Inkoopactie F5B model?

Het heeft niks met F5B te maken en elke idioot kan hard heen en weer knallen.
Hij is trouwens ook verkeerd ingeprogrammeerd, bij de landing zie je de flaps naar beneden gaan maar de ailerons gaan niet omhoog.
Je zit het model ook de neus omhoog zetten als ie roept, flaps on.

Als je dit wilt zien moet je naar de Amperejunkie meeting gaan in Kirberg, daar vliegt iemand met 500 Ampere maar een rak keren kan hij niet.

GJ

Ivm vakantie van GJVO post ik hier even:
Ze worden momenteel gebouwd, zodra ze onderweg zijn zal ik berichtje geven.

Groet,
Gerben

Ben benieuwd Gerben.

En misschien dat VAL wat duidelijkheid kan verschaffen over welke servo's er in de Enigma passen?

Voor zover ik het kan inschatten denk ik dat ik op de DES448 voor de flaps en de DES428 voor de rolroeren en hoogteroer uit ga komen.

Gr,

Mario

Mario,

Dat is altijd een goede combinatie van servo's, die gebruikt RFM ook in de huidige S16 etc.

Groet,
Gerben

Ben benieuwd Gerben.

En misschien dat VAL wat duidelijkheid kan verschaffen over welke servo's er in de Enigma passen?

Voor zover ik het kan inschatten denk ik dat ik op de DES448 voor de flaps en de DES428 voor de rolroeren en hoogteroer uit ga komen.

Gr,

Mario

Deze zijn zeker goed. Ik heb op mijn eerste enigma d60 op hoogte en Ail en fut s3150 op de flaps. die schuiven mooi onder de schaal tot tegen de spar.
opletten met die d60, van ze in te bouwen zonder weerstand of speling op de stangen. de originele afdekkapjes blijken te dik te zijn en kunnen vervangen worden door vlakke die de stroomlijn verbeterd.

Val

Thanks Val,

Dan zou mijn combinatie van de DES servo's zeker moeten passen :)

Ik wil de servo's wel gewoon onder de afdekkapjes, moet er niet aan denken als ze tussen de schalen zouden zitten en er gaat er een kapot :confused:

Gr,

Mario

Deze zijn zeker goed. Ik heb op mijn eerste enigma d60 op hoogte en Ail en fut s3150 op de flaps. die schuiven mooi onder de schaal tot tegen de spar.
opletten met die d60, van ze in te bouwen zonder weerstand of speling op de stangen. de originele afdekkapjes blijken te dik te zijn en kunnen vervangen worden door vlakke die de stroomlijn verbeterd.

Val

Als je ze onder de schaal schuift tegen de ligger aan dan zitten ze veel beter zonder beweging vast. Als je ze alleen onder het afdekkapje op de vleugelhuid plakt dan gaat de huid meebewegen bij het sturen en dat wil je niet. En als er een kapot is, met de dremel kom je een heel eind ;)

Servo moet zowel aan de onder- als de bovenschaal vastzitten, anders gaat de bovenhuid flexen en krijg je speling.

Meestal doe ik het zo:
Servo en binnenkant vleugel ontvetten met aceton
Servo en binnenhuid goed schurne met grofte P80
Servo inlijmen op de bovenhuid met 5-minuten epoxy (z-poxy)
Tussen servo en onderhuid een beetje balsastof en fixeren met een drupje dunne secondelijm. (voorzichtig doseren, moet niet het servohuisje inlopen).

Zit vast genoeg om in de vlucht nooit los te gaan. Is er ooit een probleempje (tandwieltjes of slechte electronica), kun je de servo er nog uitkrijgen zonder de schalen te beschadigen.

Groet,
Gerben

Hallo allemaal,

ik ben weer terug uit het verre oosten en wens iedereen die ik nog niet gesproken heb een goed, gezond en crashvrij 2011.

Gerben heeft af en toe contact gehad met de bouwers van de Enigma.
Ik heb gisteren contact gehad, eind januari schijnt alles uitgeleverd te worden.
Nog even geduld dus AUB.
Mocht iemand tegen die tijd servo's nodig hebben dan zijn die binnen een week in huis, de DES bevalt mij goed, lekker snel en zeer sterke middenstand, is ook redelijk betaalbaar.
Slechte servo's zal je bij een bekend merk (Futaba, Graupner, Hitec, MPX) niet vinden, het is een kwestie van wat je portemonnee toelaat en waar je zelf de beste ervaring mee hebt.

GJ

Tekening/afmetingen

Hallo Gert-Jan,

Even een vraagje over jullie NAN kist (Enigma II?).

Heb jij ook de afmetingen/oppervlaktes/profielen van het "apparaat"?

Voor de goede orde heb ik een plaatje van de Flash 4 toegevoegd.

full

Ik heb namelijk sterke vermoedens/aanwijzingen dat Mibo ook bij NAN laat bouwen!!

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt door een moderator:
Technische Daten:

Spannweite: 1780 mm
Rumpflänge: 1080 mm
Flächeninhalt: 23,9 dm²
Profil: NN1 8,2 %
Leergewicht: 600g
Spinnerdurchmessser: 38 mm

Dit zijn de afmetingen van de Enigma/alex enz van Nanmodels

Gr Frank

Hallo Rob,

Frank had al wat geantwoord.
Ik heb niet het idee dat Mibo bij Nan laat bouwen.
Wat ik van Mibo begrepen heb is dat ze zelf bouwen.
Er is een bloeiende handel in mallen, dus een Enigma kan overal opduiken.
Er is me ook ooit eens een originele RFM Surprise mal aangeboden, dus als je geld hebt is alles te koop.
Als je het zou willen dan laat je gewoon een Avionik scannen, past hem een beetje aan en laat het model weer negatief frezen, dan kan je daar meteen modellen uit bouwen.
Zo zal dat misschien ook wel gebeuren met andere modellen.
Voor 1800 euro heb je dan een goede mal, een goed model bouwen kost ongeveer 300 euro aan materiaal.

De Mibo Flash is een totaal ander model dan de Enigma.
Het is afwachten welke de betere is, en wat de bouwkwaliteit van de Mibo is.

De beslissende factor is altijd de piloot.
Een goede piloot haalt meer uit een slecht model dan dat een slechte piloot uit een topmodel zal halen.

GJ

Mibo - NAN

Hallo Gert-Jan,

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Het zit namelijk zo.
In mijn contacten met Bogo Stempihar (eigenaar & ontwerper van Mibo) heeft hij uit de doeken gedaan dat (op zijn minst) enkele series Enigma's die Mibo op de markt gebracht heeft (exclusief voor Mibo) bij NAN gebouwd zijn.
Dit toen vanwege de onverhoopt grote vraag die ze bij Mibo niet aan konden.
Nadat Mibo stopte met de Enigma zijn er oa door NAN enkele mallen overgenomen (Alex F5B, Zahir 5 EE en andere namen). Ook TUN Modellbau heeft toen een mal overgenomen (Spider F5B).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

P.s. De Flash is nog niet binnengedwarreld bij mij ondanks alle toezeggingen van Bogo. Maar ze hadden daar ook wel @##^%%$! weer de laatste tijd.:onweer:

Ok, dan zijn ze er bij NAN wel op normale wijze aangekomen.
De TUN Spider wordt in Polen gebouwd.
Maar dan is in ieder geval wel duidelijk, de Enigma is dus wel een echte Enigma.

Ik zal komende week weer eens een mailtje wagen, kijken of er al wat klaar is van onze bestelling.

GJ

Back