Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn Cularis. (Gevonden! Het wordt een Orion E, zie Pagina 3)

Tsja,

Mijn Cularis heeft dit jaar als Kerstboom bij het nachtvliegen voor grote ogen gezorgd.
Met iets meer als 1000 LED's en een 3s 3900 mAh Lipo zag het er echt heel gaaf uit.

Cul-01.jpg

Cul-02.jpg

Cul-03.jpg

Cul-04.jpg

Cul-09.jpg

Door al die LED's is de Cularis heel erg moeilijk geworden om te vliegen en daarom heb ik het model aan het plafond hangen als Lamp. ;)

Ik mis dit model best wel.
Ik had het eigenijk altijd bij me en ik heb er heel veel plezier van gehad.

Nu heb ik alle Servo's en de elektrische aandrijving eruit gebouwd en ben ik op zoek naar een soortgelijke kist maar dit keer uit GFK/CFK.
Ik zou ook graag alle 6 servo's en de aandrijving (origineel aandrijvingsset van multiplex) willen gebruiken om de kosten laag te houden.

Span maximaal 2,6 Meter.
Lengte maximaal 1,3 Meter
Gewicht max. 2 kilo
Ik zou graag de originele transport-tas van de Cularis voor het nieuwe model willen gebruiken, daarom is 2,6 meter span met 1,3 meter lengte belangrijk.

Het model moet makkelijk te besturen zijn, moet ailerons en flaps hebben, natuurlijk elektro (motor is 37mm dik) en kan van mijn part een allround model zijn.
In ieder geval geen hotliner!

Heeft iemand van jullie een goede tip?
Ik ga donderdag naar Friedrichshafen aan de Modellbaumesse en als jullie een goede tip hebben kan ik misschien daar een leuke kleine kist kopen met Messe-Rabat.

Ik heb al de Sprite von FVK Modell op het oog, maar ik zou toch liever iets groters willen hebben.

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
eens bij Simprop gekeken??? de "lift off" , de "Exel" of de "streamtec"?

en anders heeft Arthobby nog wel erg leuke toestellen (zowel zweef als elektro)
vind de toestellen van art hobby knap, en ze presteren goed! (lichte toestelletjes)

De Challenger van Staufenbiel vind ik ook wel mooi, gfk romp en vleugels ingedekt schuim. is zo wat een all round model, maar ook met flaps enzo, mooie T-staart en.. goedkoop eigenlijk.

CHALLENGER 2,4m | Videos from new models

Heeft een RG-15 vleugelprofiel, vind zelf persoonlijk dat zo'n vleugelprofiel echt goed vliegt.

mvg.

RG 15 is en prima profiel maar neigt wel naar hotliner. Dat wil zeggen vliegt erg goed maar fouten worden wel hard afgestrafd is mijn ervaring.

Alvast bedankt voor de tips.
Bij ons op de club vliegt een Challenger van Staufenbiel.
Ik vindt het eerlijk gezegd een te snel model als vervanger/opvolger van de Cularis.
Het mag best een beetje langzamer vliegen.
De Champion is helaas iets te groot. 2,6 meter is het maximum.

Ik zoek echt iets uit GFK/CFK is. Geen schuim of balsa of folie.

Groetjes,

Jordy

Ik heb me vergist de champion is om precies te zijn 2,72 Meter dus maar 12cm groter. Volledig GFK is erg mooi maar ook wel duur en lastig te repareren. En verder verval je vaak in 100% GFK in de hotliners.

Lyckle was mij nét voor...

Naar aanleiding van mijn vliegavontuur op de Maasvlakte zoek ik ook een soortgelijk model. n(ah ja, de interesse is er) Ik slaap er nog een paar nachtjes over, (of meer) maar een Capucino óf Machiato gaat de voorkeur worden... Een pace is mij iets wat te snel...

Overigens, een Pace staat te koop op RC network... (de 2,5m)

Dat zijn nu precies 2 modellen die ik gezocht heb.
Bedankt voor de info!

De Orion is een "echte" mini F3J kist om mee te floaten en de Cappuccino is meer een allrounder (zwaarder) als ik het goed begrijp?

Groetjes,

Jordy

Ja dat klopt, het is dus maar net wat je zoekt??

Wat wil je er precies mee;
Rond zweven, thermieken of raggen en hard gaan??

Kijk toch ook eens naar een F3J, ook daar kan je veel mee.
Met mijn SSL full carbon kan ik heerlijk thermieken, helling vliegen en van groote
hoogte aan duiken en hem laten gieren.

Maar zit ook weer een ander prijs kaartje aan, dat weet ik.

