Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn Cularis. (Gevonden! Het wordt een Orion E, zie Pagina 3)

Uw wens is mijn bevel ;)

antrieb-1.png

antrieb-2.png

Groetjes,

Jordy

De Hyperion GS2218-12 levert voldoende power. Hij heeft het voordeel van nog geen 90 gram en een doorsnede van 28 mm. In het Amerikaanse forum blijkt de neus iets te krap voor een 35 mm motor. De één kiest voor een houten vulring aan de voorzijde, de ander kiest voor een extra uitstulping om de motordraden kwijt te kunnen. Daar heb jij geen last van met die Hyperion.
De HS 82 zou ik op de flaps zetten. De rest is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Een 12 grams servo lijkt mij genoeg voor de ailerons, roer en hoogteroer. Misschien een HS 65 of iets degelijks. Verder denk ik dat je zonder moeite onder de 1600 gram blijft met die componenten. Aan het staartstuk is weinig of geen gewichtsvermindering mogelijk zo te zien. Ik kwijl nog steeds een beetje als ik hem op plaatjes bekijk.
Je zult plezier beleven aan het profiel. Een tikje snelheid opbouwen en hij schuift twee modelvliegvelden over. Leuk hoor.

Voor wat het waard is... De Orion (en ook de Omega) zijn/waren ook bij Cumulus Modelbau te vergaren.
Cummulus Modelbau zit in Zuid-Duitsland. Zijn er langs gereden... helaas zaak dicht... dus geen (kleinere) Omega :(

Cumulus Modellbau - Flugzeuge

Volgende keer beter... of toch maar weer Italia via Zwitserland doortuffen :)

Voor een Hotliner Wilco heb ik een HET RC EDF op een Kontronik gearbox 5,2:1 geprikt, met voorlopig een 15 x 13 prop. Idee kwam van RC-Groups
Komt een behoorlijk vermogen los. Zit een maar aan... De HET-RC motor mag niet geblokkeerd worden op de prop. Het anker werkt zich dan los van de motor op het reactiekoppel. Helaas na een goed bedoelende verkeerde worp prop en motor verspeeld. Alles weer gefikst met een nieuwe motor. Het werkt weer.
Statisch zat ik op rond de +900 Watt realtime via UniLog gemeten. Wel zat de zaak op 4S
En... een instrumenteel geluid als een gezonde Makita boormachine... je wilt toch wat?

Beziet...
het-wilco-reparatie-draadje-18

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frans,

Ja, ik denk dat ik bei de hyperion Motor blijf.
Ziet er veel versprekend uit en kost ook niet zo veel.
Als Servo's wil ik 4 x Hitec HS-125MG voor Ailerons en Flaps gebruiken en 2 x HS-82MG voor hoogte en zijroer.
Ik heb die nog uit mijn Epsilon, die ik vorige maand met motor en ESC, maar zonder Servo's verkocht heb.
Ik ben wel niet zo heel gelukkig met de HS-125MG Servo's maar ik heb ze nu éénmaal hier liggen.
De HS-82MG had ik ook in de Epsilon Competition als hoogte en zijroer servo erin zitten en dat ging zonder probleem, dus het zal bij de Orion ook wel in orde zijn.
Het liefste zou ik goede (en helaas ook dure) MKS servo's willen gebruiken, maar dan gaat het veel te duur worden.

@H.B. Busking
Ik had vorige week een mailtje naar Cumulus-Modelbau gestuurd en gevraagd of ze een Orion/Insider naar Zwitserland kunnen sturen, maar dat doen ze niet.
Ze hebben me een link van een Zwitserse Modelbouwfirma gestuurd, maar daar zijn de NAN modellen veel te duur.
Gelukkig heb ik bij "mijn" modelbouwwinkeltje een Orion gevonden voor een redelijke prijs.
Ik moet er wel op wachten, maar het duurt nog wel een tijdje voordat de lente er weer is ;)
De motorcombinatie is zeker gaaf, maar dat gaat meer in de richting van een Hotliner, en dat is niet wat ik zoek.

