iedereen al weer wat geproeft van de thermiek? Met of zonder

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Chielles,

Heb het vorig jaar eens op 600 meter gehangen, volgens mijn Picolario. Toestel was inderdaad heel slecht te zien. Moest kompleet op de signalen van de vario afgaan om in een daalgebied te komen Zonder vario had ik de kist, 2,5 meter spanwijdte, waarschijnlijk verloren (geen remkleppen).
Als je vliegt met als achtergrond een wolk dan kun je het toestel beter zien dan als je een strak blauwe lucht hebt.
Beste zichtbaarheid geeft trouwens een zo donker mogelijke bespanning.

Vanmiddag nog 2 mooie vluchten gemaakt 50 min en 45 min. Samen met anderen lekker cirkelen in een bel. Heerlijk.
Mijn vario zou ik niet meer willen missen (ik word niet gesponsort door Thommy).

E-Zwever (die nog steeds een beetje in de wolken is).

Werking van de vario berust op een zeer nauwkeurige druksensor.
Zoals je misschien weet daalt de luchtdruk met de hoogte. Door nu 2 metingen in tijd met elkaar te vergelijken kun je meten of je stijgt.
Dit signaal stuur je naar een zendertje. Zelf heb je dan een ontvangertje (LPD) om het signaal op te vangen.

Aan de drukmeting wordt een piepsigaal gekoppeld voor stijgen en een bromsignaal voor zakken.
Een en ander komt in feite uit de echte 1:1 zweefwereld.
Duurdere vario's hebben tevens nog een melding van de momentele hoogte. Ook geeft de vario om een bepaalde tijd info over de ontvangeraccuspanning.
Als de vario in je toestel een storing oppikt geeft hij ook een signaal (n.l. ACHTUNG) je weet dan dat er iets niet helemaal oke is. Slecht kontakt in de accu bijvoorbeeld of storing als je boven een bepaalde plek vliegt.

Hoopt dat je hier mee uit de voeten kunt.

E-Zwever.

Even wat vario-info:

Ik heb er ook een aantal hele mooie thermiekvluchten opzitten. Heb sinds een maand de nieuwe WStech vario: classic sound voice. Het vinden van thermiek heb ik voorheen niet echt gezien als een probleem, maar zo'n vario maakt het echt een stuk leuker:
-De primaire functie van een vario: je hebt een indicatie hoe sterk stijg- en daalgebieden zijn.
-Je kunt als je recht boven je vliegt precies horen of je stijgt of daalt, voorheen erg moeilijk vast te stellen.
-Als je een superbel op grote hoogte wilt verlaten, dan weet je ook zeker of je eruit bent.

Als je een vario met stemgeluid hebt:
-Weet hoe hoog je vliegt.
-Weet je de exacte stijg-/daalsnelheid. Handig voor bv. glijhoekmetingen.
-Kun je de spanning van de ontvangeraccu opvragen.
-Heb je een indicatie van optredende storingen. Hoe dit laatste werkt, verschilt per vario. De picolario meldt bv ook kleine knakpulsen, terwijl de WStech "voice" alleen kijkt of de ontvanger in failsafe gaat. Dat zou al te laat kunnen zijn.

De spanningsweergave is mij al erg nuttig gebleken:
Zo kreeg ik tijdens de zesde vlucht van mijn Ariane verschillende meldingen achter elkaar dat de boordspanning snel aan het zakken was: 4,8...4,6...4,3V! En dit binnen 1minuut. Snel geland dus. Zonder vario was ik gewoon doorgevlogen...

Grootste hoogte gehaald met de Ariane V10 (2m spanwijdte) is 495m. En dan is hij heeeel klein.

De allergoedkoopste vario is ook van WStech (http://www.wstech.de/), de classic sound. Deze geeft alleen een variotoon, dus geen stem erbij. Als de boordspanning te laag is, dat reset hij zichzelf, wat te horen is via de LPD. Een ruwe vorm van accubewaking dus. Inclusief portofoon (LPD): 199,-

Alle vario's zijn later (of meteen) uit te rusten met een zgn. TEK-buisje. Dit buisje helpt knuppelthermiek weg te halen: als je duikt blijft de vario stil (of geeft een gelijkmatige toon) ipv het weergeven van een daaltoon.

Ook ik wordt NIET gesponsort.

Thermiek zat de laatste tijd. Laatst in een 737-400, motoren idle en toch 300 fpm stijgen... Op dat moment een kleine 51 ton licht... Eens op een andere manier zweefvliegen.

Back