Ik begrijp de Hype om de GoPro niet...., of doe ik wat fout?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Pascal, 30 jun 2013.

  1. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Met iets meer bollingen.. :) :)
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik heb het liefste siliconen om me power kabels..Dus zekers niet bij een vrouw... (of zout oplossing, of weet ik veel wat.)
    Heel eerlijk boeit me niets hoe ze der uitzien, groot dik klein of dun,(liefst passend bij het figuur) zolang ik er mee mag spelen, zal je mij niet horen klagen ;)
     
  3. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    He Emil.. IK heb het niet over siliconen hoor..

    I like 'm big as long as they are REAL


    Maar verder ben ik het helemaal met je eens... :) :)
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Niks mis mee...met de cam ook niet.
     
  5. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    (^_^) - nooit meer wat anders!
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    de Rollei Bullet Youngstar is voor rond de 50 euro een goed alternatief, maakt goede video's.
    Deze wordt toegepast bij een van de leden bij het duikboten hoekje.

    Hans
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Loop ook al een tijdje te dubben voor een cam, geen idee welke nog.
    Alle reviews bekeken, alle tests etc. Niet alle specs zijn even duidelijk
    etc. Het zijn action-cam's maar mijn gebruik is anders. Bovendien
    wat je op you-tube ziet is niet altijd wat ze kunnen.

    - Mijn doel rustige filmpjes op RC boten, geen speedboten.
    - Hij moet waterdicht zijn
    - Close up goed scherp (mano meter stoommachine kunnen lezen)
    - Wifi hebben met 20 meter range en met een laag delay en goede app (iphone 4S)
    - Goed contrast met water en lucht
    - Natuurlijk HD
    - Een extra accu kunnen plaatsen/vervangen
    - Alle waar naar zijn geld max 300 of minder

    Goed wat heb ik bekeken:

    Gopro silver (black boven budget)
    - groot wifi delay
    - externe behuizing nodig
    - Beeld is kleurloos vergeleken met andere
    - Geen tri-pod mount
    + optionele macro filter mogelijk
    + losse accu

    Ion air pro 2
    + Geen extra behuizing
    + Snelle wifi
    + tri pod mount
    - Tri pod mount plastic
    - interne vaste accu
    - Geen close up gegevens anders dan vanaf ± 50 cm.???

    JVC Adixxion 1
    + Erg goedkoop nu (149,-)
    + geen losse behuizing
    + losse accu
    + grote SD kaart ipv micro
    - beeld is niet je van het
    - Geen lens gegevens voor close up
    - slechte accu duur
    - onbetrouwbare wifi, wel snel
    - slecht geluid

    JVC addixion 2
    idem maar beter beeld en betere wifi
    - nog steeds geen close up gegevens.

    Sony AS15
    + heel goed beeld
    + losse accu
    + snelle wifi
    - onhandige wifi setup geen range bekend
    - bediening door behuizing lastig
    - geen close up gegevens
    - geen mount zonder behuizing valt om

    Sony AS30 (komt eind september)
    + betere behuizing
    + Beeld is nog beter (beste van allen)
    - nog steeds geen close up gegevens
    - Wifi is snel maar geen range gegevens
    - kan niet zonder behuizing bevestigt worden

    Rollei 5s wifi is duurder en weinig goede reviews/tests gevonden
    Drift is te lomp
    Beardevil geen wifi
    Liqued Image goedkoop maar lastige wifi en minder beeld
    Contour is geen wifi maar bluetooth, snel maar geen range

    Domweg kan niet kiezen, zou ze eerst willen testen
    (probeer dat eens in de saturn?????????)

    De JVC is het meest aantrekkelijke model qua behuizing
    De Gopro heeft via derde een macro lens
    De Ion scoort overal goed maar heeft een interne accu
    De Sony is erg goed maar wifi en close up blijven een vraagteken.

    Alles met een behuizing levert in qua geluid
    de Ion en JVC hebben dat niet maar de JVC heeft last van de wind

    Zeg het maar wie heeft ervaring met deze cams.
    benieuwd naar de meningen.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mocht ik een MOETEN kopen,( eisen: klein, licht en stevig, losse accu's en ook nog eens waterdicht) kocht ik wel de Gopro black, en zette hem dan maar op "narrow"... Eventueel een andere lens erop, maar goed das ook serieus geld.

    Go-pro is stevig, zeker in zijn behuizing, veel aftermarket spul voor te krijgen..

    Ach ja... gelukkig hoef ik er geen te kopen.... ;)
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Gopro black heeft nogal eens last van firmware problemen en blijft hangen.
    Bovendien is de wifi delay het ergst van allemaal. En geen tri-pod mount.
    Als je een universele bevestiging hebt dan maakt het de keuze van aftermarket
    spul een stuk eenvoudiger en dus ook goedkoper. De Black is dan ook nog eens peperduur.
     
  11. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Als je de beeldkwaliteit van de Black in acht neemt, is 450 eigenlijk niet zo gek veel geld. Welke andere full HD camera filmt in 60fps, heeft dezelfde kwaliteit en aftermarket ondersteuning voor die prijs?

