Inschrijving 29 September Swalmen open

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 9 sep 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Arno, je puntjes 2 en 3.....

    Tsja. Een waarheid als een koe :) Wat had je daar voor reactie op verwacht dan? Ik kan alleen maar zeggen: ja, klopt.

    De toppers vliegen met F3J kisten. Ik zit daar niet mee. Ik herhaal het nog maar een keer, naar aanleiding van wat ik zondag heb gezien; laat die jongens van vliegtuig ruilen met de mindere goden en ze winnen nog steeds. Die mannen zijn overduidelijk zó veel beter in het vinden en benutten van belletjes, daar winnen ze mee. Niet met hun vliegtuig. En zelfs al dat wél zo was; ik kan er echt niet mee zitten. En dat geldt volgens mij voor iedereen die mee doet. Ik snap niet goed waar iedereen zich zo druk om maakt. Ga lekker vliegen!
    Jacob was met z'n Climaxx gister ook een keer erg goed op dreef, en ik heb zelfs een ronde kunnen winnen toen ik toevallig in een superbel terecht kwam.

    Wat is het punt nou eigenlijk? Dat er mensen zijn die heel goed kunnen vliegen en hele goede vliegtuigen inzetten....? Dat is toch juist mooi! Vooral lekker zo laten. niks aparte klasse of wat voor regeltjes dan ook. Iedereen heeft zich vermaakt dus wat dat betreft zat je er naast vorig jaar :)
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Klaar is Klara...

    Mooi, en zullen we nu weer gewoon gaan ouweh... over de komende wedstrijd, vind ik leuker. Volgens mij zijn de meningen duidelijk, iedereen heeft zijn plasje kunnen doen, nu samen het glas heffen op de lol van het vliegen en iedereen lekker in zijn waarde laten.

    Robert, kom maar op met je uitnodiging voor de laatste F5J van dit jaar! Ik heb er al weer zin an!

    Groet,

    Jacob
     
  3. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    @ Arjan, ik heb afgelopen zondag niet met een supra gevlogen. Het was een superstarlight vleugel met een supra eigen bouw romp. Geheel vliegklaar 1930 gram.

    een interessante discussie hier op het forum.
    Kwa inzetbaarheid van modellen: Persoonlijk vind ik de AVA een super mooie kist. In Nederland heb je weinig echt windstille dagen of dagen met erg weinig wind. Dus de dagen dat je echt in het voordeel bent zijn erg beperkt.
    Een gewicht van 1900 gram is voor de meeste dagen goed te gebruiken. Hierdoor kon ik in Swalmen met de superstarlight er goed mee vliegen.

    Het was een gezellige relaxte wedstrijd. Mede natuurlijk ook doordat het vliegen van een ronde relatief weinig tijd kost. (2 groepen per ronde, maakt maximaal een half uur per ronde). Leuk om een keer mee te vliegen. Mochten jullie nog een keer naar Swalmen komen dan doe ik zeker weer mee.

    Groet,
    Rob sanders
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Rob,
    Aangepast :)
    Ik vond het geweldig om eens een dagje te zien wat er allemaal mogelijk is als je goed kunt vliegen. Echt fantastisch. Ook weer veel van geleerd. Net als mijn zoon trouwens, die begon met 39% en zijn laatste ronde op 73% zat. Hij zag direct de progressie in zijn punten en was zeer te spreken over zijn eerste wedstrijdervaring.

    En ik ben het wel met Jacob eens, genoeg gepraat. Trainen en over 3 weken naar Hoeven/Oudenbosch. Ik heb er nu al weer zin in.
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Jacob ik zal de uitnodiging eruit doe heb ik al weer gedaan op het duitse forum.
    Onze duitse vriend komt ook weer, Ik denk alleen niet dat ik zelf mee vlieg want dat verkloot ik toch weer;)
    En leuk om weer over een extra bec te beginnen dankzij die is mijn kist nog heel wat de accu was niet leeg maar de esc was defect dus vandaag maar snel een andere gehaald en die doet het ook niet. Motor is wel heel want met een 25A esc doet hij het dus morgen het land maar weer in voor een nieuwe.
    Want het duits open staat voor de deur.
     
  6. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Nu ik wat bekomen ben van mijn laatste plaats trauma graag ook nog wat commentaar van een buitenlander;

    1) Ik begrijp helemaal niet waarom dit een probleem zou zijn en wat voor truukjes je dan wel nodig zou hebben. Als jij en je concurrent thermiek vinden en de 10 minuten uitvliegen, en jij hebt op 100, 345678987m max. gevlogen gedurende je motorloop en de 10 seconden erna dankzij je uitgekiende truuk, en je concurrent op +- 99m met zijn ruwe schatting , dan ben je eraan voor de moeite. Wat telemetrie betreft, dat is een evolutie die niet tegen te houden is, of we dat nu willen of niet. Zolang het zonder kan vind ik het best zo.

    2) tja, daar valt inderdaad niet veel van te zeggen. Toch is een iets zwaardere kist volgens mij niet veel slechter. De mijne waren dit weekend beide te licht om te vliegen en te zwaar om te stijgen....

    3) Een goede F3J kist is zeker geen nadeel. Toch zijn er al verschillende F5J wedstrijden gewonnen met een Radian. Die van mij steeg gisteren maar half zo hard als ik dacht dat ie deed (mijn fout natuurlijk), en voor de thermiek kon je best wel 200m hoog zijn ipv 100, dat is me zaterdag heel duidelijk geworden. Ook dat een goede piloot, die niet bang is van ver "windaf" de thermiek te gaan zoeken (en zaterdag blijkbaar ook iedere keer vond, vele malen belangrijker is dan de kist op zich.

