Info gezocht: Welke kwalitatief goede 1:10 2WD buggy/ofroad elektro auto in bouwkit?

Nu ik kennis gemaakt heb met RC-auto's via een (nogal versleten) tweedehands EP 1:10 Kyosho Ultimate ST zoek ik nu een nieuwe auto.

Vereisten:
- Bouwkit (ineensteken is ook een plezier), liefst zonder elektronica/motor
- Elektro
- 2WD (persoonlijke voorkeur)
- Zo veel mogelijk gekogellagerd
- Zo weinig mogelijk plastiek (op chassis/body na) dus liefst alu/staal/messing mechanische onderdelen
- Liefst opgebouwd uit merendeels universele onderdelen (indien mogelijk niks propietary)
- Prijs is minder belangrijk, kwaliteit des te meer

Kan iemand mij de goede boom in het bos, of tenminste een paar geschikte bomen aanduiden? ;)

De Associated B4 is een hele goede 2wd buggy en mits jij geen plastiek wil de Factory Team.Oftewel de Losi XXX-CR. Die schijnt ook erg goed te zijn. Ik heb daar de voorganger van en die is zeker zijn geld waard. Het zijn beide bouwkits.

- Associated B4 Factory Team 2008 spec
- Losi XXX-CR
- Kyosho RB5
- X-Factory X-6 (conversie voor B4 waardoor de motor centraal komt te liggen)

Dit zijn zowat de beste opties, de RB5 is qua rijgedrag en opbouw een kruising tussen de Losi en Asso, maar er rijden er dan weer wat minder van rond. Associated heeft met de B4 een erg goede en snelle 2wd gemaakt, maar sinds de 2008 spec is de kwaliteit minder geworden: afwerking van de onderdelen is iets minder, slijt allemaal wat sneller,... maar niets dat afbreuk doet aan de snelheid van de auto.
De Losi heeft betere/makkelijkere dempers en rijdt wat makkelijker, de Asso heeft een veel beter diff maar onderhoudsgevoelige (daarom zeker niet slechtere) dempers. Je kan in een Losi XXX-CR ook een geardiff ipv kogeldiff steken (die het minder onderhoudsgevoelig en beter maakt).

heb juist een losi xxx-cr angeschaft,en is een zeer degelijke competietie 2wd buggy voor een prijs rond de 300 eur.
vroeger had je hem voor 250,maar de dollar is gestegen en nu vind je hem overal duurder

Bedankt voor de snelle reacties! (heb ondertussen al e.e.a. opgezocht)
Voor zover ik tot nu toe begrijp:

1. De Associated B4 bestaat in 2 versies:
- (goedkopere) Standaard Associated (RC10B4 Kit)
- (duurdere) Associated Factory Team uitgerust met 150$ aan (betere) tuningonderdelen (Factory Team B4 Kit)

- De B4 Kit 2008 is minder van kwaliteit geworden (geldt dit enkel voor de standaardversie of ook voor de Factory Team versie?)
- De X-Factory X-6 is een bijkomende conversiekit voor beide bovenstaande versies.
- De B4 heeft een veel beter differentiëel dan de standaard Losi.
- De B4 heeft onderhoudsgevoeliger schokdempers dan de Losi.

2. De Kyosho RB5 is niet slecht maar minder populair dan de andere twee.

3. De Losi XXX-CR is een evenwaardige conncurrent voor de B4.
- De Losi heeft betere/makkelijkere schokdempers dan de B4.
- De Losi kan een betere geardiff i.p.v. kogeldiff krijgen die deze minder onderhoudsgevoelig en beter maakt.

Onderhoudsvriendelijkheid en zeker slijtvastheid is héél belangrijk voor mij, dus zou mijn keuze waarschijnlijk tussen deze modellen gaan:

- Associated Factory Team B4 kit
of
- Losi XXX-CR met geardiff

Houdt dit enigzins baan? ;)

PS: Ik kan tweedehands een Losi XXX-CR voor 90€ overnemen (zonder elektronica/motor of body maar met velgen/banden).
Is volgens verkoper in algemene goede staat, maar de diff housing moet vervangen worden ("'Needs new diff housing (tread is worn)").
Is dit iets?

Klopt, en de nieuwe B4 is zwakker zowel in Team als Factory Team versie. Je hebt wel wat werk om een gear diff in de XXX-CR te krijgen, hiervoor kan je Willy Heremans van MBV Kampenhout contacteren, die heeft dit gedaan en is er uitermate tevreden van.

Bedankt potloodslijper.

Wat is het eigenlijk verschil tussen die gear diff/ball diff?
Zijn er ergens foto's/uitleg met de verschillen?

Wat denk je van die tweedehands Losi xxx-CR uit mijn vorige reply?

