inox lassen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door koenvlieg, 22 aug 2019.

  1. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    165
    Ben op zoek naar iemand of hoe inox vast te punten voor de constructie een inox uitlaat.
    Materialen zijn van Krumscheid en Zimmermann, dus dunwandig : de buisjes en bochtjes zijn in het model aangebracht maar zouden voorlopig moeten worden vastgezet om daarna afgelast/hardgesoldeerd te worden
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Koen,

    INOX/RVS lassen en-of hardsolderen.
    Dat is een discussie waard.

    Als het dunwandig buismateriaal is,
    is TIG-lassen/hechten-fixeren de oplossing wat betreft lassen.
    Om het verder af te werken als hardsoldering moet het buismateriaal in elkaar gestoken kunnen worden.
    Voorbeeld een waterleiding soldering.
    Je hebt een capillair nodig om te kunnen solderen. Dunwandig stomp tegen elkaar is onmogelijk bij belasting.
    Als je gaat solderen moet de delen die samen een capillair voren net vooraf echt goed schoongemaakt worden.
    Na het schoonmaken is het direct fluxen en hardsolderen met zilver.
    Schoonmaken en klaar.
    Zou je het hele uitlaatje willen TIG-lassen loop je het risico met dun materiaal dat je erdoor gaat.
    Zou zonde zijn.
    Maar een echte TIG-lasser zou het gewoon doen,
    Ken je iemend met een zogenaamde PUK.
    Een klein tig-las apparaat voor micro laswerk.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  3. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    165
    er zitten een deel gemofte onderdelen bij, het grote probleem is echter de nabijheid van de cylinderkoppen, vandaar de vraag om eerst vast te punten ( tiglassen ) met een minimum aan warmte afgifte. En daar zoek ik iemand voor.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Koenvlieg
    (PUK)-tiglassen met een minimum aan warmte afgifte.
    En daar zoek ik iemand voor.

    Succes Koen.
    Mogelijk is hier iemand die je verder kan helpen.
    Jammer dat je geen locatie opgeeft.
    Maakt het voor sommige mensen makkelijker om hun hulp aan te bieden.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Lasapparaat gereviseerd.

    Zomaar een zondag zonder plannen:

    Vandaag mig/mag lasapparaat gereviseerd.
    Opwaarderen voor hergebruik.
    Alles schoongemaakt, deuken weggehaald, functie getest.
    Stappenschakelaars schoongemaakt, gelijkrichterpakket getest in en uit,
    Vermogensstappenschakelaar gecontroleerd.
    Nieuwe draadaanvoermotor geplaatst.
    Slangpakket nagekeken en nieuwe liner geplaatst functietest gedaan.

    Rol lasdraad plaatsen en lastesten doen in alle standen.
    Deze machine is 230 en 400volt.
    Heeft voordeel als 230 volt machine kan dun materiaal verlassen is fijn instelbaar.
    Als 400 volt machine (2fasen) last deze ook het dikkere staal. (gas voor staal: argon 85%+koolzuur 15%).
    Zou aluminium kunnen lassen met argon als gas.
    Zou rvs kunnen lassen met Menggas (argon 97,5%x koolzuur 2,5%)

    Morgen:
    nieuwe gasslang van gasklep tot gasreduceer. Reduceer openmaken en controleren.
    NEN 3140 totale machine.

    Ik ben benieuwd, met de nieuwe draadmotor moet hij lassen als een zonnetje.
    Weer een zondag om gekregen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum


    Goed en veilig werkend gereedschap.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Misschien gebruiker Mugello eens benaderen? die heeft een PUK
     
  7. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    165
    Heb ondertussen zelf gebraseerd met mijn autogeen lasapparaat : kleinste bek met het kleinst mogelijk vlammetje, dan is de temperatuur hoog genoeg op een kleine oppervlakte om de dunwandige inox plaatselijk vast te zetten. Bescherming van de motor ( afstand was slechts 1.5 cm ) was voldoende met een in de geschikte hoek geplooide aluminium lat. Daarna gedemonteerd en met dezelfde vlam rond gebraseerd : ging zoals lassen. Natuurlijk met baget 40 % zilver en fluxmantel.
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Koen,

    Dus je bent tevreden, mooi toch.
    Dus eerst gehecht met hardsoldeer
    en toen rondom afgelast met hardsoldeer.
    En als je blik dun is was je baget dat ook, 1mm.

    Wat een vakmensen hier.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  9. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    165
    bagetje is standaard : +- 2 mm + flux
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Klein vlammetje en dikke draad.
    Dit is een autogeen lasser.
    Op deze manier kun je veel dingen hardsolderen.
    Hardsolderen zonder echt veel warmte inbreng.

    Zo zou je zelfs een fietsframe kunnen maken.

    Veel plezier.
    Willum
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.059
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen autogeen lassen en hardsolderen?
    Worden bij autogeen lassen de beide basismaterialen vloeibaar net als bij andere soorten lassen en bij hardsolderen alleen het toevoegmateriaal of is het anders?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht iemand nog een TIG apparaat hebben staan ...

     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... het verschil tussen lassen en solderen is dat bij lassen het werkstuk zelf óók smelt, en je dus als lasmateriaal "min of meer hetzelfde" metaal moet gebruiken als de te lassen onderdelen. De te lassen onderdelen dienen ook van min of meer hetzelfde metaal te zijn, je kunt geen koper aan staal vastlassen.

    Bij solderen "plak" je twee metalen delen aan elkaar, met een geschikt ander metaal, waarbij de te plakken delen zelf niet smelten. Soms treedt er een vorm van "oplossen" op (waarbij een hééél dun laagje van het werkstuk enigszins oplost in het soldeermiddel) maar dat hoeft niet. De te solderen delen kunnen (binnen grenzen van compatibiliteit) van verschillende metalen gemaakt zijn, je kunt dus wél koper en staal aan elkaar solderen.

    Aluminium solderen is meer een mengvorm van solderen en lassen: het werkstuk smelt niet, maar lost wel sterk op in het soldeermiddel.
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Aluminium solderen is meer een mengvorm van solderen en lassen: het werkstuk smelt niet, maar lost wel sterk op in het soldeermiddel.[/QUOTE]

    Ook bij aluminium solderen word een vloeimiddel gebruikt.
    Ook bij aluminium solderen lossen de beide werkstukdelen niet op om met elkaar een smeltbad aan te gaan.
    Het Aluminium Word aan elkaar geplakt met een toevoegmetaal. Net als bij hot-melt.
    Aluminium solderen is cappillair solderen.
    Het gesmolten toevoegmetaal trekt overheen en in waar warmte en vloeimiddel is.

    Veel hardsoldeerplezier
    Willum

    Pas op met las en soldeerdampen
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
    ruudxd vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.078
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is gewoon niet waar wat je schrijft, tenminste, niet met het aluminium soldeer wat ik heb. Dat lost daadwerkelijk het basismetaal op, bij temperaturen die ver onder het smeltpunt van aluminium liggen. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren dat de rand van het werkstuk "verdwijnt" en mengt met het soldeermateriaal....
    En er zit geen vloeimiddel in of om dat soldeermateriaal. Tenminste, niet een etsend of reinigend middel, en het soldeer vloeit ook niet uit over het oppervlak, zoals zilver of tin dat doen.
     
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    "brutus,
    Is gewoon niet waar wat je schrijft, tenminste, niet met het aluminium soldeer wat ik heb. Dat lost daadwerkelijk het basismetaal op, bij temperaturen die ver onder het smeltpunt van aluminium liggen. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren dat de rand van het werkstuk "verdwijnt" en mengt met het soldeermateriaal....
    En er zit geen vloeimiddel in of om dat soldeermateriaal. Tenminste, niet een etsend of reinigend middel, en het soldeer vloeit ook niet uit over het oppervlak, zoals zilver of tin dat doen.



    Beste Brutus, beste kerel,
    Jij durft:
    Is gewoon niet waar wat je schrijft
    Waar haal je 't vandaan?

    Ik weet niet wat jij thuis hebt en hoe dat jij het gebruikt.
    Maakt ook helemaal niets uit,
    Iemand steld een vraag wat is het verschil tussen hardsolderen en autogeen lassen,
    en daar geef ik antwoord op.

