iedereen al weer wat geproeft van de thermiek? Met of zonder

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ben lang ongeduldig geweest maar vrijdag weer eens lekker in de thermiek gehangen.
Hoe is het met de andere zweefvliegpiloten?
Is het stof al weer van de zwevers af?
Mijn andere vraag hier aan gekoppeld is hoe staat het onder onze zweefvliegers gesteld met de thermiek pieper (vario)?
Vliegen daar veel piloten mee?
Weten die hoe mooi/moeilijk dat is, om je zwever precies in een bel te centreren, door middel van een pieper?

Al weer zo'n 3 weken aan het zweven. Met dagen van veel thermiek !!
Vanaf het moment dat mijn vingers niet meer kromtrokken van de kou.
Ze zijn dan ook gevoelloos, geen weerstand van de knuppel voelen, dat vliegt erg onrustig!!
Anderhalve week geleden al een redelijk crash gehad, op 90 meter klapte 1 oor van mijn vleugel los. De versteviging van triplex was niet zo sterk, een clubgenoot had mij daar al voor gewaarschuwd, bekende fout in model. Echter het was zulk mooi weer doordeweeks, dus toch nog maar even vliegen en dan over paar dagen een epoxy-versteviging erin........
Resultaat vleugel is snel te repareren en te verstevigen, andere Oracover moest er toch ook op. Romp moet echt een flink lapje glasmat ingekletst worden.

Vario - dat staat nog op mijn verlanglijstje! Dus ik kan daar niets over vertellen, maar ik dit dus wel even volgen.

Ik heb momenteel veel geluk, 4* e-zweven en alle keren raak. Ik zweef dit seizoen voor het eerst met een 3-meter zwever en moet er nog een beetje aan wennen: na 20 minuten thermieken heb ik geen concentratie meer. Elke keer heb ik bewust (soms met spoilers) naar beneden gestuurd. Vandaag mijn nieuwe vario (wstech) geprobeerd en vond ook weer bij de eerste vlucht krachtige thermiek. Ik ben bang dat ik veel geluk heb gehad, maar als dit redelijk normaal is dan is zweven nog veel leuker dan ik dacht!!!

Vandaag vond ik het met name prettig dat mijn vario aangaf dat ik aan het dalen was (bewust uit een bel).

Wat ik zo begrepen heb zijn mei, juni en juli de beste maanden voor thermiek dus de lucht in!

Groeten,
Marc

De beste bellen alweer een week of drie geleden. Alsmaar omhoog en na omlaag meer van hetzelfde. Moest noodgewongen stoppen omdat ik niet wist hoeveel er in de batterij zat en geen laadkabeltje bij me :cry:

Tweede keer beetje veel wind, waardoor belletjes verwaaiden. Wel cool om op 20 meter hoogte steeds weer een beetje lift te pakken waardoor je binnen 'handbereik' thermiek kunt vliegen.

Vlieg nu nog zonder vario maar overweeg de aanschaf wel. Dub nog: Blijft thermiekzweven even spannend als nu, wanneer ik op mijn gehoor vlieg in plaats van te turen naar een liftend vleugeltje?

Over die aanschaf: Ken de Picolario en de skymelody. Is er verder nog aanbod? Aanraders? Gewicht is wel een issue want ik vlieg klein spul.

Heren,

Kan iemand mij misschien eea exact uitleggen over thermiek :?:

Ik bedoel hoe voel je bijvoorbeeld aan de wind of er thermiek aan komt.
En op welke gebieden heb je de meeste kans op thermiek? 8O

Misschien iets voor een ander draadje maar probeer het eerst even hier.

Groeten en veel thermisch plezier....
8)
Rob.

Hé Nono zo "on topic" genoeg ?

Ik ben absoluut (nog ;) ) geen expert v.w.b. thermiek, maar hier wat ik wel weet:
Thermiek komt het meest voor op plekken waar de grond het makkelijkst wordt verwarmd (steen/zand bijv.)
Thermiek kan je herkennen aan de cumulusbewolking die boven de thermiekbel hangt. (Omdat de stijgende warme lucht in koudere luchtlagen terecht komt treedt er een condensatie van de waterdamp op).
Een andere praktische manier om thermiek te herkennen, is te kijken naar de vogels. ;)

Zover is Robbied al denk ik.
Maar hoe ontstaat thermiek?
Ja oke door door warmte en kouw.
En hoe voel je dat soms gaat het ineens een beetje waaien zit de bel dan voor achter of links of rechts?
En onder een wolk moet je dan aan de zon kant of aan de schaduwkant gaan hangen?
Of heeft dat met de windrichting te maken?
Ook al lukt het bijna nooit om onder een wolk te hangen.
Je denkt dat je er onder hangt maar in werkelijkheid is de wolk mischien wel 40 kilometer verder omdat je er schuin naar kijkt.
De wolk moet wel echt recht boven het veld hangen wil je er onder kunnen kruipen.

Aan de wind kan je niet merken dat er thermiek is aangezien (horizontale) wind met name wordt veroorzaakt door drukverschillen, en niet zozeer door temperatuursverschillen.

Voor zover ik weet zijn de enige manieren waarmee je kan bepalen of er thermiek is: instrumenten (i.e. een variometer), de cumuluswolken, de grond (een zandvlakte verwarmd eerder (en meer) dan gras en zodoende zit hier de thermiek (als er al sprake is van thermiek natuurlijk) en natuurlijk de vogels. (En uiteraard het stijgen van je model zelf...:lol:)

Of je bij een wolk aan de kant van de zon of juist de schaduw moet vliegen weet ik zo niet, maar het lijkt mij dat het weinig uitmaakt. De lucht onder deze wolk is warm doordat de opwarming van de grond dit warm heeft gemaakt en niet zozeer door de zon zelf.

