Inbouw R?C en motoren in Smit Nederland.

• Topicstarter Topicstarter twouda
  • Startdatum Startdatum
T

twouda

Guest
Ik ben op dit moment bezig de Smit Nederland te bouwen.
Dit is voor mij de eerste RC.

Wat ben ik allemaal nodig voor RC en hoe bouw ik de motoren, servo's, accu in.

Wat voor zender ben ik nodig.
:?:

Welkom twouda op het forum!

De juiste plaats om dit soort vragen opgelost te krijgen, maar we hebben toch wat meer info nodig.
bv.
Hoe groot wordt je schip (afhankelijk daarvan kies je de motoren en regelaar en de bijbehorende accu's.
Wat wil je er allemaal mee gaan doen?
Alleen varen, dus vooruit/achteruit en links/rechts?
Dan is een simpele 2 kanaals besturing voldoende (het merk maakt niet zoveel uit, de frequentie wel!
De 35MHz is gereserveerd voor het vliegen! Als je dus wilt varen, neem dan geen zender in deze band.)
Als je later extra functies toe wilt voegen, bv. boegschroef, brandblussers, verlichting etc. heb je meer kanalen nodig.
Vrees niet! Je kunt al je besturings spulletjes zo overbouwen in een volged schip dus een grotere investering in een duurdere zender (met meer kanalen) is niet weggegooid.

Dus: in plaats van een vraag naar ons: nu een wedervraag naar jou. Denk er even over na en laat wat van je horen. Hier zijn veel deelnemers die een beginnend bouwer graag op weg helpen.

Groeten,

Wim

Welkom!
Een andere methode is: Kijk eens op de site van de HMBC (Haagse Modelbotenclub) http://www.hmbc.nl/nedframe.html
Daar staan de adressen van vrijwel alle modelbotenverenigingen in Nederland.
Er zijn er een aantal bij jou in de buurt; ga er eens kijken!
Er zijn altijd mensen bereid om je met raad en daad bij te staan.
Als men het model ziet is het geven van advies een stuk makkelijker.
En lid zijn van een vereniging is ook gezelliger dan in je eentje varen...

Roel

Het betreft de Smit Nederland van Billing Boats. Hij is 87 cm lang. Schaal 1:33

Ik wil er vooruit/achteruit, links/rechts. verlichting toplicht, heklicht / buitenverlichting / binnenverlichting. winches mee regelen.
Ik heb al motoren. Dit zijn 2 Mabuchi RS540SH motoren.

Voor zoveel functie's heb je een aardige zender nodig.
Ik zou gaan voor een Robbe F14 met mutiswitsch 12-2 module en decoder.
De zender en ontvanger zijn redelijk betaalbaar. De uitbreiding (switsch en decoder )zijn aardig aan de prijs en altijd achteraf aan te schaffen.
Voordeel is dat je dan ook kunt kiezen om de beide motoren onafhankelijk van elkaar te bedienen. Denk hierbij aan een tank. Rechter motor vooruit, linker achteruit en je draaid om de as om. Dit geeft een zeer wendbaar schip ( en natuurlijk, de originele kan het ook).
Tip ga 21 tm .. april naar Dordmunt messe en koop het daar , scheelt heel veel euri's.

Om de motoren in te bouwen is het handig om een multimeter te bezitten.
Je maakt je motorsteunen en plaats die nog niet.
Zet je multimeter op de ampere functie ( dus de draden op de ampere ingang en tussen de plus van de motor en accu in).
Koppel de motor aan zet de multimeter aan en laat de motor draaien, beweeg hem zo dat hij zo min mogelijk ampere verbuikt en zet dan de motor met steun vast in het schip.

Okee, dit snap ik allemaal.

Nu nog de vraag, wat ik verder allemaal nodig ben.
Wat voor servo, accu enz. en hoe bevestig ik deze.
Zijn er mensen die de Smit Nederland hebben gebouwd en vervolgens ook R?C hebben gemaakt.

Ik ben nu nog in het beginstadium van de bouw, dus ik kan alles nog aanpassen.

