IJN FUSO Bouwverslag.

berichtje

Hallo Allemaal.

De gezondheid gaat met sprongen vooruit, het gips is van mijn been, en m'n linkerhand kan ik alweer wat gebruiken, wat ik dan ook gelijk benut
om te proberen een beetje te bouwen.
Sommige dingen gaan niet, andere moeilijk, maar er zijn er bij die ik goed kan doen, dus doe ik die maar het eerst.
Alle kwaaie dingen, hebben ook hun goede zijde, zo kreeg ik van de familie een nieuwe IJN FUSO kadeau, om het een beetje goed te maken, tewijl zij er geen schuld aan hebben.
Nu kan ik de hele romp weer bouwen, met onderwaterschip, wat ook mij beter bevalt, ik heb dan ook de spantjes uit het karton zitten halen, die zijn laser gesneden, en exact op maat, moet je opelkaar lijmen om een sterk geheel te krijgen, 2mm dik zijn ze dan, zo ook de langs kiel, die is ook 2 mm, en passen perfect in elkaar.
Dat is het wat ik tot nu toe heb gedaan.
En natuurlijk om de andere dag naar de therapie.

Lijme,lijmen,lijmen

Hallo Allemaal.

In het wekend, heb ik op het gemak, de spantjes op elkaar zitten lijmen,
het zijn er 26, plus het langs verband, wordt alles 2 mm dik, en is gekgenoeg reuze stevig, de opstaande stukjes waar later het dek invalt heb ik met seconde lijm hard gemaakt, kan het niet meer omknikken, en kan later het dek er netjes in.
Jammer genoeg gaat het uitsnijden van de onderdelen nog niet, daar moet ik nog even mee wachten, tot de linker hand wat meer mobiel is, maar goed, daar is de therapie voor.
Ik zal een dezer dagen eens wat foto's maken, hoe de stand van zaken is.
Maar ik zweer jullie, polyesther komt niet meer in vrage.
Als de romp af is , spuit ik hem in de parket lak, wordt hij mooi stevig van.
of heeft iemand anders een beter idee.

Zoals al gezegd was kunnen de modeltreinen jongens erg mooi water maken. Met doorzichtige hars laagje voor laagje op een gekleurde ondergrond, dat geeft wel een erg rustig waterbeeld. (met een ventilator zijn er wind golven in te maken..)

Zoals al gezegd was kunnen de modeltreinen jongens erg mooi water maken. Met doorzichtige hars laagje voor laagje op een gekleurde ondergrond, dat geeft wel een erg rustig waterbeeld. (met een ventilator zijn er wind golven in te maken..)

Mr. Haan

Het wordt weer een vol model, maar in ieder geval bedankt voor de tip, je weet maar nooit, of ik het later nog nodig heb.

spuitbus

Vandaag voor het eerst, een spuitbus met lijm geprobeerd, nou dat is ideaal zeg, voor herhaling vatbaar.
Ik moest de eerste dekken er op plakken, en die zijn nogal lang, als je dan achter met smeren bent is het voor al droog.
Dus dan maar zo'n bus gehaald, nou beter gaat niet, wel goed en voorzichtig plakken, en niet scheef, want je krijgt het er nooit meer heel af, maar alles ging goed, en het dek mzit er perfect op.
Foto volgt.

eerste foto's deel twee

Hier dan een paar beloofde foto's.
full

full

full

full

Dit is de stand van zaken op dit ogenblik, lijm nu de stukjes van de kanon fundamenten in elkaar, elk fundament heeft 12 onderdelen. Het zijn die delen die in het kazemat dek komen, die moeten er nu al in, later kom je er niet meer bij.

Laatst bewerkt door een moderator:
dat wordt een mooi schip , je heb ook een mooi dek.

mooi bruin van kleur.

beter dan de myne ik ben er voorlopig mee gestopt , hy was veel te donker van kleur .

ik weet nu niet hoe ik de bovenbouw moet bouwen zonder die donkere delen.

en ook goed dat het nu beter met je gaat

Romp

Bocdan,

Het is een interessant project dat ik op de voet volg. Ga je de romp nu beplanken of met karton dichtmaken? En dat karton is al helemaal gekleurd, je hoeft niks te spuiten ofzo?

romp

Bocdan,

Het is een interessant project dat ik op de voet volg. Ga je de romp nu beplanken of met karton dichtmaken? En dat karton is al helemaal gekleurd, je hoeft niks te spuiten ofzo?

LeoS.

