Indoor vliegen, storing door andere zenders

Een paar clubleden hebben zeeer veel last van storing tijdens het indoorvliegen. Als ze alleen vliegen hebben ze nergens last van, logisch, want dan zijn er geen andere zendersignalen die tot hun ontvanger doordringen.

Het is bekend dat de lichte indoor ontvangers een aantal filters missen, en dus wat gevoeliger zijn voor andere signalen..

Maar waarom hebben zij wel storing? En ik niet?
Natuurlijk weet niemand dat nu, maar wat zijn de mogelijke oorzaken?

Men vliegt allemaal met Futaba zenders

Jeit Rex5 ontvangers met futaba kristallen.
En een Multiplex Picco ontvanger met Multiplex kristal.

Ik heb met mijn Multiplex zender en Rex 5 ontvanger met JETI kristal (vrijwel) nergens last van.

Waarom ondervinden zij wel hinder van andere zenders, en ik hoegenaamd niet?

- Futaba met Jeti ontv. gaat niet samen??
- Jeti ontv. met Futaba kristal gaat niet samen?
- Zendgedeelte van zender is niet goed meer afgesteld? (is bij mij recent gedaan)

De ontvangers liggen zo ver mogelijk bij andere RC aperatuur vandaan, en de antenne's liggen ook goed in een rechte lijn niet parallel me de stuurstangen.

2 van de drie gebruiken een Tsunamie regelaar, de ander een PH10.

Ik vermoed dat het aan de Futaba kristallen in de Jeti ontvangers ligt, en de Multplex ontvanger met MPX kristal gaat ook niet samen met Futaba?

(Gaat er uberhaupt wel iets samen met Futaba? ;);))

Oja, met storing bedoel ik niet alleen een paar tikjes, maar soms gewoon klapperende roeren op een paar meter van de zender.

Heeft iemand nog tips of ideëen om deze storing weg te houden? Het is erg frustrerend dat deze beginnende indoor vliegers steeds de controle over hun model verliezen en schade maken.

Voor zover ik weet ALTIJD merk kristal en ontvanger gelijk houden,,,
Met mijn Futaba zender ook veel storing gehad met een MPX Pico ontvanger (met MPX kristal)
Sindsdien overgestapt op een Schulze 435 ontvanger en GEEN storing meer gehad zowel binnen als buiten, met deze ontvanger heeft eigenlijk niemand problemen indoor......

Met die Schulze ontvanger is het vrij logsich dat je geen storing ervaart, mocht er een fout (storing) signaal tussen zitten, negeert de ontvanger het en laat de servo's in de 'oude' stand staan tot hij wel weer een geldig signaal ontvangt.

Je kan op het ledje zien hoevaak hij storing genegeerd heeft, blijft dat altijd uit?

Daarom zweren veel (indoor)vliegers bij de Schulze 435 :) Heb er inmiddels 4 in gebruik...
Naar het LEDje heb ik nadat ik de eerste in gebruik nam twee jaar terug nooit meer gekeken, waarom ook als je nooit meer merkbare storing hebt???

Van de ontwerper van deze ontvanger komt overigens de Quattro op de markt, ditmaal gefabriceerd in Tjechie bij MZK waar ook de Penta ontvangers vandaan komen; de Quattro "herkent" je zender, indien er dan nog een zender aangaat op jouw kanaal dan vertraagt alleen de werking van je roeren, de ontvanger blijft echter wel alleen naar jouw zender luisteren :D

Zijn ook andere draden over, Futaba kristallen in andere merken ontvangers wil meestal niet lekker,
MPX kristallen bevallen vaak beter, maar Jeti kreng blijft bij mijn mening vuilnisbak gerechtigd.
Misschien gaat t beter met org jeti kristal, waar heb jij deze weg?

MPX cockpit zender- met MPX kristal, JetiRex5 ontvanger met Jeti kristal.
In de hal heel soms een tikje en buiten nooit problemen.

Multiplex pico ontvanger is een ramp :mad:

Ik vlieg ook met rex5 met mpx of jeti kristallen en heb buiten en binnen tikken. Het is binnen niet erger dan buiten. Ook met mpx ontvangers met mpx en jeti kristallen heb ik dezelfde hoeveelheid tikken. Toch maar eens naar een schultze kijken.....

Nu het toch over storing en compatibiliteit van zenders en ontvangers van verschillende merken gaat: In het 35 mhz Picoboard van mijn Piccolo zit een GWS kristal, kanaal 80. Daarbij heb ik een 35 Mhz GWS zender met GWS kristal kanaal 80. Werkt prima.

