Iets mooi voor mijn frees

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkSchipper, 2 jan 2017.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bij mij ook. Het heeft me jaren gekost om ze te leren ontwerpen.
    Dat lukt tegenwoordig wel.
    Er is veeel meer kennis over dan 10 jaar terug.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dirk, het is in één woord schitterend!
     
    DirkSchipper, flymax en Berrie vinden dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik zou zelfs zeggen: het is SCHITTEREND met hoofdletters!
     
    DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga er van blozen ... :oops:
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Stapje verder ...

    [​IMG]
     
    rijoli, Arnold 85, Fotor en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Inderdaad een schitterende constructie Dirk!
    Kun je ook wat van de aerodynamische ontwerp details vrijgeven?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zie de link in deze post.
     
  8. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @DirkSchipper ik heb er een woord voor...

    WAAAUUUUUWWW

    Hoop dat ik hem ergens een keer in de lucht en aan de grond mag bewonderen ..
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi werkstuk.
    Congratulations.

    Mvg,
    Aurectar
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vleugelverbinder in de maak: 10mm alu-buis + 1,5mm carbon er omheen (UD + kous):
    [​IMG]

    2e vleugel voorste bovendeel beplankt en een beetje geschuurd:
    [​IMG]

    Dat beplanken gaat trouwens wel met gepast geweld:
    [​IMG]
     
    PapaHotel, serge pot, Berrie en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je beplankt alleen de voorste helft?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee. Hij wordt helemaal beplankt. Maar het moet plankje voor plankje i.v.m. de 3D gekromtheid. 1e verlijmde plankje had rechte kanten. 2e plankje moest ik bijschuren om te kunnen laten aansluiten op de 1e. De 3e zal ook nog wel zo gaan. De rest zal eenvoudiger gaan omdat de krommingen naar achter toe afnemen.

    Tot aan die 2e dunnere ligger (niet die kortere laatste) wordt met 2mm beplankt, daarna 1mm. vnl. vanwege ZW-punt-overwegingen.
     
  13. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Heb je al eens geprobeerd te beplanken met de strijkijzermethode ?? dan kan dat helemaal zonder geweld. Je zal de methode geheid kennen, maar voor degenen die t nog nooit hebben gedaan.......

    Stap 1 zorg dat de planken delen helemaal op maat zijn. Breng ruimhartig lijm aan op de ribben die zometeen beplankt moeten worden.
    Stap 2 druk de beplanking in een keer op de ribben met lijm. wrijf erover zodat je zeker weet dat de lijm op zowel ribben, als beplanking goed van lijm is voorzien.
    Stap 3 haal de beplanking meteen weer los en laat beide delen (ribben en beplanking) drogen
    Neem een strijkbout of foliebout (hoge temp) , leg de beplanking weer op dezelfde plek, positioneer nauwkeurig en druk met je strijkbout de beplanking vast. Je hebt dan geen droogtijd, je hoeft dus niet met gewichten te klooien, en zou er een grote curve noodzakelijk zijn, bevochtig je de beplanking en je kunt zelfs een neuslijst rondkomen (bij grotere modellen uiteraard) Ik doe dit standaard met dunne "sperrholz" beplanking van 0.6 of 0.8, maar t kan ook makkelijk met balsa.

    Grote voordelen, je hebt geen droogtijd, controle op kromtrekken, geen geweld met gewichten, veel sneller, geen geknoei, geen geklooi met naalden.
     
    serge pot, corvl, DeltaMike en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    welke lijm gebruik je daar dan bij?
     
  15. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    wvr en Berrie vinden dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ken die methode, maar nog nooit zelf gedaan.
    Ik heb nu een andere lijm gebruikt.
    Sterk punt van deze lijm: schuurbaar.
    Hij wordt hard, en je kunt goed schuren zonder dat er een randje blijft staan (zoals bij witte houtlijm).
    Nog een voordeel (wat ik later ontdekte): hij is dunner vloeibaar. Dit krijg je goed in een injectiespuit, en goed door een afgeslepen witte (dikke) injectienaald. Heerlijk doseren, heel precies aan te brengen.

    Voor die sterk gekromde delen met dik (2mm) balsa-beplanking liet ik het 2 uur drogen voor ik de tape en gewichten eraf haalde. Maar andere delen heb ik al na 10 min gehanteerd en verder bewerkt.
    Gisteravond heb ik in een avond de hele rest van één vleugel beplankt. Minder kromming en/of dunner balsa liet me snel werken. 1 plankje aanbrengen. dan volgende plankje op maat maken (veel werk, want na erop lijmen is die oorspronkelijk rechte kant niet meer recht door de bolle vormen), dan lijm aanbrengen, planje erop en gewichten doorschuiven, ....

    Voor houtbouw vind ik dit perfect.
     
  17. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Ik ken die lijm die je gebruikt niet. dat dunner vloeibaar doe ik door witte houtlijm met water te verdunnen (niet voor deze methode) lijm die hard wordt is door de bank genomen minder flexibel. het grote voordeel van witte houtlijm is juist dat die flexibel blijft. ik hoef met deze methode niets te schuren, vandaar dat ik nog niet tegen dat probleem ben aangelopen
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    We zijn ondertussen een flinke stap verder.
    Dat had meer kunnen zijn, omdat ik in CAD wat tegenslag heb gehad.

    Ik heb CAD getekend met DevWing. Met van die handige pootjes onder de ribben.
    Niet zo heel handig dus. Allereerst licht de nerf horizontaal: 1x hard kijken en hij was gebroken ...
    Sommige pootjes (1/3?) zijn wel 3x gebroken. :mad:
    Vervolgens: als de bovenbeplanking erop zit moet de vleugel omgekeerd worden, pootjes eraf, en onderbeplanking erop.
    Alleen ... hoe zorg je ervoor dat de vleugel z'n goede verdraaiing behoud?!

    Dat betekende bouwsteunen maken om de vleugel op z'n kop te kunnen leggen.
    DevWing kan dat niet! Nagevraagd! :confused:
    Oké, tekenen in Solidworks dan.
    Getekend, gefreesd, steuntjes op de werkbank gelijmd .... past niet!!! :eek::confused::mad:
    Wat blijkt: Solidworks loft (strak van profiel A naar profiel B met verschillende koorde) werkt anders.
    Hoe krijgen we dat dan wel voor elkaar?
    Navraag en enige discussie leverde de oplossing, wat wel veel werk was.
    Oké, heel die tekening overhoop, een tweede set steunen gefreesd ... Die passen wel! :yes:

    Hieronder zie je de status nu:
    Vleugelpennen zitten erin, bovenbeplanking, servo's en stuurstangen zitten erin, zelfs de bekasting van de roeren en de roerscharnieren:

    [​IMG]

    Status op dit moment: onderbeplanking linker vleugel.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2017
    rijoli, PapaHotel, TheNorb en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dirk, je bent een doorzetter, alleen doorzetters kunnen hun grenzen verleggen.
    Pootjes onder de ribben kan wel, maar alleen met geschikt materiaal.
    Verder zo, het ziet er goed uit!

    Johannes
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit is een echt leerproject, en het blijkt dat zo'n complexe Horten-vleugel een goed project is om alle valkuilen tegen te komen.
    Dat kost tijd en moeite, maar je leert 'het vak' zo wel lekker vlot.
    Een volgend project wordt veel beter en sneller. :)
     
    Eric R, Berrie en Ariel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina