Iemand ervaring met mini-blad zekering?

Dat zijn zekeringen die je in vrijwel elke auto terug kan vinden. Die worden dus enorm veel gebruikt en zullen prima voldoen. Makkelijk en goedkoop.
De zekering houder is een ander verhaal. Aan de foto kan ik echt niet zien wat de kwaliteit daarvan is. Daar komt bij dat de mogelijkheid bestaat dat je niet precies dezelfde houder krijgt als die op de foto staat. Het gebeurt vrij vaak dat de geleverde spullen niet 100% overeen komen met de foto op de site. Vaak wordt dat wel ergens op de site genoemd maar daar moet je wel naar zoeken.
 
Heb de grotere bladzekering in combinatie met 2 schuifstekkers gebruikt. Gr. Klaas.

20181021_180126.jpg
 
Niet bang dat er wat op kan vallen op de open stekkers?
Niet een slangetje over schuiven?

Mvg ronald
Is niet nodig: Aan beide bladen van de zekering staat dezelfde spanning, er kan dus nooit sluiting ontstaan.

Het enige wat er ZOU kunnen gebeuren is dat de zekering niet meer inkomt, omdat hij kortgesloten is door een vreemd object.
 
Lag 1 cm onder een kunststof dek, dat er op zijn kant naast staat. Niet professioneel, maar het werkt al een jaar of 15 zonder problemen. Allemaal een beetje "over the top", sinds het laatste motortje er in staat. Er loopt full speed maximaal 300mA en als de schroef blokkeert nokt de regelaar. Zoals de opzet nu is kan het dus ook zonder zekering. Raad je aan om per regelaar een zekering te gebruiken. Kun je nog altijd " hinkend" naar huis. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Is niet nodig: Aan beide bladen van de zekering staat dezelfde spanning, er kan dus nooit sluiting ontstaan.

Het enige wat er ZOU kunnen gebeuren is dat de zekering niet meer inkomt, omdat hij kortgesloten is door een vreemd object.

Persoonlijk vind ik.. dat alle stekkerverbindingen zo moeten worden aangesloten dat je er geen contact mee kan maken.
Zelfde geld valt er bv een schoeverdraaier op.En heb je ergens anders ook zo stekker open en bloot liggen.
En dan is de kans groot op....poffff

Zelfde geld zien niet ervaren mensen dit.
En gaan alles zo aansluiten.
Beter voorkomen.
 
Ieder moet doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft Ronald. Probeer alleen maar aan te geven hoe het ook kan en als je bang bent voor kortsluiting dan plak je er toch een stukje isolatieband op of om? Of krimpkous. Of je trekt er een stukje fietsband omheen. Binnenband natuurlijk. Want je zoals je weet mag het bij mij niet teveel kosten. Wel belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent en de boel niet opblaast. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Natuurlijk is het beter en netter om alles te isoleren maar zoals het in de boot van Klaas zit zie ik ook geen echt gevaar. Zelfs de kans daarop is vrijwel niet aanwezig.
Klaas, volgens mij heb je er een 10A zekering in zitten dat lijkt me inderdaad een beetje hoog als de motor maar 300mA belast trekt. Een zekering van 1A zou zelfs nog voldoende kunnen zijn maar misschien dat je het dan een beetje krap maakt. Waarschijnlijk zal 5A dan beter zijn. Maar dat is geen echte reden om het te veranderen.
De zekering weg laten zou ik niet direct aanbevelen. Als er iets mis gaat heb je de boot niet direct aan de kant. Als dan de bedrading gaat staan stoken kan er zelfs brand ontstaan en dat wil je niet.
 
De 10 A. zekering was om de 10 A. ESC te beschermen Ernst. In het begin lag er een zwaardere motor in. Denk dat ik eens een 12V. 21 W lamp ga proberen als zekering. Geblokkeerd trekt het huidide motortje 1A. Denk dat bij 0,3 A. de lamp amper verliezen geeft en kan niet klappen. De accu is 7,2 V. 4 Ah. Gr. Klaas.
 
Dat de zekering de ESC zou beschermen is helaas een veel voorkomend misverstand. Dit soort blad zekeringen zijn erg traag. Als je 20A door die 10A zekering laat lopen kan het meer dan een minuut duren voordat hij doorsmelt. Pas als er 10 keer de nominale waarde (dat is 100A voor een 10A zekering) zal een zekering als deze binnen 0,5 seconden doorsmelten. Vrijwel altijd is de elektronica veel sneller kapot dan die zekering. Dus als er iets mis gaat en er gaat een te grote stroom door de regelaar lopen zal de elektronica vrijwel altijd eerder kapot gaan dan de zekering door gaat.
Een smelt zekering (dat zijn dit soort zekeringen allemaal) is niet bedoeld en wordt ook niet gebruikt om elektronica te beschermen. Die zekeringen zijn er voor om de "installatie" te beschermen. Bijvoorbeeld zoals ik al aangaf de bedrading maar ook connectors en printsporen. En, niet minder belangrijk, om te voorkomen dat er brand ontstaat.
Even een waarschuwing die niets met dit topic te maken heeft, dit omdat ook niet modelbouwers op dit forum rondkijken en mogelijk verkeerde ideeën zouden kunnen krijgen.
Ik heb mensen gezien die dit soort blad zekeringen voor 230V aansluitingen hebben gebruikt. Daar zijn ze echt niet voor bedoeld en totaal ongeschikt voor. Dit soort zekeringen mag meestal maar tot 32V of 64V gebruikt worden. Gebruik je ze voor de netspanning dan kan dat brand tot gevolg hebben.
 
