info SG 38

Ik heb het bouwvirus te pakken denk ik,het ene is nog niet binnen en het andere zit al weer in mijn hoofd .

Ik ben van plan om eens te kijken om een sg38 te gaan bouwen,maar deze keer wil ik goed voorbereid van start gaan.

Ik heb via vintage sailplane een paar tekeningen(gratis)

Hoe zit het met de vleugelribben,zijn deze allen gelijk?? of verlopen deze ook??
kan ik ongstraft een tekening verschalen zonder daarmee het ontwerp te veranderen??
Wie heeft er eventueel tekeningen over?? (Krick 1/4)
\Ik ben vanplan om eens te kijken of ik de tekeningen digitaal kan maken,doe ik nu ook met een ask13 scale 1:4,5.
Is een heidense klus alles opmeten uittekenen in autocad,dus ik vermaak me best zo(geen vrouw hehehe!)

Ik hoop dat er iemand is die me een beetje opweg kan helpen,en over de discussie acro maar te zwijgen,ik ga lekker zelf bouwen en rotzooien,ookal vind ik die glasvezel bakken ook heeeeel erg mooi en strak(beetje duur)

groetjes Allen

Hoi harry,

Ik had deze site ondertussen ookal gevonden en heb hun een mailtje gestuurd,ben benieuwd,

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Ik heb nu 2 pdfjes van vintage glider of ailplane what ever,die kan ik plotten,ze zijn scale 1:5 de 200% copy is 1:2,5,dat zou neerkomen op een span van 4meter(ongeveer)

heb op het duitse forum ookal leuke berichten met foto's gevonden,die oosterburen kunnen er wat van hoor!!

mvg Chris

Werkelijk waanzinnig die site die Harry gegeven heeft,ik heb gemaild,vandaag bericht terug en een toegangscode gekregen,dus nu het complete toestel in autocad tekeningen!!!!! ff door de cncbank en mooier kun je het niet hebben.
Werkelijk heel veel info ,tekeningen,ect ect tot het laatste schroefje is uitgewerkt.

Nu even bijkomen uit hijgen en dan rustig eens gaan kijken wat voor schaal.............1:2??????? wel kickeuuuuuuu!!

Thanks allemaal die gereageerd hebben.

1-op-1. Met de zender op schoot zelluf erin!
Nooit reikwijdteproblemen. :rolleyes:

Met een oude delta-wing (zo'n Rogallo-vleugel geloof ik dat hij heet) heeft een Duitser dat ooit gedaan. 1/2 m hoog laten slepen op het (model?) vliegveld.

Dirk.

1-op-1. Met de zender op schoot zelluf erin!
Nooit reikwijdteproblemen. :rolleyes:

Met een oude delta-wing (zo'n Rogallo-vleugel geloof ik dat hij heet) heeft een Duitser dat ooit gedaan. 1/2 m hoog laten slepen op het (model?) vliegveld.

Dirk.

Hoi Dirk,

Net de bouwtekening geplot 1:2,7,5m papier!!!!!! en dat was alleen de romp.

Nou 1 :1 is ook mogelijk,de cadtekeningen zijn 1:1 dus in het eggie zegmaar.

Eerst eens rustig kijken wie er recht en goed hout kan leveren zal wel een fikse klus gaan worden,maar heb geen haast.

Heb al iemand gevonden die een pop van 90cm wil maken echt super als je ziet wat voor mensen je plan willen steunen.

groetjes Chris

Chris, als je niet uitkijkt wordt dit 'het draadje van het jaar' en het jaar daarna natuurlijk.:p:p

Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Harry

Chris, als je niet uitkijkt wordt dit 'het draadje van het jaar' en het jaar daarna natuurlijk.:p:p

Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Harry

Hoi Harry,

Ik ga mijn best doen om dit te bewerkstellen,ik ben nu bezig om alles uit te zoeken,eerst een schaafmachine gekocht om het hout op de juiste maat te krijgen.
De spanten worden uit latjes gemaakt in een sjabloon,spant is ongeveer 80cm diep!!

Check anders www.flyhard.ch daar hebben ze ook een sg38 schaal 1:2 gebouwd.

