iets Aparts/

F.van.Gent

In Memoriam
gent2006_0518_160433AA.jpg

Iets aparts een fluisterboot voor de BIESBOS
mvg
Frederik :D

gent2006_0518_184522AA.jpg

gezien op een beurs te Gorichem

ja die heb ik wel eens eerder gezien.. dat is die X-bow van ullstein waarmee ze een soort van inovatieprijs mee hebben gewonnen...

gr,
wouter

Vindt het ook wel iets aparts, heeft wel wat weg van een papagaaien bek, die boeg :roll: :wink:
Is het trouwens een splinternieuw schip op deze foto's?
Zo ja, dan hoef ik de romp van mijn scheepje niet verder te plamuren.
Allemachtig, wat een deuken en bulten 8O

Greetings,
Luit

@Luit :oops:
Dat komt door het lassen Luit.
Dan zie je al zijn ribben hoor
Dat licht aan de lassers :!:
Op een Jachtwerf zie je dat niet mvg
Frederik :D :D

ik zie dat ook altijd bij de ferry's, het lijkt mij gewoon door de manier van bouwen...

maar een jacht heeft meestal niet zo een stalen romp toch?meestal toch iets van polyester(of hoe je dat ook schrijft :P )

Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar geef mij maar een 'gewone' boeg.
Wat een lelijk ding, zeg. :roll:

Droop

Bij werkschepen zie je de lassen bij jachten niet.

Jachten zijn als sommige vrouwen, zitten onder een laag plamuur.

Dat is net als de scheepshuid, die wordt verstevigd op plaatsen waar een sleepboot zijn neus er tegenaan kan zetten, om het schip naar de kant te duwen

... toch heeft het wel wat zo'n ULSTEIN X-BOW™ romp :wink: niet echt mooi, maar wel héél apart en je zal ze niet zo snel een tweede tegenkomen tijdens evenementen :lol:

voor meer info, zie:

http://www.ulsteingroup.com/kunder/ulstein/UlsteinWeb.nsf/c5c6075bbb6eeb64c125693d0049e2fb/0b4aeecf4155dd6f00257148006f7bbd/$FILE/Ulstein%20Today%201-2005.pdf

http://www.ulsteingroup.com/kunder/ulstein/UlsteinWeb.nsf/c5c6075bbb6eeb64c125693d0049e2fb/0b4aeecf4155dd6f00257148006f7bbd/$FILE/Ulstein%20Today%20NO1%202006%2072dpi.pdf

De meeste yachten worden zoals polyester-modelbouw rompen in een mal gemaakt met eerst een laag gelcoat (plamuur? :hammer: )

Er zijn ook ijzeren yachten maar dat is een knikspantromp dacht ik (dus weinig lasnaden)

Hoi Allemaal,

Wat dachten jullie dan van de Fighter met een X-bow? :lol: :lol: :lol:

Fighter%20-%20Boxer_0.jpg

Dit is de romp van de Fighter/Boxer getekend in Free!Ship aan de hand van de spantenlijst. Helaas heb ik alleen de spantenlijst van het achterschip en is de neus dus nog de default-romp van het programma, maar dan krijg je dus wel de Fighter/Boxer met een X-bow :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Eerlijk is eerlijk, het is totaal geen zicht............. :wink:.

Groetjes, Danny.

the boat freak zei:
De meeste yachten worden zoals polyester-modelbouw rompen in een mal gemaakt met eerst een laag gelcoat

De meeste jachten worden gebouwd uit staal of aluminium.
Echter in de jachtbouw wordt veel meer aandacht geschonken aan de afwerking van romp en opbouw.
Ik heb nog geen werkschepen gezien waarvan de romp ter afwerking geplamuurd werd.

Zo'n X-bow schijnt een goed zeegedrag te hebben. De stamp bewegingen zijn veel minder heftig dan bij een conventionele boeg.
Maar zoals dr Evil al zei; je hebt wel iets aparts

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=821
Ik kan er niet veel van lezen, maar er staan wel mooie foto's op

hey

dat begint zo terug de vorm te krijgen van een romeins galioen of een vikingschip. :D
zo een beetje nieuwe ouwerwetsheid. :?

Groetjes Geert

Adam zei:
the boat freak zei:
De meeste yachten worden zoals polyester-modelbouw rompen in een mal gemaakt met eerst een laag gelcoat

De meeste jachten worden gebouwd uit staal of aluminium.

Dit zullen dan de grotere yachten zijn (min. 20m) maar de meeste yachten worden gemaakt van polyester.

Even de merken die je het meeste ziet: Bavaria, X-yachts, dufour, jeaneau, salona, catalina, beneteau,...
En deze zijn allemaal uit polyester. Maarja, je hebt ook 10-meter yachten uit staal of aluminium maar deze zijn dan meestal knikspant (zo weinig mogelijk verschillende platen) en dan heb je maar weinig spanten nodig (spaart al een hoop gewicht uit).

Ik heb even commentaar omdat je "De meeste jachten " zij :D .

wij hebben een boot en de romp daar van is uit 1 stuk plaat gemaakt, allen de achterkant en boven is er aan vast gelast. het schip is van 5 mm gehard staal en er is maar op 2 kleine stukjes plamuur gebruikt, dat is waar de naam van het schip had gezeten voor dat mijn ouders het kochten.
verder zit er vergens geen plamuur. maar het is geen super jacht, zij is ongeveer 9 meter lang.
zal zo wel een aantal foto's plaatsen die van de winter gemaakt zijn, toen hebben we namelijk de hete boot kaal gemaakt, echt alle verf aan de buitenkant was er af.

Waar hebben jullie het eigenlijk over zonder vaarbewijs kan ik varen op een Kruiser ( is dat een jacht ) met een lengte van 14.99 meter lang, nu hebben jullie over 20 meter en 9 meter daar hebben wij het helemaal niet over.
Mijnevegers zn van Polyester worden in een mal gemaakt maar die zijn ook niet glad.

@JanVos, er is inderdaad een generatie mijnenjagers gebouwd in polyester, maar dat is achterhaald. Wanneer een mijn in de omgeving van het schip tot ontploffing wordt gebracht, gaat het polyester (6cm dik !!) barsten. De nieuwe generatie mijnenjagers zijn in anti-magnetisch metaal, Duitsland heeft er zo al verscheidene jaren in dienst. De oude mijnenvegers waren in hout en hebben 50 jaar gediend, dat record hebben de polyesteren zeker niet gebroken.

Back