De romp wordt dichtgemaakt met de originele delen van karton, die zijn nog behoorlijk stevig hoor, zijn alle al op kleur, dus niets te spuiten,je moet ze alleen goed tegen elkaar lijmen, en niet de hele plaat met lijm insmeren maar alleen de randjes waarmee hij op de spanten steunde,
anders wordt de plaat zacht, door inwerking van de lijm, en krijg je hem nooit meer strak erop,
De evt naadjes wegwerken met verf, op kleur gemaakt, ook de zijkanten van de snijkanten met verf bij tippen.
Het is me wel opgevallen, dat de huid plaatjes goed stevig zijn, en geen versteviging van polystyreen of abs nodig hebben.

dekken

dat wordt een mooi schip , je heb ook een mooi dek.

mooi bruin van kleur.

beter dan de myne ik ben er voorlopig mee gestopt , hy was veel te donker van kleur .

ik weet nu niet hoe ik de bovenbouw moet bouwen zonder die donkere delen.

en ook goed dat het nu beter met je gaat

Timberwolf.

Niet elk dek is het zelfde van kleur, op de eerste plaats zijn het verschillende landen, die deze schepen hadden, op de tweede plaats zijn ze niet in de zelfde periode gebouwd, ook daar zitten tien tallen jaren tussen, en om nu te stoppen, omdat het dek niet bruin genoeg is, vind ik zonde van het bouwpakket
Zelfs de kleuren van oorlog schepen zijn NIET het zelfde, je zou denken grijs is grijs, maar dat blijkt in een hoop landen anders te zijn, ook het onder water schip dat rood is overal anders.

bouw

hallo Allemaal.

Even een Update van de stand van zaken, betreffende de bouw van de IJN FUSO.
ik heb de romp helemaal dicht, en ik moet zeggen, het ziet er heel goed uit, maar toch, als je hem oppakt, is het net een kartonnen doos, op zich zelf niet zo erg, maar het is veel te licht, in mijn ogen.
Dus, een plaat polyester gepakt van 1 mm dikte, en die aan reepjes van 10 mm gesneden, en daar mee heb ik de gehele romp beplakt, is een stuk steviger, en deukt niet meer in.
Nu ben je natuurlijk wel de gekleurde plaatjes kwijt, en moet je alles gaan plamuren en schuren, en dan in de kleur spuiten.
Welke kleur grijs of onder water rood weet ik niet, misschien heeft iemand daar een nr van, het is tenslotten Japans.

Deze gang van zaken vindt ik niet erg, omdat bij voorbaat, het pakket als voorbeeld zou dienen, een soort tekening voor de onderdelen.
je bent wel de mee gedrukte detaillering kwijt, maar dat neem ik voor lief .

Binnen kort de foto's.

foto's

Hier dan de beloofde foto's. Je ziet dat de platen op extra laagje karton zijn gelijmd.
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
schuren plamuren

Dus dit gaat weer ouderwets schuren, plamuren, schuren en plamuren worden.

Groeten Sjaak

Hallo Sjaak.

Ik denk dat het schuren en plamuren opzichzelf wel mee zal vallen, de plaatjes sluiten vrij goed tegen elkaar.
Maar je ziet het pas goed, als je hem in de primer hebt gezet.
Maar zover is het nog niet.

schuren

Hallo

De laatste twee dagen, niets anders dan schuren en plamuren, en ik moet zeggen, de romp gaat er steeds beter uitzien.
Ik heb hem 1 maal in de lak gespoten, en dan kan je pas zien, hoeveel er nog aangedaan moet worden, nou, dat is nog heel wat, wil ik de romp mooi vlak krijgen, en wat dat betreft ben ik vreselijk secuur, en ga ik door tot dat je niets meer ziet.

Als ik dat gedaan heb, dan gaan we de schroef assen maken, en de kimkielen, dan komt er nog een anti machnetisme kabel langs de romp te lopen, en nog wat kleine zaken.

Dan kan de romp gespoten worden, ik denk dat ik hem, eerst maar twee keer in de primer zet, en dan zo laat staan, tot ook de boven bouw af is.

Die boven bouw ga ik gelijk van polystyreen maken, door de kartonnen delen over te zetten op dat polystyreen.
Ik ben dan wel de ingedrukte detaillering kwijt, maar dat vind ik niet zo erg.

Foto's volgen.

stil

Hallo allemaal.

Het is een tijdje stil geweest, van mijn kant, klopt, even geen zin, meer bezig met de gezondheid, een beetje in de put, zoals ze dat noemen.
Maar onder tussen de draad weer opgepakt, al is het maar voor 50 %,
de rest komt met ter tijd wel.
Iemand heeft gevraagt of ik een foto op de site kan zetten van de spanten opbouw, ik zal eens kijken of ik die heb , en dan woord aan je verzoek voldaan.
Verder is er niet zoveel te melden, de romp staat in de spuitplamuur,
en nu gaan we weer verder met de bovenbouw.

Back