Ik wil beginnen met shockflyers!

Ik zit al enige tijd bouwdraadjes te volgen van shockflyers.
En zat eraan te twijfelen koop ik er nu 1 of niet.
Heb vorig seizoen een protech shockflyer gekocht en 2x mee gevlogen omdat het veel te lomp en zwaar was..

Nu heb ik vandaag van 'Her Alexzz' de bouwplannen van de clik gekregen, en ben er meteen aan begonnen.

foto's volgen snel!

Nu is mijn vraag de setup , zou ik die van mijn vorige shockflyer kunnen gebruiken op dit kistje?

Het motortje is een D28/22 van Welgard (chinees spul denk ik)
regelaar is een simpel ding van 10 A
prop: GWS ep 7060

deze 3 dingen wegen bij elkaar 35 gram.

dan heb ik 2 lipo's liggen: 500 mah 2 cellen en 350 mah 3 cellen.

500 mah weegt 39 gram
350 mah weegt 35 gram

of zeggen jullie gooi weg die rommel en koop iets anders?

gr. nick

en om mijn woorden waar te maken( er komen snel foto's).

Foto-DQC48DVB.jpg

Foto-WMLOUMTI.jpg

ben nog niet helemaal kleur met de 'beschildering' maar wordt vervolgd!

Motortje ken ik niet, maar je kunt die spullen prima gebruiken.

Het hangt ook van je doel af... binnen vliegen, buiten vliegen, raggen of juist kunstvlucht, etc.

Als je binnen wil gaan vliegen, zou het het overwegen waard zijn om nog een paar 2s lipo's te kopen van rond de 200~300mAh. Buiten is het niet zo belangrijk (zou daar die 3s lipo voor pakken) maar binnen is 35 gram aan accu wel erg veel. Ter vergelijk; bij wedstrijden vliegen er mensen met 2s lipo's die 11 gram wegen.

mijn bedoeling is gewoon bij windstille avonden lekker buiten op het school plein te vliegen..
Misschien straks ook wel indoor... wel is het mijn bedoeling dat ik er kunstvlucht mee ga vliegen.. het F3p programma...gewoon voor de plezier niet voor wedstrijden.

waar kan ik deze lichte accu's het beste bestellen ?

Hoi Nick
Je click ziet er al leuk uit
Alles hangt van je motor af , vooral hoeveel stroom dat die trekt.
Zelf vlieg ik met shocks met 3c 500mAh zeker niet de lichtste maar het vliegt ook en torquen geen probleem , maar is natuurlijk niet te vergelijken met de echte wedstrijd vliegers (maar dat is voor mij ook niet nodig) en scheelt een hoop in de portomonee

Waar wil je ergens gaan vliegen ??? er is niet echt iets in de buurt van Bladel geloof ik, Wij vliegen elke zondag middag in een sporthal in Zutendaal (B) maar dat is ook niet in de buurt (een uurtje rijden)

als het in eerste instantie gaat om buiten een beetje leuk te vliegen.. gewoon gaan bouwen en proberen. Denk dat het prima gaat, maar mocht het niet gaan, kun je altijd nog gaan investeren.

Die lichte accu's.. ja.. lastig.. ik heb zelf net een lading 240mAh single cells besteld bij hobbycity (Hobbycity Online R/C Hobby Store :) maar die staan in backorder..

Buiten vlieg ik overigens ook met 3s 540mAh, maar binnen lijkt mij dat niet echt prettig.. dan moet je al stevig doorvliegen.

Ik zou zeggen ga eerst hier mee vliegen en kom kijken op wedstrijden en vraag wat rond.. dat gaat ws sneller :)

De sponsor van dit forum (rctechnics.eu) heeft wel 300mAh 2s lipo's die nog wel gaan.. wegen, als je ze stripped en weinig snoer overlaat, 19 gram.

Als voorbeeld.. als je wedstrijd wilt vliegen, wil je het toestel afbouwen tussen de 100 en 150 gram, waarbij elke gram er eentje is en hoe dichter bij de 100, hoe beter..

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Nick
Je click ziet er al leuk uit
Alles hangt van je motor af , vooral hoeveel stroom dat die trekt.
Zelf vlieg ik met shocks met 3c 500mAh zeker niet de lichtste maar het vliegt ook en torquen geen probleem , maar is natuurlijk niet te vergelijken met de echte wedstrijd vliegers (maar dat is voor mij ook niet nodig) en scheelt een hoop in de portomonee

Waar wil je ergens gaan vliegen ??? er is niet echt iets in de buurt van Bladel geloof ik, Wij vliegen elke zondag middag in een sporthal in Zutendaal (B) maar dat is ook niet in de buurt (een uurtje rijden)

indoor weet ik nog niet precies waar ik wil gaan vliegen...wil misschien eens een keer gaan praten hier in bladel in de sporthal..
Verder is er tegen over ons een school met een grote speelplaats..dus als het windstil is ideaal en dichtbij huis...
Maar tgaat me ook gewoon even dat ik eens met iets anders bezig ben dan werken ,want het is soms even een gekkenhuis hier...

