inox lassen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door koenvlieg, 22 aug 2019.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.045
    Locatie:
    Zwolle
    Het is zeker duidelijk!
    Klopt het wel dat de gebruikte gassen voor beide processen hetzelfde zijn, net als de brander, afgezien van de gasmondstukken?
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Autogeen lassen en hardsolderen

    Ruudxd,
    Het is zeker duidelijk!
    Klopt het wel dat de gebruikte gassen voor beide processen hetzelfde zijn,
    net als de brander, afgezien van de gasmondstukken?

    Wil je specialist worden Ruud, dat kan.

    Bij autogeen lassen gebruikt men acetyleen en zuurstof.
    Hierbij heb je dan ook echt lasvoorstukken nodig voor acetyleen zuurstof.
    Bij hardsolderen kan men deze combinatie ook gebruiken. Lekker snel werken (hardsolderen).
    Met acetyleen-zuurstof kun je staal verlassen, heetstoken etc.

    Bij hardsolderen kun je propaan met zuurstof gebruiken.
    Hierbij kun je lasvoorstukken gebruiken, acetyleen-zuurstof.
    Voor propaan-zuurstof zijn er ook eigen lasvoorstukken, dus propaan-zuurstof.
    Deze propaan-zuurstof lasvoorstukken kun je niet gebruiken bij acetyleen-zuurstof.
    Met propaan-zuurstof kun je geen staal lassen.

    Verder kun je hardsolderen met meer combinaties;
    Aardgas-perslucht
    Aardgas-blaaslucht
    Aardgas-zuurstof
    Waterstof-perslucht
    Waterstof-blaaslucht
    Waterstof-zuurstof
    Propaan-perslucht
    Propaan-blaaslucht
    Propaan-zuurstof
    En nog andere
    Maar natuurlijk wel met een passende brander.

    Ik heb edelmetalen hardgesoldeerd met aardgas en perslucht van een schone leiding.
    Prima, veel mensen doen dit zo dagelijks.
    Mooi is waterstof solderen maar dit is slecht zichtbaar bij daglicht vanwege de zeer heldere vlam.

    Ruud heb je meer vragen, laat maar horen.
    Andere mogen ook, van harte welkom.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik constateerde met enig genoegen dat in mijn voorgaande video ook op proefstukjes gemept wordt ;)


    Gezellig goedje:
    Autogeen_lassen (wikipedia)
    Acetyleen_Ethyn (wikipedia)
    (Gisteren lag Wikipedia plat door een DDOS-aanval, doet was afkicken voor mij.)


    En ik wist niet dat een acetyleen fles een 'handleiding' had qua rusten, en gas in vloeistof. Begint rond 1m30s in de video.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2019
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    "Ron van Sommeren,
    Ik constateerde met enig genoegen dat in mijn voorgaande video ook op proefstukjes gemept wordt ;)
    Gezellig goedje:Autogeen_lassen (wikipedia) Acetyleen_Ethyn (wikipedia)
    En ik wist niet dat een acetyleen fles een 'handleiding' had qua rusten, en gas in vloeistof.


    Beste Ron van Sommeren
    Een fles acetyleen is een complete chemiefabriek.
    En alles moet op z'n dooie akkertje met acetyleen. Alleen de reactie's van acetyleen zijn heel snel.
    Fles heel langzaam vullen. Fles met beleid leegtrekken, niet meer dan 'n x aantal liters per uur.
    Inhoud is zeer temperatuur gevoelig wat betreft gasafgifte. Het gas moet zich losmaken uit haar massa waairin het opgesloten zit. In de massa is aceton opgelost en in deze massa met het aceton is het acetyleen opgelost.
    Zo'n fles is echt een fabriekje met heel chemische voorwaarden. Zal daar hier niet over uitwijden.

