Indoor extra

Hoi Nando

helemaal waar, mijn opmerkingen gaan over een precisie model.

Goed om te lezen dat je er ook over nadenkt en e.e.a. zo stijf/direct mogelijk maakt.

Ik heb trouwens onder mijn hoogteroer ook een versteviging gemaakt omdat deze met de depron Aero te veel torderde. Gat in de romp valt mee. Idee is een beetje alla de aileron versteving.

Zal eens kijken of ik een foto kan maken. (en kan plaatsen)

Hij heeft indoor gevlogen! :D

Wat vliegt dat gewelig ... Heel beweegbaar maar toch erg strak en precies.
Ik heb nog wel een probleem met mijn rudderservo, had minder uitslag dan toen ik hem instelde , en voelde niet helemaal lekker tijdens het vliegen.
Maar ondanks dat vloog ik de am al even goed (mss zelfs beter) dan vorig jaar. Terweil ik de kist niet ken en maar 1,5 acculadig aan trimvluchten heb gedaan.
Met meer rudder, en eventueel een snapstand in de zender word het helemaal geweldig.
Rollen waren zo mooi strak snel en controleerbaar, terweil hij niet afwijkt in welke richting dan ook. Geintegreerde figuren waren goed te doen. snel en langzaam bleef hij rechtuit gaan, daar had ik wat problemen mee bij de laatste clik's. En vertikaal omlaag mooi langzaam, weerstand genoeg.
Als ik hem vergelijk met de SUltimate, vliegt deze makkelijker strak/precies terweil hij ongeveer net zo extreem kan bewegen. Rolt op top rolsnelheid iets langzamer, maar wel constanter. En snaps waren wat minder aggresief, maar deze is ook lichter en had nog niet veel uitslag op rudder. En wa. Extra snelheid maakt ze ook mooier.
Maar dat is een kleine prijs voor een strakker vliegend kistje. Ik ben iig erg tevreden.

'power' was ok, tijdens de am miste ik niet echt wat maar had een beetje het idee dat de accu wat in kakte zo af en toe (en aan het einde van de 2e amvlucht van de accu al helemaal) en ik gebruikte volgas wel (deed ik bij zwaardere shocky's met '19g' ook, en 24 pools 24g motor gebruikte ik geen volgas).
3D vliegen voor de lol zou ik iets meer vermogen willen, met vol rol tijdens rollende loopings mist hij iets. Snelheid is opzich wel voldoende maar indrukwekkend is het niet.
Zodra je minder rol uitslag gebruikt, 30graden ipv 50, merk je er minder van. Minder gewicht helpt dus niet, het is gewoon de weerstand. Ook vierkante loops zie je hem vertragen en vesnellen, ondanks dat ik gas meestuur. (op een f3p kist zou het een prima motor zijn, mss zelfs teveel vermogen. En 16,24g is best licht voor zoon goedkope motor.)
Ik neem een '19g' TGY motor mee als reserve, goed mogelijk dat hij er op komt. Alleen weegt hij dik 20g, en het zwaarte punt zit nu goed (niet echt mee geschoven maar ik verwacht dat hij al heel dicht bij 'mijn' optimale plek zit.)
en ik heb geen gfk montagekruis dus monteren word ook niet ideaal.

Nando,

Maakt het nog wat uit dat freezen van depron ? Ik meende dat het 3mm spul zo'n 1.2 gram per dm2 was. Als ik moest gokken, heb je er net zoveel verf op gespoten als er aan depron uit gefreesd is. Of zit ik er ver naast ?

[...]

Harm.
Volgens mijn berekeningen word er 662.252 cm2 weg gemiled.
Wat bij 116g/m2 op 7.682g uitkomt. En omdat je de helft wegfreest zou dat 3.841g zijn.
Aero is 3,245g.

Nu is in dit model niet zo heel erg veel weg gehaald, in een f3p precisie kist kan veel meer. Ik denk zelfs bijna het dubbele, wat bij een kistje van 90-120g gewoon een groot percentage is.

