Ik wil beginnen met shockflyers!

Dan zou ik gewoon die 10A regelaar nemen, die werkt prima en die 3 gram gewicht zal je niet gaan nekken inderdaad. Plus dat ik niet zeker weet of die 6A op 3S lekker gaat werken, zou eigenlijk wel moeten (hoger voltage, lagere stroom) maar nooit geprobeerd dus. Met die 10A heb je in elk geval altijd genoeg, ook bv. als je keertje zwaardere prop wilt proberen.

Wat betreft de servo's.. bedenk je ook wie het post en wat de uigangspunten/het niveau van die persoon is. Wat de een totale rommel vind, vind de ander acceptabel functioneren.

Ik heb zelf 1 shock met Graupner C141 (dus niet C131) servo's en die werken gewoon goed, maar zijn in vergelijking tot de C131's of D47 redelijk traag. Op een andere shock heb ik een HXT500 op de ailerons en 2 maal robbe servootjes (wat volgens mij dezelfde zijn als die 4.3 grammers uit de link hierboven ergens) op rudder/elevator.

Die HXT's doen hun werk gewoon. Centreren ook goed, maar traag. Dat wil zeggen, ze komen snel 'dicht bij het middenpunt' maat de laatste halve mm duurt iets langer. Die 4.3 grammers centreren wat minder.

Toch is met de combinatie prima te vliegen, beter dan dat ik er mee kan. Zie bv. forumuser Alexzzz die vliegt indoor de B klasse met die HXT's..

Dat wil niet zeggen dat de D47 of C131's niet beter zijn, dat zijn ze zeker wel, maar kosten dan ook het zesvoudige.

Dan zijn er 2 benaderingswijzes.. de 1 zegt: ik ben nog niet zo goed, dus heb ook niet zulke goede spullen nodig. De ander zegt.. als je zelf nog niet goed bent, kun je maar beter zorgen dat je spullen goed zijn. Een slechte piloot met slechte spullen kan nooit wat worden.

Ik denk dat je pragmatisch moet zijn.. er vliegen mensen met die HXT's en ze kosten nagenoeg niets, dus dat kun je veilig proberen. Bevalt het je niet, kun je altijd nog duurdere gaan kopen..

Je hebt gelijk Henry, ik keek mbt het gewicht even verkeerd :oops:

Het 6A regelaartje wordt niet gegarandeerd met 3S LiPo. Die 10A wel, zelfs tot 4S.

Servo's kan je lang over praten, ik ga uit van lekker goedkoop en toch goed werken. Die 4,3 grams doen het wat dat betreft prima. Prijs/qualiteit is :thumbsup:

Geen top servo's maar prima voor beginners (en gevorderden) als je lekker wilt (leren) vliegen.

dan houdt ik het op 2 cellen...dat is veilig dan..
hierbij nog paar foto's van de 'paint job'
zeker niet verkeerd voor de eerste keer dacht ik..ben er best tevreden over.

Foto-VRUZFWEP.jpg

Foto-RGOV7HLB.jpg

de volgende stap...servo gaten maken ?? en dan in elkaar lijmen ?? of wat kan ik het beste doen nu?

ben nu aan het bestellen bij hobby city,

De motor die jullie me aanbeveelden is in backorder 7 tot 30 dagen wachten , weinig interesse in..
Hebben jullie misschien een motor die ongeveer het zelfde is als deze ??

Accu's: zijn allemaal kei zwaar van hobby city ,welke pakken jullie meestal ??

Op de kop het horizontale deel op de rechte bouwtafel en de onderkant erop lijmen, recher, in het midden en haaks.
Ik zou er constructie lijm voor gebruiken (bizon) maar uhu por kan ook, ik ben -geen- voorstander van depron CA.

