Dat het scenario wat jij schrijft, realistisch is qua technische mogelijkheden, dat kan ik niet beoordelen maar ik acht het zeer wel mogelijk.
Of het ook gaat gebeuren betwijfel ik ten zeerste, want als de lucht vlak boven de bebouwing vol gaat hangen met drones dan gaat de burgerlijke ergernis aan dat gezoem ook toenemen. De overheid gaat dan dus ingrijpen.
Zou jij het leuk vinden als je vlak naast de supermarkt woont, de hele dag het gezoem van drones voor het raam vanwege een vergeten potje zout of pak suiker?
Daarnaast zijn Drones behoorlijk energie-inefficient, en als elk huishouden een of meer van die dingen heeft, tsja.... "groen" is het niet....
Daarnaast denk ik niet, dat de overheid OOIT zal toestaan, dat er voorwerpen tot, zoals jij noemt, 3 kilo (of welk getal dan ook maar) zonder enige vorm van controleerbare veiligheid massaal door de lucht vervoerd gaat worden. Daar gaan gewoon teveel gewonden door vallen, teveel klachten van komen, etc etc.
Drones met een defect die neerploffen en door de beschadigde LiPo branden veroorzaken.... Nee, dank je.... Science Fiction is leuk, maar soms moeten de heren wetenschappers eens nadenken of wat ze uitvinden, nou wel werkelijk zo geweldig is....
Wat brevetten betreft: Het brommergebeuren is niet realistisch, daarmee neem je deel aan het verkeer en daarmee vielen in het verleden aantoonbaar veel doden en gewonden door onnozel gedrag. Dat kun je tot nog toe van onze hobby niet zeggen.
Als je dan toch een parallel wilt trekken: neem motorbootjes. Tot een bepaalde lengte en snelheid vrij, daarboven een vaarbewijs.
Professioneel gebruik: vaarbewijs.
Lijkt me bijvoorbeeld redelijker te stellen om vliegers van recreatieve toestellen van (ruw idee, open voor discussie natuurlijk) 10 kilo of XX kW of XXX km/u brevetplichtig te maken, en daar onder de beslissing over te laten aan de piloot of de vereniging waar hij vliegt.
Maar hoe dan ook: als je zoiets landelijk wilt regelen, is daar een hele "infrastructuur" aan opleiding, examinering en ook handhaving voor nodig, en ik acht het domweg niet haalbaar dat in deze barre tijden de overheid daar geld en tijd voor vrij gaat maken.... DUS=> als er van ons uit geroepen wordt om een landelijk verplicht brevet, heb je dikke kans dat de overheid zegt: goed idee, gaan we doen, maar helaas, veel te duur in uitvoering, en dus verbieden we het vliegen maar. Da's makkelijker en goedkoper.
Dan gooi je je eigen glazen in, lijkt mij.
Laten we die kant maar niet eens verkennen.....
Groet, Bert
Of het ook gaat gebeuren betwijfel ik ten zeerste, want als de lucht vlak boven de bebouwing vol gaat hangen met drones dan gaat de burgerlijke ergernis aan dat gezoem ook toenemen. De overheid gaat dan dus ingrijpen.
Zou jij het leuk vinden als je vlak naast de supermarkt woont, de hele dag het gezoem van drones voor het raam vanwege een vergeten potje zout of pak suiker?
Daarnaast zijn Drones behoorlijk energie-inefficient, en als elk huishouden een of meer van die dingen heeft, tsja.... "groen" is het niet....
Daarnaast denk ik niet, dat de overheid OOIT zal toestaan, dat er voorwerpen tot, zoals jij noemt, 3 kilo (of welk getal dan ook maar) zonder enige vorm van controleerbare veiligheid massaal door de lucht vervoerd gaat worden. Daar gaan gewoon teveel gewonden door vallen, teveel klachten van komen, etc etc.
Drones met een defect die neerploffen en door de beschadigde LiPo branden veroorzaken.... Nee, dank je.... Science Fiction is leuk, maar soms moeten de heren wetenschappers eens nadenken of wat ze uitvinden, nou wel werkelijk zo geweldig is....
Wat brevetten betreft: Het brommergebeuren is niet realistisch, daarmee neem je deel aan het verkeer en daarmee vielen in het verleden aantoonbaar veel doden en gewonden door onnozel gedrag. Dat kun je tot nog toe van onze hobby niet zeggen.
Als je dan toch een parallel wilt trekken: neem motorbootjes. Tot een bepaalde lengte en snelheid vrij, daarboven een vaarbewijs.
Professioneel gebruik: vaarbewijs.
Lijkt me bijvoorbeeld redelijker te stellen om vliegers van recreatieve toestellen van (ruw idee, open voor discussie natuurlijk) 10 kilo of XX kW of XXX km/u brevetplichtig te maken, en daar onder de beslissing over te laten aan de piloot of de vereniging waar hij vliegt.
Maar hoe dan ook: als je zoiets landelijk wilt regelen, is daar een hele "infrastructuur" aan opleiding, examinering en ook handhaving voor nodig, en ik acht het domweg niet haalbaar dat in deze barre tijden de overheid daar geld en tijd voor vrij gaat maken.... DUS=> als er van ons uit geroepen wordt om een landelijk verplicht brevet, heb je dikke kans dat de overheid zegt: goed idee, gaan we doen, maar helaas, veel te duur in uitvoering, en dus verbieden we het vliegen maar. Da's makkelijker en goedkoper.
Dan gooi je je eigen glazen in, lijkt mij.
Laten we die kant maar niet eens verkennen.....
Groet, Bert