    Bij solderen en hardsolderen word vloeimiddel gebruikt, zonder vloeimiddel is het en heet het niet (hard)solderen.
    Bij (hard)solderen smelt het werkstuk niet. Er is altijd een toevoegmetaal/soldeerdraad.
    En verder:
    Vloeimiddel kan in het brandergas opgenomen zijn (groene vlam),
    kan in je draadje zitten,
    kan om je draadje heen zitten,
    Kan als poeder of als pasta om je werkstukdelen vol te kwasten, drukken, nevelspuiten...

    Bij (autogeen)lassen word geen vloeimiddel gebruikt.
    Bij (autogeen)lassen smelt het werkstukmetaal al dan niet met toevoegmetaal in een smeltbad aanelkaar.

    Beste Brutus,
    Het is niet anders.

    Heb je aan of opmerkingen,
    ik hoor het graag.
    Misschien is dit voldoende uitleg?
    Niet boos worden.

    Groet,
    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    En Ruud,
    is het duidelijk anders hoor ik het wel.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    nico v kooten,

    Ik denk dat Bert Technoweld heeft,
    ik heb het ook, best goed spul.....
    Is meer lassen (welding) dan solderen.


    Beste Nico,
    Dank voor je reactie.

    Er zijn veel merken draad die op deze Technoweld manier werken.
    Niets mis mee. Toch?
    Als je er tevreden mee bent is het prima.

    Wil je meer, wil je schoner, moet het vloeien.
    Dan gebruik je bijvoorbeeld deze zelfde draden maar met vloeimiddel

    Dus zonder krassen of weet ik wat.
    Dan werkt het ook op de zelfde manier,
    dus als capillairsolderen.
    De verbindingsnaad vloeit vanzelf vol.
    Foto plaatsen van voorbeeld?

    Veel hardsoldeerplezier
    Willum

    Voordeel:
    Bij aluminium (hard)solderen blijft het werkstukoppervlak onaangetast.

    Alsnog:
    Nico fijn dat je opkomt voor Bert.
    Is te waarderen.
    Zal Bert een PB sturen.
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    Toch maar even foto gemaakt.
    Aluminium soldering. Gewoon aluminium profiel zoals van de gamma, praxis, karwei, obi etc.
    Gemaakt met vloeimiddel solvay 0726/z2g (Kan met veel andere vloeimiddelen.)
    Toevoegdraad is zink 100% van de rol. Dus niets bijzonders, gewoon zink.
    Zink smeltpunt is 419,53 °C. Dus daarmee een zachtsoldering.
    Profiel = 30x60mm

    upload_2019-9-8_16-45-23.png

    Niet slecht, niet echt mooi.


    Groet,
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    965
    Locatie:
    noord-limburg
    "Ron van Sommeren,
    Mocht iemand nog een TIG apparaat hebben staan ...

    Hallo Ron,
    Dit is inderdaad een mooi draad, CuSi 3 Tig hier op het filmpje.
    Veel gebruikt voor laswerk in de autoindustrie.
    Alleen dan niet als TIG maar als mig-mag draad van de rol. (Ik heb een rol hier liggen voor soortgelijk werk.)
    De draad bestaat voor 97% uit koper en voor 3% uit celicium.
    De kleur van de draad lijkt door die drie% selicium al niet meer op koper.
    Het celicium in het koper is om de smelttemperatuur omlaag te halen en om het vloeien te bevorderen.

    Soms worden deze lasnaden (autoindustrie) tijdens het lassen in een werkgang voorverwarmd in de diepste punten om het invloeien van de smelt te bevorderen.
    Beperkt kun je met deze draad ook (bonte) verbindingen maken met twee verschillende werkstuk metalen.
    Nog gekker heb deze draad gebruikt als hardsoldeerdraad met als grote voordeel hoog temperatuur bestendige en sterke verbindingen.
    Die rupjes zijn mooi, maar het kan natuurlijk ook heel strak en vlak.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Iets voor modelbouwers met stalen constructies?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina