Idee langer rijden in de (stock) klasse

Ja leest het goed mijn idee is eigenlijk waarom zijn wedstrijden maar 7 minuten per heat dit is Niet meer van deze tijd.
Dit kan naar een nieuwe dimensie met de huidige lipo van 6000+ zijn,
rij tijden van 15+ minuten haalbaar met hogere mah nog veel langer zelfs.
Na een fout kan je dan in de wedstrijd je herpakken.
Bij brandstof zijn rij tijden ook langer dit kan voor de elektro (stock) dan ook het geval zijn

we rijden niet meer met Nimh nicd of brush motoren maar dan is 7 minuten, te begrijpen maar in de loop van de jaren word is de techniek hervormd beter en langer,

mijn conclusie afschaffen mee gaan met de tijd meer minuten

AANDEKANT Heeft Gesproken

in 2012 waren de finales in de dutch Tamiya cup 14minuten, dit is aangepast naar 10 minuten in 2013. Niet omdat de accu's het niet volhielden, maar de rijders konden het niet aan :)

Ja leest het goed mijn idee is eigenlijk waarom zijn wedstrijden maar 7 minuten per heat dit is Niet meer van deze tijd.
Dit kan naar een nieuwe dimensie met de huidige lipo van 6000+ zijn,
rij tijden van 15+ minuten haalbaar met hogere mah nog veel langer zelfs.
Na een fout kan je dan in de wedstrijd je herpakken.
Bij brandstof zijn rij tijden ook langer dit kan voor de elektro (stock) dan ook het geval zijn

we rijden niet meer met Nimh nicd of brush motoren maar dan is 7 minuten, te begrijpen maar in de loop van de jaren word is de techniek hervormd beter en langer,

mijn conclusie afschaffen mee gaan met de tijd meer minuten

AANDEKANT Heeft Gesproken

Kijk dat is al Hartstikke mooi dat maakt een wedstrijd interessanter.
Maar trek het nog even wat breder met namen de NOMAC dan
dus over de regulieren clubwedstrijden met namen
niet dat ik mee doe maar tog

het zit er gewoon in geprent die 7 minuten er kan veel meer uit gehaald worden uit die Lipos van Nu.
Groet Turgay

Toen het idee ontstond bij de DTC organisatoren om een finale van 14min te gaan rijden, sprak ik meteen hier al mijn bedenkingen over uit (10minuten vond ik al lang zat), veel rijders werden toen ook enthousiast en waren blij met de invoering, toch is men daarop teruggekomen door de feedback die hier over kwam na 1 jaartje uitproberen.

Ik heb niet de indruk gehad dat je gedurende de 14 min je fouten kan herstellen, wel dat de ergernis hierover, “tergend lang duurt” als je nog 12 min moet rijden, persoonlijk vond ik 14 min gewoon “saai”, heb ook niet veel wedstrijden meegedaan!!! Gelukkig was het enkel de laatste heat/finale die zo lang duurde, anders krijg je wel een hele lange dag met 6 heats van elk 14 min.

Veel motoren hebben het al moeilijk genoeg wanneer het echt warm is in de zomer!!!

"Met de tijd mee gaan???" Is ook ervaringen van andere accepteren uit het verleden!!!

die brandstof lui hoor je ook niet klagen over langere minuten rijden in een wedstrijd
hoor ook graag de meningen van hun hoe zij daar over denken

natuurliijk accepteren we de ervaringen van anderen daarom komen we samen

Ook hier geldt weer dat bij elk voordeel een nadeel hoort. Bij de mini-z.nl rijden we normaal gesproken 2 kwali's van 8 minuten en een finale van 15 minuten en een A-finale van zelfs 20 minuten. Ik vind zelf de finale van 15 minuten wél heel prettig omdat je dan wel de tijd hebt om je te "herpakken" nu rijden wij maar rondjes van 7-8 seconde , dus zit je zo weer achter je tegenstander.
Het nadeel is dat er maar een beperkte hoeveelheid netto rijtijd te verdelen is. Wij rijden dan ook maar één finale. Ga je stuk dan scoor je dus niets bijvoorbeeld.
Overigens is er de vorige wedstrijd als proef terug gegaan naar finales van 8 minuten omdat een wedstrijd schema opleverde waar meer netto rijtijd uit kwam.
Maar voor een clubwedstrijd met een beperkte hoeveelheid deelnemers kan een finale mij ook niet lang genoeg duren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet de indruk gehad dat je gedurende de 14 min je fouten kan herstellen, wel dat de ergernis hierover, “tergend lang duurt” als je nog 12 min moet rijden, persoonlijk vond ik 14 min gewoon “saai”, heb ook niet veel wedstrijden meegedaan!!!

