IMax B6(AC) topic

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door darkfire, 16 okt 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat wil je laden Paul: aantal cellen ('=' spanning), capaciteit (in Ah of mAh), tijd (in hour)? Dat bepaalt het benodigde vermogen (in watt) en laadstroom (in ampère) van je lader.

    Laadstroom maal die spanning geeft je het minimum vermogen dat de lader zal moeten hebben. Tel daarbij nog 20% op voor verliezen en marge.
    Bij vrijwel alle laders zal de maximale laadstroom zakken met toenemend aantal cellen. Vermogen(in watt) is ook een/de beperkende factor dan.

    Handig tooltje dat maximale stroom geeft bij bepaald aantal cellen, en ook handig voor het vergelijken van laders en voedingen ...
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    electrical menu
    Lithium battery chargers
    selecteer jouw lader, klik calculate en voila, overzicht van charger limits in tabelvorm.
    en ook in het electrical menu
    Charger calculator (de benodigde voeding)
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat nog wel eens gebeurt is dat een "elektronica bedrijf" een apparaatje maakt voor een klant van hen. Dat kan bijvoorbeeld een lader zijn. Zij merken dat daar een (grote) markt voor is en willen daar ook een graantje van meepikken. Ze gaan dan zelf zo'n lader "ontwikkelen" en bouwen. In werkelijkheid bouwen ze gewoon de lader na van hun klant maar gebruiken daar zo goedkoop mogelijke onderdelen voor.
    Overigens kan ook een "hobbyist" denken dat hij aan zo'n lader kan verdienen en besluiten zo'n kloon te gaan maken.

    Nauwkeurige weerstanden kosten flink meer dan gewone weerstanden. Een ouder type processor kost minder dan een moderne. Een simpel folie toetsenbordje kost minder dan echte drukknopjes. En ga zo maar door. De software wordt gewoon gekopieerd en hier en daar wat aangepast, zo worden logo's en merknamen meestal verwijderd. Vaak wordt ook de USB poort verwijderd en die software wordt ook verwijderd. Die simpelere processoren hebben vaak minder geheugen en werken op een lagere klokfrequentie. De USB communicatie en aanverwante software verwijderen helpt om de "werkdruk" van de processor te verlagen.

    Is een kloon dan per definitie slecht? Dat hoeft niet, hij zal meestal minder nauwkeurig zijn en vaak ook minder functies hebben. In ieder geval niet alle functies zoals het nieuwste model van de originele fabrikant.
    Dat gebeurt namelijk ook nog al eens. De originele fabrikant brengt een nieuwer type, een "update", uit met verbeteringen en/of extra functies. De kloon fabrikant gaat dan een eigen lader maken aan de hand van de oudere versie. Daarmee maakt hij eventuele juridische vervolging ook wat minder waarschijnlijk.
     
  3. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Hallo Ron.

    is alleen lipo's van een futaba
    plus accu pack voor in kisten.

    zie deze wat ik zelf ook 2 van heb,

    [​IMG]


     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    11volt accu zal hij met ongeveer 4A (50watt/11volt) kunnen laden. Een half uur.

    Denk je ook aan de toekomst?
     
  5. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Hallo Ron.

    Ja is voor mij denken ,of ik gelijk een fatsoenlijke lipo lader haal anders zit ik straks ermee dat ik weer een zwaardere nodig heb,
    want ik wil met de tijd ook naar een zwaardere kist gaan , mocht zover komen.
     