    Deze foto laat een doorgezaagde acetyleenfles zien.
    Stalen fles geschikt voor een druk van ca. 50 bar. De fles is ca.4mm staal. Het wit is de massa waar het acetyleen in opgesloten zit, beetje kalkachtig. Let op flessen 200bar zoals voor zuurstof zijn ca. 10mm dik.
    De massa verdeeld en houd vast en is om klotsen en schudden van het acetyleen tegen te gaan. In pricipe staat een fles acetyleen altijd aan een ketting stil en beschermd tegen schokken rechtop, rust. Na transport moet hij eigenlijk een tijdje stil staan, (net als een koelkast) rusten.
    upload_2019-9-9_9-41-15.png

    Kunnen hier nog wat sensatie op halen maar een doorgezaagde fles is al genoeg.
    Doe dit thuis niet na.
    Doorzagen is niets nieuws deed men ook in b.v. Frankrijk om de bommen en granten op te ruimen ver na de tweede wereld oorlog.
    Alles onder absoluute veiligheids maatregelen.

    Acetyleen een betaalbaar gas om te harden, lassen, snijden en hardsolderen...

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.470
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedankt Willum. Dat van die vaste stof had ik niet uit mijn links gehaald. Dus gas opgelost in vloeistof, tussen vaste stof.
    Even de puntjes op de i zetten, oplossen is een fysisch proces, geen chemische reactie.
    En weer Wikipedia: oplossen kan warmte geven, maar het kan ook warmte onttrekken:
    Oploswarmte (wikipedia)
    Als ik niet oppas, blijf ik verderklikken.
     
    willum vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Ron van Sommeren,
    Bedankt Willum. Dat van die vaste stof had ik niet uit mijn links gehaald. Dus gas opgelost in vloeistof, tussen vaste stof.
    Even de puntjes op de i zetten, oplossen is een fysisch proces, geen chemische reactie.


    Ron, Acetyleen is best wel boeiend spul.

    Als acetyleen in een openruimte zit en de druk is meer dan xxx dan zal het acetyleen spontaan ontleden/uitelkaar vallen in koolstof en waterstof.
    Dit gaat met warmte ontwikkeling gepaart. Het zaakje zal zeer snel ontploffen.
    Acetyleengasleidingen mogen niet groter zijn dan 1-1/4 duim en de druk mag niet hoger dan de vastgestelde waarde 1,5 bar.
    Het acetyleen is daarom in de dikke cilinder dus ingebed in een massa en mede hierdoor kan de druk in de fles opgevoerd worden tot ca. 15 bar. Ingebed zoals op mijn foto.

    Die ontleding van acetyleen gebruiken bedrijven die metalen harden zij scheiden het acetyleen in koolstof die ze nodig hebben bij het harden, de waterstof gat door het dak naar buiten.
    Ken die installaties met hun flessen batterij.

    Er kan hier nog veel gezegd worden over acetyleen, liever niet.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Hoe een acetyleenfles kan eindigen hebben we gezien.
    Zuurstofflessen worden ietwat ruwer genekt.

    upload_2019-9-12_16-31-4.png


    Leeg?
    Kraan eraf en doorbranden.

    Veel modelbouwplezier
    Willum

    Vandaag nog een video van een net gebeurde propaanfles brand gezien.
    Het reduceer was niet behoorlijk aangeschroef
    de lekkende aansluiting vatte vlam bij het aanmaken van de brander.
    Brandblusser,
    en uit.
    Geen schade?
    Schroef controleren, lektest, en verder.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2019
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Spiralen maken:
    upload_2019-9-15_18-26-48.png

    De bovenste is rvs 316.

    Deze op het 6mm asje is 55%zilver 1,5mm dik 50cm lang.
    Het asje is een buisje met een geboord gat.
    Asje vastgezet in een accuboor en langzaam opwikkelen.
    Pas op met het laatste stukje.
    Er zit veel spanning in de draad.
    Het eindje kan al draaiende in je vingers snijden.
    Vroegtijdig stoppen is wel zo veilig.

    De twee eronder zijn 55% zilver 2mm dik.
    Deze zijn (de 50cm rechte draad) met toestemming 30min in de oven geweest.
    Na het verwarmen langzaam af laten koelen.
    En dan op de zelfde manier als boven beschreven wikkelen.
    Let wel. Het zijn hardsoldeerringen. Maak de draad voor het wikkelen schoon en vetvrij.
    Als de wikkeling gemaakt is en de ringetjes losgeknipt of geflext zijn ze niet makkelijk meer schoon te maken.

    Doe je dit niet, kun je de ringetjes of de hele spiraal ook beitsen. Maar liever niet.

