ik moet een bootje maken op school

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door marlon(jongen), 28 feb 2007.

  1. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Een rubbermotor is een opgewonden elastiek, niks "ellentriek". :wink:
     
  2. bstar

    bstar Guest

    nee maar serieus, dat over die raketten, heb je niet nog wat baby pijltjes over van oud en nieuw? maak gewoon een super simpel bootje, en bind er een stuk of 3 van die pijltjes aan! zeker weten dat je het verste komt (en het snelste:D)!

    Groet, Aad
     
  3. jeffrey1

    jeffrey1 Guest



    sorry, ik zei het al, mijn technieklevel is niet erg hoog, ik dacht dan ook dat u een gewone rubbermotor voor een rubberbootje bedoelde, pardon.


    Hoe zou je die dan aan de boot vast moeten maken ?
     
  4. jeffrey1

    jeffrey1 Guest

    ik heb het geprobeerd, maar van de organisatie achter het project(eigenlijk gewoon leraren :D) mogen er geen buskruit, carbid, en ander vuurwerk gebruikt worden.....

    dus :p
     
  5. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
  6. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    oops, ik merk dat je geschreven hebt dat een motor niet toegelaten is?
    dan heb je alleen maar zeilen over he...

    het lijkt me wel raar dat je leraren elke vorm van motor uitsluiten, ben je hier zeker van?

    P.
     
  7. jeffrey1

    jeffrey1 Guest


    ja. iedere vorm van motoren is uitgesloten
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jeffrey,

    In je eerste bericht heb je het er over dat je schip niet electrisch aangedreven mag worden:
    Nu mag het schip helemaal geen aandrijving hebben?
    Dan blijven stroming en heeeeel ver gooien over. De wind is namelijk ook een vorm van aandrijving ;)
    Wat is de preciese vraagstelling?

    Als electrische aandrijving niet is toegestaan (en "raket aandrijving" om veiligheidsredenen ook niet) dan is een rubbermotor wel degelijk een goed alternatief.
    Een rubber motor is niet meer dan een opgewonden (dus opgedraaide) elastiek met aan het einde een schroef.

    Wim
     
  9. jeffrey1

    jeffrey1 Guest



    dit is de precieze vraagstelling


    Omschrijving
    Het is de bedoeling dat jullie een boot bouwen die binnen 5 minuten een zo groot mogelijke horizontale afstand aflegt.

    Wedstrijd
    1. De boot mag niet elektrisch aangedreven worden.
    2. Het gebruik van explosieve middelen (crofty-bommen) is niet toegestaan
    3. Het gebruik van gassen onder druk is niet toegestaan. (evt. in overleg met de expert)
    4. De beste van twee pogingen telt.

    Beoordeling
    Naast de grootste horizontale afstand zijn ook punten te verdienen in de categorieen schoonheid en creativiteit.

    Locatie: Wordt tijdens de week bekend gemaakt.

    Toegestane hulpmiddelen: Internet



    ook vuurwerk mag niet.
     
  10. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    een zeil KAN je het verst brengen in 5 minuten, echter de wind moet mee zitten en op voorhand dat gaan instellen in de zeilen is niet makkelijk.

    Ik stem op de rubber motor, als dan niet met schroef of propellor. Het is spotgoedkoop en je kan er verschillende gaan gebruiken.

    Patrick
     
  11. jeffrey1

    jeffrey1 Guest

    zou u mij het een en ander daarover uit willen leggen?, over de rubbermotor, of de schroef, propellor ( zijn die laatste twee opties niet motorisch? )
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Patrick,

    een rubbermotor begint snel, heeft maar een beperkte loopduur. Na een halve minuut zal er erg weinig snelheid over gebleven zijn.
    Een pop-pop bootje gaat door zolang het kaarsje brandt.

    De duur is 5 minuten; ik zou gaan voor een pop-pop bootje. Snelheid is niet hoog, maar gaat wel lang door.

