Al eerder heb ik al eens vewezen naar een Duits boekje "Das Thermikbuch fur Modellflieger" . Verkrijgbaar via de Duitse uitgever VTH, zie
www.VTH.de.
Hierin wordt alles uit de doeken gedaan over thermiek, ontstaan van en ook het verdwijnen van, de neerwaartse winden naast de thermiekbel waardoor je snel zakt. Helaas voor de meeste mensen is het in het Duits. Anders een keertje kijken in de bibliotheek, is vast wel wat te vinden.
Het punt is dat het best wel complex is, er is zoveel over te leren, dat kunnen wij hier in dit draadje niet uitleggen.
Geen onwil dus, maar ik ben ook nog aan het leren. Je kan het niet zien, dus moet je geluk hebben. Dit geluk kan je een beetje afdwingen door op je omgeving te letten. Zwevende vogels, stofwolken boven zandvlaktes of akkers, wolkjes die ontstaan, wind die lijkt te gaan liggen is vaak ook een teken dat er een thermiekbel over het veld schuift.
@Nono, als er dus meer wind over het veld staat kan dat dus 2 dingen betekenen, 1. neerwaards windveld thermiekbel is net voorbij, 2, neerwaarts windveld, thermiekbel komt eraan. In geval 2 kan het dus ook nog zijn dat de thermiekbel je heel mooi passeert links of rechts van je. Dit kan je inschatten door te kijken naar de windrichting waar je staat door midddel van het wollen draadje aan je antenne, en dat te vergelijken met de windrichting van de windvaan ( van de club ).
De afwijking geeft de richting aan waarin de thermiekbel te verwachten zou kunnen zijn.
Dit verhaal gaat voornamelijk op voor thermiek aan de grond, op 100 meter hoogte kan je je hier moeilijk meer door laten leiden.
In het kort, en dan ben ik nog zoveel veel vergeten.
Lezen, ook te vinden boeken over de echte zweefvliegen.
Succes,
Hans.