Mijn nieuwe Extra is af... eindelijk.
Hij heeft zondag in Duiven gevlogen. Het was de bedoeling dat hij een week eerder af was voor de wedstrijd, maar daar met de nogal brakke ouder extra gevlogen. Toen moest hij Zaterdag voor hengelo af zijn, ook dat ging niet...
Maar Zondag met hulp van Robin en door een uur te laat te komen op de meeting is het toch gelukt.
Letterlijk elke stap van het bouwen duurde veel langer dan normaal door stomme fouten. Ik heb nog nooit zo lang over een shockflyer gedaan. Maar het resultaat ben ik best blij mee.
Hij is nog niet af, moeten nog wielpans en landingsgestel-verbreders op, en sfg's. nog een koolstof staafje naar de romp aan de bovenkant bij de cockpit, accubakje, andere kabels aan de reg... en vast nog wel wat.
Hij is van Depron aero, met 1 aileronservo (digi jr), veel dikker koolstof, 24g 1800kv TGY motor, 10A reg, pullpull op hoogte en rudder.
108,8g ex accu, en ik vloog zondag elke vlucht met een 350mah accu van 18,35g
Wat hem 127,15g maakt. En ik heb ook nog wat 450mah accu's van 24g voor 132.8g totaal.
Maar er gaat nog wat bij komen als hij af is.
Hij vliegt erg goed, maar doordat de accu nog vast ge-taped zat aan de onderkant was het verticale zwaartepunt nog niet goed, goed te metken in meskant, nog beter in meskant loopings. En met mijn huidige hevels had ik niet volle hoogteroeruitslag. kon nog prima haakse vierkanten vliegen maar meer zou wel leuker zijn, ook voor zeer krappe rollende loopings en rollende verticale 8'en (op dit moment niet mogelijk in een normale zaal).
En het rudder was ook nog niet volledig tijdens sommige momenten, maar wel op de grond. Die 0,1mm Dyneema is mss iets te dun. Bij hoge belastingen, volle rudder uitslag (50°) en redelijk wat gas, heb ik niet de hoeveelheid rudder die ik zou moeten hebben.
Willy heeft 0,2 gekocht, dat eens testen.
De servo is de 2e verdachte, Robin bood een graupner c131 aan om te testen. Wat ik ook wil gaan proberen.
Deze Extra is in ieder geval een stuk stijver. En het spuitwerk is mooier.
Ik zal een hoop foto's plaatsen zodra ik ze heb gemaakt.
Het was de bedoeling veel foto's van de bouw te maken maar door alle vertragingen is dat niet gebeurt. Ook heb ik geen gewichten van alle depron delen.
Nog een fototje van mijn oude, tijdens de indoor in Hengelo.
gemaakt door willy.