i dreamed of a Cirrus...

Goedenavond mensen, hier ben ik weer even met een update.
Vandaag heb ik lekker zitten knutselen en de Cirrus is weer een stuk dichter bij haar maiden.

Nieuw servoplankje met 2 nieuwe servo's voor hoogte en richting.
Het oude plankje zat maar op 1 plek in de romp vast en was met de andere kant bovenop de sleepkoppelings-servo gelijmd, dat vond ik niet echt praktisch dus heb ik netjes een flensje in de romp gelijmd zodat het plankje nu rondom ondersteund wordt.
Deze ontvanger blijft er overigens niet in liggen, dit was puur om te testen.
De Alpha V2 zal zijn ontvanger af moeten staan aangezien ik daar zeer tevreden over ben en ik momenteel even niets anders heb.
IMG_0518.jpg

De lijnen uitgezet waar de remkleppen moeten komen:
IMG_0519.jpg

De remklepjes in wording, 2mm multiplex met scharniertjes erop gelijmd.
De scharniertjes heb ik gemodificeerd zodat ze de volledig 180 graden kunnen maken en dus netjes dicht liggen.
IMG_0520.jpg

IMG_0521.jpg

2 remklepjes vastgezet op een stuk multiplex klaar om in de vacuumkist te gaan.
IMG_0522.jpg

Zo ligt het in de vacuumkist.
IMG_0523.jpg

Stukje polystyreen in het houten frame, 2 minuutjes in de oven op 190 graden.
IMG_0524.jpg

Stofzuiger aan, frame met polystyreen erop en vormen maar.
IMG_0525.jpg

2 remkleppen in hun bakje.
IMG_0527.jpg

Over de remkleppen ben ik nog niet helemaal tevreden, het plastic had er wat strakker omheen mogen zitten en het houte deel steeks nu ongeveer een halve streep boven het plastic bakje uit, ook de scherpe hoeken zijn me te rond.
Bij een volgende poging laat ik het polystyreen maar eens wat warmer worden.
IMG_0528.jpg

Er moest nog een Y-kabel komen voor de aileron servo's en aangezien ik alleen nog een V-mixer had heb ik dat op deze manier opgelost:
90% van de print van de V-mixer afgeknipt zodat ik alleen het gedeelte met de 6 pennetjes over had.
Het servo stekkertje heb ik vervolgens terug gesoldeerd waarbij elk van de 3 aders met 2 pinnetjes vebonden zijn. op die manier wordt het signaal van 1 kanaal doorgegeven aan 2 servo's
Het doorvoeren van de kabels voor de remkleppenservo's zal wel even een klein drama worden, ik zag net dat de vorige eigenaar de gaatjes in de ribben erg klein heeft gehouden en daar lopen al kabels doorheen voor de aileronservo's.
Misschien eerst maar even proberen om er een stuk verenstaal doorheen te porren.

Morgen meer...

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit broer. Alleen uh....... Heb jij niet een Y-kabel nodig die van 2 servosnoeren 1 kanaal maakt???? Nu heb je 1 servosnoer die op 2 kanalen aangestuurt word als ik het plaatje en de uitleg zo bekijk.

nee, het zwarte stekkertje gaat in de ontvanger en de 2 stekkertjes van de beide ailerons gaan op de 6 pennetjes.
Er wordt dus 1 ontvanger kanaal opgesplist naar 2 servo's.

Hahahaha

Tja was eigenlijk een inkoppertje he en er zijn van die gasten die er gelijk gebruik (misbruik) van maken en die noemen zich dan je vrienden he.

Gr Japioooooooooo

goeeeeeeed....
poging nummer 2 van het vaccumtrekken van de bakjes voor de remkleppen is uitgelopen op een fiasco.

Dus....

Poging nummer 3 zal bestaan uit het maken van die ver*&#%$*@ klepjes uit balsa, verenstaal en polystyreenbuis.
Ik hoop morgen een update te kunnen plaatsen van een stel geslaagde remkleppen maar misschien moet ik, na 3 dagen non-stop hobby-en, even wat "quality time" met moeder de vrouw doorbrengen.

wordt vervolgd...

Vandaag mijn oude vliegmakker (80J nu ) na 30J via de tel gesproken en was weer als vanouds hij heeft nog meer foto's van het vliegen met die Cirrus echt super eerdaags gaan we een bakkie doen samen en dan komen de verhalen vanzelf weer los, maja daar heb jij geen zak aan natuurlijk, wij hebben met de Cirrus veel plezier gevlogen en dat ga jij ook doen weten wij zeker.

Kelere wat ben jij netjes die Cirrus aan het opknappen echt mooi werk.

Gr Japioooooooooooo

Laatst bewerkt:
haha die Jaap :D
Dat valt wel mee toch, zoveel hoeft er niet aan te gebeuren, sterker nog, ik ben bijna klaar.
Nog 2 middagjes zachtjes door knutselen dan is het zover: ... maiden! :D

Maaaaaar.... eerst nog meer eens die remkleppen zien te fabriceren, daar ga ik vanavond even mee aan de slag.

Goh, jemig,

Dat mijn Cirrus nu ook weer in dit draadje word besproken die door Arjan is gekocht.
heb ik dus toch wel een bijzonder stuk in mijn handen gehad:).

Leuk! Succes.

goeeeeeeed....
poging nummer 2 van het vaccumtrekken van de bakjes voor de remkleppen is uitgelopen op een fiasco.

