Info 4m zwever

Beste zwevers,

Mijn vloot bestaat vooral uit 3D en Big Scale toestellen, en het is terug tijd om er een mooie zwever in op te nemen.

Aangezien ik geen mogelijkheid heb tot slepen (er zijn geen sleeptoestellen op de club) en geen helling in de buurt, moet het een electro-zwever worden.

Ik heb vroeger verschillende zwevers gehad tot 2,6 m en zou nu toch graag een maat groter gaan. In de richting van 4 meter.

Na reeds uren gesurft te hebben, kom ik er eigenlijk niet goed uit, vandaar deze oproep.

Welke zwever zouden jullie aanraden.

Ik heb al veel zitten kijken naar deze:
ROYAL - MODEL

Dit model is al enige tijd op de markt, en kompleet (intrekbaar onderstel enz) en redelijk gunstig geprijsd, maar is deze om te bouwen naar electro?
Heeft iemand ervaring met dit toestel?

Graupner komt ook uit met mooie toestellen in de 4m categorie (met eventueel SLS). Zou ik daar misschien op moeten wachten?

Of zijn er nog aanraders? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor de reactie.

Koen

Dag Koen,

Die kist van Royal is op zich goed maar voor ombouw naar Elektrisch is deze kist minder geschikt, los van het feit dat het afdoet aan het schaal uiterlijk. Wanneer je deze wilt elektrifiseren hoort daarbij eigenlijk een up-and-go (graupner) of iets dergelijks. We hebben het dan over een opklapmechanisme.

Wanneer je echt een goede vier meter elektrokist wilt hebben, kijk dan eens naar de Tangent Alpina 4001 pro. Breed inzetbereik, loeisterke constructie. Zeer geschikt voor elektro aandrijving.
Tangent heeft ook meerdere schaalkisten van rond de vier meter.
De alpina werd in het verleden door Multiplex gemaakt en kom je tweedehands regelmatig tegen op Ebay. Dit is dezelfde kist waarbij de nieuwe varianten zijn uitgerust met een vierkleppen vleugel en de oudere met speedbrakes. Persoonlijk heeft dat laatste mijn voorkeur.

Succes, Maarten

Hoi Koen,

Ik kan het verhaal van MaartenX bevestigen. De Alpina 4001 Electro is een heel goede kist. Rolroeren, flaps en remkleppen. En dat is heerlijk om mee te vliegen en vooral te landen.

Voor wat betreft de sterkte: er bestaan 4 vleugel versies.
De "Carbon Thermic edition" wordt door velen afgeraden omdat die eigenlijk onvoldoende sterk is om een beetje acro figuurtjes uit te voeren.
Ik zelf heb de Carbon Master edition. En die is ruimschoots sterk genoeg (de vleugel is sterker dan de 14 mm stalen vleugelpen).

Mocht je een tikkie meer willen ... ze hebben tegenwoordig ook een 5 meter versie. Tot nu toe geen slechte verhalen over gehoord.
Alleen wordt deze zonder remkleppen geleverd. 3 kleppen per vleugel zou voldoende zijn. Op zich ben ik het daarmee eens, alleen ... ik vlieg er ook mee op de helling, en dan wil ik wel de sterke daling van crow-stand/butterfly, maar niet het snelheidsverlies. Omdat je voor het doorvliegen van turbulente zones tijdens de landing op de helling wel die snelheid wilt houden om goed bestuurbaar te blijven (en er snel doorheen wilt zijn).

Groeten,
Dirk.

Hey Koen,

Vosje heeft nog een mooie te koop:

Dan ben je meteen klaar en heb je een prachtige GOED VLIEGENDE zwever!

Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Koen,

Als je al meerdere elektro-aangedreven modellen hebt en een zwever zoekt, zou ik geen elektro-aangedreven zwever kopen.
Het spannende van zweven is m.i. juist dat je géén aandrijving achter de hand hebt om je uit benarde situaties te redden of hoogte te bereiken. Met motor is het gewoon een log saai elektromodel geworden (mooi weliswaar, maar niet spannend).
Starthoogte kun je bereiken met een elastiek of door te gooien (F3K), of als je liever een groot model hebt dat ook wat wind kan hebben, door een lier te gebruiken. In dat geval zou ik eens kijken bij de composiet F3J en F3B modellen. 2e hands is er ook het nodige (niet meer top voor de wedstrijd is nog steeds heel fijn vliegend op voor het plezier).
F3K (DLG) geeft veel plezier en spanning met weinig rompslomp.
Voor goede modellen zie DLG-subforum.

Succes,

Ron

Dag Koen,

Die kist van Royal is op zich goed maar voor ombouw naar Elektrisch is deze kist minder geschikt, los van het feit dat het afdoet aan het schaal uiterlijk. Wanneer je deze wilt elektrifiseren hoort daarbij eigenlijk een up-and-go (graupner) of iets dergelijks. We hebben het dan over een opklapmechanisme.
Succes, Maarten

Ben ik het voor één keer niet helemaal met Maarten eens. Of eigenlijk, ik zie het anders.
Ik vlieg nu 2 jaar met een 4m ASW20 elektro en dat bevalt uitstekend.
Een saai elektromodel zou ik het niet willen noemen. De motor gebruik ik om omhoog te komen, verder niet. Geen gezeul met een lier (die op clubs vaak hinderlijk in de weg ligt).
Up and Go is natuurlijk prachtig maar duur en complex.

