Iemand ervaringen met atmel Micro processors, en Atmel programmers ?? (iemand die voor mij 2x een 1

Ik zocht meer zoiets als dit:, een kant en klare oplossing:
!Br5SZ6w!Wk~$(KGrHqUOKjMEvPPPUp46BL1p(qYs7Q~~_12.JPG

Dat rode board...
Dat lijkt me een break out board, voor je chips in te drukken, en zodoende te programmen met de isp programmer...

Daar lijkt het wel op, maar dat is het niet.. het is gewoon een experimenteerbord waar men die schakeling op gemaakt heeft.. ziet er uit als een experimenteerboard speciaal voor deze chipjes..

Die vloeistoffen hoe gevaarlijk zijn die?

Ik heb een Arduino Mega1280, dat is een chip met 10 miljoen pootjes en dus voor mij een ramp om te solderen. Kan ik toepassingen die in de 1280 werken ook 1op1 in een andere chip branden zodanig dat het nog werkt?

Ben je bekend met Fritzing? Dat is freeware en daar kun je ook layouts mee maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
De link naar dat board staat trouwens in je eigen link ;)

28 Pin AVR Development Board 28 Pin AVR Development and Prototyping Board for ATMEGA8, ATMEGA48, ATMEGA88, ATMEGA168 and ATMEGA328 - $9.60

Is dus inderdaad bedoeld als experimenteerbord:

PB-MC-AVR28_LRG.jpg

Die vloeistoffen hoe gevaarlijk zijn die?

Ik zou ze niet opdrinken :P

De ontwikkelvloeistof is vaak Natriumhydroxide (NaOh), het etsen kan in ferrochloride (FeCl), Zoutzuur icm waterstofperoxide, of natrium- danwel ammoniumpersulfaat.

Hmm, ja zag het later ook, das mooi jammer, want ik moet losse chips kunnen proggen...
Ik heb al via de specs het volgende kunne ontdekken..

VCC 7
GND 8
18 MISO
17 MOSI
1 reset
op pin 9 en 10 een kristal 20mhz met daaroverheen 2x 22pf

Dat moet op de programmer worden aangesloten, eens kijken wat de pinout daar van in...
Desnoods zelf even een printje bouwen op expirimenteerprint...
Maar heb liever een kant en klaar bordje waar ik de chip in kan pluggen....

Ik kan mij niet voorstellen dat zulke printjes niet bestaan.. het is zo voor de hand liggend..

Ik heb de laatste tijd ook wat Atmel chips geprogd, nadeel is dat als je geen ISP hebt je een programmer moet kopen / bouwen.
Nou zou dat niet zo erg zijn maar er zijn zoveel soorten Atmel chips en dus heb je ook verschillende soorten programmers nodig.
Er is geen "universeel" ding.

Voor mijn laatste projectje (draadloos rakkensysteem) heb ik gewoon mijn Atmels bij de leverancier laten programmeren.
Je stuurt het hex of bin bestandje op en ze zetten het er in.
Je hoeft dan geen progger of zo aan te schaffen en je weet zeker dat het werkt.
Ik koop mijn spullen in Duitsland SEGOR-electronics GmbH (goedkoper, grotere keuze, alles op voorraad) maar in nederland zit volgens mij ook een prima leverancier http://www.dickbest.nl alleen heeft ie weer niet zo'n grote keuze in Atmel en andere componenten.

GJ

Ze zijn er wel, behoorlijk universele proggers, maar dan kom je ook in een andere prijsklasse terecht.. tussen de 500 en 1000 euro koop je proggers waar nagenoeg elke atmel, pic of eeprom wel op te programmeren is.. maar ja.

Beter kies je 1 type uit wat alles kan wat je er doorgaans mee wilt, en gebruikt die.

Laten proggen door de leverancier kan wel als je zeker weet dat je software klopt, maar als je zelf gaat ontwikkelen, is het niet handig.