  6. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    ik was hierna ook aan het kijken ma weet niet of die beter is,

    Graupner Ultramat 14 plus Li, Pb, Ni Ladegerät

    Artikel-Nr.: 6464


    • Preiswertes computergesteuertes Universal-Schnellladegerät
    • Mit integriertem leichtem Schaltnetzteil für 100 ... 240 V und 12 DC-Eingang. Damit ist dieses Ladegerät für alle Einsatzorte unterwegs und auch im Ausland (USA/Japan) optimal geeignet.
    • Graupner-Balanceranschluss für 1 ... 6 NiCd-/NiMH-/LiPo-/LiIo-/LiFe-Akkus
    • Automatikladeprogramm für NiMH- und NiCd-Batterien im Modellbau
    • Einfachste Bedienung durch übersichtliche Programmstruktur über 4 Tasten
    • Blau beleuchtetes kontrastreiches zweizeiliges LCD-Display zur gleichzeitigen Anzeige aller relevanten Parameter
    • Lademöglichkeit für NiMH-, NiCd-, LiPo-, LiIo-, LiMn-, LiFe- oder Bleibatterien
    • Delta-Peak-Cut-Off-Detector für NiMH- und NiCd-Zellen mit einstellbarer Delta-Peak-Spannung, dadurch Vollladung auf 100 % Kapazität möglich
    • Laden ab 1 Zelle ideal geeignet für Anglühbatterien
    • Laden von LiPo-, LiIo-, LiFe- Zellen mit Konstantstrom/Konstantspannungsladung. Fallende Stromkennlinie nach Erreichen der Ladeschlussspannung mit automatischer Ladeabschaltung
    • Bleibatterie-Ladeprogramme mit optimierter Ladekennlinie
    • Kurzschluss-, Überlast- und Falschpolungsschutz
    • Abschaltbarer Summer
    • Sicherheitstimer ein-/abschaltbar
    • Englische/deutsche/französische Sprache wählbar
    • Anzeige des Akku-Innenwiderstandes im NiMH-, NiCd-Manuell-Modus
    • Anzeige der Einzelzellenspannungen für 2 - 6 Zellen im NiCd-/NiMH-/Li-Modus
    • Anschlussfertig

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bestelnummer of Graupnernummer?
     
  8. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Weet niet hoeveel verschil in deze zit of ie beter is ja of nee.


    Graupner Ultra Trio plus 14 Li, Pb, Ni Ladegerät

    Artikel-Nr.: 6466



    • Preiswertes computergesteuertes Universal-Schnellladegerät
    • Mit DC 12 V Eingang und integriertem leichtem Schaltnetzteil für AC 100 ... 240 V Netzspannung. Damit ist dieses Ladegerät für alle Einsatzorte unterwegs und auch im Ausland (USA/Japan) optimal geeignet.
    • 3 Ausgänge zum gleichzeitigen Laden z. B. von Antriebs-, Sender- und Empfängerakku
    • Ausgang 1: Graupner-Balanceranschluss für 1... 6 NiCd/NiMH/LiPo/LiIo/LiFe-Akkus
    • Ausgang 2,3: Graupner-Balanceranschluss für 2 ... 3 LiPo/LiIo/LiFe-Akkus
    • Einfachste Bedienung durch über sichtliche Programmstruktur über 4 Tasten
    • Blau beleuchtetes kontrastreiches zweizeiliges LC-Display zur gleichzeitigen Anzeige aller relevanten Parameter
    • Automatiklade-, Entlade-, Kapazitätsmess-, Akkupflege- und Formierungs- Programm für NiMH- und NiCd-Batterien im Modellbau
    • Lade- /Entlademöglichkeit für NiMH-, NiCd-, LiPo-, LiIo-, LiMn-, LiFe- oder Bleibatterien
    • Delta-Peak-Cut-Off-Detector für NiMH- und NiCd-Zellen mit einstellbarer Delta-Peak-Spannung, dadurch Vollladung auf 100 % Kapazität möglich
    • Laden ab 1 Zelle ideal geeignet für Anglühbatterien
    • Laden von LiPo-, LiIo-, LiFe- Zellen mit Konstantstrom/Konstantspannungsladung. Fallende Stromkennlinie nach Erreichen der Ladeschlussspannung mit automatischer Ladeabschaltung.
    • Lagerprogramm für LiPo-, LiIo-und LiFe- Akkus
    • Bleibatterie-Ladeprogramme mit optimierter Ladekennlinie
    • Kurzschluss-, Überlast- und Falschpolungsschutz
    • 12V DC-Eingang steckbar mit 4mm Bananenbuchsen
    • Einstellbarer Summer AN/AUS oder 3 ... 10 s
    • Einstellbarer Sicherheitstimer ein-/abschaltbar oder 10 ... 600 min
    • Englische/deutsche/französische Sprache wählbar
    • Anzeige des Akku-Innenwiderstandes
    • Anzeige der Einzelzellenspannungen für 2 ... 6 Zellen im NiCd/NiMH/Li-Modus
    • Serielle Schnittstelle für die Darstellung von Lade-/Entladekurven und für Firmwareupgrades
    • Anschlussfertig

