Ik heb het gedaan

Geinig om zulke reacties te krijgen. Kom net terug van nog even genieten van mijn Bergen in de laatste restjes daglicht op Almere Pampushout. Echt zwaar kicken om de rode gloed van de ondergaande zon in de kap te zien reflecteren!

@Guydodge:

Ik heb momenteel ca 1600 toeren op de kop, maar ben nog aan het experimenteren met andere governor instellingen (GV-1)

Merk dat mijn toerental toch nog inkakt met veel pitch, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een looping. Dan moet ik echt pitch terugnemen om het toerental te laten herstellen. Ik vlieg nu nog met de standaard Zenoah uitlaat, zal met de Bergen Muffler wel beter worden.

Hoi Edje,

Ik heb in normal 1650 toeren en op idle 1 1900 toeren. de motor grijpt beter aan vindt ik. ik heb de zimmermann uitlaat, waar ik overigens zeer tevreden over ben. de originele uitlaat heb ik nooit gebruikt. de torpedo uitlaat (unobtanium) van Chris Bergen, heb ik gehad maar een gat in geblazen. het materiaal bij de bevestigingsboutjes is daar zo dun dat er vroeg of laat wel iets MOET gebeuren. ik heb al contact gehad met Chris, en zei dat daar niets aan gedaan kon worden. ik heb ook een Century V3 uitlaat liggen, maar dan moet je een stuk uit de "cheeks" halen. en dat wou ik niet! dus een zimmermann. deze staat overigens zeer mooi bij het sillouet van de heli (een aanrader!). ik heb tot twee maal toe, tijdens een rol, motoruitval gehad. dan gaat het gewicht ECHT een rol spelen. gelukkig bleef de schade beperkt. de eerste keer een flybar krom, de tweede keer HELEMAAL niets! vanaf dan krijg je wel een beetje de daver op het lijf om nog eens een loop te doen.
de GV1 met "stator gator" werkt trouwens prima, geen magneten meer boren! dit is echt plug en play.
ik wens je nog veeeeeeeel vlieggenot met je Bergen. als er nog Bergens bijkomen moeten we eens een BERGEN meeting houden! (ideeeetje?)

Hoi GuyDodge,

Bedankt voor de tips over de uitlaat! Kan me idd wel voorstellen dat je geen rol meer durft te maken als je zulke ervaringen hebt meegemaakt. Een vriend van me is ook bezig met een Bergen, dus wie weet is het wel leuk om een keer een Bergen-meeting te organiseren.:cool:

Jullie gebruiken niet toevallig een brandstoffilter tussen de tank en carburateur?
..
Heb ook mogen ervaren met een Xcell benzine, dat de motor uitvalt midden in een loop.
En aarzelde bij een flip of roll, telkens na het tanken..

Eric.

uitlaat voor een tweetakt is heel belangrijk
vooral met de zenoah serie's, ik zal als ik jou was even naar de jongens
van de powerboaten gaan www.xtremercboats,com
even zoeken op de leverancier lijst vind je twee uitlaten die in nederland
ontwikkeld zijn eeb JDH pijp en een van eric zuidam
beide zijn super stil leveren plenty power zelfs vermogen winst van bijna
1 pk prijs zelfs goedkoper dan de zimmmerman en een A1 kwaliteit

gr martin

uitlaat voor een tweetakt is heel belangrijk
vooral met de zenoah serie's, ik zal als ik jou was even naar de jongens
van de powerboaten gaan www.xtremercboats,com
even zoeken op de leverancier lijst vind je twee uitlaten die in nederland
ontwikkeld zijn eeb JDH pijp en een van eric zuidam
beide zijn super stil leveren plenty power zelfs vermogen winst van bijna
1 pk prijs zelfs goedkoper dan de zimmmerman en een A1 kwaliteit

gr martin

Bedankt voor de tip. Het belang van de uitlaat voor een Zenoah is me bekend, ik heb nl een Baja 5b met een Zenoah 26cc. Bij het monteren van een X-Can met lange X-port is het verschil in vermogen echt gigantisch! De X-Can heeft een nadeel: maakt een oorverdovende herrie!

Jullie gebruiken niet toevallig een brandstoffilter tussen de tank en carburateur?
..
Heb ook mogen ervaren met een Xcell benzine, dat de motor uitvalt midden in een loop.
En aarzelde bij een flip of roll, telkens na het tanken..

Eric.

Ehh...... ik heb een benzinefilter tussen de tank en de carb. Inmiddels ruim 10 liter gevlogen, met veel loopings en rolls, en nog nooit een probleem gehad.

Aha!

Dat ging bij mij ook een poos goed ja,.... totdat hij ook afsloeg midden in een loop.
Gebruik een filtclunk in je tank en haal alsjeblieft dat filtertje tussen de tank en carburateur weg.
Dit heeft bij mij geholpen.
Het filter verzameld toch lucht op een of andere manier.
Zorg er iigeval voor dat je na het tanken de eerste loop of roll/flip hoog genoeg doet.
En zorg voor een brandstoffiltertje in je tankset na je pomp.

Eric.

gegroet,
Ik gebruik geen viltcluck, bij mijn bergen, en ook geen filter. bij mij zit de filter in m'n brandstoftank om bij te vullen. ik heb wel een viltcluck gebruikt bij de overloop/ontluchting zodat er geen vuil kan in komen. volgens mij is de motoruitval te wijten aan het niet "primen" van de bulb op de carb. sinds ik deze (niet vergeet!) te primen verloopt "milde" 3D zeer goed. wat ik ook ondervonden heb is dat de hoeveelheid synthetische olie die gemend moet worden met de benzine zeer belangrijk iss voor de afstelling van de carburator. ik voeg daarom olie toe met een "spuitje" met daarop maataanduidingen. ik heb al gezien dat er sommige mensen gewoon een "scheutje" olie bijkappen, maar deze vlieger gaat dus niet op bij een zenoah 260PUH.

Ik heb zojuist de filter verwijderd. Heb wel een Viltclunk in de tank. Het schijnt dat deze ook het vormen van belletjes in de leiding door vibratie voorkomt.

Wat me trouwens ook opviel: de gele branstofslang is eigenlijk te stug voor de clunk, die valt soms niet terug in de tank (voornamelijk bij nose-up = looping) en blijft dan soms rechtop in de tank staan. Ik heb er de zachte zwarte slang van Vario in gehangen en de clunk valt nu echt makkelijk omlaag, zonder dat de slang knikt of zo.

Back