Wat betreft slijtage aan modellen. Ik denk dat het allemaal wel mee valt wat betreft de ligger en de stijfheid van de vleugel. De Avionik B1L vleugel die ik heb liggen is zeker nog heel stijf ook op de roeren. Dat komt wellicht wegens het hogere percentage koolstof vergeleken met vroeger en andere modellen.
Het is wel een goed idee om de neuslijst van de vleugel goed na te kijken. De meeste modellen hebben daar een kleine zwakte omdat er epoxy met micro balloons en andere vul stoffen wordt gebruikt, na een tijdje vliegen en landen in het gras begint die epoxy weg te brokkelen / te scheuren onder G belastingen en dan kan zo maar ineens de hele neuslijst open gaan in de lucht met alle gevolgen van dien. Dus kijk na een seizoen gewoon de neuslijst even na, indien nodig wat opnieuw lijmen of een stuk tape er over.
Overigens, ook nooit een natte vleugel in de hoezen stoppen. Het vocht kan in de vleugel trekken en het balsa doen opzwellen.
Het is wel een goed idee om de neuslijst van de vleugel goed na te kijken. De meeste modellen hebben daar een kleine zwakte omdat er epoxy met micro balloons en andere vul stoffen wordt gebruikt, na een tijdje vliegen en landen in het gras begint die epoxy weg te brokkelen / te scheuren onder G belastingen en dan kan zo maar ineens de hele neuslijst open gaan in de lucht met alle gevolgen van dien. Dus kijk na een seizoen gewoon de neuslijst even na, indien nodig wat opnieuw lijmen of een stuk tape er over.
Overigens, ook nooit een natte vleugel in de hoezen stoppen. Het vocht kan in de vleugel trekken en het balsa doen opzwellen.