In `hoeveel tijd` een volle lipo gebruiken? Waneer lipo storage gebruiken? (aantal dagen ?)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Psygho (Emil), 21 sep 2008.

  1. piloot

    piloot

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    De Steeg (Rheden)
    Net even getest wat mijn lader doet op storage mode. De leeggevlogen lipo (tot ESC cutoff bij 3,1V) laadt bij tot 3,81V in storage mode. Er gaat dan 550mAh in. Bij daarna volledig opladen (tot 4,20V) gaat er nog eens 1530mAh bij (totaal dus 2080mAh).

    550/2080 is in dit geval dus ongeveer 26% bij 3,8V.

    Dat verschilt niet zo veel van jouw meting. In ieder geval is die 3,8V bij mij dus maar 1/4 vol. Kennelijk zijn de ingebouwde storage functies van de laders er ook op gericht om de lipo zo leeg als veilig mogelijk is op te slaan (en waarschijnlijk iets te veel lading nog, maar dan hoef je je geen zorgen te maken over de zelfontlading).
     
  2. maartenvd84

    maartenvd84

    Lid geworden:
    12 feb 2011
    Berichten:
    34
    Hey,
    Ik merk dat hier ervaringen zijn met de Robbe Digital lipo checker (8511).
    Ik had namelijk graag eens geweten hoe ik dat toestelletje moet interpreteren. Geef deze meter aan hoever je nog kan gaan eer je met de limiet speelt van veilig gebruik? (3volt per cel). Dus 0% = 3volt ...
    Met andere woorden, kan ik zonder enig probleem tot bijvoorbeeld 10% gaan?

    Ter illustratie...
    2700mAh
    3cel

    Groeten,
    Maarten

    [​IMG]
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De meesten geven 0% aan, als de veilige minimale lading er nog in zit..
    Dusj zou prima tot 0% moeten kunnen gaan,echter ik stop al bij 23%. (das 3.76 volt onbelast)

    Op 3.7volt onbelast, geeft mijn meter 0% aan.
    Fusion smart bla bla, is volgens mij een kopie van die van Robbe of andersom...
     
  4. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Inderdaad, 0% zou nog geen probleem moeten zijn, maar beter en veiliger is uiteraard een wat hogere marge aan te houden. Ik stop meestal bij 10-15%.
    Daaronder heb je al snel de kans dat de beveiliging van je ESC ingrijpt (afhankelijk van hoe die ingesteld is uiteraard), dan is het meestal wat minder relaxed landen. :)

    Heb wel een paar keer gehad dat die beveiliging inkwam, dan gaf mijn Robbe meter tussen de 0% en 3% aan, afhankelijk van het gasgebruik na 1e ingrijpen.
     
  5. maartenvd84

    maartenvd84

    Lid geworden:
    12 feb 2011
    Berichten:
    34
    @Psygho
    @Klaassie

    Thanks a lot voor jullie reacties. Ik stopte vroeger al op 50% (dat was na een 10tal minuutjes vliegen met de MPX funcub) maar nu weet ik dat ik dus iets meer vlieggenot kan halen uit één enkele lading :) . Of de ESC een beveiliging heeft weet ik niet (standaard MPX powerset).

    Greetz,
    Maarten
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Wel grappig,
    Nu hebben de turnigy laders dus op storage zon 33% , en mijn nieuwe Hyperion hanteerd 60%. Dit is ook al gemeld door een ander in dit topic, maar viel me nu net even op.

    Had me nieuwe lader, denk even proberen, ding op de laptop aangesloten, dikke dun! die Eos suite!
    Hup storage, en hij begint te laden ? Even snel lezen, en idd Hyperion pakt ze op 60%
     
  7. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Net geprobeerd, 5 min gehoverd met lipo, sluit hem aan en laat hem laden in "lipo storage". Na 20 seconden signaal dat laden klaar is, als ik naar de status kijk zie ik dat de 3 cellen op 3.80V staan, is dit de bedoeling??
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ja veel laders pakken hem op 3.8 volt, op storage mode.
     

Deel Deze Pagina