Nu dacht ik voor mijn heli wel even mijn Futaba fx18 (ook 35 Mhz) te gaan gebruiken. Heb dus een Futaba kristal kanaal 80 in mijn zender geprikt en......dat werkt dus niet.
Vervolgens dus maar het GWS zend kristal in de futaba zender geprikt.....ook dat werkt dus niet.

Wellicht dat het gebruik van een Futaba ontvanger kristal in het piccoboard de oplossing kan zijn? Weet iemand dat? Heb het nog niet geprobeerd, want ik heb alleen Futaba micro ontvanger kristallen. En het piccoboard heeft een 'gewoon' kristal nodig.

By the way, Schulze ontvangers werken inderdaad storingsvrij. Futaba ontvanger kristal in combinatie met Futaba FX-18 zender werkt prima. Heel betrouwbaar en full-range; Een heel rustgevend gevoel als ik vanaf het openbare speelveldje voor mijn huis, boven en tussen de woonhuizen in de woonwijk bezig ben met capriolen uithalen of bezig ben met het verbreken van het Shockflyer hoogte record :)

ik heb er geen last van en ik gebruik ook futaba kristallen en zender
vind het allemaal maar een beetje vaag

Edit Joost: Xander bedoelt dat hij een Futaba zender heeft, en een Jeti Rex 5 met Futaba kristal.

In zenders moet altijd een kristal van het eigen merk, in ontvangers stop je bij voorkeur een kristal van het eigen merk.

De constatering, dat een ander merk kristal in de ontvanger vaak storingen oplevert is een onjuiste. In ontvangerkristallen zit tussen de merken weinig of geen verschil. Alleen de belastingswaarden verschillen soms in geringe mate. Dit laatste levert dan in het meest ongunstige geval een frequentieafwijking van enkele honderden Herz en daarvan hebben zeker de kleine ontvangertypen geen last. De kristallen van Jeti-ontvangers zijn overigens volledig identiek aan die van Futaba.

Als men pas problemen krijgt als er meerdere zenders in de lucht zijn, wordt dit veroorzaakt doordat de selectiviteit van de ontvanger onvoldoende is of doordat de ontvanger last heeft van intermodulatieprodukten.
Voor wat betreft de selectiviteit: ontvangers zijn er op berekend, dat ze de eigen zender op z'n minst even goed 'zien' als buurzenders. Zeker op korte afstand over andermans zender vliegen is dus vragen om moeilijkheden.
Voor wat betreft intermodulatieprodukten (ook wel eens ten onrechte kruismodulatieprodukten)genoemd): de produkten van de 1e orde, die dus de problemen kunnen veroorzaken, zijn op 35 MHz zeer eenvoudig te berekenen als er slechts 2 buurzenders in de lucht zijn. Dit gaat - aan de hand van een voorbeeld - als volgt:
- kanaal 70 en 74 leveren op kanaal 66 en 78 een 1e orde produkt.
- de berekening is 74 - 70 = 4 (hoogste kanaalnr. minus laagste kanaalnr.); 74 + 4 = 78 en 70 - 4 = 66. Het verschil dus aftrekken van het laagste kanaalnr. en optellen bij het hoogste kanaalnr.
Outdoor hoeft men geen rekening te houden met deze produkten, maar indoor zullen ze waarschijnlijk een belangrijke factor zijn om rekening mee te houden.

Sinds kort gebruik ik regelmatig voor het (wild)vliegen een (radio)scanner om te kijken of mijn frequentie vrij is. Hierbij valt op dat de frequenties door de zender(s) (ook die van anderen) veel breder zenden dan alleen het kanaal waar je op denkt te zenden. Op de buurkanalen is het signaal ook duidelijk aanwezig.

Ik heb natuurlijk niet zo´n idee van de oorzaken van de storing, maar het bevestigd volgens mij wel het belang van een zelfde merk zender ontvanger en kristallen. Een verstoring van het ´zien´ van de zender door de ontvanger hoeft (blijkt door de (radio)scanner)) helemaal niet te komen van iemand op jouw kanaal, maar kan heel goed komen door iemand met een buurkanaal. Een niet op de zender geijkte ontvanger helpt daar m.i. duidelijk niet bij.
:D

