjes, maar dan met minder Volts en meer Amps.

Nou, niet zo mooi, ik zit nu dus met 4S al rond de 64A en wil een 20C accu eigenlijk maar 15C belasten en een volgas pitch speed van 33,79 Mph vindt ik ook te weinig.
Wellicht maar een APC 15 X 4 en 14 X 4 kopen en testen met zowel wattmeter als RPM meter op 4S en dan kijken of 5S wel kan...

Toch vreemd dat de collega van Herr Strecker me vertelde met deze motor en APC 15 X 4 op 5S 50A heeft...

Pjotrrr zei:
Volgens de tabel op de site van Strecker zit je met 12 cellen (ongeveer 4slipo) op 42,5 A bij 6200 rpm met een 15x8 prop.
Verwacht dus dat de Ampjes wat lager liggen, ligt er aan hoeveel Volt het Kokam3200 pakket er nog uitperst onder die belasting...
Neem zaterdag de Wattmeter wel voor je mee ;)

Welke regelaar hangt er nu tijdelijk tussen?
Je maakt best kans dat de kist prima vliegt met deze setup :D

Ah, je bedoeld dat m'n oude 3S 3200 (met losse 3200 eraan) wellicht slecht is (weinig voltjes dus daarom veel Ampjes).
Als dat zo is verklaart dat een boel!

Meten is weten... ....eerst maar eens fatsoenlijke meetgegevens met wattmeter...

Nu (tijdelijk om te testen) JAZZ 55-6-18, wordt JAZZ 80-6-18

Eerlijk gezegd begin ik na enig nadenken sterk aan de juistheid van het gemeten toerental te twijfelen.
Dit is namelijk ongeveer de helft (!) hoger dan de meetgegevens van Strecker met die 15x8 prop....
Wattmeter ertussen dus, dan blijk je denk ik hooguit 50A te trekken.
Die Strecker kon wel eens heel erg gaan meevallen ;)

Pjotrrr zei:
Eerlijk gezegd begin ik na enig nadenken sterk aan de juistheid van het gemeten toerental te twijfelen.
Dit is namelijk ongeveer de helft (!) hoger dan de meetgegevens van Strecker met die 15x8 prop....
Wattmeter ertussen dus, dan blijk je denk ik hooguit 50A te trekken.
Die Strecker kon wel eens heel erg gaan meevallen ;)

Klopt, vanmiddag Ampjens (op 4S en 15 X 4,79 prop) gemeten: 50A
Besloten om voor 5S te gaan i.c.m. 13 X 6,5 klapprop op 0 graden 62mm of 52mm middenstuk (maar dan eerst weer Ampjens Voltjens en Wattjes meten uiteraard)

We mikken op kortstondig 1000 - 1100 watt voor leuke pull-out :wink:

Wordt vervolgd...

Succesvol maiden! :D

Gisterenavond heeft Derk 'm ingevlogen, daarna hebben Bert en ik ook een vluchtje gemaakt.
Vliegt super!

Huidige setup:

Strecker 330.25 LU
Freudentaler 14 X 8 carbon klapprop op 42mm middenstuk -5 graden (dus 14 X 4.8 prop)
5S Kokam 3200 20C
Kontronik JAZZ 80-6-18 80A regelaar 3A BEC, 4A BEC piek (unieke van deze regelaar is z'n rendement bij deellast en 3A BEC continu, onafhankelijk van voltage / belasting)
SMC-14 SPCM ontvanger
2 X Hitec HS225BB op rol
1 X Hitec HS5245 digi op richting
2 X Hitec HS81MG op hoogte

Gewicht vliegklaar: 2244 gram :wink:

Voor maiden met Amperetang volgas: 67A (x17,25V = 1155watt = 1,54pk 8O )

Wel, had m'n Kabriolin met 8,5 cc OS50SX icm 13 X 4W behoorlijke vertical performance en gaan de Prodigy's met Strecker ook zeer behoorlijk vertical, wat deze kist laat zien is echt heel indrukwekkend.
Aanvliegen met 1/4 gas, up en volgas, ongelofelijke accerelatie en klimvermogen, onwijs gewoon :D :wink:

Na alledrie de vluchten waren motor en accu koud...