    Draden worden gemaakt, getrokken op trekbanken.
    De draden worden door dit trekken stug en harder.
    Wikkeltendens hebben al deze draden. Draden die je afknipt uit zo'n wikkel willen zichzelf altijd weer oprollen.
    Wordt een draad op een klos gewikkeld is de wikkeltendens geen probleem.
    Wordt een zelde draad in gangbare lengtes van bijvoorbeeld 50 of 100cm geknipt dan loopt de deze draad eerst nog door een machine met een reeks holle rollen die de roltendens er uit walst. Gevolg rechte draad.

    Op de beschreven wikkelmanier kun je natuurlijk allerlei mogelijke dundradige spiralen produceren met behulp van allerlei metalen. Zelfs veertjes kun je zo maken van een passende draad, bijvoorbeeld rvs312.
    Dikke draden worden tot spiraal gemaakt op een wikkeldraaibank.

    Er kan heel veel verteld worden over dit, er zijn veel zijstraten
    Tot zo ver...

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Wie dit verhaaltje wil aanvullen/verbeteren is welkom.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2019 om 19:17
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.045
    Locatie:
    Zwolle
    Dat niet persé, maar ik vind het altijd wel leuk en interessant om nieuwe dingen te leren/lezen!
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruudxd
    Dat niet persé,
    maar ik vind het altijd wel leuk en interessant om nieuwe dingen te leren/lezen!


    Forum blijft boeien.
    Blijf meedoen Ruud.
    Hoe gaat het lassen.
    Ben je al gevorderd?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Autogeen lassen en hardsolderen

    Het is zeker duidelijk!
    Klopt het wel dat de gebruikte gassen voor beide processen hetzelfde zijn,
    net als de brander, afgezien van de gasmondstukken?

    Heb een stukje geschreven over de verschillen autogeen lassen en hardsolderen.
    Wat, wat is,
    en verder.

    Kan ik plaatsen als iemand het verschil duidelijk wil weten.
    Nu bezig met een stukje over de vlam met haar eigenschappen.
    We gaan gewoon verder.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.045
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is zeker wederzijds, ik leer veel van u!
    Ik heb het lassen wel geprobeerd, maar dat valt nog wel tegen.
    Ik wil een hoek lassen maar ik krijg het smeltbad niet op de goede plek.
    Ik ben nu aan het uitzoeken wat een goede start qua uitsteek van de wolfraamelektrode.
    Ik heb begrepen dat dit ongeveer de dikte van de gebruikte elektrode is?
    Heb weer wat nieuwe info gevonden, dus binnenkort ga ik het weer eens proberen!
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    Even voor het gemak gepikt van Hatek.
    Onder andere Hatek geeft duidelijke uitleg.

    Gebruik en tips:
    Bij normaal gebruik –
    dus zonder gaslens –
    moet de elektrode uitsteeklengte beperkt blijven tot max.
    de helft van de inwendige diameter van het gasmondstuk.

    Heb je hier iets aan?

    Groet,
    Willum

    Uitsteeklengte wolframelektrode mag niet te lang zijn:

    Dit heeft te maken met de gasbescherming van je smeltbad
    en het moet voorkomen dat je wolframelektrode verbrand door te weinig beschermgas.
    Kun je de gasflow wel weer opdraaien maar dat is geen goede oplossing.

    Steekt de wolframelektrode niet genoeg uit:

    Dan heb je wel gas genoeg om de elektrode te beschermen maar gaat de boog te lang worden. Je zicht op het smeltbad is slecht omdat de gascup op je werkstuk ligt.
    En dan start de boog slecht
    of gaat uit.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2019 om 22:14
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.045
    Locatie:
    Zwolle
    Oké, goed om te weten!
    Binnenkort alles maar weer even proberen, bedankt!
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    733
    Locatie:
    noord-limburg
    "ruudxd,
    Oké, goed om te weten!
    Binnenkort alles maar weer even proberen, bedankt


    Gaat vast en zeker goed komen Ruud.
    Even proberen?
    Gewoon doen.
    Succes.

    Veel modelbouwplezier
    Willum

    Maar?
    Heb je niemand in jouw buurt die je even op weg kan helpen.
    Scheelt een hoop.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2019 om 21:33

Deel Deze Pagina