Je bevestigd mijn mening over veel electro rijder, die geven meteen op, als het eventjes fout gaat..... "want dan ga ik in die andere finales wel mijn best doen"
Niks ervan!, doorrijden, en het best mogelijk resutlaat proberen te halen uit je huidige finale! Wie zegt er niet dat er nog iemand een fout maakt, en je die dus, tot de laatst bocht wellicht nog in kan halen!

Veel motoren hebben het al moeilijk genoeg wanneer het echt warm is in de zomer!!!
Ik deel je mening niet.
Des te warmer ze worden, des te meer warmte geven ze af, dus of je nu 7, 10, of 15 minuten rijdt, zal niet veel uitmaken in temperatuur, en al zou dat wel zo zijn, wellicht minder vertimen op de klok? We zijn aan het race hoor, tis geen theekransje!
Op de MACH weet ik dat ze op trainingsavonden met grote regelmaat 15 minuten of langer aan één stuk rijden, ventilator op de motor, en het is helemaal geen probleem meer!
Motor kapot?, koop een nieuwe! Te duur?, ga postzegels verzamelen, of sigarenbandjes (onmdat je graag naar het verleden kijkt ;) )

"Met de tijd mee gaan???" Is ook ervaringen van andere accepteren uit het verleden!!!
Stilstand is achteruitgang, misschien moeten de andere uit het verleden eens niet zo halstarrig vasthouden, ee eens niet zo bang zijn voor verandering!
die brandstof lui hoor je ook niet klagen over langere minuten rijden in een wedstrijd
hoor ook graag de meningen van hun hoe zij daar over denken

Daarom geef ik mijn mening, langer rijden is juist super!

3x kwalificeren 5-7 minuten.
En dan kun je over de finales eens na gaan denken.
- 2x finales van 15 minuten (volgend het huidige ABC systeem), het resultaat van beide finales bij elkaar opgetelt, of beste finale tellend. en bij gelijk resultaat telt weer de best verreden tijd bijvoorbeeld.
- Idem als hierboven, maar wel finales rijden volgens ABC, alleen in de einduitslag alles weer bij elkaar!, dus theoretisch, kan iemand dan uit de laagste finale, de wedstrijd alsnog winnen! Ben je bang dat dan iedereen juist slecht gaat kwalificeren, om in een lagere finale te rijden en een goeie tijd neer te zetten, dan kun je eventueel het kwalificatie resultaat op de een of andere manier mee verwerken in de einduitslag, bijvoorbeeld door de kwalificaties en finales te belonen volgens een puntensysteem!

Hou nou toch eens op met dat vasthouden aan de oude systemen!

Eergisteren weer wedstrijd mini z meegereden.
Heats van 15min. en inderdaad,dat is zeer lang naar mijn mening.
Denk dat ze daar ook gelukkiger zullen zijn met 10min. bijvoorbeeld.
En heb in de 2de heat een bandje verloren,kreeg ik niet meer goed gemaakt hoor ondanks de 10min. die we nog moesten rijden...

15 minuten mini-Z, met rondetijden onder de 10s, is wel ff wat anders dan toerwagen stock, met andere rondetijden....
1/12, daar vind ik 8 minuten ook ongeveer wel genoeg, maar ik heb ook geen problemen met 30 minuten finales in de 1/8.....

Bij de wedsrijden in de meeste brandstofklasses zijn inderdaad finales van 30 minuten geen uitzondering. Tijdens GP's van de Largescale worden er zelfs finales van 50 minuten gereden door de F1 klasse met één verplichte pitstop. Nog maar te zwijgen over de finaleduur tijdens een WK in de Largescale klasse...