Dan lijm ik meestal het koolstof, eerst het kruis van de vleugels, dan de staart, en het landingsgestel. Dan de hoogteroer aansturing, roerhevel plaatsen, servo's plaatsen (rudder en hoogteroer aan elkaar getaped),een stuk of 4 buisjes om het koolstof doen en dan die vastmaken, de buisje zo plaatsen zodat hij helemaal recht naar achter loopt. Dan het rudder voorbereiden door een klein stukje nep rudder te plaatsen. En dan de ontvanger plaatsen.

Dan de bovenkant monteren, aileron, motor, rudder-roerhevel vastmaken, servo's aansluiten en klaar.

Die 19 grams motor kun je beter niet op 3S gaan vliegen.Motor temperatuur wordt daardoor veel te hoog.

Dat is gewoon absoluut niet waar, dan heb je een slechte uit de serie gehad.

Ik heb er 2 en met 1 vlieg ik structureel met 3s en een 8*4.3 GWS prop (wat et zwaar zou zijn) en ze worden niet eens lauw.

Waar heb je hem vandaan? hobbycity of rct/himodel?
Mss zit er wel wat in die 50kv opgegeven verschil...

Ik heb er in totaal 3 aangeschaft, 2 via rctechnics en 1 via hobbycity. Zijn dezelfde motoren en alle 3 doen ze het prima op 3s. 1 tje wordt niet anders gebruikt (zit op toestel van clubgenoot, ragkist voor buiten), 1tje is vnl zo gebruikt (m'n eigen buitenshock) en 1tje vnl op 2s.

Volgens op gave zou je er bij 3s een kleinere prop op moeten zetten, 7*3. Mocht je dus een slechte treffen die wel warm wordt bij 3s en 8*4.3 (wat ik betwijfel) dan kun je er ook altijd nog de aanbevolen 3s prop op zetten :)

oke danku voor jullie reacties..

ik ga morgen of maandag even alles bestellen en uitzoeken...
Er zijn een aantal motoren en accu's in backorder...

ik ga dus voor een 10A regelaar , 2s 350 mah accu , gws 8x4.3 prop en die aanbevolen 19 grams motor..

en de servo'tjes worden even goedkope 4,7 grams...gewoon om even te testen..is het niet wat ik wil bestel ik als nog nieuwe !

mvg nick

Waarom de 10A regelaar als je voor 2s gaat? Die 6A is echt een stuk kleiner/lichter (deze dus: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.99 )
Het enige probleem is dat hij voor 3s niet gegarandeerd is. 6 Ampère ga je echt niet trekken...

En ik vlieg liever met een 8X6 dan een 8X4,3. Aangezien de prijs 0,70$ is het wel zo prettig om ze beide even te proberen.

Ik heb er in totaal 3 aangeschaft, 2 via rctechnics en 1 via hobbycity. Zijn dezelfde motoren en alle 3 doen ze het prima op 3s. 1 tje wordt niet anders gebruikt (zit op toestel van clubgenoot, ragkist voor buiten), 1tje is vnl zo gebruikt (m'n eigen buitenshock) en 1tje vnl op 2s.
Dit dacht ik al. Ik wou het alleen even opgooien.

Waarom de 10A regelaar als je voor 2s gaat? Die 6A is echt een stuk kleiner/lichter (deze dus: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.99 )
Het enige probleem is dat hij voor 3s niet gegarandeerd is. 6 Ampère ga je echt niet trekken...

Dat was idd ook de eerste die ik aanraadde, maar de 10A kwam in zicht vanwege de mogelijkheid tot 3S vliegen ;)

En ik vlieg liever met een 8X6 dan een 8X4,3. Aangezien de prijs 0,70$ is het wel zo prettig om ze beide even te proberen.

Tsja, ik volg de adviezen van anderen op dat vlak.. ik heb 8*4 gehad (Ikarus), 8*4.3 (APC) en uiteindelijk (men bleef mij maar vertellen dat ik de verkeerde prop had) een GWS 8*4.3.