Jonathan het zit toch echt iets ingewikkelder in elkaar hoor.
Het maakt wel degelijk uit aan welke kant van de wolk je vliegt.
En aan de wind kan je het ook voelen ik weet alleen niet hoe.

Al eerder heb ik al eens vewezen naar een Duits boekje "Das Thermikbuch fur Modellflieger" . Verkrijgbaar via de Duitse uitgever VTH, zie www.VTH.de.
Hierin wordt alles uit de doeken gedaan over thermiek, ontstaan van en ook het verdwijnen van, de neerwaartse winden naast de thermiekbel waardoor je snel zakt. Helaas voor de meeste mensen is het in het Duits. Anders een keertje kijken in de bibliotheek, is vast wel wat te vinden.
Het punt is dat het best wel complex is, er is zoveel over te leren, dat kunnen wij hier in dit draadje niet uitleggen.
Geen onwil dus, maar ik ben ook nog aan het leren. Je kan het niet zien, dus moet je geluk hebben. Dit geluk kan je een beetje afdwingen door op je omgeving te letten. Zwevende vogels, stofwolken boven zandvlaktes of akkers, wolkjes die ontstaan, wind die lijkt te gaan liggen is vaak ook een teken dat er een thermiekbel over het veld schuift.
@Nono, als er dus meer wind over het veld staat kan dat dus 2 dingen betekenen, 1. neerwaards windveld thermiekbel is net voorbij, 2, neerwaarts windveld, thermiekbel komt eraan. In geval 2 kan het dus ook nog zijn dat de thermiekbel je heel mooi passeert links of rechts van je. Dit kan je inschatten door te kijken naar de windrichting waar je staat door midddel van het wollen draadje aan je antenne, en dat te vergelijken met de windrichting van de windvaan ( van de club ).
De afwijking geeft de richting aan waarin de thermiekbel te verwachten zou kunnen zijn.
Dit verhaal gaat voornamelijk op voor thermiek aan de grond, op 100 meter hoogte kan je je hier moeilijk meer door laten leiden.

In het kort, en dan ben ik nog zoveel veel vergeten.
Lezen, ook te vinden boeken over de echte zweefvliegen.
Succes,

Hans.

Ik hou het maar bij mijn vario :wink:
En goed kijken naar buizerds die zijn er bij ons aardig wat.

Moet je wel heel hard rondjes draaien ;)

Ik zag gisteren (zondag) opeens een groep meeuwen cirkelen die mijn kant op kwamen. Ik vloog met mijn stunt dingetje van 190 gram en was aan het filmen. Ik naar die bel, alsof je een heuvel op rijdt!!! Neus enorm omhoog, en hij werd compleet opgetild voor +/- 10 meter :) Helaas ging de bel net uitelkaar en waren de meeuwen weg :(

Op het filmpje zie je nog wel een meeuw onder het vliegtuig door vliegen. En ik dacht dat ik nog onder ze zat....

Gisteren nog lekker in de thermiek gehangen toen op zo'n 300 meter mijn low bat alarm af ging van mijn zender.
ehhhh remmen uit en down met de last down, die vervolgens gelukkig heel down kwam.

Dus laden voordat je gaat vliegen. (blaas je je zekering ook niet op als je daarna op het veld gaat snelladen, maar dat is een ander draadje)

Bert

Afgelopen zondag een vluchtje met de EON gemaakt van 45 minuten en toen had ik last van een stijve nek. Kon de Eon niet echt centreren maar het ging omhoog en dat telt. Ik vlieg zonder vario.

Over thermiek is heel wat geschreven en het meeste heb ik geleerd in de paar jaar dat ik bij de Noord Nederlandse Zweefvliegclub vloog.

Even een paar kreten:
* De beste thermiek heb je na een koude nacht met de dag erna een lekker zonnetje. Let rond een uur of 10 op het ontstaan van de kleine cumulus wolkjes. Dat is een teken dat er thermiek is.
* Na een warme nacht smorgens en op het eind van een warme dag zie je vaak aan de horizon een donkere rand. Soms een beetje geel-bruinige heïge rand. Dit is inversie. De themperatuur neemt toe met de hoogte. Thermiek kun je op zo'n moment vergeten dus.

Ik kijk ook altijd even op teletext 707, daar geven ze ook op of er thermiek is.
Meestal op de 3e bladzijde

Nog eenstje om te onthouden: s'avonds laag boven een bos gaan vliegen, verbazingwekkend hoe lang je daar kan blijven hangen zonder dat er in de buurt ergens thermiek is. Bos werkt als een soort spons die s'avonds zijn warmte langzaam afgeeft en zodoende enige lift oplevert. :o

Gisteren 2 uur gevlogen in de thermiek met 20 seconden motorloop om boven te komen. meer dan 20 maal naar beneden gekomen met flaps en ailerons vol uit. ondanks al dit remgeweld wilde het nog niet erg zakken. :?

Na twee uur vliegen 420 mAh uit de ontvangeraccu getrokken, had dus nog 2 uur door kunnen vliegen. :cry:

Ik heb zondag voor het eerst een beetje thermiek ervaren! Rond een uur of 11 (ik weet het, iets te vroeg om heel goed te zijn) bleef mijn electro junior toch een goed kwartier op dezelfde hoogte (een begin, nietwaar).

Ik vloog over een akker waar aardappelen geplant waren. Het was een soort mini-dalletje, dus een meter of 60 was een zuid-helling, en de andere kant een noord helling. Dus ik veronderstel dat het een goed idee is om dan boven de zuid-helling te vliegen??? Er was helaas iets teveel wind om het goed onder de knie te krijgen denk ik...

Back