IJN FUSO Bouwverslag.

Hiermee wil ik een bouwbericht starten van het pantserschip IJN Fuso, van de Japanse marine.
De bouw zal gaan vanaf een karton model in 1:200,wat ik zal veranderen in polystyreen,metaal, en hout.
De keuze is gevallen op statisch.
Zodra er foto's zijn worden die geplaatst, en dan natuurlijk de nodige discussies, op en aanmerkingen.
Voor mij is dit, in deze omvang de eerste keer,ik ben benieuwd.

Ben benieuwd

Bocdan,

Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik ga tussendoor ff een Seehund op 1:35 bouwen. Dat is een 1 mans onderzeeer.

Jongens gedankt alvast voor de berichten.

Ik zal beginnen, met wat foto's te laten zien van het bouwpakket, kan je je voorstellen hoeveel werk dat wordt.

Maar nu eerst even wat anders .

Wordt vervolgt.

bouw pakket

Hier de eerste indrukken van het bouwpakket, het hele pakket bestaat uit 52 bladzijden in A3 voormaat en rond de 8000 onderdelen.
De bouw beschrijving bestaat uit 3d tekeningen.
Hier zijn een paar foto's.
full
full

full

full

full

De rest in het nieuwe album, wordt natuurlijk veel uitgebreidder, hoe verder ik kom hoe meer foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjezus, ik moet er niet aan denken elk van die delen apart uit te moeten snijden en in vorm te vouwen... Kartonmodelbouw is dus echt niets voor mij. Dan vond ik de bouwwijze van de Bismarck toch iets fijner, maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe je alle onderdelen van plan bent te vertalen naar andere materialen, maar dat krijg ik vast vanzelf te zien ;)

overzetten

Sjezus, ik moet er niet aan denken elk van die delen apart uit te moeten snijden en in vorm te vouwen... Kartonmodelbouw is dus echt niets voor mij. Dan vond ik de bouwwijze van de Bismarck toch iets fijner, maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe je alle onderdelen van plan bent te vertalen naar andere materialen, maar dat krijg ik vast vanzelf te zien ;)

Danny,

Ik denk dat het voor sommige delen onmogelijk is deze om te zetten.
ivm, te klein.

dat wordt een groot bouw werk bocdan, 1000 meer onderdelen neer dan myne .

jouw romp is ingewikkelder dan de myne was.

ik heb ook dat sommige onderdelen zelf te klein zyn om uit te knippen.

hoop dat by jouw de bovenbouw wel lukt, by my was de kartonnen deel niet moeillyk te bouwen alleen ik vond de kleuren van de papieren wanden niet mooi, ze zyn blauw/grys zwart.

en dan zelf iets te maken zonder de juiste onderdelen of ervaring is moeilyk .

daarom heb ik myn bovenbouw stil gelegd tot ik iets beter vind.

misschien kom ik in de vakantie iets tegen wat ik kan gebruiken .

myn romp is wel mooi geworden binnen karton /papier buiten laag imm hout en 2,5 mm hout dek. bekleed met latjes.

veel plezier en succes met de bouw .

Otter

Hallo Allemaal.

Na enige afwezigheid, ben ik dan nu weer terug, al moeten jullie niet verwachten dat alles van een leien dakje gaat, het zal nog even duren voordat ik er bovenop ben.
Maar een beetje bouwen kan ik weer,

op de onderstaande foto's zien jullie de otter die ik heb gemaakt,
en de spanten.
op die spanten wil ik tzt op terug komen, daar is de beslissing veranderd.

full

full

full

full

full

tekening

Deze foto wil ik jullie zeker laten zien, het is de tekening van alle messing
delen die op het schip voorkomen, in lengte en doorsnee.
Er worden 6 dikte's gebruikt, van 0,2 tot 1mm.

full

hier timberwolf uit las vegas het is hier 100 F.

dat word enorm priegel werk bocdan en het ziet mooi uit.

het word een hele klus omdat in elkaar te zetten.

priegelwerk

hier timberwolf uit las vegas het is hier 100 F.

dat word enorm priegel werk bocdan en het ziet mooi uit.

het word een hele klus omdat in elkaar te zetten.

Timberwolf.

Op dat idee was ik zelf ook al gekomen, maar ik heb de tijd, doe alles op het gemakje.

spanten

Zoals belooft, even op de spanten terug komen.

Deze zijn laser gesneden uit 2 mm dik karton, van heel goede kwaliteit, het zou dan ook , van de gekke wezen om deze allemaal over te gaan zitten maken, van hout.

Ik heb ze dus zo gelaten, en de romp in elkaar gelijmd, alleen de spanten dus, na dit gedaan te hebben, behandel ik de binnen zijde met polyester,
waardoor deze net zo stevig is als een houten romp.

Minder werk en rommel, het zelfde resultaat.

Hier onder een paar foto's, van de stand van zaken.

full

full

full

romp bouwen

Hallo allemaal

Vandaag weer druk bezig geweest met het dicht maken van de romp, viel toch nog niet mee, maar hij is bijna dicht.
Heb ook besloten om de buiten zijde van de romp, te bekleden met glas vlies doek met polyester, dan is zij goed stevig, en kan tegen een stootje.

De vlies doeken heb ik al op maat geknipt, dat moet wel, omdat de romp een moeilijke vorm heeft, zois op de normale romp nog een panser deel aangebracht die een stukje uitsteekt, en daar kan je geen vlies over trekken, want dan is het weg.

Verder heel vorzichtig schuren, anders schuur je door het karton heen.

Als het zover is komen er weer foto's

plamuren

hallo Allemaal.

Van morgen, m'n vrouw was de deur uit, (voor de stank), m'n schip in de plamuur gezet, en dan alleen de naadjes tussen de plaatjes, ga ik hem van de week schuren, ziet er goed uit, vind ik zelf.
Als zij nou redelijk glad is, kan ze het wekend in de polyester, komt m'n vriend me helpen, en zijn we zo klaar.
Dit was het voor vandaag, ik moet opschieten, want ik moet om 10 uur op de therapie zijn.

nieuw model

Hallo Allemaal.

Jammer maar het is niet anders, gisteren middag heb ik samen met m'n vriend de romp in de polyester met vliesdoek gezet,:D
Een grote ramp, het is totaal mislukt, de polyester wil niet uit harden
en dat maakt de karton zacht, waardoor de romp vervormd, hij licht nu in de vuilnis bak. :(:(
Daar ik het onderwater schip maar één keer had, is dat nu veranderd,
en wordt het een waterlijn model met diorama, dat is op zich zelf geen probleem omdat je deze modellen van karton, toch in twee typen kan maken, met en zonder onderwaterschip. :confused:
Zo zie je maar weer, heb je dus heel veel ervaring, kan het nog vorstelijk mis gaan, aldoende leerd men.:yes::rolleyes:

Bocdan

Dat is heel erg jammer, bommer.
Toch een diorama model is ook heel erg mooi, ik blijf je draad volgen

Back