Groetjes,

Jordy

Zo, na nog ééns een paar verschillende configuraties met motor en prop heb ik vandaag toch al de motor, klapschroef, spinner en ESC bestelt.
Ik ga volgende aandrijving verbouwen:

Motor: Hyperion GS2218-12 (1137kv)
ESC: Castle Creations Ice Lite 50A met 5A BEC
Klapschroef: Aeronaut CAMcarbon 12,5 x 7,5
Spinner: RFM-CFK Spinner 38/4

Hier nog de berekening met eCalc:

antrieb-3.png

antrieb-4.png

Deze setup ziet er volgens mij niet slecht uit.
Ik kan ook nog ééns een grotere Lipo gebruiken en blijf dan toch nog binnen de grenzen van de motor en de ESC.
Qua preis valt het ook nog best wel mee, het duurste is de ESC.

Groetjes,

Jordy

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een verschrikkelijke set.
56% rendement is heel weinig. Zelfs met koolborstels haalden we nog meer..
Bovendien: je stopt er 480 Watt in en je haalt er maar 270 Watt uit. Het verschil à 210 Watt verdwijnt als warmte. Dan moet je heel best koelen om je motor niet op te stoken ....

Suggestie:
Motor : Hyperion Gs3014-16 (857)
prop : 12.5x7.5

350 W in, 260 W uit (74,4% rendement).
10 Watt minder bruikbare power, maar 120 W minder te koelen.
31 ipv 41 Ampère zorgt ervoor dat je accu ook een langer leven heeft ...

Dirk

Ok, misschien een andere klapschroef?
De Koeling wordt wel heel goed bij deze motor, dus daar maak ik me niet zo druk om eerlijk gezegd.

De Gs3014-16 is helaas te dik.
Dan moet ik de motorkabels naar de buitenkant verleggen en daar heb ik niet zo veel zin in.
Dat met de accu heb ik volgens mij begrepen.
Die was aan de grens met 25C
Het is dus beter een Lipo te nemen met meer "C" dus 45C i.p.v. 25C

Groetjes,

Jordy

Dat met de accu heb ik volgens mij begrepen.
Die was aan de grens met 25C
Het is dus beter een Lipo te nemen met meer "C" dus 45C i.p.v. 25C

Groetjes,

Jordy
Alles boven de 20C moet je met een korrel zout nemen.
Alles boven de 30C met een pond.
Alles boven de 45C is regelrechte leugenarij (de echte betekenis van marketing).
Tenzij je het niet erg vindt om elke heel/half jaar een nieuwe accu te kopen omdat de oude is uitgeput ....

210 Watt krijg je nauwelijks meer gekoeld. Zelfs als de motor helemaal open in de lucht hangt. Daar heeft hij nl. een wat klein oppervlak voor.

Uit die lijst van Robert blijkt dat 35 Ampère een realistische PIEKstroom (!!) is. Net bruikbaar voor F5J-achtig gebruik. Met een 3S pakket praat je dan over 35x11=385 Watt, met een 2S pakket over 280 W.
Je zult zelf moeten beoordelen of dit een bruikbare range is. Zo niet dan zit er weinig anders op dan een andere motor.

Dirk.

Ik zie het wat minder zwart in dan Dirk.
Weliswaar is het motorrendement niet zo heel hoog, het prorendement aan de andere kant is dat wel, in het toaal is de aandrijving best wel efficient.
Met de korte motorlooptijden en de lange zweefpauzes ertussen zal de motor dhet verliesvermogen best kunnen verstoken, die koelt rustig af tijdens het zweven, zou ik me niet zo'n zorgen over maken (wel een paar koelgaatjes in je motorspant maken..)

Het vermogen zal in de praktijk iets hoger liggen, moderne lipo's geven meer dan 3.3V/cel waar je met Ecalc op komt. Ik zie onder de 10V motorspanning in je calculatie, in de praktijk zal dat eerder 10.5 a 11v zijn. Maar aan de andere kant daalt de stroom iets omdat het model een vliegsnelheid hebben, dus veel zal het allemaal niet schelen.

Ben je niet bang dat je je aan die HS125's gaat irriteren na verloop van tijd? Als ik je andere projecten zie wil je de dingen gewoon goed voorelkaar hebben. Goed 4 servo's kosten geld, dat is waar, hoewel de kosten van 4x DES428 op zich nog te doen zijn (of desnoods zelfs de good-old D60). later servo's eruit slopen is meer werk, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dat dan toch eens gaat gebeuren..