Ik moest juist erg wennen aan de korte finales bij de electroklasse, zijn echte sprintraces ten op zichte van de brandstofklasses. De finales waren al voorbij eer ik in een lekker ritme zat ;-).
Het is gewoon een kwestie van wennen en trainen op langere (of kortere) finales. En zoals M7H al aangeeft hangt het ook af van de rondetijden, klasse en het circuit waar men rijdt.

Voordeel van langere tijden met een vrije FDR is dat niemand zijn motor zal overbelasten want je wilt je rijtijd halen.

Ik rij ook wel regelmatig een finale van een half uur en heb al eens een finale van 3 kwartier gereden en merk meestal na 20 minuten een dipje maar ik kom daar altijd wel doorheen. Inderdaad duurt een finale op de WK een volledige uur!

Ik denk dat hier precies het probleem wordt aangekaart: een electrorijder wil geen lange finale's De Mini-Z groep is gestart vanuit de KWC, een stel brandstofrijders die in de winter iets wilden rijden. Wij hebben toen lange finales georganiseerd en beviel ons altijd heel goed. De laatste tijd zijn bijna alle brandstofrijders gestopt met de Mini-Z en de groep bestaat nu vrijwel alleen uit electrorijders. Ik kreeg al een jaar lang commentaar over de rijtijden die wij hanteerden en de wedstrijd in Uithoorn dit jaar ben ik uiteindelijk gezwicht en hebben de finale teruggebracht naar 2x 8 minuten. Maar eigenwijs als ik ben, tel ik de ronden van beide finales wel bij elkaar op ;)

Het is nu veel rustiger op de baan, rijders zijn minder opgefokt en vermoeid. Ik denk niet dat het zozeer aan de kleine modellen of de baan ligt, als brandstofrijder had ik totaal geen moeite met de 20 minuten rijden en velen met mij, vond het zelfs heerlijk. Het is gewoon een gewenning en dat ga je niet zomaar veranderen. Ik ben het met de TS helemaal eens, het is niet meer van deze tijd. Ik heb het proberen te veranderen, maar geen langdurig succes...

Stilstand is achteruitgang, misschien moeten de andere uit het verleden eens niet zo halsstarrig vasthouden, en eens niet zo bang zijn voor verandering!

2 zaken die totaal niet aan elkaar gerelateerd zijn, leuk om mee te schermen om je gelijk te halen, maar daar blijft het ook bij!!!

De grootste dip in de elektrongeschiedenis had nl te maken met de grote veranderingen van die tijd, de vooruitgang was dermate extreem dat het niet door iedereen als een vooruitgang werd ervaren, en zij haakte dan ook af!!!

Kennelijk vond men 14minuten een te grote vooruitgang, 10minuten paste kennelijk beter bij hen, of in het systeem! Beetje jammer dat men daarvoor weer laag neergezet wordt, begint een trend hier te worden, bij de discussies op het MBF. Er zijn rijders die 4 dagen in de week op circuits te vinden zijn, andere hebben genoeg aan een paar keer in de maand, sommige willen wel 1 heel uur rijden, weer andere zijn tevreden met 10 minuten, nu en…ook zonder hen heb je geen wedstrijd!!!

Het Gaat er om dat naar mij gevoel electro (1.10) (stock)
gewoon achter loopt betreft het rijden van 7 minuten en ik verwachten het dat inderdaad veel mensen halsstarrig blijfen vast houden

Maar Wakker Worden lipos kunne meer en die sprint race heb ik wel gezien van 7 minuten

drift-junkie ga niet zieken weetje jij wil ook je gelijk halen
en daar bij is het maar een Idee dus als je niks goed te zeggen heb haw dan je mond gewoon en,

citeer volgende keer me hele bericht alleen niet alleen het stukje waar jij je woorje voor heb

AANDEKANT Heeft gesproken

Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van het argument "omdat het kan". Stel dat we over een aantal jaren met de dan inmiddels uitgevonden opvolger van LiPo rijden, en rijtijden van een half uur of langer mogelijk zijn met dezelfde snelheden als nu? Dan maar heats van 30 minuten?

