inrichting hobby kamer

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door henky, 29 feb 2016.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik heb hier ook een ledstripje voor wat verlichting in een verloren hoekje maar als hoofdverlichting zou ik die niet kunnen gebruiken. Dat is gewoon voor mij te weinig licht. Er zijn wel heel veel soorten maar die bij Action liggen zijn m.i. te zwak.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De leds gebruik ik als verlichting van het werkblad samen met hoofd tl aan het plafond.
    Met alleen hoofdverlichting werk je al gang in je eigen schaduw en dan is licht dat van voren komt heel prettig.
    2 strips geven bij mij voldoende aanvullend licht.
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Er zijn veel verschillende LED strips van de goedkoop bij Action die 6 Watt per meter zijn tot de led strips bij de vakhandel die tot 42 Watt per meter gaan en ook nog in alle kleuren wit te verkrijgen zijn . Zelf heb ik Led TL lampen in mijn hobbykamer hangen van Osram , geen hongkong led's met lichtpuntjes maar egale TL buizen maar dan LED en de hoeveelheid licht is exakt hetzelfde dan een TL .
    Ronny
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dus die zijn wel te gebruiken? Kun je die ook als daglicht krijgen? Ik heb nu 5 T8 buizen boven me en die heb ik wel nodig. Maar ze gebruiken nogal.
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Sorry T5 buizen. Van die dunne
     
  6. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Onlangs heb ik ook een kamer omgebouwd en dat resulteerde in dit:

    [​IMG]

    Iets minder opprvlakte dan die zolder van je maar misschien zie je iets wat je kan gerbuiken.

    Ik heb alleen maar LED verlichting, 8 meter (1500 Lumen) aan strip dubbel uitgevoerd op 25 en 70cm boven de werkbank (teruggerekend naar ouderwetse watts zo ongeveer 150W lichtsterkte) en twee 600 Lumen peertjes aan het plafond. Het mooie van deze L-profiel werkbank is dat het licht van 2 kanten komt en je nooit in je eigen schaduw staat te prutsen.

    Let met LED goed op wat je koopt, kom niet onder de 2500 Kelvin en niet boven 3000 Kelvin. Kelvin is de maatvoering waarmee de warmte van licht wordt uitgedrukt. Onder 2500 wordt het te geel en boven 3000 wordt het te blauw. 2700 is een mooie middelmaat en is vergelijkbaar met het ouderwetse licht wat we kennen van de gematteerde gloeilamp. 3000 is vergelijkbaar met helder daglicht, niet onbelangrijk voor schilder-klusjes bijvoorbeeld. Ga je boven 3000 zitten dan krijg je dat blauwige tandarts licht, mooi licht om oneffenheden en plekjes te zien maar niet om de kamer mee te verlichten.

    Dimbaar LED is leuk voor in de woonkamer maar dat gebruik je echt niet tijdens bouwen dus dat zou ik niet nemen, kan alleen maar stuk gaan. Ik heb zelf 3000 Kelvin dimbaar licht in de woonkamer en vind dat heerlijk, als de verlichting aangaat is het net of de zon in huis schijnt ook al is het (hier in Nederland nogal vaak) donker weer buiten.

    En wat meer opbergruimte ga je vanzelf wel creƫren hoor, maar het is handiger om voordat het een bagger-bende wordt hier iets aan te doen, just saying ;)

    Succes met bouwen, want dat moet daar sowieso gooed gaan komen!
     
  7. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Momenteel is TL5 nog niet te verkrijgen in LED .
     
  8. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Zal morgen wat foto's plaatsen hoe het er nu bij staat. Heb van werk 2 mooie tl bakken gekregen met 2x 58w totaal dus 4x 58w. Het geeft zoveel licht dat savonds de tuin van de buurman ook verlicht wordt dus daar moet ik nog wat aan gaan doen Haha.