Succes met de bouw,
Gerben

Zo, dat zijn best wel veel info's en input die ik van jullie heb gekregen.
Alvast bedankt aan iedereen die me hierbij helpt!

Het is dus toch niet zo eenvoudig als ik had gedacht.
Voor mij waren de belangrijkste getallen:
Het gewicht van de aandrijving, de statischer Schub en Ampère.
Omdat eCalc géén waarschuwing gaf leek het mij wel in orde.

Dat de efficiëntie maar bij 56% ligt vond ik eigenlijk niet bedenkelijk, maar nu je het zegt zijn 210 Watt toch best wel veel.
Aan de andere kant zie ik het ook zoals Gerben.
Ik gebruik de motor maar 10-20 sec. om op hoogte te komen en dan wordt er gezweefd.

Met de servo's heb je ook wel gelijk Gerben.
Eigenlijk wil ik ook gewoon het beste hebben, maar het moet wel betaalbaar blijven.
Inmiddels ben ik al weer aan het twijfelen wegen de hs-125mg.
Ik was er in de Epsilon niet echt gelukkig mee.
Misschien neem ik toch liever de MKS DS6100 of DS6125.
Maar ja, dat kost weer.

En nu nog de motor.
Zit ik dan echt zo verkeerd met de aandrijving?

Ik ga het anders nog ééns goed overleggen.
De bestelling was vrijdag middag al onderweg naar mij en wordt maandag geleverd.
Omdat ik een goed contact met de winkel heb kan ik alles zonder problemen (mits ik niks open heb gemaakt) terug sturen en het geld krijg ik dan ook wel weer terug.

Groetjes,

Jordy

Een 12 x 6 inch prop trekt bij de Hyperion GS2218-12 net onder de 350 Watt met een Power-Weight verhouding van 256 W per Kg. Dat allemaal statisch gemeten in het e-calc overzicht. Mijn F5J ervaring leert dat je met 200 Watt per Kg een klim maakt van ca. 7 meter per seconden. Dan zou je zelfs een 11 x 6 inch kunnen toepassen met een rendament van 75 %.
Ik blijf er bij dat voor een 1600 grams zwever de GS2218 - 12 een goeie aandrijving is. Iets meer power maakt de GS2218 - 10.

Bijna parralel deze twee berichten

Jordy,

Servo's: denk eens aan de middenweg: DES428MG

Motor: meer dan 5gr/W is al helemaal niet verkeerd, zou me er niet te druk om maken, dat werkt prima.

Gerben

Dat de efficiëntie maar bij 56% ligt vond ik eigenlijk niet bedenkelijk, maar nu je het zegt zijn 210 Watt toch best wel veel.
Aan de andere kant zie ik het ook zoals Gerben.
Ik gebruik de motor maar 10-20 sec. om op hoogte te komen en dan wordt er gezweefd.
In het pdfje over die motor stond max 44 Amp. gedurende max 5 sec. en 28 A gedurende 60 sec. Dan is 41 A gedurende die 10-20 sec echt te lang. 30 A lijkt me een waarde waarmee je lang plezier van de motor blijft houden.

Dirk.

Ok.
Ik heb nog ééns met eCalc "gestoeid" en ook het pdfje van Robert bekeken.
Ik denk dan dat deze prop het beste is.

antrieb-5.png

antrieb-6.png

Er is genoeg power om een 1600 gram zwever naar boven te bevorderen.
Het hoeft niet al te snel te gaan, mijn Cularis kon ook maar met een 40 graden hoek stijgen, dus dat is wel ok.
Belangrijk is dat de handstart geen stress veroorzaakt.

De motor trekt met een volle accu volgens eCalc 31,3A en volgens het pdfje van Robert 29,6A dus dat zit dan wel safe denk ik.
Ook de statischer Schub (hoe heet dat eigenlijk op z'n Nederlands??) ligt met 1740 gram goed, de efficiëntie is nu bijna 70% en er hoeft nu nog "maar" 120W aan warmte worden gekoeld.

Qua servo's ga ik nog overleggen
De DES428MG zijn bij ons hier in Zwitserland duurder als de MKS DS6100
Graupner DES 428 BB MG Digi-Servo 20Ncm (7911) - Graupner & JR Servos - eflight.ch
MKS DS6100 Digital Microservo, 31.9Ncm (S0015005) - MKS Servos - eflight.ch

Vind jij de DES428MG beter als de DS6100?

Met de motor setup kan ik wel leven.
Wat vinden jullie ervan?

Groetjes,

Jordy

Het zou niet mijn eerste keuze zijn, maar dit kan.
En misschien gaat dit niet met 90 gr. omhoog, maar de 89 haalt hij ruim ... ;-)

Dirk

Dirk,

89 graden gaat dit zeker NIET redden. De trekkracht op vliegsnelheid ligt lager dan de statische berekening van Ecalc.
Vlot omhoog gaat het zeker wel. En de stroom in de lucht zal nog lager liggen dan de statisch berekende 30A..

Jordy,
Sorry, ik zat met de MKS6125 serie in m'n hoofd, en die zijn een heel stukje duurder.. Weinig ervaring met de MKS6100, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat voor dikte aan servo past er eigenlijk in de vleugel? Als een tikje dikker dan 10mm past kun je nog denken aan de HS-85 Hitec?

Gerben

Hotliner? Nou niet helemaal in die begrippen... Wel een hoog rendement van rond de 80% op de gehele aandrijving volgens het eCalc orakel. Wat ik aan meetwaarden verkreeg via de UniLog zat ik echter verrassend in de buurt...
Gewicht thans 1450 gram op span van 1,7m
(Ik denk dat m'n Rascal 40 er ook lekker op zou tuffen..)

Voor mij iets pittiger waarden dan voorheen. Vooreerst met een AXI 2217/9D met PG3 3:1 op 3S 3250mAh. Ook een aardige aandrijving... Heel hoog rendement. Prop Aero-Naut 14 x 12 (14 x10 is ook prima). Handstart letterlijk een peuleschilletje en totaal niet eng. Destijds verbazing alom dat zo een klein brommertje zoveel kon presteren...

Onder het motto 'Beter goed gejat, dan slecht ontworpen'...
Beziet deze link en de er aan te treffen YouTubebetjes.
All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review

Mijn kist woog 1150 gram. Veels te lichtvoetig voor F5B-werk. Volledig achterin het veld. Mocht de pret niet drukken. Maar als semi allrounder heel aardig alledaags te vliegen en met goede thermiekeigenschappen, een 'lekker' model!

Vloog hem met een Jeti Sipn 44 (wegens diverse meetwaarden uit te lezen met Jeti-Box...) Maar had er net zo goed een ICE 80A of hoger in kunnen zetten. Daar er een hoop lood nog in de neus bij moest. De grote regelaar heeft een beter rendement dan de kleinere 44 Spin... zo leert ook eCalc...?

Laatst bewerkt:
Hoi Gerben,

Voor mij is 45 graden al meer als genoeg.
Het is tenslotte geen raket ;)

De MKS 6100 Servo's zijn echt goed.
Ik waag zelfs te zeggen dat ze beter zijn als de S3150.
Zover ik begrepen heb passen er voor de flaps maximaal 12mm. Servo's in en voor de Ailerons maximaal 10mm.

Ik heb nu het weekend nog ééns goed lopen overleggen en ik ga het toch maar éérst met de servo's doen die ik hier heb liggen.
Zo was ook mijn oorspronkelijk plan.
Ik wou het dit keer echt ééns goedkoper houden.
Nu steek ik er zo'n €600.- in, waarbij de Orion met €420.- het duurste is.
Als ik mijn wens na zou gaan, en alleen maar het beste erin ga verbouwen, kom ik makkelijk over de €1400.- (top aandrijving en servo's) en dat was dit keer eigenlijk niet de bedoeling. ;)
Ik wou dit keer zelfs onder de €500.- blijven, maar de Orion was gewoon de kist voor mij.

Naja, we zien wel.
Als het echt niet goed gaat bouw ik er gewoon betere servo's in.

Groetjes,

Jordy

Back