Eelco,

Je konklusie dat je zender veel breder is dan je verwachtte is de verkeerde!! Je scanner is veel minder smalbandig dan je denkt....daarom geeft hij een zender over drie kanalen weer.
Kijk maar eens naar de specifikatie van de scanner. Als daar staat "smalband FM" en er wordt bedoeld ten behoeve van radio communicatie dan is deze "smalband" nog altijd 20 KHz breed en daar vang je drie modelbesturingskanalen mee.
Ik heb zelf een Alinco smalband scanner en die vertoondt exact dit gedrag ook.
De zenders die op de markt zijn en CE gekeurd of een oude type goedkeuring hebben zijn zeker binnen de 10 KHZ wat betreft hun "breedte" De ontvangers en zeker die kleintjes zijn de bron van veel problemen waarbij naast intermodulatie kruismodulatie een volgens mij nog groter probleem vormt. Neem die gesoorde ontvangers eens mee naar buiten en vergroot de afstand en kijk eens wat er gebeurt. Het zou mij niet verbazen als de storing duidelijk vermindert of zelfs verdwijnt. Breng je de zenders weer relatief dicht bij de ontvangers dan zijn zij niet bestand tegen de signalen die strek op de ingang binnenkomen en gaat kruismodulatie een rol spelen. Met DP149 ontvangers zal je dat niet zien....,maar die neem je niet mee in een indoorvliegertje.

Hans Delemarre

Je konklusie dat je zender veel breder is dan je verwachtte is de verkeerde!! Je scanner is veel minder smalbandig dan je denkt....daarom geeft hij een zender over drie kanalen weer.
Is dat zo....? :oops: Heb ik weer onzin verkocht....? :oops: Ook al kan ik de frequenties die bij de kanalen horen gewoon programmeren?
:D

Eelco,

het is geen "onzin verkopen" maar meer een kwestie van begrip van wat een scanner doet en waarvoor deze gemaakt is. De frequentie kan je programmeren maar wat je niet kan programmeren is de bandbreedte waarmee de scanner op de door jou ingevoerde frequentie werkt. Om de gebruikelijke frequentiezwaai zoals die bestaat in "smalband FM" in de communicatie wereld te kunnen ontvangen moet een "smalband" scanner een bandbreedte hebben van 20 khz. Onze ontvangers hebben een bandbreedte van ongeveer 6 Khz of beter en zijn gemaakt voor een frequentiezwaai van 2-3 Khz. (als ze goed zijn) iedere gebruikelijke scanner ziet een zender van ons over drie kanalen als je die met een verschil van 10 Khz instelt.

Hans Delemarre

okee even een vraagje tussendoor
ik heb een jeti rex 5 altijd naar behoren gewerkt met de accu draden er over heen met 40a er op.
en in eens wil ik vliegen niets.
ander kristal er in ook futaba werkt weer ik denk kristal stuk na ja kan ,
20 vluchten verder weer niets maar nu het kapotte kristal in een andere ontvanger gestopt werkt prima ,later 2 nieuwe kristallen opgehaald futaba
doet de een het wel de ander niet in de rex 5.
wel dus in een futaba ontvanger
toch iets van een afwijking in de kristallen of een rare ontvanger????
groeten wiebe

Als je al met 3 verschillende kristallen problemen hebt gehad, mag je uiteraard de ontvanger verdenken. Overigens is het niet afwijkend, dat kristallen van 1 merk verschillen in aktiviteit. Sommige zijn nu eenmaal gemakkelijker in resonantie te krijgen dan andere.

@Joost,
Zijn er nog grote verschillen merkbaar tussen verschillende locaties of hebben deze mensen altijd storing als er andere zenders aan staan?

Outdoor heeft men geen storing. Vlieg je verder weg, zijn de zenders beter te onderscheiden. (denk ik)

Zowel in de hal in Middelburg als in de hal in Heinkenszand ondervond men storing. (Met meerdere zenders aan)

Joost zei:
Outdoor heeft men geen storing. Vlieg je verder weg, zijn de zenders beter te onderscheiden. (denk ik)

Zowel in de hal in Middelburg als in de hal in Heinkenszand ondervond men storing. (Met meerdere zenders aan)

kan dat niet gewoon reflectie zijn van je eigen signaal? Voor de ene ontvanger is de refectie nog sterk genoeg voor een stuurpuls en voor de andere niet. Het is maar een idee.

Bert

In het verleden hebben we in Alphen de volgende regel toegepast als er teveel storingen waren:

Er werd een pilotenvak en een startvak gemaakt. In het pilotenvak stonden uiteraard de (vliegende) piloten, echter niet dichter dan 1,5 m bij elkaar. Alleen in het startvak mochten zenders aangezet worden (voorbereiding vlucht) of uitgezet na een vlucht. Verder in de zaal geen zenders aan!
Het is in Alphen trouwens frappant dat storing vaak voorkomt als er bepaalde vliegers zijn, het is natuurlijk altijd een delicate zaak als je aan een bepaalde piloot die verdenking mee moet delen.
Het is ook opvallend dat de aanwezigheid van Graupner zenders ook vaker storing geeft.

Back