    Maar idd opbergruimte is erg handig vooral en plek om kisten kwijt te kunnen straks. Er ligt er nou 1 op de tafel maar dat is ook niet handig.
     
  9. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hier een foto van de verlichting:
    20160408_183036.jpg
    20160408_183046.jpg

    Hier wat opslag bakjes
    20160408_183056.jpg
    En een extra plank
    20160408_183106.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    Mooie plek op zolder hoor.

    Kan ik alleen maar van dromen.

    Heb zelf een hobby-kamer van 200x280cm (kleinste slaapkamer in een 2-onder-1 kap woning) en daarin staat naast een computerkast nog een rek met modelbouw-spullen een hele (!!!!) kleine werkbank, en een 6-tal vliegtuigen.

    Eigenlijk geen plek om fatsoenlijk iets te kunnen bouwen.







    DSC07403.JPG
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    28 maart 2016
    Gister thuis gekomen en heb tijdens de vakantie beetje zitten denken wat ik wil.
    De bouw ruimte is te klein, ook gezien het feit dat ik regelmatig modellen van klanten heb staan en de voorraad ook alleen maar uitbreidt (wat een goed zaak is).

    Vanochtend zeg ik tegen de vrouw: "ik vraag nooit wat en hoef weinig maar de wand op zolder gaat er tussen uit, omdat ik meer ruimte nodig heb voor de voorraad en om modellen te kunnen bouwen!".

    De vrouw kijkt me even vragend aan en zegt: "Ik begrijp het wel, je groeit steeds verder en de te bouwen modellen worden steeds groter. Dus als we de voorzijde van de zolder een beetje opnieuw inrichten dan moet je dat maar doen.".

    :friends:

    Van de winter de zolder dus maar eens omgooien :D
     
    henky vindt dit leuk.
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Wouw....wat een vrouw...zuinig op zijn
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nou... ik weet het zo net nog niet. Als vrouwen spreken over "een beetje opnieuw inrichten" dan word ik altijd heel wantrouwend...
     
    henky en Caretaker vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Gelukkig zei ze echt 'beetje', ik ken mijn vrouw dus zo heel wereldschokkend is dat niet ;-)
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Je ziet de laatste tijd veel led panelen.
    Iemand ervaring daarmee?
    Fijn licht om mee te werken?
    Welke kleur(kelvin) is het fijnst?
    Welke lichtsterkte is nodig om goed te kunnen werken?
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb een setje ledpanelen waarvan je de kleur kan aanpassen. Er zit een klein schakelaartje op waarmee je van heldereit naar iets gelig kan omschakelen. Ik vind het helderwitte het fijnst om mee te werken
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik had het in mijn garage/hobby ruimte. Vond het verschrikkelijk!!

    Zodra je niet vol in het licht staat zie je niets.

    IMG-20190326-WA0021.jpeg


    Slecht te zien. Maar had er 5 led tl bakken van de technische unie hangen.

    Zo verschrikkelijk vel dat je ogen pijn deden. Maar als je met kleine werkstukken bezig was zag je niets.

    Tijdens mijn tijd als monteur zag je ook veel meer met een ouderwetse looplamp waar een gloeilamp in zat dan met een led variant.
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Nou je het zegt....ik heb nu een paar goedkope ledspots ingebouwd in de huidige ruimte. Met priegelwerk kan ik het soms slecht zien....dacht dat het aan mijn ogen lag....ledpanelen geven wel ander licht dan spots of tl denk ik?
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat is het ook. Ik vind het zeer onprettig licht om in te werken. Het hele contrast verdwijnt. Alles wordt onscherp

    Gewoon een halogeen spot werkt beter. Of een normale tl balk.
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Is dat met ledpanelen ook zo?

    Troostbeek heeft er wel plezier van.
    Misschien anderen ook?
    Ze kosten best wat. Energieverbruik en levensduur vind ik wel belangrijk. Maar als je er kippig van word......
     

Deel Deze Pagina