Han,
Hannibal zei:
Ik zou gaan voor een Robbe F14 met mutiswitsch 12-2 module en decoder.
goed dat je een advies geeft, maar (wat mij betreft) zou het moeten luiden:
Voor zoveel functie's heb je een aardige zender nodig.
en verder geen merk en dergelijke. Aan het aantal kanalen zou hij genoeg moeten hebben. Je kan wel een aantal merken noemen en bijbehorende types. Op deze manier kan twouda zelf kiezen wat hij wil. Wat Roel ook al aangaf: hij kan gaan kijken bij een van de clubs bij hem in de buurt en kijken welke zenders daar gebruikt worden.

(Han, je advies komt uiteraard zoveel mogelijk objectief, maar ik denk dat we niet direct 1 merk ed naar voor moeten schuiven. Er zijn meerdere merken en iedereen heeft (terecht) zijn eigen voorkeur. Door er meerdere te noemen geef je de keuze bij de mensen zelf.)

Groet,

Wim

Hoi,

Wat voor een merk zender je wilt gaan gebruiken maakt niet zoveel uit, maar je wilt meerdere functies dus een 4 kanaals zender die je kan uitbreiden na 7 of meer. Welke zender is afhankelijk van hoeveel geld deze zender mag kosten.'t Merk zender is een persoonlijke voorkeur, de mijne is Robbe futaba.Ik vind mijn huidige zender de FX 18 duidelijker en makelijker in gebruik dan mijn oude zender de Multiplex 1020.

Als je een nieuwe zender koopt dan zit daar meestal 1 of meerdere standaard sevo's bij deze voldoen prima om 't roer te bedienen van de Smit Nederland.

Dan een accu, deze moet meestal aan een aantal eisen voldoen namelijk:
Veel ampere zodat je lang kan varen
't Juiste voltage afhankelijk van 't motor type.
En heel belangrijk hij moet in 't schip passen (door een dek opening) en zoveel mogelijk onder de waterlijn blijven voor een goede stabilliteit

Ik zou alleen niet gaan voor die rs540 motoren, deze zijn volgens mij niet geschikt voor een schip als de Smit Nederland, ik zou gaan voor 2 graupner speed 720 torque motoren deze zijn voor 12 volt, als accu neem je dan een 12 volt lood accu minimaal 7 ah. 12 Volt is ook mooi voor de geluids module die je evt kan aanschaffen misthoorn, diesel geluid etc. De meeste geluids modules werken van 6 tot 12 volt maar met 12 volt produceren ze meer geluid en hoe meer hoe beter.Ook zijn er 12 volt lampjes te krijgen zodat alles op 1 voltage (1 accu) werkt behave de ontvanger 4,8 tot 6 volt.

Voor 't inbouwen van stuurservo motoren assen etc. kan je terrecht zoals Roel al zei bij een modelbouwclub bij jou in de buurt of bij een betere modelbouw winkel. En heel rustig de bouwbeschrijving lezen.

Veel succes met de bouw.

Groeten Theo

Worden de schroeven met 2 aparte kanalen aangestuurd? of gaat ie door de becker roeren al om z'n as. Lijkt me wel mooi als je beide schroeven apart kan bedienen zodat je een extra koppel hebt.

Een andere vraag, op de bouwtekening is 1 groot dek gemaakt. hoe pas je eea aan om echt te kunnen slepen?

Een beting gaat normaal tot de kielbalk. Maar dan kan het dek er niet meer af.

En bestaat er ook een echte sleepwinch op schaal?

Denk erover om er 1 te gaan bouwen.

Heeft er iemand een stofkapje? Dit topic is namelijk een "beetje" oud en wil nog wel eens gaan stuiven als het na zo'n lange tijd wakker geschud wordt. ;)

Nuttige post :banana: dank je wel ;)
Daarmee bedoel ik dat het vaak handiger is om, als je een paar gerichte vragen hebt, niet een stokoud topic te "reanimeren" maar je beter een nieuwe kunt openen. Dit topic is bijna 7 (!) jaar oud dus er is een grote kans dat degene die dit topic is gestart deze boot al niet meer heeft bijvoorbeeld, of niet eens meer met boten bezig is... ;)

Maar om 1 van je vragen te beantwoorden, met 2 aparte regelaars zal je altijd wendbaarder zijn dan met het beste roer. En als je een zender hebt met mixer-mogelijkheden, kun je het zo instellen dat de ene regelaar de andere volgt als je met de ene stick gas geeft (master-slave mix) maar zodra je de "volger-stick" apart bediend, je over elke motor apart controle hebt. Op die manier hoef je niet continue 2 motoren los te besturen als je gewoon rondjes vaart, maar alleen als je precisiemaneouvres maakt.