Maar hij ziet er al best leuk uit ja..maar deze is geschilderd en de volgende ga ik ook airbrushen...wil eerst even zien hoe dit dadelijk gaat vliegen.

gr nick

als het in eerste instantie gaat om buiten een beetje leuk te vliegen.. gewoon gaan bouwen en proberen. Denk dat het prima gaat, maar mocht het niet gaan, kun je altijd nog gaan investeren.

Die lichte accu's.. ja.. lastig.. ik heb zelf net een lading 240mAh single cells besteld bij hobbycity (Hobbycity Online R/C Hobby Store :) maar die staan in backorder..

Buiten vlieg ik overigens ook met 3s 540mAh, maar binnen lijkt mij dat niet echt prettig.. dan moet je al stevig doorvliegen.

Ik zou zeggen ga eerst hier mee vliegen en kom kijken op wedstrijden en vraag wat rond.. dat gaat ws sneller :)

De sponsor van dit forum (rctechnics.eu) heeft wel 300mAh 2s lipo's die nog wel gaan.. wegen, als je ze stripped en weinig snoer overlaat, 19 gram.

Als voorbeeld.. als je wedstrijd wilt vliegen, wil je het toestel afbouwen tussen de 100 en 150 gram, waarbij elke gram er eentje is en hoe dichter bij de 100, hoe beter..

in eerste instantie is het voorlopig nog niet mijn bedoeling wedstrijden te gaan vliegen (werk en vriendin laten dit nu ook nog even niet toe).
Maar als me dit bevalt misschien zeker wel leuk om volgend seizoen mee te doen of zo.

ik ga hem afmaken en in vliegen...ik hou jullie op de hoogte hoe alles verloopt.

alvast bedankt!

mvg nick

hey Nick

heb jij mallen van de click?
ik wil er namelijk ook nog steeds een bouwen maar ik kom er niet aan...
(waar haal jij je depron?)

groeten Jeroen

hey Nick

heb jij mallen van de click?
ik wil er namelijk ook nog steeds een bouwen maar ik kom er niet aan...
(waar haal jij je depron?)

groeten Jeroen

hey jeroen,

zodra je op msn bent zal ik je even het bestand door sturen wat ik van Alexzz heb gekregen.
Dan kun je het zelfde toestelletje bouwen.
Zitten ook meteen 2 andere kistjes bij..

De depron heb ik bij Elbe model supply in Rijen gehaald ,maar hobby-inn heeft ze ook zag ik laatst voor niet teveel geld.

groeten nick

Hij is maar een beginner dus zoooo licht hoeft het nou ook weer niet.Met 500mah met een beetje licht kistje kom je echt wel weg in een hal. Voor het perfecte f3p is het misschien wat veel. Ik heb een 3d batix extra 330s van 72,5 cm met 140 gram en die vliegt echt wel langzaam zat om normaal rondjes mee te vliegen en gemiddeld kunstvlucht zit er ook nog wel in. Voor buiten is dat eigenlijk alweer te licht. Dat is met 2s500. buiten vlieg ik dan ook nog met 2s800.
even de afmeting buiten beschouwing gelaten zit je tussen de 250 en 300 beter voor buiten. Afmeting voor buiten met dat gewicht kan je tussen de 85 en 95cm gaan zitten.
Wat uiteindelijk goed vliegt bepaald de piloot.

ik ben wel een beginner met shocks maar niet met vliegen...ik vlieg al 10 jaar..
Ben niet van plan om nu vollop wedstrijden te gaan vliegen ,maar wil wel serieus op die programma's gaan trainen..keer iets anders dan doelloos rondjes en loopings vliegen enz.

en het bouwen van deze kistjes trekt me erg aan..
love depron! super materiaal, kunt het schuren , snijden , spuiten enz..

en ivm met mijn drukke werk heb ik weinig tijd om naar het vliegveld te rijden ,dus is dit de ideale uitweg om toch te kunnen vliegen!

nu wil ik toch meerdere shocky's gaan bouwen..heb ook tekening van bling bling v3 en yak 54 , dus wil ook nog een setupje meer erbij.

iemand suggesties ??