Als de kist helemaal goed is qua righttrust en zwaartepunt (nu nog ietsje te staartlastig) zal ik eens kijken of we een filmpje kunnen maken, foto's zal ik zsm plaatsen...

YEAH!

Ha Koen,

Goed te horen dat de Yak bevalt. Staat hier ook op het verlanglijstje, zoals je misschien wel weet.

Alleen schrik ik een beetje van die max. stroom die jij trekt. Mijn plan is/was namelijk om de accu's van m'n MP te gebruiken, maar dan natuurlijk in 5S2P combi. Packs bestaan uit Kokam 2000 15C cellen, m'n ervaring met m'n MP is dat het pack zich goed houdt tot zo'n 50A max, komt dan met 10S2P op een power van zo'n 1.6-1.7 KW.

Een voordeeltje van de Yak t.o.v. zo'n wentelwiek is dat de gemiddelde stroom veel lager (kan) liggen. Enig idee wat de gemiddelde stroom is, of anders verbruik en vluchtduur (reken ik het zelf wel uit :) )

Een iets mindere setup moet ook nog wel lukken, met jouw spec's zit je nu op zo'n 500 Watt/Kg 8O, in Schocky-termen zou dat 75 Watt op een 150 grams schocky zijn 8O

Groetjes,

Rick

welke stroom heb je gemeten
van de accu of van de motor
welk rendement heeft die strecker want denk dat je ongeveer 80%hebt dus die 1155 watt is denk ik ingangsvermogen

hoe dan ook het is in ieder geval meer dan genoeg vermogen

mooi toestel verder
wou zelf eerst de fliton extra 330 van 1.5 meter aanschaffen maar wordt eigenlijk steeds meer naar deze yak getrokken

lees ook lovende draadjes her en der dus misschien
eerst maar eens met moeder de vrouw overleggen

ben benieuwd naar de foto's en film

Gefeliciteerd Koen!!
Ben zeer benieuwd hoe die vliegt!
Kom je vanmiddag naar de HLC? :D
Neem ook ff je Prodigy mee he!
Didier

@Daniel: THX!

@Rick: Stroomverbruik 2 van de drie vluchten vanmiddag: 900 Mah / 3,5 minuut stopwatchtime en 4 min 40 sec / 1143 Mah (stopwatch gaat lopen bij meer dan 10% gas...
Idd 514 watt per kilo :D
Ben nog voorzichtig maar kan dus makkelijk 8 a 10 minuten vliegen... :D

@Roberco: amperetang zat om de plus draad tussen accu en regelaar.
Geen idee hoe hoog rendement Strecker is, maar 85% zou me niet verbazen, zijn topmotoren.

@Didier: lekkere pull-out he!

OK, pics! (ook Didier is blij dat 't buitenseizoen weer begonnen is)

P1040860%7E0.JPG

P1040859%7E0.JPG

P1040849%7E0.JPG

P1040833%7E0.JPG

P1040840.JPG

P1040780.JPG

P1040822.JPG

P1040738.JPG

P1040742.JPG

P1040748.JPG

last.jpg

[/img]

Vanmiddag de Yak zien vliegen...
Nog nooit een kist vanuit nix met zo'n enorme versnelling verticaal weg zien accelereren,
Dat redt je gewoonweg niet met een brandstofkist, en een geluidje als dat gas er op gaat... :D

Koen zei:
@Didier: lekkere pull-out he!

Wat je lekker noemt, ik geloof dat ze bij NASA jaloers zullen zijn...... :D
Ik was zeer onder de indruk Koen!!!! :worship:
By the way, nice pictures. :thumbsup:

Back