Als je van Dilbeek bent, kan je makkelijk komen testen op een parcours in Schepdaal. Foto's vind je in de volgende topic:

uitdaging-eigen-offroad-parcours-even-brainstormen

Als je toch compleet van merk overstapt, zou ik aanraden voor de B4 Factory Team te gaan, het is tegenwoordig gewoonweg de meest courante auto... En voor wat die nieuw nog kost zou ik niet 2e hands gaan sukkelen, dan ben je tenminste zeker dat de tandwielen vanbinnen ook nog ok zijn. Moet je die vervangen ben je de winst misschien al kwijt... En dan kan je op termijn ook naar X6, en er Losi-shocks opzetten.
Losi is zeker ook goed, robuuster zelfs, maar op de races rond Brussel is dat toch een uitstervend ras aan het worden, ik weet niet waarom, het is gewoon zo.

oa de brushless regelaars van Losi zijn tegenwoordig populair, combineer dat met een 6.5 of 7.5 brushless motor (motor mag 2e hands).
Zelf rij ik met een Nosram Evolution en een 6.5, en ben er ook heel content van (die Losi bestond toen nog niet). Misschien iets duurder, maar ook al veel verkocht, dus betrouwbaar.
Verder nog een servo, best met metalen gears. En een Lipo pack (mag ook 2e hands).
Het zal ff kosten dan, maar dan zit je wel goed voor een paar seizoenen...
Omdat je toch zo dichtbij woont, mag je gerust eens langs komen om materiaal te bekijken en bespreken , laat maar weten via PM...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt potloodslijper.

Wat is het eigenlijk verschil tussen die gear diff/ball diff?

Is het niet zo dat tandwieldiff's terug in trek zijn, omdat deze robuuster zijn dan de kogel diffjes en beter bestand zijn tegen het brute geweld v/d huidige topmotoren ?

ik denk dat de enige instelmogelijkheid beperkt is door gebruik te maken van olie/vetsoorten van verschillende dikte.
Waarschijnlijk zijn ze ook wat onderhoudsvriendelijker, en moet je ze niet zo snel herbouwen als hun 'kogel'tegenhangers!

Oeps!...

Ondertussen, rekening houdend met jullie raadgevingen, nog veel rondgeneusd op internet en bijgevolg tot de constatie gekomen dat hetgeen ik wens feitelijk géén offroad buggy is, maar wel een (stadium)truck zoals mijn oude Kyosho Ultimate ST (ik ben maar een noob wat betreft RC-cars maar ik leer dagelijks bij...).

Derhalve is mijn keuze nu verschoven naar de Losi XXX-T CR of de Factory Team RC10T4 trucks in kit (het woord 'truck' deed mij eerder denken aan 'vrachtwagen' :)).

De auto zal op diverse ondergronden gebruikt worden (meestal wildrijden), zeker géén competitie of races.
Dus weeral eens de klassieke vraag: Welke van beide heeft jullie voorkeur en waarom? (voordelen/nadelen?)

met een beetje geduld kun je straks weer met een kyosho stadium truck rijden, de kyosho RT-5. Komt in voorjaar 2009 volgens de laatste berichten/geruchten.

@Matthijs: Ik blijf toch liefst bij Losi of Associated, maart/april 2009 is mij iets té lang wachten ;)

Ik kan maar niet echt beslissen tussen de Losi XXX-T CR (+-260€) of de Factory Team RC10T4 (+-220€) bouwkits...
Ik heb van beide de montagehandleidingen gedownload en bestudeerd, ik heb nu eindelijk door hoe een ball diff in elkaar zit t.o.v. een gear diff.

In elk geval geeft een ball diff weing vertrouwen kwa slijtvastheid en betrouwbaarheid (ik denk zelfs dat de gear diff van mijn Ultimate ST het enige onderdeel is dat nog géén sleet vertoont) en de benodigde periodieke afregelingen.

Een beetje research op internet leerde mij dat de ball diff van de Losi XXX-T CR zonder problemen kan vervangen worden door de gear diff (LOSA2930) van de Losi Desert Truck mits je de transmission case (LOSA2919) en de transmission case screw set (LOSA3034) ook vervangt.
Dit doet me actueel dus zeer sterk neigen naar de aanschaf van de Losi XXX-t CR.

Wat denken jullie?

Die site? Welke site? Mijn prijzen komen van Ebaywinkels.

Ik heb het over de Losi XXX-T CR en Factory Team RC10T4 (T van Truck), dus niks buggy.

Ik begrijp je reply totaal niet. Kun je iets duidelijker zijn?

Laatst bewerkt:
Hij bedoeld ermee dat je op die site je wagens goedkoper kunt kopen.
Volgens mij niet echt waar, want 150£ is toch bijna 220€ (denk ik) + een hoop verzending.
Ik zou het gewoon hier in de Benelux in een winkel kopen.

De Engelse ponden zijn bijna even veel nog waard als de euro's. Modelsport UK
Klik dan op het euro programmetje en de prijzen komen in euro's te staan. 149 pond is gelijk aan 152 euro. plus 20(euro) verzend kosten, ben je nog goedkoper uit. en deze winkel levert je auto binnen een week (dit was bij mij het geval)

mvg Bram

Ps: de eerst was toch een factory team rc10t4

Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor een losi xxx-cr gaan.
Ik heb een paar weken terug eentje gekocht. Samen met een vriend,die de b4 heeft gekocht. (hij is nu aan het twijfelen om een xxx-cr bij aanteschaffen)
het grote pluspunt van de losi is de vering.
ik heb ook nog geen stukken gehad buiten een voorarmpje maarja da was mijn eigen schuld. :-).
ik en mijn vriend vinden ook dat de losi soepeler rijd.
maja dat is onze mening.
groetjes jeffrey

Jeffrey, er is al héél vaakt gezegd dat het om de T4 of de XXX-T CR T, niet B
De vering van Losi is inderdaad goed, maar dat die Losi soepeler is denk ik toch niet, aangezien een Asso ook héél vaak in de competitie gebruikt wordt.

Back