Bouwverslag vindt je als je zoekt op Gewalt ASW20, foto's en filmpjes via de link naar "mijn vloot" in mijn handtekening.

De aanbieding van Vosje is helemaal mooi, voor dat geld kun je hem zelf niet samenstellen.....

HaHa, Arjan heeft inderdaad een vier meter kist van Uwe Gewalt die ik zelf nooit heb zien vliegen maar de vele filmpjes spreken voor zich: gaat als de brandweer. Die wordt inderdaad "abgefeuerd" door een aandrijving in de neus. Wist niet dat het om dezelfde of vergelijkbare kist ging. I stand corrected....

Hoi Koen,

Ik kan het verhaal van MaartenX bevestigen. De Alpina 4001 Electro is een heel goede kist. Rolroeren, flaps en remkleppen. En dat is heerlijk om mee te vliegen en vooral te landen.

Voor wat betreft de sterkte: er bestaan 4 vleugel versies.
De "Carbon Thermic edition" wordt door velen afgeraden omdat die eigenlijk onvoldoende sterk is om een beetje acro figuurtjes uit te voeren.
Ik zelf heb de Carbon Master edition. En die is ruimschoots sterk genoeg (de vleugel is sterker dan de 14 mm stalen vleugelpen).

Mocht je een tikkie meer willen ... ze hebben tegenwoordig ook een 5 meter versie. Tot nu toe geen slechte verhalen over gehoord.
Alleen wordt deze zonder remkleppen geleverd. 3 kleppen per vleugel zou voldoende zijn. Op zich ben ik het daarmee eens, alleen ... ik vlieg er ook mee op de helling, en dan wil ik wel de sterke daling van crow-stand/butterfly, maar niet het snelheidsverlies. Omdat je voor het doorvliegen van turbulente zones tijdens de landing op de helling wel die snelheid wilt houden om goed bestuurbaar te blijven (en er snel doorheen wilt zijn).

Groeten,
Dirk.

ik heb eens op de beurs in karlsruhe gevraagd voor de prijzen... en daar was is een beetje verschoten van.
ik was ook aant twijfelen tussen de 4-5meter versies...
en het zijn wel enorm mooie toestellen, maar ik vond 1000 euro net wat veel worden :)

maar ik heb ze in real life zien hangen, en er is werkelijk aan ieder detail werk besteed.

Volgens mij zijn die royal modellen dezelfde als wat Staufenbiel in het programma heeft!! Kijk dus ook daar even want die heeft scherpe prijzen.
Max

Tja Prop-er,

Dat bericht moet je maar net vinden.....
Beschouw mijn post dus maar als niet verzonden.

Groeten, JH

:confused: Hmmm, Koen stelt een vraag, vervolgens duiken wij er met z'n allen enthousiast op, en voeren een levendige discussie met elkaar.

Maar Koen? Wat vindt hij eigenlijk van alle discussies? :confused: :confused: :confused:

Zijn mening lijkt me best van belang (b.v. zijn budget om maar eens wat concreets te noemen).

Gr. Dirk.

Beschouw mijn post dus maar als niet verzonden.

Jan-Hein,

Nee hoor. Ik vind het waanzinnige aanbieding, waar vind je nou een nieuwe 4m kist voor zo weinig geld?

Er zullen ongetwijfeld een hoop mensen zijn die heel erg blij zijn met hun Hornet. Verwacht alleen geen topprestaties, hou de snelheid laag, en geen gekke acro toeren. Dat kun je dan saai noemen.

Vincent

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Veel meer respons dan ik had verwacht.

In een toestel als de Alpina of electro F3J ben ik niet echt geïnteresseerd. Ik ben op meer op zoek naar een schaal-zwever. (Dat had ik moeten vermelden in men eerste post). Al twijfel ik er niet aan dat het een zeer goed toestel is.

Een lier is niet echt een optie. Daar zijn ze bij ons op het veld niet zo blij mee.

Dus een electro-schaal zwever, liefst een modern toestel. Er is veel voor handen, maar die prijzen, pffff.

Het budget is niet echt een probleem, maar ik wil me toch goed informeren voor ik die bedragen op tafel leg, om er dan achter te komen dat het niet de beste keuze was.

Ik blijf toch neigen naar die royal model asw28. Het moet toch mogelijk zijn die om te bouwen tot electro. Maar ik vind er niet zo heel veel info over, en dat is niet zo'n goed vrees ik. Dat artikeltje over die sls is wel interessant, vooral dat het wiel naar voor moest, dus zo eenvoudig is het allemaal niet.

Of is die nieuwe graupner echt het extra geld waard...

twijfel, twijfel twijfel....

@Dirkschipper: Sommige mensen hebben misschien niet de mogelijkheid om alle dagen van de week over internet te beschikken...

Laatst bewerkt:
Ik blijf toch neigen naar die royal model asw28. Het moet toch mogelijk zijn die om te bouwen tot electro. Maar ik vind er niet zo heel veel info over, en dat is niet zo'n goed vrees ik.

Hoi,
Ik weet niet waar je bang voor bent maar het is echt erg simpel. Neus er af, schotje er in en de motor er op schroeven. Ik had nog nooit zelf een model gebouwd en kon er ook niks over vinden dus heb het gewoon maar gedaan. Nu twee jaar later is er niets wat ik anders zou doen.
Lees anders eens op je gemak mijn bouwdraadje door. http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/59102-bouwverslag-gewalt-asw-20-4m.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Back