Dit soort blad zekeringen zijn erg traag. Als je 20A door die 10A
Ik heb een datablad als bijlage aan dit bericht geüpload, is wel van een andere type/merk platte zekering.
Dan hoef je niet zo te gokken en te gissen met als gevolg het missen van dat traag soms ook best wel snel kan zijn.
Een 10 A zekering van dit type smelt bij een stroom van 20A tussen de 0,15 en 5 seconden door.

Smeltzekeringen en automaten hebben als primaire functie om de stroom door de bekabeling af te schakelen, als er een te hoge stroom gaat lopen, dan waar de bekabeling op is gedimensioneerd.

Dit soort zekeringen mag meestal maar tot 32V of 64V gebruikt worden.
Maximaal 32V maakt niet uit of het gelijk of wisselspanning is.

Bij een hogere spanning dan 32V gelijkspanning is het opletten en al helemaal als de voedingsbron bestaat uit een dikke accu of een kudde zonnepanelen.
Ik kom die platte (auto) zekeringen op de meest vreemde plekjes tegen, bij het door smelten ontstaat altijd een vlamboog, bij gelijkspanning is dat best wel een dingetje bij een verkeerd type zekering/automaat, gaat de vlamboog pas uit, als de stroom op is of de installatie goed in de fik staat.

Gebruik je ze voor de netspanning dan kan dat brand tot gevolg hebben
Ja brand en wat had je gedacht van een flinke optater?
Het is niet aanraak veilig.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
..... Een 10 A zekering van dit type smelt bij een stroom van 20A tussen de 0,15 en 5 seconden door.
Dat valt me mee, ik heb daadwerkelijk veel langere tijden gezien en meegemaakt. Dat zal wel komen doordat ook hier verschillende versies van bestaan, snel, medium en traag.

Smeltzekeringen en automaten hebben als primaire functie om de stroom door de bekabeling af te schakelen, als er een te hoge stroom gaat lopen, dan waar de bekabeling op is gedimensioneerd.
Klopt volledig.

Maximaal 32V maakt niet uit of het gelijk of wisselspanning is.
Ik ben ook 64V versies tegen gekomen maar die zal je niet in een auto vinden.

Ja brand en wat had je gedacht van een flinke optater?
Het is niet aanraak veilig.
Klopt helemaal, daar had ik even niet aan gedacht. :oops:
 
30A… wat moet het beschermen?

Wat is de verwachting van het model. Schaal of speed?
Grootte van de schroef? Metaal? Meenemen in je keuze.
Hoeveel Ampere mag er maximaal getrokken worden?

Hoeveel trekt een motor als deze blokkeert, of normaal in volle vaart verbruikt,
of het model tegengehouden in het water.
Wat piekt het aan Amperes bij brusk gassen?
Iets boven dat geconstateerde maximum 'verstandig' de zekering kiezen,
maar geriefelijk onder de maximum waarde van de regelaar?

Heb een modelschip met twee motoren, had een set-up met twee borstelmotoren,
150 watt per stuk.
Ooit trok het in die testopstelling 7A per unit.
Boot van iets meer dan een meter.
Trok zonder bezwaar en gemopper een goot in de watersloot.

Ging er pardoes een prop op een stapsteen (in het Hoornsemeer, ooit eens om de hoek).
Niets blokkeerde in de jubel-aandrijving. Niets werd heet, power geheel nader tot industrie staafmixer certificering…
De prop was serieus gekort, in een flits.
Geen zekering die dat had kunnen voorkomen. Van 47 mm naar de helft van de sportiviteit!

Had een zekering van 7A die mogelijk niet bestaat, dat tegen kunnen houden?
Of in een groep met 15A met brusk knuppelen al zijn vergaan?

In mijn hotliner met 3,5 kw potentieel, zit ook geen zekering.
Of het zal soldeer moeten zijn, of de regelaar zelf...
Wel 'opto' gekoppeld met de RC... dus een noodlanding blijft bestuurbaar mogelijk.

De vraag is, hoe hoog in waarde dan te zekeren?
Vroeger draaide je in je bootje op een op overspanning draaiende Monoperm motor.
Maar Watt bleef genadeloos Watt.
'Iets' hoefde 'iets' te blokkeren, en de motor was rook.
Dat was een reden om daarvoor te waken, geen reserves, zekering een must.


Zekeringen...
Brand door een zekering die doorpijpt nimmer meegemaakt.
Of zoiets kan? Zeg nooit nooit.
Daarom zit er ook een huls om met brandvertragend plastic… als het goed is.
Soms is die kunststofhouder licht aangerookt, geen smelt.
Maar de tijd van zekeringsmelt is te kort om tot lucifer te verworden.