    Als je de Gopro als hebbedingetje ziet, is 450 inderdaad veel. Maar dan koop je wellicht ook sowieso beter een andere camera. Koop je hem voor alle functies en opties, dan is 450 een eerlijke prijs naar mijn mening.
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    De jvc adixxion 2 en de sony As30 beide op 60fps, en alle rond de 299,-
     
  13. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Dan heb je inderdaad gelijke aantal FPS en resolutie, maar "beeldkwaliteit" is natuurlijk niet enkel FPS en resolutie. :) Soit, ik wil over de JVC en Sony geen uitspraak doen ivm beeldkwaliteit omdat ik geen ervaring mee heb, maar ik kan wel direct zien dat de aftermarket-ondersteuning heel wat minder is dan bij de Gopro. Dan heb ik het met name over de (toch wel essentiële) koppelstukken. Ook zijn die 2 camera's niet in dezelfde mate waterproof en schockproof zoals de Gopro standaard wel is.

    Tenslotte vind ik 300 euro dan weer wél een stevige prijs als je bedenkt dat je nadien minder opties hebt om hem te monteren. En als je bedenkt dat hij kwetsbaarder is dan de Gopro. Dat zijn eigenlijk dealbreakers aangezien die 2 punten net essentieel zijn om de camera aantrekkelijk te maken bij de markt van de actioncams.

    Dan betaal ik graag 150 euro extra. Dan loop je nadien niet het risico 300 euro schade te hebben. :)
     
  14. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Puffin, ik lees trouwens ook net je bericht iets hoger in verband met die Gopro Silver en het "kleurloze beeld". Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat inderdaad de Gopro's 1 en 2 standaard redelijk flets zijn. Meestal loste ik dit op in postproductie. Dat gaf hele mooie resultaten.

    Wat betreft de Gopro 3 (silver én black) vond ik de kleurbalans soms net TE verzadigd! Dus kleurloos kan ik het beeld met de beste wil van de wereld niet noemen. In sommige omstandigheden zijn de opnames met mijn quadcopter zo levendig dat er gewoonweg geen postproductie meer nodig is. Het contrast tussen en de kleuren van het gras en de lucht is zeer goed te noemen.

    Bij de Gopro 3 is dat overigens ook grotendeels afhankelijk van de witbalans en protune. Veel mensen weten eigenlijk niet hoe die opties precies gebruikt moeten worden, waardoor beelden op Youtube niet altijd optimaal zijn. Protune vereist bijvoorbeeld wel enige postproductie. Zonder postproductie ziet Protune er inderdaad kleurloos uit. Mogelijk heb je voornamelijk zo'n beelden bekeken?

    Daarnaast merk ik dat veel actioncams net de neiging hebben om té verzadigd te zijn. Dat ziet er op het eerste zicht allemaal mooi en speciaal uit. Maar realistisch is het allesbehalve. Als je dan die over-gekleurde beelden vergelijkt met de beelden van een Gopro 3, die naar mijn mening veel realistischer zijn, dan krijg je misschien inderdaad de indruk dat de Gopro 3 kleurloos is. Alles is relatief.

    Maar nogmaals; het is een kwestie van wat jij er precies mee wilt gaan doen. Als je enkel luchtfoto's en luchtvideo's wilt maken, dan is een Gopro niet altijd even aantrekkelijk. Dan is 450 euro inderdaad niet goedkoop. Voornamelijk omdat je dan niet alle functies nodig hebt.
     
  15. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Het waterdichte is vanwege het plaatsen op een boot, geen speedboot, maar redelijk rustig varende modellen belangrijk maar 60meter is over de top. Tripod mounts kan ik makkelijk zelf maken, pas gemaakt voor elke boot, en de onderdelen heb ik of zijn goedkoop. Juist het hele actie gedeelte wil ik helemaal niet. Beeld kwaliteit, wifi, en close-up zijn maatgevend. omdat het een boot is is een externe behuizing alleen maar lastig (de vijver is 1,5 meter diep maximaal) geluid is wel belangrijk ivm de stoommachines en stoomfluiten. Juist alle actie filmpjes in 1080 vind ik allemaal prut, weinig detail en bij snelle bewegingen toch blur en soms blokjes. De focus op korte afstand is moeilijk te beoordelen. Heb beelden gezien van de Gopro silver en die zijn niet slecht en met een optionele macro lens helemaal top. De Black is beter met 60fps.
    Echter de wifi delay is erg groot.

    Kortom ik wil het gebruiken voor een zeer beperkte functie en geen rare stunten op onhandige objecten die als het mis gaat pijn doen. dus 1080p 30fps of 60fps is best handig. Er zijn goedkope camera's (Mobius) die dat ook kunnen leveren, soms gelijkwaardig aan de Gopro, maar dan weer niet wifi of waterdicht. Het gros van de fratsen heb ik niet nodig.De ellende is dat je ze alleen kan beoordelen op de filmpjes die er zijn en niet op een vergelijkbare toepassing die ik wil. En in de winkel iets vragen, of aanzetten..........dat is niet meer.

    De JVC 1 gaat voor 149,- de deur uit de gopro silver voor 299 en de black nog meer. Zowel de dure als de goedkope hebben voordelen en nadelen kwestie is of bepaalde voordelen de nadelen waard zijn en dan ten opzichte van prijs.
    Bovendien wat ga ik er verder nog mee doen? waarschijnlijk erg weinig. Zoek ook nog een gewone HD camera voor de vakanties maar dat is een ander verhaal.
     
  16. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mmmm toch voor de Hero3 Black gegaan, heb ik in de toekomst meer aan.
    inmiddels wat getest, tot zover perfect ding.
     

Deel Deze Pagina