Dus....

Poging nummer 3 zal bestaan uit het maken van die ver*&#%$*@ klepjes uit balsa, verenstaal en polystyreenbuis.
Ik hoop morgen een update te kunnen plaatsen van een stel geslaagde remkleppen maar misschien moet ik, na 3 dagen non-stop hobby-en, even wat "quality time" met moeder de vrouw doorbrengen.

wordt vervolgd...

manier van vacumeren is wel een goede om te onthouden . zag er bij poging 1 al netjes uit

@ Ramses: ja die Cirrus is zo langzamerhand een verzamelstuk geworden heb ik het idee, maar ja, het is ook gewoon een ontzettend mooie kist.

@Serge pot: het zag er inderdaad goed uit, op het eerste gezicht, op de foto zaghet er zelfs nog véél beter uit ;)
Maar het werkt gewoon niet op deze manier, ik krijg het geheel niet goed scharnierend.

Maar......
3 maal is scheepsrecht zegen ze toch ? dat klopt aardig want ik ben net klaar met poging 3 en ik moet zeggen dat ik zéér tevreden ben.
Deze keer heb ik ze gewoon lekker van balsa gemaakt, met scharnieren van polystyreen?buis en verenstaal.
Resultaat:

Op de foto staan ze niet voor de volledige 90 graden omhoog maar dat komt omdat ze uit zichzelf een stukje terugzakken, met wat minimale druk van bijv een servo staan ze netjes recht.
Open:
IMG_0529.jpg

Dicht:
IMG_0530.jpg

En kijk eens hoe mooi dun ze zijn, welgeteld 4mm, dat moet inclusief servo makkelijk in de vleugels weg te werken zijn.
IMG_0531.jpg

Een exemplaar sluit nog niet helemaal lekker maar dat krijg ik er wel uit.
Nu moeten ze nog een mooi rood kleurtje krijgen, maar ik heb geen rode oracover,heeft iemand nog een klein stukje over toevallig ? Om nou een meter te bestellen voor zo'n klein rot stukkie...

Groetjes, Jesse.

vanmorgen ben ik even in de weer geweest met het aansluiten van de servo's en de stuurstangetjes van de remkleppen.
Het werkt allemaal netjes maar de armpjes van de servo's zijn iets te kort, ik krijg de kleppen óf niet helemaal dicht, óf niet helemaal open, net op welk punt ik ze instel.
Flying Davy (mijn lieve kleine broertje:P) zou even kijken of hij nog een 9 grams towerpro servo had en een reserve armpje, deze zijn namelijk een 6 a 7 mm langer dan die van de servo's die ik nu gebruik.
Als het mee zit maak ik morgen even een kort filmpje van de werkende remkleppen.

fijn weekend allemaal!

Ja hoor, ze doen het !!!
Davy kwam net met de 2 towerpro servo's aanlopen en nu werkt het perfect.
Filmpje:

Ik hoop dat hij het al doet, net was hij nog bezig met verwerken, zo niet, heel even geduld nog.

Davy, bedankt jongen! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag me wel af of deze constructie stevig genoeg is. Vergis je niet in de krachten die zo'n klep te verwerken krijgt in de vlucht.

Mijns inziens kun je beter vliegtuigtriplex nemen, dat is een heel stuk sterker dan balsa. Of kant-en-klare kleppen, dan weet je zeker dat ze goed zijn.

Verder mooi gedaan.

Ben benieuwd.

Zelfde bedenkingen hier.
De nerfrichting zit goed voor wat betreft het doorvoeren van de kracht vanaf de servo, maar niet voor wat betreft het opvangen van de luchtweerstand. Dat vraagt dus om een laminaatje (triplex in dit geval, gelamineerd balsa word te dik).

Ja hoor, ze doen het !!!
Davy kwam net met de 2 towerpro servo's aanlopen en nu werkt het perfect.
Filmpje:

Ik hoop dat hij het al doet, net was hij nog bezig met verwerken, zo niet, heel even geduld nog.

Davy, bedankt jongen! :D

Mooie kleppen, vooral het begeleidende muziekfragment (0:27) doet het goed: Bob de Bouwer . . :D

Jacob

Balsa bespannen met Oracover is tamelijk heel erg sterk. Ik denk sterker dan de origine plastic klaphekjes die Graupner levert.....
En een Cirrus als deze vliegt langzaam. Als je te snel gaat zullen de stabilohelften er af flutteren vóór de remkleppen het begeven (vraag me niet hoe ik dat weet :-) ) Alleen daarom al zijn remkleppen broodnodig; als je zonder kleppen naar beneden stuurt om uit de thermiek te komen bouw je al snel te veel snelheid op.
Zoals je hebt gezien zitten de stabilo helften met hele dunne verenstalen pennetjes aan de staart en dat is het zwakste deel van je hele vliegtuig. Zorg dat ze goed aansluiten en eventueel kun je langs de voorzijde de twee helften met een elastiekje tegen elkaar trekken (twee kopspeldjes in de neuslijsten en het elastiekje daar tussen). Ikzelf heb dat niet, bij mij zitten ze er gewoon los op en dat gaat ook goed.

Er is trouwens ook een draadje over de kruisstaart Cirrus zoals jij die nu hebt (mijn nieuwste is een Cirrus 75, die is totaal anders)
http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/47021-opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a.html

Succes!

Back