Je kan niet voorbijgaan aan de wensen van de rijders. Iedereen die niet direct staat te springen aanduiden als mensen die in het verleden leven, helpt daarbij niet, denk ik, maar werkt vooral polariserend, maw, je creëert verschillende kampen. Waarom niet eerst de bereidheid onder de rijders peilen dmv een poll bijvoorbeeld? En dan met 2 keuzes, bijvoorbeeld:

- Langere heats lijken me een prima idee!
- Nee, liever zo laten, 7 minuten is lang zat...

Als dan alleen rijders die invullen, krijg je waarschijnlijk een beter beeld van of er draagvlak is voor een aanpassing. Is dat er, dan kun je eens gaan kijken over hoeveel langer er dan overeenstemming kan worden bereikt. Daarmee breng je waarschijnlijk eerder een discussie mee op gang, bedenk dat communicatie niet puur is wie het hardst zijn mening naar voren kan brengen, maar ook oprecht naar elkaar luisteren inhoudt.

Nee, want dan blijft het theoretisch! Je moet het gewoon eens ervaren een langere race, en meemaken wat de mogelijkheden zijn in een lage race om te vechten voor je in het begin verloren tijd!

Dan zou ik zeggen, organiseer er eentje, of een paar langere races, en kijk of het aanslaat. Met alleen maar stellen dat het ouderwets is om aan 7 minuten heats vast te houden, of dat mensen die dat doen maar eens wakker moeten worden, ga je degenen die nu nog twijfelen vast niet over de streep trekken, lijkt mij. ;-)

Nou ja... bij de clubraces waar brandstof en elektro samen rijden is het wel klacht nummer 2 van de elektro jongens langer baaninzetten door de langere finales van de brandstof, dat 3 finales elektro bijna net zo lang is doet er even niet toe...
Dus is het het rijden of het lange baaninzetten waar men op tegen is? Of mag het niet te veel op brandstof gaan lijken?

Het lijkt mij dat langere finales die vandaag de dag met de huidige accu's in de stockklasse mogelijk zijn best wel wenselijk is. Maar wil je die zekerheid moet je dat dus voorstellen aan je rijders, er zitten nogal wat ALV's aan te komen dus leef je uit.

Wel grappig dat hier nu juist de brandstof rijders opteren voor langere heats. Ik rij (of heb gereden) in beide klasses zowel on als off road en durf te stellen dat het racen met een brandstof auto een ander soort concentratie kost dan elektro.

Doordat elektro races vanuit het verleden korter zijn, zijn het meer sprint races. De afstelling, preparatie en nauwkeurigheid van rijden zijn erg belangrijk. Elk klein foutje wordt direct afgestraft, en je kunt dit niet makkelijk meer goed maken. Dit vergt een concentratie tijdens het rijden op een hoog niveau.
Brandstof races zijn door de tankmogelijkheid altijd langer geweest. Hierdoor worden de auto's anders afgesteld en rij je meer op "endurance". Dit kost ook energie, maar op een minder intensief niveau.
Dit zie je ook op topniveau terug. Kijk maar eens de kwalificatieverschillen van de elektro en de nitro WK's na. Bij elektro zijn de verschillen kleiner na 5 min. Maar ga je de uitslagen van de finales extrapoleren naar een uur, dan zie je dat de verschillen bij de lange nitro finale juist weer relatief kleiner zijn.

Mijn eigen ervaring is we dat ik na een finale van 8 minuten met een F1 of een 1:12 op een indoorcircuit stijf van de adrenaline sta en helemaal gesloopt ben, maar na een half uur nitro alleen wat last van mijn knieën heb van het stil staan.

Wel grappig dat hier nu juist de brandstof rijders opteren voor langere heats.
Wordt om gevraagd op de vorige bladzijde, dus vandaar.

Mijn eigen ervaring is we dat ik na een finale van 8 minuten met een F1 of een 1:12 op een indoorcircuit stijf van de adrenaline sta en helemaal gesloopt ben, maar na een half uur nitro alleen wat last van mijn knieën heb van het stil staan.
Daar vergelijk je weer binnen met buiten rijden, niet helemaal eerlijk.
Een F1 21.5T Stock buiten op een grote baan, kun je denk ik wel 10 uur volhouden.... ;)

Back