Jetpropdlx: wat voor kistje vlieg jij met welke setup ??

mvg nick

Motortje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

Regelaartje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.99

Vooral dat motortje is een absoluute aanrader. Kost geen drol, is niet te zwaar (zonder bewering zo'n 20 gram inc montage, met bewerking 19 gram) en heeft meer dan genoeg vermogen. Wordt door meer mensen gebruikt, ikzelf heb er 2 en ze bevallen beide erg goed. Een onverslaanbare prijs/kwaliteitverhouding.

Als servo's.. de Dymond D47 worden als 'de beste' gezien. Is de prijs ook naar, relatief gesproken. De Graupner C131 is ook erg goed, maar eveneens niet goedkoop.

Neem NIET de allergoedkoopste 4.3 grams servo's die je kunt vinden, die zijn echt volstrekt waardeloos. De HXT 5 grams servo's zijn wel OK.

oke hartelijk dank hiervoor!!

Ik ga op dit advies af en bestel dit setje (motor en regelaar).
En dan 2x lipo 2s 350 mah ?? of wat wordt het meeste gebruikt ??

en als prop de apc 8x4 zoals aangegeven staat ?

heb ik dan genoeg aan een 6 A regelaar als bij de motor 10 A aangegeven staat ?

sorry van alle vragen , maar op gebied van electro ben ik helemaal niet thuis..

mvg nick

(ps: ben nu aan het bestellen bij hobby city ,de motor is in backorder kan 7 tot 30 dagen duren,,iemand een ander alternatief ??)

Laatst bewerkt:
hey jeroen,

zodra je op msn bent zal ik je even het bestand door sturen wat ik van Alexzz heb gekregen.
Dan kun je het zelfde toestelletje bouwen.
Zitten ook meteen 2 andere kistjes bij..

De depron heb ik bij Elbe model supply in Rijen gehaald ,maar hobby-inn heeft ze ook zag ik laatst voor niet teveel geld.

groeten nick

wil je mij dat bestandje mailen?

Ik ga op dit advies af en bestel dit setje (motor en regelaar).
En dan 2x lipo 2s 350 mah ?? of wat wordt het meeste gebruikt ??

Nou ja weet niet of dit het meest gebruikte motortje is hoor.. worden veel motoren gebruikt, maar weet dat dit een goed werkend motortje is wat erg goed betaalbaar is.. maar op een forum altijd het advies van meerdere mensen afwachten voor je gaat kopen :)

Qua lipo.. binnen vliegen de meeste met lipo's tussen de 2s200mAh en 2s300mAh, maar 2s 350 kan ook prima. Voor buiten zou je een 3s pakketje kunnen overwegen.

Als prop kun je zowel op 2s als op 3s een 8*4 gebruiken, ik gebruik zelf een GWS0843, dat is een 8*4.3 prop die licht is en goed werkt.

heb ik dan genoeg aan een 6 A regelaar als bij de motor 10 A aangegeven staat ?

Op 2S in elk geval wel, ik weet niet of dat regelaartje ook goed werkt op 3S, nooit geprobeerd.

sorry van alle vragen , maar op gebied van electro ben ik helemaal niet thuis..

Daar is een forum voor bedoeld toch? :) Wel een forumtip.. wacht altijd even reacties van anderen af.. op indoorgebied moet ik ook nog veel leren ;)

De motor die Henry aangeeft is prima en wordt zeer veel gebruikt. Als regelaar gebruik ik de volgende;
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller $13.95
Deze is 10A, 2-4S LiPo en weegt ook nog eens veel minder. Lijkt mij de betere keus.

Neem als servo's deze, lekker goedkoop, meteen een paar op reserve. Wel de huisjes even plakken, deze trek je anders zo van elkaar :D
Hobbycity Online R/C Hobby Store : EM 4.3g / .5kg / .10sec Micro Servo $3.50

Voor het makkelijk programmeren van deze regelaars kan je ook nog een programmeerkaartje kopen (werkt ook met veel andere regelaars)
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card $6.95

Oke:

De motor is dus door meerdere mensen goed bevonden , heb ik ook al in meerdere draadjes gelezen...prijs technisch zeker aantrekkelijk!.

De regelaar zit ik te twijfelen...omdat ik ook buiten ga vliegen met het toestel zit ik toch aan de 10A te denken...maakt kwa gewicht (voor buiten vliegen) niet veel uit denk ik..

Accu gaat dus worden 2x 2s 300 mah.
de 3s 350 mah voor buiten heb ik hier liggen..en de 2s 500 mah

qua servo's hoor ik veel verschillende reacties over de hxt en de merkloze servo's.
Het belangrijkste voor mij is dat hij wel steeds precies op het midden terug centreerd.
Maar erg super snelle servo's is voor mij op dit moment nog niet nodig..

alvast bedankt voor jullie snelle hulp! en meerdere meningen zijn welkom !

Back