Wat vind jij prettiger aan de 8*6? Is dat een gevoelskwestie, of zijn er aanwijsbare redenen voor. Het lijkt mij dat je met een 8*6 je regelbereik verkleint (let op: lijkt, ik weet het niet). Dat is dan wel even specifiek voor indoor, maar je wil langzaam vliegen dus indoor kom je amper boven half gas uit, behalve in stijgende bewegingen. Dan ga je nog meer spoed pakken, wordt dan het 'meest gebruikte bereik' niet kleiner? (immers meer spoed = meer snelheid) ?

Tja, het begon voor buiten, gewoon meer power en beter tegen de wind in.
Binnen versnelt hij sneller... naast dat de top snelheid (natuurlijk) hoger licht. Daarnaast heb ik de neiging te langzaam te vliegen, de prop heft dit op, maar ik denk niet dat ik mijn knuppelresolutie verklein. Wanneer zit je tussen de 0 en 30% van je knuppel met een 8X4,3? ik vlieg op 25% geloof ik, ik kijk er niet naar maar het voelt laag. Ik heb gewoon bovenin iets extra gekregen.
Maar dingen als knuppelresolutie en teveel power heb je het eigenlijk alleen bij een wedstrijdmodel over.
Voor 3d is extra power zeer prettig, daarnaast zie ik niet echt een nadeel, je trekt volgas meer stroom maar dat kan zoon 350 accu prima aan. En volgens mij blijft de vliegtijd gelijk wat betekend dat de gemiddelde stroom gelijk blijft, minder word als je de extra power niet gebruikt.

Ik vind het simpelweg lekkerder vliegen.

En nogmaals, zoon 60cent. Probeer 4 propellers who cares? Het kan er alleen maar beter van worden. En je hebt back-up als je prop en reserve prop's op zijn.

Nee.. eh.. denk ik :P

Hogere spoed betekent bij gelijk toerental meer snelheid. Half stick zal je regelaar je motor een gelijk toerental laten draaien, en zul je dus bij een hogere spoed meer snelheid hebben. Dus zul je nog verder onder half gas gaan vliegen, je verkleint als het ware het bereik onder half gas.

Althans.. dat dacht ik...

Verder uitgewerkt.. stel dat je normaliter het meest vliegt tussen snelheid x=0 en y=40 en dat de maximumsnelheid 100 is. Dat zou dan dus corresponderen met als meest gebruikte stickpositie een positie ergens tussen 0 en 40%. Je vliegt dan dus het meest met een regelbereik van 40%

Goed.. stel dat we nu diezelfde setup pakken met meer spoed. De maximumsnelheid wordt dan 200 (even sterk overdreven). Je gewenste vliegsnelheid is nog steeds tussen 0 en 40 (die veranderd immers niet). Op je stick houdt dat dan in dat je stickpositie ergens tussen 0 en 20% zit. Oftewel een meest gebruikt regelbereik van 20%... minder dus.

Maar goed, dat is theoretisch, maar jij geeft aan in de praktijk toch die meer spoed prettiger te vinden.. dus is mijn vraag waar 'm dat in zit.. is dat gevoelsmatig?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik bestel gewoon een aantal props tegelijk..dan test ik wel een beetje..

De regelaar denk ik toch inderdaad dat ik de 6 A pak.
Ik heb hier namelijk nog een 10 A liggen van mijn vorige 'depron bouwsel'.

Dan gebruik ik deze op 3s en die nieuwe set op 2s.

ben toch van plan om een aantal shock's te snijden..dus dan kan ik ook hier en daar wat proberen en testen..

hi

ik gebruik al ruim 1 jaar de 19 grams motor1400kv
heb er 4 [ heel blij mee ]

altijd op 2 cel lipo

altijd Reduction Series » GWS-EP8043
die past er precies op

heb ook wat Reduction Series » GWS-EP8060 besteld
het is net of ik 2x zoveel power heb

heb de vliegtijd nooit gemeten
maar kan niet zo zeggen dat de vliegtijd veel korter is

Back