IJN FUSO Bouwverslag.

voorbeeld

Hallo Sjaak.

Je tip voor die site, die kon ik al, gebruik hem als voorbeeld, en kan er ivm.
karton bouw nog heel veel van leren.
Maar in ieder geval bedankt.

Hier de beloofde foto's

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
stand van zaken

Hallo allemaal.

Eventjes wat bij praten, de optie met de polystyreen plaatjes is mislukt,de oorzaak is, dat ze los laten van het karton, niet de lijm, maar ze nemen een laagje van het karton mee.
Ik heb er lang over nagedacht, wat ik daar aan kon doen, niets dus, dan de hele huidlaag er af halen en opnieuw beginnen.
Zo gezecht, zo gedaan, gelukkig dat de huid plaatjes makkelijk los gingen,ik zat in de korts mogelijke tijd weer met een kaal geraamte.
Heb ik een plaat grijs boord gehaald 1,5 mm dik, en daar de huid mee bekleed, ik was daar driftig mee bezig, toen er een vriend van mij, koffie kwam drinken, hij zij tegen mij, om dat karton hard te maken heb ik iets voor je op de zaak, hij werkt in Duitsland bij een hele grote chemie fabriek.
Een paar dagen later stond hij op de stoep, met een 1,5 liter blik.
Dat spul er in is net water zo dun, maar stinken, niet normaal, je moet het dan ook buiten doen.
Ik heb de gehele romp er mee ingesmeerd, moet je 10 minuten wachten en dan nog eenmaal, flink insmeeren, na 10 minuten is het droog, maar het moet wel 48 uren uitharden.
Jongen, na 48 uren, je kan je ogen niet geloven, het is net van staal gemaakt, kei en keihard is het karton geworden, ideaal om te schuren,
moet je wel een masker op, zo gezond is de stof en dat spul ook niet.
Ik mag van hem alleen de naam niet noemen, ook niet van die fabriek.
Het zal wel ritsel werk zijn, maar goed, het heeft prima geholpen.

Ik ben nu de romp weer aan het schuren, en dan weer in de primer.
Foto's volgen.

ja potverdorie... zulk mooi spul moet toch bekend worden :)...

kan ie misschien heel bouwmodel NL van dat spul gaan voorzien :)

ja potverdorie... zulk mooi spul moet toch bekend worden :)...

kan ie misschien heel bouwmodel NL van dat spul gaan voorzien :)

Kuperus.

Weet je waar het een beetje op lijkt, op seconde lijm, alleen seconde lijm stinkt niet zo, en zo'n 1,5 liter blik kost kapitalen, ook het verwerken met de kwast zie ik niet zo zitten.
Je kan de kwasten ook nergens mee schoonmaken.
Je moet een beetje in een potje gieten, want het hard uit zichzelf uit,
anders is het hele blik hard, in de kortste tijd.

laatste foto's

Hier de beloofde foto's. je kan op een foto het karton zien, en na de behandeling met dat spul.
full

full

full

full

full

torpedo blaasen

Vandaag heb ik de torpedoblaasen dichtgemaakt, dat viel nog niet mee, omdat elke plaat anders is, maar het ging goed, het grijs board buigt prima, en is goed vast te zetten met karton lijm, daarna nog wat van die rotzooi er op gesmeerd, en nu laten drogen.
Als hij droog is en geschuurd, zet ik hem in de primer.

Onder tussen is het kasemat geschut ook klaar, en de schroef assen zijn ook gemaakt.
Ze hoeven niet te werken, dus heb ik ze van hout gedraaid.

klein delen

Hallo Allemaal.

Onder tussen als de romp moest drogen, heb ik wat klein delen zitten maken, die op de romp moeten komen, voordat ik hem ga spuiten.
hier zijn de foto's.

full

full

full

full

full

full

spul

vraagje, wordt het met dat "spul" ook watervast?

m.a.w. zou je er een RC model mee kunnen laten varen?

Hoi Kuperus.

Ik heb zo'n flauw vermoede, dat het op de lange duur NIET watervast zal zijn, volgens mij neemt het vocht op, ben daar wel niet helemaal zeker van,
Maar ik had wel in de gaten dat je het niet nat kan schuren, het top laagje wel, maar als je lang op een plaats schuurt, ga je er doorheen.
Conclusie: voor sommige projecten ideaal, zoals statisch, maar om mee te varen nee.

Mooi

Bocdan,

Het ziet er goed uit, nog fijnere relingen dan bij de Bismarck.
Is dat ook allemaal messing? Of is dit geen plaatje van je model?

foto

hoi allemaal.

De foto hier onder is NIET van mijn model, maar ik bedoelde er mee, dat het er zo uit moest gaan zien.
Sorry, dat het verkeert is overgekomen, volgende keer beter.

op de plank

Hallo alle volgers van dit draadje.

Even een mededeling, De ijn Fuso gaat voor enige tijd op de plank, moet eerst weer wat ideeën opdoen, met het vervaardigen van de bovenbouw,
de romp is klaar.
Ben ook met iets anders bezig, in huis.
En mijn vrouw heeft me een abo cadeau gedaan op de HMS VICTORY, dat omdat ik er weer helemaal boven op ben gekomen, ze heeft me ook het liefst thuis.
Een draadje over de Victory is er al, en een tweede, daar zitten jullie niet op te wachten,
Mocht ik tzt de draad weer oppakken, en de Fuso weer onder handen nemen, dan volgt hier weer de voortzetting.

hoi bocdan , je heb het zelfde probleem als ik dus niet weten wat te doen met de bovenbouw.

ik ben ook niet veel verder dan ik was begin dit jaar , de romp staat in de kast. en weet nog steeds niet hoe ik verder moet.

op de plank

Hallo alle volgers van dit draadje.

Even een mededeling, De ijn Fuso gaat voor enige tijd op de plank, moet eerst weer wat ideeën opdoen, met het vervaardigen van de bovenbouw,
de romp is klaar.
Ben ook met iets anders bezig, in huis.
En mijn vrouw heeft me een abo cadeau gedaan op de HMS VICTORY, dat omdat ik er weer helemaal boven op ben gekomen, ze heeft me ook het liefst thuis.
Een draadje over de Victory is er al, en een tweede, daar zitten jullie niet op te wachten,
Mocht ik tzt de draad weer oppakken, en de Fuso weer onder handen nemen, dan volgt hier weer de voortzetting.

Jammer dat al je foto's verloren lijken te zijn gegaan. Tenminste: ik zie ze niet via de browser of de app.

Kuperus.

Weet je waar het een beetje op lijkt, op seconde lijm, alleen seconde lijm stinkt niet zo, en zo'n 1,5 liter blik kost kapitalen, ook het verwerken met de kwast zie ik niet zo zitten.
Je kan de kwasten ook nergens mee schoonmaken.
Je moet een beetje in een potje gieten, want het hard uit zichzelf uit,
anders is het hele blik hard, in de kortste tijd.

Kan dit ook niet met Epoxy Hars? Of wordt dat een drama?

Ik heb een Poolse kartonnen "bouwplaat' van de Yamato in 1:200. Het gekke is, dat in het spantenframe 4 grote openingen zijn verwerkt(door de uitgever al ingepland), waar een elektromotor past. Weet niet wat ze hiermee bedoelen, elektromotoren voor een statisch model, of voor een varend. Ik zal mijn (ex)Poolse vrouw eens vragen of ze de bouwbeschrijving eens kan doorlezen. Misschien dat hier een vorm van waterdicht maken staat beschreven.

Gr,
willie

Back