    • [​IMG]

    Productspecificaties
    • Balancerstroom 2 max.: 42 mA
    • Balanceraansluiting 2: 2 tot 3 Li-poly/Li-ion/LiFe
    • Balanceraansluiting 3: 2 tot 3 Li-poly/Li-ion/LiFe
    • Balanceerstroom 1 max. NiMH/NiCd: 100 mA, Li-poly/Li-ion/LiFe: 300 mA
    • Gewicht: circa 730 g
    • Laadstroom uitgang 3: 0,1 - 1 A
    • Laadstroom uitgang 2: 0,1 - 1 A
    • Opladen: Totaal laadvermogen via alle 3 uitgangen samen max. 50 W
    • Opladen via uitgang 3: 1 tot 8 NiMH-/NiCd-cellen, 2 tot 3 Li-poly/Li-ion/LiFe-cellen
    • Opladen via uitgang 2: 1 tot 8 NiMH-/NiCd-cellen, 2 tot 3 Li-poly/Li-ion/LiFe-cellen
    • Balanceraansluiting 1: 1 tot 6 NiMH/NiCd/Li-poly/Li-ion/LiFe-cellen.
    • Ontlaadstroom uitgang 1: (max. 5 W) 0,1-1 A, W
    • Opladen per uitgang 1: 1 tot 14 NiMH-/NiCd-cellen, 1 tot 6 Li-poly/Li-ion/LiMn-/LiFe-cellen, 1/2/3/6 Pb-cellen mogelijk
    • Balancerstroom 3 max.: 42 mA
    • Laadstroom uitgang 1: (max. 50 W ) 0,1 - 5 A
    • Uitschakeling NiMH/NiCd: Delta Peak instelbaar
    • Voedingsspanning: netspanning wisselspanning: 100-240 V of gelijkspanning (min. 60 W ): 11-15 V
    • Afmetingen: circa 185 x 169 x 55 mm
    Voedingsspanning
    110 ‑ 240 V
    11 ‑ 15 V=
    Laadvermogen max.
    50 W
    Laadstroom (max.)
    5 A
    Ontladingsvermogen (max.)
    5 W
    Ontlaadstroom
    0,1 ‑ 1 A
    Laaduitgangen en -schachten
    3
    Stekkersysteem
    4 mm
    Balancer-stekkersysteem
    EH
    Geschikt voor batterijtype
    NiCd
    NiMH
    Li‑poly
    Li‑ion
    LiFe
    Lood
    Geschikt voor (aantal cellen NiCd/NiMH) (min.)
    1
    Gewicht
    730 g
    Geschikt voor (aantal cellen NiCd/NiMH) (max.)
    14
    Geschikt voor (aantal cellen Li-poly/Li ion/LiFe) (min.)
    1
    Geschikt voor loodaccu's (max.)
    12 V
    Breedte
    169 mm
    Lengte
    185 mm
    Categorie
    Modelbouw multifunctionele lader
    Geschikt voor (aantal cellen Li-poly/Li ion/LiFe) (max.)
    6
    Voedingsspanning
    12 V
    220 V
    Hoogte
    55 mm
    Geschikt voor loodaccu's (min.)
    2 V
    Fabrikantnr.
    6466
    Max. laadstroom
    0,1 ‑ 5 A
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De maximale stroom/stromen en vermogens ontbreken nog. Doorgaans kan de laadstroom hoger zijn op accuvoeding dan op netspanning.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
  10. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik zat ook eerst aan een b6 te denken maar heb toch een turnigy reactor gekocht is ook een rebrand van een ander type maar heeft wat meer power dan de b6.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beide laders hebben 50watt laadvermogen Paul, daar schiet je niet veel mee op, want hetzelfde vermogen als een B6 lader. Bovendien moet die 50watt gedeeld worden door alle uitgangen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2016
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk eens op www.elektromodellflug.de onder Lader Test, daar worden de nodige laders aan de tand gevoeld. Onderaan die pagina kun je Engelstalig aanklikken.

