Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn Cularis. (Gevonden! Het wordt een Orion E, zie Pagina 3)

Jordy,

Wat is de reden dat het perse gfk/cfk moet zijn. Met een schuimkern/houtbedekkng kan je ook heel veel fun hebben.

Jordy,

Wat is de reden dat het perse gfk/cfk moet zijn. Met een schuimkern/houtbedekkng kan je ook heel veel fun hebben.

ook mee eens, heb een 2m85 Multiplex Flamingo deze zomer in occasie gekocht...

Prachtig toestel... staat elektro en goeie kwaliteit van motor en regelaar (Hacker) carbon klapschroef, alles in heb ik geen 200 euro betaald.. nooit gecrashed en volledig herspoten.. 200 alles compleet in, metal gear servo's en alles.. vliegt beter dan 10 cularissen tesamen volgens mij ;)

en heeft hier lang te koop gestaan op het forum hoe dat kan is nog een raadsel voor mij.

je kan echt prachtige occasies kopen voor weinig geld en normaal is dit een hellingzwever maar als je de flaps wat naar beneden zet.. deze zomer nog een vlucht van 1,5u gedaan, 2 keer goeie thermiek genomen..

Machtig toestel gewoon gfk romp en en ook ingedekt schuim de vleugels maar who cares.. 1 ding is zeker, die verkoop ik nooit meer verder :)

een goeie tip, blijf de occasies hier volgen, sommige mensen zijn al bijna heel hun leven aan het modelzweven en er zijn genoeg forum-leden die je echt kan vertrouwen.

veel succes nog en ik ben zeker dat je rond de 400 euro alles in met een span iets onder de 3 meter een heeeeel mooie occasie zwever hier kan vinden als je er wat tijd voor neemt..

mvg.

Wat denk je van een graupner flamingo? Is wel 2,85m.
Heb ik eens zien vliegen op de "cap-blanc-nez" mooi vliegbeeld en veelzijdig.
Ik vloog toen met mijn Cularis daar en de Flamingo had minder problemen bij minder wind dan de Cularis.
Hij oogt ook een beetje als de Cularis.

Graupner FLAMINGO E CARBON THERMIK ARF DESIGN

Groeten,

LEE

mooi, heel mooi ook zelfs. Vliegen echt super zene.. ziet er een afgeleide uit van de mpx flamingo of andersom, weet niet wie eerst was :)

Ik denk niet dat tangent gewoon modellen kopieert op de schaalmodellen na dan ;-)
Bij ons op de club vliegt ook een tangent flamingo en die gaat echt geweldig! Variotje er in en een mooie contronic drive prachtig! Het enige wat niet heel netjes is dat zijn de servo covers maar het vliegen van het model dat maakt het weer helemaal goed ;-)

De Flamingo van Multiplex dateert uit begin 1980. Hier op het forum is er een uitgebreid draadje over de multiplex flamingo.
De Flamingo van Graupner/Tangent is uit 2006
Meer weet ik ook niet maar bij de vintage graupner modellen komt deze toch niet terug.

Groeten,

LEE

Dit is de Graupner Flamingo 2006 op de Cap-blanc-nez

full

full

Mooi toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, ik ben weer terug uit Friedrichshafen.
Het was een mooie modelbouwbeurs, maar ik heb geen nieuw model meegenomen, alléén maar de nieuwe Super Flappie (die ik had voorbesteld) en een paar meter krimpkous.

Ik heb bij Schmierer de Cappuccino gezien, maar eerlijk gezegd beviel het model mijn niet helemaal.
Ik kan ook niet goed uitleggen waarom niet.
Het moet gewoon klikken..... of niet.

Jordy,

Hoi Douglas.
De reden is eigenlijk heel éénvoudig.

Ik heb zo'n kist nog nooit gebouwd/gevlogen.
Ik heb verschillende modellen gevlogen:
- een paar modellen uit schuim (FunCub, Cularis, Radian etc..)
- een houten Kist met folie (Grauper Taxi 2400)
- een zwever met gfk romp en styro/abachi vleugels (Epsilon Competition)
- een zwever met CFK/Kevlar romp en balsa/cfk vleugels met folie (Super AVA Pro 4 Flaps)

Maar nog nooit een "pure" GFK/CFK kist.
Dat is eigenlijk de enigste reden.
Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Een 4 meter kist? Welke dan? Een Maxa ;)

Lyckele, jij mag nooit meer raden.

Dat was precies de Zwever die ik voor ogen had.
Ik heb de MAXA bij Jiri van FVK kunnen bekijken, aanraken en ééns heel goed kunnen overleggen.
Het is een heel strak model en vooral het pendelhoogteroer is geniaal gemaakt.
Ook nog ééns behoorlijk stevig en met meer balast ook goed met veel wind te vliegen.

Maar de prijs is gewoon niet meer normaal.
€1780.- voor het lege model, dan nog ééns €1000.-voor super goede servo's en de aandrijving.
Dat is een hele grote hap met geld en dat moet ik dan toch wel eventjes overleggen.

Dan liever eerst maar de Orion/Insider.
Met deze kist kan ik mijn éérste ervaringen maken (GFK/CFK) qua bouwen en vliegen.
Als ik het daar verpruts is het erg, maar niet zo erg als bij een 5-6 maal zo dure MAXA.

De Flamingo is een leuke kist, maar ook hier weer, helaas iets te groot.

Groetjes,

Jordy

Haha ik wist het wel. Misschien een beetje de zelfde smaak :mrgreen:

Is inderdaad een super gave kist maar owwww zo duur. Dit jaar al op de Hollandglide (F3J EK) kunnen aanschouwen en ook gelijk zien crashen :( dat gebeurde tijdens de start, maxa tegen een pike aan en het was over voor beide kisten.
En zuur waren ze!

Jordy, ik zeg het nog maar een keer, kijk op rc-network bij het te koop gedeelte,
Komen echt mooie electro kisten (electro F3J ;) ) voorbij en de inzet is vele malen groter
Dan de Orion/insider.

Staat nu ook een pike te koop met 2 rompen en goede setup.
Moet je maar eens kijken.

En nu hou ik op met zeuren ;)

Lyckele

Hoi Douglas,

Ik heb alleen maar naar de Thermik XXL en de Cappuccino gekeken.

De "klik"
Ik weet het niet zo precies hoe ik dat moet uitleggen..
Ik heb de romp in m'n vingers gehad en ik vond die best wel zwaar.
Ik had hier niet zo'n goed gevoel bij, misschien omdat de romp best wel dik was.
Voor mij is een nieuwe zwever net zo iets als een vrouw.
Het bevalt, of het bevalt niet.
Ok, je hebt ook wel ééns sex, just for sex, maar bij de vrouw voor het leven is ook liefde nodig.
Die liefde was er niet tussen mij en de Valenta kist.

ja, rare uitdrukkingen, ik weet het ook niet beter te omschrijven :p

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Zo, de knoop is doorgehakt.
De Orion E is besteld.
Orion E Spw. 2420mm weiss/rot - GFK / CFK - eflight.ch
De kleur is wit/rood dus goed zichtbaar.
Betaald heb ik hier in Zwitserland SFr. 507.- (ik krijg korting bij eflight) dat is ca. €420.-

Als Servo's ga ik er 4 x hitec Hs-125MG in de vleugels en 2 x HS 82mg voor hoogte en zijroer verbouwen.
Die heb ik hier nog liggen.
Misschien dat ik nog een andere serve voor hoogte neem, maar dat ga ik tijdens het bouwen bekijken.

De Orion is op het moment nog niet leverbaar, dus dan maar wachten.
Omdat ik nog genoeg te doen heb (Taxi2400 repareren, AVA bouwen) is het wachten dus niet zo heel erg.

Groetjes en welterusten,

Jordy

Bedankt voor de link.

Zo als op de 2de video zal ik zeker niet vliegen.
Beetje riskant als je laag over een groep mensen "wegveegt", maar dat is mijn mening.
Ik ga er meer rustig mee vliegen en dan een beetje maf doen als ik hoogte ga afbouwen.
In ieder geval is het wel een stevige kist, dat bevalt me goed.

Groetjes,

Jordy

Na een paar dagen lezen in diverse fora heb ik vermoedelijk een goedkope en toch goede aandrijving voor de Orion gevonden.

Op het Duitse RCnetwork.de heeft iemand een Orion gebouwd met een directe aandrijving, dus zonder vertraging.
Dat scheelt weer in het gewicht en het is ook nog ééns goedkoper.
Hij heeft een Hacker A20-12XL EVO (outrunner met 1039kv.) genomen met een 11x6 Klapschroef.
Zijn Orion weegt iets minder als 1500 gram en hij stijgt met deze motor met ca. 60 graden naar boven.
Dat is meer als genoeg vindt ik.
Iets minder als 30A trekt de aandrijving met een volle 3S 2250 Lipo dus dat is ook heel mooi.
De Motor is 28mm dik dus dat past wel in de romp zonder al te veel moeite.

Ik zal dus (vermoedelijk) deze motor kopen als de Orion es is.
Als ESC neem ik een YGE 40A of een CC Phoenix Ice Lite 50A.

Groetjes,

Jordy

Hallo Jordy. Ik heb dat draadje enigsinds gelezen.
Orion / Insider von Nan models - Seite 11
Hägar was de figuur die hem heel licht gebouwd heeft.
Nog een 27 mm motor die het kan trekken is Hyperion GS2218-12. Hij had iets van 50 gram balast nodig voor het zwaartepunt, dan kan er ook een 110 grams motor met 35 mm doorsnee in. Voorkeur voor KV : tussen 1000 en 1300.
Je ziet dat hij de servo's ook voorin heeft staan. Het wordt wel krap daar maar het kan. De door mij geschatte 1400 gram is niet haalbaar zonder de staart lichter te maken en ik denk dat daar weinig winst is te halen. Dan moet je hem eerst in je vinger hebben. Succes met je keuze.

Hoi Frans,

Ja, Hägar was die persoon.
Ik heb dat draadje helemaal doorgelezen en toen voor de Orion gekozen.
De Hyperion is inderdaad ook een optie.
Ik ga de aandrijving pas kopen als ik de orion hier heb liggen en de vleugelservo's heb ingebouwd.
Pas als alles in positie zit ga ik een passende aandrijving zoeken.
In tegenstelling tot mijn nieuwe AVA ga ik hier niet op iedere gram letten.
Als ik maar tussen de 1500-1700 gram kom vind ik het wel goed.

Nog bedankt dat je me de Orion hebt aanbevolen.
Ik geloof dat het precies dat is wat ik heb gezocht.
Een mooie kleine F5J kist die goed kan thermieken, af en toe ook ééns iets sneller kan worden gevlogen en met een beetje meer wind geen problemen heeft.
In Duitsland noemen ze zo'n kist "die Eierlegende Wollmilchsau" (allrounder).

Groetjes,

Jordy

Ik heb nog eventjes de Hyperion motor met een 12,5 x 6,5 RFM klapschroef en een 3s 1600mAh lipo door eCalc laten berekenen.
Op papier ziet het er heel goed uit.

Groetjes,

Jordy

Back