@Psygo: als ik het goed begrijp, is het jouw bedoeling om zuiver 1 atmel te vervangen door een andere, dus in een bestaand circuit. Dan kun je dus gewoon die print gebruiken.

Voor DIL kun je dan een soort van wasknijper kopen die je over de chip zet. Je zet de chip dus in het circuit, en dan die wasknijper over je chip.

A300%20CLIP_CABLE.jpg

http://www.c-u-s.co.uk/soic-test-clips/3m-soic-/-sop-16-way-test-clips-isp-lead/prod_54.html

@Henri, ja voor nu wel ja, (maar als goed is heb ik straks contact met iemand die voor mij zuiver 2 atmels wil proggen,
(tot op heden nog geen bericht terug, dus als iemand anders een progger heeft voor een 168-20pu,en voor mij 2 atmels wil proggen, hoor ik het graag!)

Maar ik wil in de toekomst eens gaan kijken of ik meer met deze soort chips kan doen, want dat lijkt me ook wel leuk.. Dat ik dan een overkill aan chip heb, en het met een kleinere ook kan, vindt ik niet erg... Als ik het dan bij 1 programmer kan houden, ben ik al blij... die in dat linkje van me, doet al aardig veel. Ik houd wel van dit soort dingetjes, en zelf uitproberen, en proggen van simpele schakelingetjes als knipperlampjes vmixers, etc etc etc... Dus ik wil wel in de toekomst "iets"met atmels gaan doen...

Mijn chip zit op een header, dus kan er zo uit.... En wellicht komt er straks een ander kkuk, board, met die smd variant erin, en dan heb ik aan een isp programmer genoeg....
Wie weet wil ik ook nog wel over straks op dat arduino platform, daar heb ik geen idee van...

@ Micheal Pet
Das toch specefiek arduino ? Dat werkt idd met dat wii spul, maar begreep dat er ook al atmels waren, met arduino loader ? Zo zie je maar weer ben een echte noob...

Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere bootloaders voor atmels, arduino is meer een benaming voor het hele platform.

@Psygho: zo lezende, is zo'n breadboard voor jou toch het handigst.. en sowieso, als je meer met dit spul wil gaan experimenteren, zijn die dingen onmisbaar.

Ik zocht meer zoiets als dit:, een kant en klare oplossing:
!Br5SZ6w!Wk~$(KGrHqUOKjMEvPPPUp46BL1p(qYs7Q~~_12.JPG

Dat rode board...
Dat lijkt me een break out board, voor je chips in te drukken, en zodoende te programmen met de isp programmer...

Emil,

maak gewoon zelf zo'n breakoutboard. dit is super makkelijk zelf te maken:

koop gewoon een europrintplaatje of experimenteerplaatje (conrad.nl best.nr. 530126 - 89 - Experimenteer printplaat 79,1x51,1)

mooie van zo'n printplaatje is dat je zelf de 'banen' met je soldeerbout kunt maken. je hoeft niks te etsen ofzo.

dan deze avr socket PCB maken:
zie
http://electronics-diy.com/avr_programmer.php
en dan passage onder 'socket PCB'

(wanneer je wilt, kan ik dit breakout-boardje wel voor je maken en meteen de avr chips voor je programmeren)

Thnx, heb je even een pb gestuurd, met het een en ander aan info en vragen....... Want ik las dat er nog ergens een kristal op moest, en wat condensators, op het beuwste break out boardje. Te zien aan de datasheet.

Solderen is geen probleem,met een werkend schema ben ik geholpen... Laat daar nu even de kneep in zitten, in dit geval. Dus een schema voor een breakoutboardje, om mijn atmel 168 20pu in te stoppen... Het moge voor iedereen dan simpel zijn, ik snap er nog niet zo veel van...

Sommige dingen snap ik direct,(reparatie flipperkasten, photoplays, gokkasten,afregelen/reparatie van crt monitoren,bouwen van antenne's, antenne versterkers in de amateur wezen, zowel lampen als transistor, etc , etc) en sommige heel moeilijk, heel apart..

Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, een schema! Daar snapen we tenminne wat van!

Nu enkel nog even de vraag hoe ziet het schema eruit icm zon goedkope isp programmer....
Of zou het zo simpel zijn om de pinout van de isp pragrammer te pakken, en de juiste punten met elkaar te verbinden op dat breakout bordje ??

Wederom ik heb geen idee, iets zegt mij dat dat gewoon kan, omdat de atmel gewoon op dezelfde manier geprogrammed word, ongreacht wat er achter de atmel hangt qua programmer...

Laatst bewerkt:
>Of zou het zo simpel zijn om de pinout van de isp pragrammer te pakken, en de juiste punten met elkaar te >verbinden op dat breakout bordje
inderdaad, zo simpel is het ook ;-)

wacht ik pak effe mijn avr-programmer erbij.
ISP pinouts van mijn pocket avr programmer
(deze heeft een 10 pins connector)

VCC - MOSI
GND -
GND - RST
GND - SCK
GND - MISO

en dan hier nog eens het schema:

avr_socket_pcb.jpg

dus gewoon 1 op 1 de pinouts van de programmer verbinden op de juiste pinouts van de atmega (zie schema)

ik heb ook effe de pinouts vergeleken van een atmega8 en een atmega168 en die zijn hetzelfde. echter moet je wel ipv het 4mhz kristal het zelfde kristal gebruiken dat ook op jouw originele quadcopter boardtje zit.
de 2x 22pF condensatortjes zijn volgens mij ook goed wanneer je een ander kristal gebruikt, maar check dit even voor de zekerheid (staat normaal wel in het datasheet van het kristal)

waar je ook rekening mee moet houden is dat je de juiste 'fuses' instelt voordat je de firmware gaat flashen. deze fuse instellingen hebben te maken met de soort controller (atmega8/32/168 etc) en het kristal dat je gebruikt.
een fuse calculator kun je hier vinden:
http://www.engbedded.com/fusecalc

ok, ik hoop dat ik niet teveel 'onzin' heb verteld en verbeter mij graag wanneer iets niet klopt.

mooi geciteerd emil ;).

de pin lay-out had ik je al gegeven.

Wat belangrijk is van elke chip is de datasheet:
Schrik niet 350+ pagina's.
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2545.pdf

Maar de info die jij zoekt staat op pagina 2.
Een lay-out van de pinnen.
Alle namen die de programmer genoemd heeft, heeft de atmel ook.

de 22pf hanteer ik zelf bij 20Mhz op een pic16f. En is zover ik weet een van de meest gebruikte waardes.(eventueel 27pf).

het hangt er ook nog vanaf of de atmel over een interne clock beschikt of niet.
Er zijn atmegas die een interne klok hebben en dit dus weer niet nodig hebben.
En er zijn er die beiden kunnen gebruiken.

wat ik zou aanraden is om op experimenteer print zo'n ribbon connector te zetten en een ic testhouder die je kan openen en sluiten met een hendel (zijn vaak groen).

zo is het een kwestie van aansluiten en draaien. en als je een andere controller neemt maak je daar een ander printje voor en is het alleen kwestie van de stekker omsteken.

De 5V usb doorlussen kan, maar let hier wel goed mee op. Mocht de print ook voorzien zijn van voeding dan is de kans groot dat dit botst.

niet onbelangrijk om rekening mee te houden ;)

Laatst bewerkt:
het hangt er ook nog vanaf of de atmel over een interne clock beschikt of niet.
Er zijn atmegas die een interne klok hebben en dit dus weer niet nodig hebben.
En er zijn er die beiden kunnen gebruiken.
klopt helemaal.
kan trouwens gezet worden (intern/extern) d.m.v. de 'fuses'.

Zo'n groene houder met hendel heet ook wel een ZIF socket. De manier om je programmer wat duurder te maken :P

zif40w.jpg

ZIF = zero insertation force

Back