    De Clearance Sale sectie van www.aircraft-world.com is ook interessant, kijk daar maar eens onder Chargers.
     
  15. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Dat zijn wel oude testen Schulze bestaat niet meer.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. R-P

    R-P

    Lid geworden:
    27 apr 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn excuses als ik een apart draadje had moeten starten.

    Info en benieuwd of anderen ook dit probleem hebben:

    Ik heb één 50W en twee 'nieuwe' 80W iMax B6 laders.
    Beide 80W laders werken niet met NiMH en NiCd accu's. Dat wil zeggen dat de delta V afschakeling simpelweg vertikt te werken*. De laders slaan steeds op de beveiliging af (ingesteld op 14Ah voor een 10Ah NiMH batterypack). De 50W lader stops uit zichzelf bij 10Ah bij een 9Ah NiMH batterypack, dus lijkt me de 14Ah eigenlijk nog te hoog gekozen voor een 10Ah pack maar kon zo snel geen richtlijn hiervoor vinden**.
    Deze beveiliging stopt het proces, dus automatisch cyclen van Prius NiMH packs (7,2V 6,5Ah) om ze op capaciteit te kunnen matchen, kan ik op mijn buik schrijven. En dit is waar ik ze oorspronkelijk voor had gekocht...:hammer:

    Ik kan pech hebben gehad, maar lijkt me iets om rekening mee te houden als je deze lader overweegt. Ik ben nog in conclaaf met de verkopers.



    *Overigens heb ik dit op 'auto' geprobeerd (12mV/cell voor NiCd en 7mV/cell voor NiMH) en op 5mV/cell voor de NiMH's, misschien ook 5mV/cell voor de NiCd's maar dat weet ik niet zeker meer. Ook op 3.5A laadstroom en 5A laadstroom omdat ik elders hoorde dat er een grotere stroom nodig is voor het opmerken van de spanningsval als een accu vol is. De 50W versie werkte wel prima met een 3,5A laadstroom.

    ** ik heb de 80W ook op het 9Ah pack geprobeerd: zelfde probleem. De 50W nog niet op het 10Ah pack. Het zijn 24V fietsaccu's dus ik moet ze in twee delen laden (cel 1-10 en 11-20 daarna met de enkele 50W lader of met twee 80W laders op aparte voedingen). Door de beperkte ontlaadstroom (5W voor de 50W lader, dus 0.4A bij een 12V batterypack, dus meer dan een dag voor een enkele ontlading) is deze accu 'even' cyclen een kwestie van een lange adem. Hier zou die 80W versie met een 10W ontlaadvermogen fijner zijn.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Om een voor de lader goed meetbare delta-piek te krijgen "moet" je een NiMH accu laden met minimaal 0,5C. Je laad met 3,5A of 5A dus dat is meer dan 0,5C. Dat zou dus moeten werken.
    Overigens, voor NiMH accu's is de delta piek niet echt de beste detector voor een volle accu. Deze accu's zou je het beste kunnen laden met een temperatuur sensor in het accu pakket. Wanneer de temperatuur (snel) gaat stijgen is de accu vol en moet je stoppen met laden. Zo werken zeer veel "professionele" laders, dat werkt meestal beter dan de delta-piek detectie.