Het gaat echt een moordklus worden,ga eerst het achterste gedeelte bouwen van de romp.

mvg Chris

Nou, dan zal ik me ook maar abonneren op dit topic! Maar die van mij moet toch echt kleiner hoor, anders krijg ik hem niet in de auto haha!

Ennuh.....als het allemaal lukt maar een echte bouwen? ;-)

Oja, ben trouwens voor een collega de electronica aan het ontwerpen voor een CNC router, zal eens vragen wat voor oppervlakte deze wordt.......

Laatst bewerkt:
Zo vandaag een cnc pakketje getekend van de neus van het vleugelribje.

De ribben worden opgebouwd uit 5x3 vuren latjes en versterkt met 0,6mm triplex op de punten waar de punten bij elkaar komen.

Ik ben nu bezig om een sjabloon te maken waar de ribben een voor een op gebouwd gaan worden.

de latjes horen eigenlijk 4x2mm te zijn,maar contacten uit duitsland hebben ze uit 5x3mm gebouwd en die vliegt ook goed.

Morgen even een plaatje hout halen en de boel even op de freestafel gooien(als er niet iemand voor me is).

foto's volgen!!!!!!

zo vandaag is het staartstuk gedeelte van de plank gelopen,alles netjes gegaan en exact op schaal na gebouwd(waar dit mogelijk was,omdat hout in van die achterlijke maten geleverd word)
Ik heb het geheel uit grenen latten kunnen maken en de hoek versterkingen uit ply van 1,2mm.
Ben nu aan het draag gedeelte van de romp begonnen,gedeeltelijk grenen en vuren hout voor het spantwerk(zie je toch niet)
Alle delen zijn op maat geschaaft van 38 naar 33mm,nu alles in elkaar lijmen,schuren,schaven,zagen ect ect tot het past.
De staander voor de verbinding van det staart gedeelte is gedeeltelijk verziekt met schaven,iets te veel eraf gehaald,laat deze even op maat zagen 20x25mm en 150mm lengte.

Heb ookal een werkplank voor de vleugelribben klaar liggen,dit gaat nog een helse klus worden om al deze ribben na te bouwen,maar heb geen haast.
Het richtingsroer kan uit geplot worden op schaal,dan kan ik deze ookal gaan maken(dinsdag even plotten dan maar)

Al met al is het goed te bouwen,goed de maten in de gaten houden en alles goed klemmen met lijmen.

wordt vervolgd.:p

Deze SG 38 is indrukwekkend groot. :D
Je bent al ver gevorderd zo te zien.
Teken jij met autocad?

Johannes

Deze SG 38 is indrukwekkend groot. :D
Je bent al ver gevorderd zo te zien.
Teken jij met autocad?

Johannes

Hoi Johannes,

Ik ben cadtekenaar van beroep en heb dus de beschikking over acad 2011 en 2009.

Ik heb de orginele tekeningen van de sg 38 gedownload via een sg38 site,hier heb ik een toegangscode voor gekregen(erg aardig) ik heb dus de orginele dwg tekeningen schaal 1:1,deze heb ik verschaald en afgedrukt in de plotter op m'n werk dus de tekeningen zijn 1:1 en gelijk op schaal.
Al de details zitten erbij tot het veersysteem aan toe,ieder schroefje ect ect.
Ik kan de sg 38 dus grotendeels exact op schaal na bouwen,erg leuk om te doen hoor!! maar er komt ook nog een ka2b aan van schneider,dat is het volgende project,
Oja de sg 38 heeft een lengte van 3.10m en een span van 5 m,gaat rond de 19 kg wegen.

Als ik weer wat plaatjes heb zal ik ze weer op het forum zetten,

mvg Chris

Laatst bewerkt:
vandaag de tekening van het richtingroer uitgeplot,dan kan deze ook van het weekend misschien op de werktafel, deze gaat zo'n 600mm hoog worden,best een flinke lap hoor!!

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Nu vraag ik me af hoe krijg je deze SG 38 naar het vliegveld?
Als dat gelukt is, hoe krijg je deze kist het luchtruim in?

Geweldig, verder zo.:thumbsup:

Johannes

Back