    Hier de Pop-pop pages

    Wim
     
  13. jeffrey1

    jeffrey1 Guest


    ik ga het proberen, heeft u ook een oplossing om het buisje in zoon vorm te buigen, ?
     
  14. varkentje

    varkentje Guest

    Als je het topic link op de eerdte pagina even doorleest weet je er een paar.
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  16. Laurensne

    Laurensne

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Limburg
    hallo wimg,

    ik heb zo'n bootje ook een keer op een project dag techniek gemaakt en het blijft zeker niet lopen totdat het kaarsje op is! Het zuigt namelijk geen nieuw water aan.

    Ik heb toen, door middel van een spuit, water in het buisje moeten doen en regelmatig opnieuw water erin doen. Als je zegt dat een rubbermotor een halve minuut loopt zou ik voor de rubbermotor gaan..
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wanneer je pop-pop bootje geen water aanzuigt is er iets mis met je model. Het zuigt namelijk wel water aan.
    Ik heb er vorig jaar op vakantie eentje gezien. (Die waren te koop voor een paar Euro; heb ik toen niet gedaan :( ) Die bleven maar doorgaan hoor!

    Wim
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Jeffrey:
    In het kort het principe van een rubbermotor:
    Een elastiek zit vast ergens in je boot. Het andere eind van het elastiek zit vast op je schroefas, die door de bodem heensteekt.
    Windt het elastiek op tegen de draairichting van de schroef in, totdat het elastiek op het punt van knappen staat. (schroef wel tegenhouden natuurlijk) Bootje in het water zetten, richten en schroef loslaten. Die zal nu, door het elastiek aangedreven, als een gek gaan draaien. Da's natuurlijk mooi, maar... hij draait maar heel kort, namelijk totdat het elastiek afgewonden is.
    En daar heb je meteen het grote probleem van een rubbermotor: hij ontwikkelt een hele hevige, maar erg korte krachtsexplosie.
    Om snelheid te maken met je bootje, zou je dus een grote schroef moeten gebruiken met veel spoed. Dan kan je in de eerste fase van het afwinden gebruik maken van de grote kracht die in het elastiek zit. Door de grote weerstand van de schroef zal het elastiek ook niet zo snel afwinden dat je schroef gaat 'caviteren' (schuim kloppen). Daarmee verlies je energie.
    Maar een elastiek is z'n kracht vrij snel kwijt, en dan drijft je bootje maar zo'n beetje.

    Een 'pop-popbootje' gaat veel langer door. Oké, niet zo snel, maar zij (een boot is bijna altijd vrouwelijk) heeft een veel langere aandrijftijd als een elastiek. Hawk heeft waarschijnlijk bij het maken van zijn 'pop-pop-bootje' een fout gemaakt, want als het goed is kan zo'n ding wel 10 minuten of langer blijven varen. Het is alleen een kwestie van bestuurbaar houden; rondjes draaien schiet niet echt op. Dus je zal onder je bootje een soort scheg moeten maken om je bootje een beetje op koers te houden.

    succes....
     
  19. jeffrey1

    jeffrey1 Guest

    ik heb vanochtend, na lang zoeken, een messing buisje, voor de pop-pop boot..

    ik heb alleen een probleempje, want de messing buis is te moeilijk te buigen. Weet u nog een alternatief? ik heb het geprobeerd met een massieve messing pijp, die erin doen, en dan buigen ( dit was een oplossing van de man van de winkel waar ik het gekocht heb)
    maar het buigen gaat gewoon te moeilijk.

    Jeffrey
     
  20. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    jeffrey,

    zoek aub eens op het forum. In de andere draadjes staat heel goed beschreven hoe het kan, van soldeer en lood erin te gieten tot fijn zand. Je moet ervoor zorgen dat er materiaal in het buisje zit zodat het niet kan knikken, het is lastig.... ik heb er ook altijd problemen mee.

    Een volle messing staaf lijkt me absurt, die krijg je er nooit meer uit na het plooien.

    Patrick
     

Deel Deze Pagina