Misschien handig om te vermelden wat je er mee wil en je prijs range.

Het lege gewicht van de Orion is 860 gram. Plaats je, zoals de trend is, de servo's zo ver mogelijk naar voren bijvoorbeeld onder de cockpitkap, dan moet je onder de 1400 gram kunnen uitkomen. Daarmee moet het ook mogelijk zijn rustig te floaten. YouTube filmpjes laten een warmliner zien. Sommige houden daarvan en dat kan die ook.
Omschrijf jou "oude" matriaal nog eens.

Het liefste wil ik ermee thermieken en zweven.
Ik ben geen fan van F3J., maar alléén maar vanwege praktische overwegingen.
Ik neem altijd een motor aan boord.
Noem me maar een bangerik ;)
Nee, ik ben wel ééns vaker 's middags (in m'n middagpauze) alleen op de vliegclub en dan is er niemand om mij te slepen.
Daarom heb ik eigenlijk altijd een Motor in de neus zitten.
De Prijs moet in ieder geval niet meer als 600-700 Euro (leeg) zijn

Ik heb nu alleen maar een Super AVA Pro 4 Flaps, die in versie 2 als "ultralight" gebouwd wordt.
Verder heb ik geen zwevers meer.
De Epsilon Competition is verkocht en de Cularis is een lamp geworden.
Ik had eerst een goede tweedehands Orca-V op het oog, maar die deal is niet doorgegaan.

Voor de iets meer winderigere dagen zou het dan de Orion of Cappuccino zijn.
Misschien is de Cappuccino toch de betere kist?
In ieder geval is Schmierer morgen ook op de Modellbaumesse dus kan ik daar zeker zo'n Italiaanse koffie-specialiteit bekijken.

De Cappuccino kan met meer wind wel goed gevlogen worden heb ik nu gelezen, maar kan dat de Orion ook?
Ik vind helaas maar erg weinig over deze mooie kist.

Groetjes,

Jordy

Ha Jordy,

Sorry ik was niet helemaal duidelijk, ik doelde op een F3J met motor.
Dus een F5J :)

Daar mee ben je als "bangerik" dan gered haha.

Alleen red je het niet voor 700,- nieuw en leeg :(
Maaaaaaar 2e hands op rc-network komt genoeg voorbij.

En je kan er met 0 wind tot heel veel wind mee vliegen.

Maar goed je insteek was een model tot max 2,6 meter, nadeel is alleen dat als je hem in cfk/gfk wil met motor je al snel in een vrij zware kist terecht komt voor de doeleinden die je voor ogen hebt. Reken op 2000 tot 2500gram.
Mijn E-SSL weegt 2160 gram met 3490 span.

Ik zou nog even goed alle opties bekijken en je ogen de kost
geven op de aankomende beurs ;)

Wie weet waar je daar tegen aanloopt.

Lyckele

Ja, de SSL is ook een hele mooie kist, maar dat is ook een heel ander nummer.

Ik ben toevallig ook op zoek naar een vervanger voor mijn Epsilon.
Ik had eigenlijk de ORCA-V op het oog, maar ik heb nog iets mooiers (en helaas ook duurders) gevonden.
Morgen ga ik het model met bijna 4 meter span en ca. 2 Kilo vliegklaar zonder balast bekijken.
Deze kist zal dan (misschien) de Epsilon gaan vervangen en met meer wind goed vliegbaar zijn, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik heb nu een leuk draadje gevonden over de Orion Orion / Insider von Nan models en dat ga ik ééns op m'n dooie gemak lezen.

Morgen dan nog de Cappuccino bekijken als Schmierer er ééntje bij zich heeft en dat weet ik alweer vééééél meer.... hoop ik tenminste... meestal heb je na zo'n dag meer vragen ;)

Groetjes,

Jordy

Phoenix evolution 2,6 ? net als de Cularis van schuim.binnenkort weet ik ook hoe deze vliegt. totaalgewicht is 1700gram, rol + flaps.

Hoi Willem.
Bedankt voor je tip, maar dit keer liever geen schuim.
De Phoenix Evolution is natuurlijk wel een koopje als je bedenkt dat er alle servo's en aandrijving bij zitten.
Dan is zelfs de Cularis nog veel duurder.

Ik heb het draadje op het RCnetwork.de forum al voor de helft gelezen en ik denk dat ik mijn kist nu wel gevonden heb.
Leeg kost de Orion/Insider me ca. €400.-
Servo's, ontvanger, lipo's heb ik nog hier liggen.
Motor en eventueel nog een ESC moet ik maar ééns kijken.
Het is dus wel een betaalbare aangelegenheid.

Groetjes,

Jordy

Back