Iemand ervaringen met atmel Micro processors, en Atmel programmers ?? (iemand die voor mij 2x een 1

... Anders Ron van Sommeren. Hij is embedded software programmeur van beroep. Dus hij zal het zeker weten.
Ik heb geen ervaring met Atmel spullen. Alleen met Intel/Motorola processoren/controllers. Verder nog videoprocessoren van Thomson (in Philips DVD spelers) en de Nederlandse! Imagine videoprocessor. Parallel pipelines programmeren in assembler, heerlijk klus was dat. Daarnaast heb ik nooit te maken gehad met opzetten van ontwikkelomgeving, die was er al.

... Ik heb een Arduino Mega1280, dat is een chip met 10 miljoen pootjes en dus voor mij een ramp om te solderen. ...
Tips in de discussie onder het openingsbericht in de Open Source Motor Controller diy-brushless-controller e-mail group:
http://tech.groups.yahoo.com/group/osmc/message/14459

Deze experimenteer dozen van Philips hadden wij vroeger; Electronica experimenteer dozen ...
Jaaa, leuk :) Ook toen had ik al geen feeling voor transistoren, de nodige jaren studie hebben daar niets aan kunnen veranderen :mrgreen:
En die ton-veertjes sprongen alle kanten op :) Vroege-puberteit sentiment.

Laatst bewerkt:
@ron,

excuses voor mijn lompheid. sorry dat ik je er zomaar erbij heb betrokken.

Goh.. sorry Psygo, offtopic, maar ik moet het even zeggen.. die link van die Philips dozen.. trip down memory lane..

D-doos.gif

daar ben ik mee begonnen met electronica, toen ik 12 was ofzo.. wat een geweldig rotspul was dat :P.. die klemmetjes die je dan in zo'n bord moest steken etc..

@Cheeta: die prijs kun je idd niets van zeggen, ik wordt oud haha, ik weet nog dat mijn eerste EEProm programmer was voor de interface poort van de Commodore 64, was ook een zelfbouwsetje, en in die tijd betaalde je nog rond de 50 gulden voor zo'n zif-socket.

Sorry voor dit sentimentele offtopic gepost, we kunnen weer verder met de atmels.. de tijden zijn dus positief veranderd :)

[knip weg, was dubbel]

Laatst bewerkt door een moderator:
Spam gerapporteerd. Eén keer rapporteren is voldoende.

[mod]En verwijderd ;-)

Grt,
Berto.[/mod]

Zat eens even te bedenken, maar verruit de goedkoopste manier, om enkel 1 atmel te proggen is gewoon een isp programmer en zelf even voor dat ictje een break out box, op expirimenteerprint te maken... Asl ik wel verder wilt is die 4-1 wel erg mooi, en zeer betaalbaar!

vind je?? 2 chips programmeren en je controller is er al uit...
tevens als je software moet testen ga je zo over die 2x heen.

Moet er eerst enkel 2 hebben, maar das al inclusief het ic of niet?, zal eens mailen, of hij ook de 168 heeft en wil proggen voor me...

Mocht er iemand anders een atmel progger hebben, en voor mij enkel 2 ic's wil branden,puur voor de quadcopter,
168 20pu (28pins dil) hoor ik het graag!

No problemo.....

Annyway DIT vond ik nog, dit lijkt me een leuk boardje als breakoutbox voor een isp programmer, maar goed , is dat ook zo, iemand die hier evne naar wil kijken ??

Als ik naast dit geval nog een isp programmer koop ben ik dan klaar ????
En kan iedere isp programmer hierop, wleke in staat is mijn atmel te proggen ???

ATMEL extension DIP board for AVR ISP AVRISP programmer - eBay (item 350354860563 end time Feb-09-11 22:39:38 PST)

Emil,

Dit gaat denk ik niet werken. ik heb effe vlug naar de link gekeken maar zie dat het externe kristalletje maar 8 MHz is. ik denk dat het kristal op je originele KK board 20mhz is? wanneer je gaat flashen moet de 'clock' hetzelfde zijn.

het beste is dat je zelf een boardje maakt.
wat heb je nodig:

isp progger (liefst gewoon via usb)
- experimenteerprintplaat (die met die gaatjes en koper vierkantjes aan de achterkant of een breadboardje)
- 2x 22pF condensatortjes
- kristalletje (denk dat op je orig. board 20mhz kristal zit)
- 28 pins ic voetje
- en natuurlijk de desbetreffende atmegaxxxx
externe 5v voeding heb je niet nodig (5v wordt geleverd door progger)

De 'snelheid' van het kristal bij proggen hoeft niet hetzelfde te zijn als bij het uitvoeren van het programma. Dat bordje zou gewoon 100% werken.

Het flashen is niets anders dan het in het flashgeheugen zetten van een programma, een blok data. De inhoud van dat blok data is niet anders bij een andere kloksnelheid. Eenmaal op de gewenste plek aangekomen, kan de processor niet 'zien' met welke kloksnelheid hij geflashed is. Dat is dan ook volledig irrelevant.

Niet elke progger levert 5v, dus een externe voeding kun je nodig hebben, dit is echt afhankelijk van de progger die je hebt,

De 'snelheid' van het kristal bij proggen hoeft niet hetzelfde te zijn als bij het uitvoeren van het programma. Dat bordje zou gewoon 100% werken.

Het flashen is niets anders dan het in het flashgeheugen zetten van een programma, een blok data. De inhoud van dat blok data is niet anders bij een andere kloksnelheid. Eenmaal op de gewenste plek aangekomen, kan de processor niet 'zien' met welke kloksnelheid hij geflashed is. Dat is dan ook volledig irrelevant.

Niet elke progger levert 5v, dus een externe voeding kun je nodig hebben, dit is echt afhankelijk van de progger die je hebt,
volgens mij klopt dit niet want er wordt dus wel degelijk bij het flashen vastgelegd wat de kloksnelheid is. kijk maar eens naar de 'fuses' instellingen. hier wordt dus bepaald of men de interne of externe klok moet gebruiken en wordt kloksnelheid vastgelegd.

proof of concept:

assambleer en flash maar eens effe dit klein proggie:
//Knightrider in assembly
.include"M32def.inc"
.def temp =r16
.def delay =r17
.def delay2=r18
init: ldi temp,low(ramend)
out spl,temp
ldi temp,high(ramend)
out sph,temp
reset:
ser temp ;alle pinnen van
out ddra,temp ; poort d output (= 1111 1111)
sec ;clear de carry bit in SREG
clr temp
rloop:
out porta,temp
rcall dly
ror temp
brcc rloop
lloop:
out porta,temp
rcall dly
rol temp
brcc lloop
rjmp rloop
dly:
dec delay
brne dly
dec delay2
brne dly
ret

vergelijk maar eens het resultaat (snelheid waarmee de ledjes 'op en neer' gaan) met

1. 'fuses' -> interne klok en 1mhz en dan flashen
2. 'fuses' -> interne klok en 8mhz en dan flashen

je zult zien dat de ledjes 8X sneller 'op en neer gaan' bij optie 2.

Dat is dus maar net hoe je zelf die klok instelt bij het programmeren, het is niet zo dat hij per definitie de kloksnelheid pakt die bij het programmeren aanwezig is.

Bij een externe klok is dit verhaal al helemaal niet van toepassing.

Echt, de kloksnelheid bij het programmeren is irrelevant. Zolang het ding nog maar te programmeren is bij die kloksnelheid.

Back