Dit heb ik berekend door in inventor de 'gemilde' oppervlakken te laten berekenen en op te tellen. De rest zelf berekend.
Zal op enig moment nog wel meer oppervlakken gaan bekijken, vind ik wel geinige info. Iemand nog interessen in vleugeloppervlakken enzo? Als dat er is dan plaats ik het hier.
De software kan zo veel, ook met gewicht en cg enzo, eens kijken wat ik eruit krijg.

Ik heb tussendoor weer iets moois getekend, motorkruis, roerhevels en servohevels. En die heeft Willy voor mij gefreest.
indoor_extra_015.jpg

Afstand tussen servo as en het gat waar de kabel/quicklink door gaat is 22,5mm op de servohevel.
En de afstand tussen scharnier en het gat op de roerhevel is 20mm.
Op rol is alles 20mm, daar is minder uitslag nodig. Hoek tov recht is 10° bij de gehoekte aileron hevel.
Eens zien of dat voldoende uitslag geeft.

De uitstulpinkjes op de hoerhevels zijn om koolstof aan te bevestigen wat naar achter op het roer gaat. Eens zien of dat werkt.

Enkele dingen uit deze plaat zal ik nu al op de huidige extra uitproberen, de rest maar een proefopstelling voor maken.
(die gehoekte aileron hevel zal ik denk ik op de F3P-A clik plaatsen.)

Dit zal ik ook wegen tov de normale shocky-set. Deze is nog 1mm gfk, het zou ook nog 0,5 kunnen worden. En is ook dan waarschijnlijk stevig genoeg, 1mm lijkt overdreven sterk.

Iemand trouwens nog een goede plek voor dyneema? Webshop waar je het hele dunne kan kopen?

Laatst bewerkt:
Iemand trouwens nog een goede plek voor dyneema? Webshop waar je het hele dunne kan kopen?

Ik zou eens kijken naar binddraad voor vliegvissen. Voor zover ik kan zien lijkt dat nog het meeste op het spul dat bij de extra zat.

Het enige probleem is dat er echt enorm veel verschillende soorten zijn met hele vage diktematen. Misschien dat er een hengelsportwinkel in de buurt is waar je zou kunnen kijken wat het is? Er zijn in ieder geval genoeg webshops te vinden die het spul verkopen:

vliegvissen.startpagina.nl bij online winkels

Voorbeeld:
handyfish

Uni_60_groen.jpg

Ik zit me af te vragen wat steviger/stijver/beter is, ik heb 3 mogelijkheden (eigenlijk ontelbaar veel, maar deze 3 logische heb ik uitgewerkt) om onderaan achteraan te millen.

Helemaal achteraan wil ik het gewoon heel houden, daar is het al moeilijk genoeg om het stijf te krijgen.

indoor_extra_017.jpg

De donker grijze delen zijn 1,5mm diep, de paarse lijnen zijn het koolstof in de staart.

Is er een duidelijke reden om voor een te kiezen?
Er zijn argumenten voor alle 3 te verzinnen, en vooralsnog houd ik het op C.

A heeft volgens mij de voorkeur van Dick v/d vecht (boven b. c was niet besproken.) De reden was dat de punten waar het koolstof in het depron komt stijf moeten zijn, de rest niet.
B had de voorkeur van willy en mij, (voor C er was) omdat de punten waar koolstof in het depron gaat toch al stijf is en zo de grote ruimte ertussen iets verstevigd is. En dat ene pootje naar het koolstof genoeg was.
C vind ik nu een mooie oplossing omdat het allenbij doet, het verstevigd het deron tussen het koolstof in en ook waar het koolstof erin gaat. En overal diagonaal, zodat je alle kanten wat hebt. Ook lijkt dit wat meer op wat ik in sommige precisie kistjes zie.
Of is er een zeer ideaale D?

Kwa gewicht/oppervlakte scheelt het eigenlijk niks.

Mss zou ik een ander topic moeten aanmaken hiervoor, om wat reacties te krijgen. Eerst zo maar eens kijken. Het is ook niet belangrijk eigenlijk, ik vind het gewoon leuk om hier over na te denken.
Winfied, heb jij een duidelijke reden waarom je het bij de xerces op die manier hebt gedaan?

Laatst bewerkt:
Ik draai een gws RD 8X4,3 (geen 8x4 dus). Die past omdat ik de as iets langer heb gemaakt en hij daarop centreerd.
Bij de 2204 past alles zonder modificaties.

Ik heb voldoende vermogen om f3p syle te vliegen, en wat 3D. Alleen bij bepaalde figuren heeft hij gewoon net wat te weinig vermogen. Ik merk het vooral bij rollende loopings.
(het is echt de weerstand van de kist, niet het gewicht, al zou hij 50g zijn, maakt niks uit voor het vermogen)

ik kan mij herinneren dat ik meer uitgaand vermogen had bij de 2204, en minder ingaand. Ik ben dus ook overgestapt naar een 2204, maar een nogal oude en versleten. Hij heeft al in een vijver gelegen enz. Ik heb hiermee net iets minder merkbaar vermogen met een 8X4,3. Met een 8x6 is het net iets beter, vooral wat meer snelheid. Ik was er nog niet helemaal tevreden mee hoe makkelijk hij nu wat sneller vloog bij kunstvlucht achtig vliegen. Maar een andere throtlle curve zou mss helpen.

Vooralsnog kan ik de 2403 alleen aanraden als je echt een super lichte shock wilt, hij weegt ongeveer 16g als je er iets vanaf haalt. De 2204 kan als je alles zo licht mogenlijk maakt ongeveer 18,6g worden.
Zodra je iets minder op gewicht let, stekkers aan servo's laat enz, dan zou ik gewoon voor de 2204 gaan.

Willy is mooi bezig! Hoe dik zijn die Epoxy plaat onderdelen van een paar posts terug?

Wat betreft het uithollen, ik heb daar eigenlijk nooit zoveel bij stilgestaan, volgens mij is het model op elke manier stevig genoeg om te vliegen.

Ik heb een soort stijfheids testje:(Geen rocketscience )
Als je op het stabilo puntje drukt, moet het model netjes kantelen als deze op zijn wielen staat, de romp mag dan minimaal torderen.

Bouw ze!

Winfried

De hevels kwamen uit 1 mm GFK. De afgelopen week een variant uit 0.5 mm GFK gemaakt.

Ik denk dat dat nog beter is. Maar eens kijken wat Nando e.c. er van vinden.

0,5mm dikke hevels zagen er al goed uit. Maar kan nog geoptimaliseert worden... :D

Ik ben begonnen met een nieuwe extra, duurt nog
wel even, zal veel foto's maken van de bouw.
Deze word met meer en dikker koolstof gebouwd, en de setup uit een oude am clik.
JR188 op rol, Hxt500 op rudder en hoogte, lichtere 6kan ontv, 6a tgy esc, motor nog onbeslist, mss de 19g 2204 tgy.

Ben nu aan het bedenken wat voorn kleuren schema, tips zijn welkom.

2 fototjes genomen in Duiven

imagehgx.jpg

imagekmg.jpg

Niek, Oos,
imagecyv.jpg

Dyneema ondertussen bij wepa besteld (link een paar posts terug).
En ontvangen, lijkt mooi spul. Ik heb 5kg sterk spul gekocht (en 38kg, voor een grote extra) en als ik het weer ziu bestellen dan word het denk ik 10kg. Het weegt toch bijna niks. Er zit zo goed als geen rek ik, maar er moet wel heel iets spanning op staan voor er geen rek meer in zit.
Iig is het tig keer beter dan het naaigaren dat ik ervoor gebruikte.

En een nieuw hevel setje bij De laatste artikelen van Propa vandaan, 0,5mm dik en nog wat dingetjes heel iets aangepast.
Ziet er goed uit en weegt erg weinig.