Als het met een ontvlambaar gasmengsel is omgeven? Een brand?
Zal vast getest zijn, zullen normeringen voor zijn opgesteld.
En speelt de vormgeving van de zekeringenkast mee, en de kast zelf. Dat verwacht ik genormeerd te zijn?
In een modelboot? Laatste waar ik me druk om zou maken.

Zekering ingebouwd in een modelboot.
De eigenaar is de enige die het model hanteert/prepareert.
Of het moet de verdwaasde kat op zolder wezen, die de fundamenten van het huis doen splijten.
Bijzondere oorzaak en gevolg-reeksen... een dead-stick schroevendraaier in slow-motion voorbij zeilt, vergezeld van stemmige muziek... Als je prutst... is de accu dan aangesloten?
De oplossing van Klaas volstaat.

Zou je dat minder bloot willen hebben, dan pas je aan,
brengt extra krimpkous aan, aan een stekkertje.
Dat kàn 'modelbouw' heten, maar hoeft niet zo benoemd te worden.

Zekeringhouder van AlieX?
Je kunt ook bij de autoshop even langs fietsen?
Heeft ze ook. En kan je ze betengelen. Verder is het een prima ding.
Spatwatervast.

Houders komen in overzichtelijke tot bescheiden keuze voor.
ook zekeringen komen in diverse gedaanten.

En werk je veel aan auto's, dan moet het veilig en verstandig zijn.
Moet een bij-gemonteerde zekering wèl goed afgeschermd zijn.
Moet ook wel, anders wordt het een brandend knipperlicht als je op de claxon drukt… vice versa :D

Ter overweging...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook 64V versies tegen gekomen maar die zal je niet in een auto vinden.
Die ben ik nog niet tegengekomen, wel 58, 70, 80 en nog wat hoger en lager in spanning.
Van een 58V merk type autozekering heb ik een datasheet toegevoegd.
Het gaat bij kortsluiting / overbelasting na het door smelten om de vlamdoving.
En bij kortsluiting ook nog om de mechanische sterkte.
Brand door een zekering die doorpijpt nimmer meegemaakt.
Of zoiets kan? Zeg nooit nooit.
Wees blij dat je zo'n inferno nog nooit hebt meegemaakt.
Ter lering en vermaak.
Een wisselspanning/stroom beveiliging component gebruiken in een gelijk spanning installatie.
De maker van het filmpje geeft aan dat er verbale missers zijn gemaakt in de video, het gaat om het punt, geniet ervan.
 

Bijlagen

In twee van mijn scheepjes zit een glaszekering in een plastic houder. Eentje vaart zonder, maar die heeft een regelaar die stopt als de motor wordt geblokkeerd. In mijn avatar ga ik zoals eerder geschreven een 12 V. 21 W. autolamp uitproberen als zekering. Ooit een extra trafo voor mijn trein samengesteld een daarbij ook een 21 W. lamp in serie met de uitgang gezet. Vond dat zelf wel een succes. Indicatie bij kortsluiting, soepele aanloop van de locomotief, waarbij de lamp even oplichtte en uit ging als de trein op snelheid was. Omkeren van de rijrichting met een schakelaar. Ging ook met een rijdende trein. De lamp brandde even fel, de lok stopte niet abrupt en ging soepel de andere kant op. Rege.ing met een potmeter en 2 transistors. De eindtor was een 2N3055. Gr. Klaas.
 
Een gloeilamp is een vrij goed ding voor zoiets.
Het mooie van de gloeidraad in die lamp is dat de weerstand relatief laag is als de draad "koud" is maar hoger wordt naarmate hij warmer wordt. Die draad heeft een positieve temperatuur coëfficiënt. Hiermee beperk je de "kortsluitstroom" ook nog eens.
Nadeel is wel dat je altijd enige verliezen hebt in die lamp maar bij dit soort geringe stromen valt dat allemaal wel mee.
 
Ben blij dat je het hier bevestigt Ernst! Zal proberen het een beetje te meten en er hier verslag van doen. Natuurlijk zijn er verliezen, maar aan de andere kant win je ook iets. Indicatie dat er te grote stromen lopen en na het verhelpen daarvan is je "zekering" nog heel. En dan vaart het scheepje maar een fractie langzamer. In wezen moet er op de accu 13 uur te varen zijn, maar zo lang sta je nooit aan de waterkant. 12 uur is ook OK:)! Gr. Klaas.
 
Gelijk maar de koe bij de horens gevat. 21 W. lamp tussen regelbare voeding en de ESC. Voeding ingesteld op 7,2 Volt en via de zender de motor op vol gas. Dan de motor geremd tot de lamp zichtbaar ging gloeien. Op dat moment liep er 0,5 A. stroom. Bij hetzelfde voltage rechtstreeks op de lamp liep er 1,3 A. stroom. In deze opstelling voldoet naar mijn idee de lamp als zekering. Wat erbij in is geschoten is het meten van de spanningsval over de lamp, maar dat heeft alleen zin als de motor op de normale manier (dus varend) wordt belast. Gr. Klaas.
 
Back
Top