    Het laden van een accu gaat nooit zonder verliezen. Dus als je een 10Ah accu gaat laden zal je er altijd meer in moeten stoppen dan er uiteindelijk in wordt opgeslagen. Hoeveel meer? Dat is lastig, een goede (nieuwe) accu zal een laadrendement hebben dat ergens tussen de 60% en 80% zal liggen. Er zijn nog een paar zaken die een rol (kunnen) spelen dus zou ik nooit van die maximale waardes uit gaan.

    Er is ook een timer die het laden stopt en die staat normaal gesproken op 40% overladen. Dus als de lader 140% in de accu heeft geladen zou die timer het laden stoppen als er nog geen delta-piek of temperatuur stijging is gedetecteerd. Deze tijd kan je ook instellen dat is de "Safety Timer". Die staat op een X aantal minuten. Aan de hand van de laadstroom en de capaciteit kan je de verwachtte laadtijd uitrekenen. Vermenigvuldig die met 1,4 en je weet het aaltal minuten waarop je deze timer moet instellen.

    Het lijkt misschien een beetje veel maar ik zou de Capacity Cutt-off instellen op het dubbele van de capaciteit extra. Dit is een allerlaatste veiligheid die nog in kan grijpen als alle andere instellingen "gefaald" hebben.
    Voor een 10Ah accu zou ik dus 20Ah kiezen. Dat is veel, dat weet ik maar als je accu goed is zal die waarde nooit worden bereikt. Kom je wel aan die waarde dan is er iets mis met de accu. Misschien dat je in zo'n geval aan een nieuwe accu moet gaan denken.

    Probeer het dus eens met deze instelling of zet die Capacity Cutt-off beveiliging (tijdelijk) uit. Blijf de zaak heel goed in de gaten houden. Laad de accu's altijd op een veilige plek. Zorg dat er niets in gevaar komt als er iets mis mocht gaan. De kans is (heel) klein maar je kan het helaas nooit uitsluiten.
    Wil je nog meer weten over de NiMH accu, lees dan DIT artikel van mij eens door. Het is al oud maar geldt nog steeds.
     
    R-P vindt dit leuk.
  19. R-P

    R-P

    Lid geworden:
    27 apr 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor je link met richtlijnen. Heel nuttig!

    Ik heb nogmaals verder getest. Incidenteel doet één van de twee het wel, wanneer ik hem handmatig op 5mV/cell zet en 5 cellen (ipv 10) in serie laadt (dus maximale stroom van 6A beschikbaar voor 10Ah cellen). Overigens wordt het resultaat in 4 cijfers getoond, dus ik vermoed maar dat 0359mAh in werkelijkheid 10359mAh is (fictief getal, maar het (helaas niet genoteerde) getal begon met een nul bij 4 cijfers).

    Verkopers bieden (niet gekwantificeerde) korting bij nieuwe aankoop of doen alsof ze het probleem niet snappen. Ze raden aan om ze maar door te verkopen... Waarschijnlijk niet zo'n slecht idee als iemand er toch alleen LiPo of LiIon's mee gaat laden. Of ik probeer het eens met mijn inmiddels binnengekomen temperatuursensor voor deze laders.
     
  20. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
    Ik gebruik ook een IMAX B6, 80W.
    Als ik deze voor NI-Mg cellen wil gebruiken, komt er links onder in het display DRY te staan...
    Ik heb de manual gecheckt, maar kan nergens terugvinden waar dit voor staat.
    Kijk ik niet goed, of is er iets anders aan de hand....
    Ben benieuwd, gr., Jan
     

Deel Deze Pagina