En dan nog een tip, als je besluit deze te gaan bouwen, is het handig een bouwverslag te starten, dan kun je verdere vragen daar kwijt. En misschien woont er wel een forumlid in de buurt, die je ook op weg kan helpen.

Over Smit Nederland

Ik ben op dit moment bezig de Smit Nederland te bouwen.
Dit is voor mij de eerste RC.

Wat ben ik allemaal nodig voor RC en hoe bouw ik de motoren, servo's, accu in.

Wat voor zender ben ik nodig.
:?:

---------------------------------------------------------------
Lees net je bericht en dacht zal even reageren. Voor het eerst een RC boot bouwen heb je meteen een boot gekozen waar je veel zelf moet doen, van het buigen van je verschansing tot het elektra. Maar zeker een uitdaging waard.

De motoren die je zou kunnen gebruiken voor jou Smit zijn bijvoorbeeld de SPEED 500 E van Graupner art. nummer 1788 sterke motor en word veel gebruikt in dit soort schepen.

Een motor regelaar kan ook van Graupner de Graupner NAVY V30R is een prima regelaar voor 2 motoren. Daarnaast kan je eventueel ook een servo gebruiken van het zelfde merk bijvoorbeeld de C 577. Ja de zender moet je echt zelf even voor kijken er zijn er veel, met weinig of veel functies. Als je kiest voor het simpele werk dan heb je natuurlijk de gewone basis dingen zoals vooruit en achteruit laat je hier even goed over adviseren bij de modelbouw winkel.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Botenmax

En dat is wel nuttig, dank je

Graag gedaan. Nadat het stof wat was neergedaald zag ik je vragen. ;)

Nog een tip, kijk wat je budget is. Er zijn al redelijk wat bootjes "gestrand" en nooit afgemaakt omdat mensen zich hadden verkeken op de kosten.

En het kan verleidelijk zijn om direct te beginnen met "de boot van je dromen" maar meestal worden bij een eerste boot hier en daar wat foutjes gemaakt, waardoor hij niet zo mooi wordt als je voor ogen had. Het is dan vaak handiger om een eenvoudiger "instapbootje" te nemen, en als je die tot een goed eind hebt gebracht, en de hobby nog steeds leuk vindt, eens naar een moeilijker boot te kijken. De apparatuur kun je vaak zo overzetten, dus heb je daar geen extra kosten aan. Het hoeft niet, zie het maar als een goedbedoeld advies.

Lang geleden een keer de banckert gebouwd, staat nu beneden de rivieren te pronken...Maar de Smit Nederland is net een slagje groter en sterker. Twijfel nog om zelf een kit te kopen of een al gebouwde boot overnemen.
Daarna nieuwe besturing erin (heb ik al liggen) en dan met twee regelaars de motoren onafhankelijk bedienen tijdens manoeuvreren.
Wil je echt slepen moet je denk ik wel aanpassingen maken, anders trek je het hele dek eraf.

Lang geleden een keer de banckert gebouwd, staat nu beneden de rivieren te pronken...Maar de Smit Nederland is net een slagje groter en sterker. Twijfel nog om zelf een kit te kopen of een al gebouwde boot overnemen.
Daarna nieuwe besturing erin (heb ik al liggen) en dan met twee regelaars de motoren onafhankelijk bedienen tijdens manoeuvreren.
Wil je echt slepen moet je denk ik wel aanpassingen maken, anders trek je het hele dek eraf.

Als je bouwen leuk vindt, zou ik je een kit aanraden. Wil je liever een basis om van te werken (net als ik tegenwoordig) dan kan een gebouwde handiger zijn. Om die naar je zin te krijgen zul je ook best wat uurtjes kwijt zijn, of de vorige eigenaar moet de boot echt perfect hebben gemaakt. Maar meestal worden perfecte boten niet verkocht...

Ik heb zelf geen sleper die echt dingen hoeft te trekken, maar ik kan me voorstellen dat je dan de lier verankert aan een stevige spant, net als zeilboten doen met kiel en mastkoker. Dan kan de lier wel wat kracht hebben.

ik heb bij mijn smit nederland net achter de lier een gat geboord daar een as van 5mm door en een moer onderin de boot gelijmd en nu kan ik aan de beting mijn boot optillen en slepen gaat prima

Back