Het kleurenschema voor de bovenkant is ook bedacht, gister mal gemaakt voor de vleugel. Onderkant is nog niet zeker.

scaled.php

Netjes.

Zo af en toe gebruik ik vislijn voor de stuurlijnen maar die hebben idd veel rek en moet je behoorlijk op spanning zetten. Bij stick rompjes niet zo een probleem maar bij depron flatouts wel.
Goeie optie wat je aangeeft. Zal er ook eens naar kijken. Meestal doe je wel weer een halve modelbouw carrière met zo een rolletje.

Mijn nieuwe Extra is af... eindelijk.
Hij heeft zondag in Duiven gevlogen. Het was de bedoeling dat hij een week eerder af was voor de wedstrijd, maar daar met de nogal brakke ouder extra gevlogen. Toen moest hij Zaterdag voor hengelo af zijn, ook dat ging niet...
Maar Zondag met hulp van Robin en door een uur te laat te komen op de meeting is het toch gelukt.

Letterlijk elke stap van het bouwen duurde veel langer dan normaal door stomme fouten. Ik heb nog nooit zo lang over een shockflyer gedaan. Maar het resultaat ben ik best blij mee.
Hij is nog niet af, moeten nog wielpans en landingsgestel-verbreders op, en sfg's. nog een koolstof staafje naar de romp aan de bovenkant bij de cockpit, accubakje, andere kabels aan de reg... en vast nog wel wat.

Hij is van Depron aero, met 1 aileronservo (digi jr), veel dikker koolstof, 24g 1800kv TGY motor, 10A reg, pullpull op hoogte en rudder.
108,8g ex accu, en ik vloog zondag elke vlucht met een 350mah accu van 18,35g
Wat hem 127,15g maakt. En ik heb ook nog wat 450mah accu's van 24g voor 132.8g totaal.
Maar er gaat nog wat bij komen als hij af is.

Hij vliegt erg goed, maar doordat de accu nog vast ge-taped zat aan de onderkant was het verticale zwaartepunt nog niet goed, goed te metken in meskant, nog beter in meskant loopings. En met mijn huidige hevels had ik niet volle hoogteroeruitslag. kon nog prima haakse vierkanten vliegen maar meer zou wel leuker zijn, ook voor zeer krappe rollende loopings en rollende verticale 8'en (op dit moment niet mogelijk in een normale zaal).
En het rudder was ook nog niet volledig tijdens sommige momenten, maar wel op de grond. Die 0,1mm Dyneema is mss iets te dun. Bij hoge belastingen, volle rudder uitslag (50°) en redelijk wat gas, heb ik niet de hoeveelheid rudder die ik zou moeten hebben.
Willy heeft 0,2 gekocht, dat eens testen.
De servo is de 2e verdachte, Robin bood een graupner c131 aan om te testen. Wat ik ook wil gaan proberen.

Deze Extra is in ieder geval een stuk stijver. En het spuitwerk is mooier.
Ik zal een hoop foto's plaatsen zodra ik ze heb gemaakt.
Het was de bedoeling veel foto's van de bouw te maken maar door alle vertragingen is dat niet gebeurt. Ook heb ik geen gewichten van alle depron delen.

Nog een fototje van mijn oude, tijdens de indoor in Hengelo.
Hengelo%20-%20002.jpg
gemaakt door willy.

Laatst bewerkt:
Op mijne staat 1n5352b202
Maar de 1n14007 werd altijd gebruikt. (laatste nummer doet er niet toe, staat voor volt X100, deze is dus tot 700v)
Die van mij kan wat meer stroom aan.

En de gemiddelde electronica boer kan je ook wel een ander aanraden als je aangeeft waarvoor je het wilt gebruiken. (de spanning ongeveer 0,7V laten zakken tussen de 6 en 8,4V bij een max stroom van 1A)

Het komt allemaal niet zo precies.

Back