    Voor de rest vond ik het een leuke wedstrijd, weer kon echter veel beter en de volgende keer geen 7 of 1(2 maal!!) voor mij aub, ik heb iets tegen bomen in de buurt als ik vlieg..... Spijtig genoeg kan ik er in Oudenbosch niet bij zijn wegens op reis. Volgend jaar hoop ik met deftig ingevlogen/ingestelde toestellen en scherp getraind van de laatste plaats weg te komen...

    Ik heb 3 vluchten met een Radian gedaan wegens vermeende problemen bij mijn Thermal Instinct (die ik ook 3 * heb gebruikt), stekker aileron(s) was gewoon los gekomen na mijn eerste landing op 10 cm van een paaltje...

    O, ik geloof dat de maximale punten bij een landing 50 en niet 100 is bij F5J . Heb ik deze keer toch 1* gehaald met de Radian....

    Conclusie voor mij, de regels zijn verdraaid goed, maar dat wist ik al. Ik zou er dan ook de eerste jaren zoveel mogelijk afblijven. Ik hoop dat we steeds meer concurrenten krijgen...
     
  7. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Mag ik als buitenland-outsider toch ook nog een mening over modellen inbrengen (sorry Jacob).
    In die ene wedstrijd waaraan ik dit jaar deelnam kon ik met mijn lichte model een vlucht van de Pike´s etc. winnen toen het net even iets minder waaide. Ik denk dat het dus zeer waar is wat Arjan en Rob Sanders schrijven: door de voor Nederland specifieke weersomstandigheden (vaak veel wind) is een licht model slechts zelden inzetbaar. Mijn conclusie is dan ook dat er niet 1 model is dat onder alle omstandigheden optimaal is. Als je per se altijd en overal aan de top wenst mee te vliegen, moet je over meerdere modellen beschikken. In landen als Tschechie, Slowakije, Slovenie etc., waar F5J al zeer populair is, winnen meestal de lichtere grote modellen. Maar daar stormt het zelden.
    Voor de meeste vliegers in Nederland in deze nieuwe klasse, die veel minder "technisch" is als de meeste andere zweefklassen, geldt, denk ik, dat ze juist meedoen omdat de investering in tijd en geld niet zo groot behoeft te zijn om toch een leuk wedstrijdgevoel te kunnen hebben. Ook als je bij voorbaat niet zeer kansrijk bent voor de winst.

    Wij vliegen hier in Karinthie een provinciale thermiekzweefcompetitie met gummi-start (zeer competitief; 5 wedstrijden met deelnemeraantallen tussen 25 en 30!) en het heeft mij twee jaar gekost om daarin aan de top te komen. En dat kon alleen door de modellen steeds lichter te maken (ik ben nu bij 13,5 g/dm2 aangeland) en de juiste profielen te kiezen (ik verloor bijvoorbeeld een jaar door op MH32 te zetten). Maar het is duidelijk dat het hier veel minder waait. En als het een dag harder waait, dan bijna altijd pas in de middag (en wij mogen modellen niet wisselen). De meeste deelnemers bouwen de modellen zelf omdat er nauwelijks iets (betaalbaars) te koop is dat direct competitief is. Ik heb tijd en ontwikkel daarom steeds verder; had ik die gelegenheid niet dan zou ik nog met evenveel plezier deelnemen.
    Dit jaar dook voor het eerst een "duur" model op in onze competitie: een AVA RES. Daarvan kan ik dus niet winnen, zoals twee weken geleden bleek (wij vliegen in paren). Voor mij aanleiding om deze winter weer aan de gang te gaan. Ik denk overigens dat de profielen op de AVA's ("gestrakte" Drela's; net als op "voorbeeld" Bubble Dancer) ook bij meer wind nog goed kunnen functioneren. Een licht ballastbaar model a la 4-kleppen AVA acht ik daarom voor F5J zeer geschikt. Als F5J hier van de grond komt ga ik het in die richting proberen.

    Groet uit Oostenrijk.

    Juun
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2012
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heeft er trouwens niemand foto's of filmpjes gemaakt?

    Dit is wat ik heb

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Pieter Douma heeft foto's en een paar video opnamen gemaakt. Ik vraag Henk wel of pieter dit ergens online wilt zetten.
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Had alles bij me, maar niks gebruikt.....

    Dat was mijn vluchtje waarvan het einde spannend was, wel of niet in de bomen. Net niet dus, vandaar de opluchting na de (slechte) landing.

    Groet,

    Jacob
     
  11. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    @Robert
    Bedankt voor de fijne dag en ik hoop dat je tijd kan vinden om weer mee te vliegen. Begin volgende week gaat mijn Cirrus ook omhoog (en waarschijnlijk ook omlaag).

    Kunnen de uitslagen ook op de F5J website worden geplaatst. De complete vluchten van afgelopen zaterdag staan in mijn logger. Dat wil ik graag vergelijken.
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb de uitslagen naar de Webmaster gestuurd die moet ze op de site zetten kan ik niet :(
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi allemaal.

    Ik had nog wat filmmatereaal van de wedstrijd in Swalmen.

    [URL=" - YouTube[/URL]

    [URL=" - YouTube[/URL]

    [URL=" - YouTube[/URL]

    [URL=" - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina