Iets mooi voor mijn frees

Stapje verder ...

IMG-20170429-WA0001.jpeg
 
Je beplankt alleen de voorste helft?
Nee. Hij wordt helemaal beplankt. Maar het moet plankje voor plankje i.v.m. de 3D gekromtheid. 1e verlijmde plankje had rechte kanten. 2e plankje moest ik bijschuren om te kunnen laten aansluiten op de 1e. De 3e zal ook nog wel zo gaan. De rest zal eenvoudiger gaan omdat de krommingen naar achter toe afnemen.

Tot aan die 2e dunnere ligger (niet die kortere laatste) wordt met 2mm beplankt, daarna 1mm. vnl. vanwege ZW-punt-overwegingen.
 
Heb je al eens geprobeerd te beplanken met de strijkijzermethode ?? dan kan dat helemaal zonder geweld. Je zal de methode geheid kennen, maar voor degenen die t nog nooit hebben gedaan.......

Stap 1 zorg dat de planken delen helemaal op maat zijn. Breng ruimhartig lijm aan op de ribben die zometeen beplankt moeten worden.
Stap 2 druk de beplanking in een keer op de ribben met lijm. wrijf erover zodat je zeker weet dat de lijm op zowel ribben, als beplanking goed van lijm is voorzien.
Stap 3 haal de beplanking meteen weer los en laat beide delen (ribben en beplanking) drogen
Neem een strijkbout of foliebout (hoge temp) , leg de beplanking weer op dezelfde plek, positioneer nauwkeurig en druk met je strijkbout de beplanking vast. Je hebt dan geen droogtijd, je hoeft dus niet met gewichten te klooien, en zou er een grote curve noodzakelijk zijn, bevochtig je de beplanking en je kunt zelfs een neuslijst rondkomen (bij grotere modellen uiteraard) Ik doe dit standaard met dunne "sperrholz" beplanking van 0.6 of 0.8, maar t kan ook makkelijk met balsa.

Grote voordelen, je hebt geen droogtijd, controle op kromtrekken, geen geweld met gewichten, veel sneller, geen geknoei, geen geklooi met naalden.
 
Heb je al eens geprobeerd te beplanken met de strijkijzermethode ?? dan kan dat helemaal zonder geweld.
Ik ken die methode, maar nog nooit zelf gedaan.
Ik heb nu een andere lijm gebruikt.
Sterk punt van deze lijm: schuurbaar.
Hij wordt hard, en je kunt goed schuren zonder dat er een randje blijft staan (zoals bij witte houtlijm).
Nog een voordeel (wat ik later ontdekte): hij is dunner vloeibaar. Dit krijg je goed in een injectiespuit, en goed door een afgeslepen witte (dikke) injectienaald. Heerlijk doseren, heel precies aan te brengen.

Voor die sterk gekromde delen met dik (2mm) balsa-beplanking liet ik het 2 uur drogen voor ik de tape en gewichten eraf haalde. Maar andere delen heb ik al na 10 min gehanteerd en verder bewerkt.
Gisteravond heb ik in een avond de hele rest van één vleugel beplankt. Minder kromming en/of dunner balsa liet me snel werken. 1 plankje aanbrengen. dan volgende plankje op maat maken (veel werk, want na erop lijmen is die oorspronkelijk rechte kant niet meer recht door de bolle vormen), dan lijm aanbrengen, planje erop en gewichten doorschuiven, ....

Voor houtbouw vind ik dit perfect.
 
Ik ken die lijm die je gebruikt niet. dat dunner vloeibaar doe ik door witte houtlijm met water te verdunnen (niet voor deze methode) lijm die hard wordt is door de bank genomen minder flexibel. het grote voordeel van witte houtlijm is juist dat die flexibel blijft. ik hoef met deze methode niets te schuren, vandaar dat ik nog niet tegen dat probleem ben aangelopen
 
We zijn ondertussen een flinke stap verder.
Dat had meer kunnen zijn, omdat ik in CAD wat tegenslag heb gehad.

Ik heb CAD getekend met DevWing. Met van die handige pootjes onder de ribben.
Niet zo heel handig dus. Allereerst licht de nerf horizontaal: 1x hard kijken en hij was gebroken ...
Sommige pootjes (1/3?) zijn wel 3x gebroken. :mad:
Vervolgens: als de bovenbeplanking erop zit moet de vleugel omgekeerd worden, pootjes eraf, en onderbeplanking erop.
Alleen ... hoe zorg je ervoor dat de vleugel z'n goede verdraaiing behoud?!

Dat betekende bouwsteunen maken om de vleugel op z'n kop te kunnen leggen.
DevWing kan dat niet! Nagevraagd! :confused:
Oké, tekenen in Solidworks dan.
Getekend, gefreesd, steuntjes op de werkbank gelijmd .... past niet!!! :eek::confused::mad:
Wat blijkt: Solidworks loft (strak van profiel A naar profiel B met verschillende koorde) werkt anders.
Hoe krijgen we dat dan wel voor elkaar?
Navraag en enige discussie leverde de oplossing, wat wel veel werk was.
Oké, heel die tekening overhoop, een tweede set steunen gefreesd ... Die passen wel! :yes:

Hieronder zie je de status nu:
Vleugelpennen zitten erin, bovenbeplanking, servo's en stuurstangen zitten erin, zelfs de bekasting van de roeren en de roerscharnieren:

20170614_180745.jpg


Status op dit moment: onderbeplanking linker vleugel.
IMG-20170618-WA0004.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dirk, je bent een doorzetter, alleen doorzetters kunnen hun grenzen verleggen.
Pootjes onder de ribben kan wel, maar alleen met geschikt materiaal.
Verder zo, het ziet er goed uit!

Johannes
 
Dit is een echt leerproject, en het blijkt dat zo'n complexe Horten-vleugel een goed project is om alle valkuilen tegen te komen.
Dat kost tijd en moeite, maar je leert 'het vak' zo wel lekker vlot.
Een volgend project wordt veel beter en sneller. :)
 
Back
Top