Inschrijving 29 September Swalmen open

Op zaterdag 29 september 2012 is het dan zover en houden wij onze vierde F5J wedstrijd. Deze wedstrijd zijn wij te gast in Swalmen
Hieronder zijn de nodige details te vinden:

F5J.nl - Agenda

Aanvangstijdstip (onder voorbehoud):
10:00 (briefing)
10:30 start wedstrijd

Tijdschema: het precieze tijdschema wordt ter plaatse bekendgemaakt; er wordt getracht minimaal 5 ronden te vliegen.
Jury: wordt ter plaatse bekend gemaakt
Wedstrijdleider: Robert Nijhuis.
Organisatie: Subcommissie Electro.

Bijzonderheden:
- Inschrijving met opgave van minimaal twee frequenties (indien geen 2.4GHz) is verplicht.

- Logger volgens de reglementen moet er een goedgekeurde logger aan boord zijn, de FAI laat aan de organisatie over welke logger in het land gebruikt gaat worden. Wij van de subcommissie gaan voor de Unilog 2 daarom heeft de subcommissie een aantal loggers ingekocht voor de bruikleen.

- Inschrijven kan via de inschrijf tool op F5J.nl - Home Inschrijfgeld bedraag € 8,00.
Inschrijfgeld moet gepast en contant voldaan worden op de wedstrijd dag bij de wedstrijd organisatie.

- Informatie over het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal vanaf vrijdag 28 September 20.00 uur in dit draadje op het MBF

- De wedstrijd gaat niet door indien de te verwachten windsnelheid meer dan 9 m/sec. zal zijn of het neerslagpercentage groter is dan 70%
- De wedstrijd gaat ook niet door bij minder dan 6 inschrijvingen.

- In afwijking van het reglement zal er geen zenderinname plaatsvinden. Voor het inschakelen van de zender zal men eerst de betreffende "frequentieknijper" op de antenne van zijn zender moeten hebben! Indien mensen zich niet aan deze regel houden behoud de wedstrijdleider zich het recht voor deze mensen van verdere deelname uit te sluiten. (veiligheid)

- De wedstrijdleiding heeft niet voldoende tijdopnemers. Die deelnemers die op dat ogenblik niet zelf in actie hoeven te zijn wordt verzocht mee te helpen in deze Wel zullen gevlogen en genoteerde tijden steekproefsgewijs gecheckt worden.

Verdere info over de wedstrijd zal verspreid/gecommuniceerd worden via het modelbouwforum en de F5J site.

Vanaf 09:00 uur is er de mogelijkheid om in te vliegen.

Tot 29 September 2012

Robert Nijhuis
 
Nog drie dagen is het zover Swalmen dit keer met een internationaal karakter,
dit keer zullen er collega vliegers uit België en Duitsland aan de start verschijnen.

Het weer ziet er goed uit, laat ik het anders zeggen we hebben het slechter gehad :rolleyes:;).

Voor mensen die de nieuws brief hebben gemist.

Hoe komen we in Swalmen;

Komende vanaf de zuidkant (via Roermond) neem het tweede verkeerslicht en sla rechtsaf, meteen daarna (10 a 20 meter) linksaf de kroppestraat in.Deze weg blijven volgen. Nadat u de bebouwde kom van Swalmen verlaten heeft treft u links een landweg aan, genaamd De Hout. ca 200 meter na deze zijweg treft u de oprit van ons terrein aan, herkenbaar aan witte reflectorpaaltjes aan de linkerzijde van de weg.



Komende vanaf de noordzijde (Reuver/Venlo)Zodra u Swalmen binnenkomt ziet u aan uw linkerhand de SHD (Swalmse Handels Drukkerij) hier linksaf slaan. Weg doorrijden tot het einde, ook hier weer linksaf slaan. Deze weg ca 2 Km vervolgen. Net voor u Swalmen uitrijdt ziet u aan uw linkerhand een cafe hier slaat u rechtsaf "De Lanck" op . Na ca 500 meter treft u het eerste "kruispuntje" aan, hier slaat u weer rechtsaf. Na ca 600 meter treft u aan uw rechterhand ons terrein aan, herkenbaar aan de zelfde witte reflectorpaaltjes, verrassenderwijs nu aan uw rechterhand.

En dan nog de huishoudelijke regels;

Terreinreglement "De Stootkop"

Voor ingebruikname van de zender dient altijd de juiste FREQUENTIEKNIJPER aan de antenne te worden bevestigd.

Starten van alle modellen MOET OP EEN LIJN, dit is afhankelijk van de positie van de lier.

Altijd START en LANDING aangeven.

Testen alleen met INGESCHOVEN ANTENNE bij het clubgebouw en de auto's.

GSM telefoons UIT, dus ook NIET stand-by, tijdens het vliegen.

Bij het STARTEN en LANDEN dient altijd een minimale afstand te worden aangehouden van
40 meter in iedere willekeurige richting vanaf de auto's en clubgebouw.

Indien in de "paarden-bak" en de naastliggende weide paarden aanwezig zijn mag hier
ABSOLUUT NIET laag over gevlogen worden.

Niet laag boven PUBLIEK en CLUBGEBOUW vliegen.



Tot 29 september

Robert
 
Swalmen gaat door

Dames en Heren de rayon hoofden zijn bij elkaar geweest en wij kunnen u mededelen dat het morgen door gaat.

Ik zou zeggen tot morgen in Swalmen
 
Ik ben aan het laden, dan alles inladen en naar bed... Ondertussen eens uitrekenen wanneer ik op moet...
Tor morgen
 
Zo even brood smeren en dan gaan we. Tot straks

Ps Henk ik heb gister dik gewonnen met volleybal dus we zullen zien wt het brengt
 
6 uurtjes (laten) sturen in de auto was het waard! Geslaagde dag waar ik van genoten heb. Organisatie bedankt en tot de volgende wedstrijd.

Groet,

Jacob Bos
 
Ja het was een geweldige dag. Met 14 deelnemers, waarvan er een aantal meer dan een beetje goed konden vliegen....ik heb een aardig lesje nederigheid geleerd :-)

Alles is heel gebleven volgens mij, en iedereen heeft 6 rondes kunnen vliegen in uitdagende omstandigheden. Een matig windje, af en toe flinke belletjes maar ook heel veel sink, zon, een buitje om het gras in tiptop conditie te houden.... - alle ingrediënten waren aanwezig.

Robert en de mensen van de Stootkop - hardstikke bedankt voor een geweldige dag. Ook namens mijn zoon Ronan die bij jullie zijn eerste wedstrijd mocht vliegen.
 
Officieuze uitslag:
1. Rob Sanders (SSL/Supra hybride) 100%
2. Adrie van Brouwershaven (Pike Perfection) 94%
3. Herman Dievelaar (Super Starlight?) 82%
4. Peter Keim (Next Flash) 79%
5. Erik Rukkers (Super Starlight) 73%
6. Christian Seibel (Sirion) 71%
7. Henk Struijk (Pike Perfect) 71%
8. Arjan Harmans (E-Light) 68%
9. Ton Reinten (Pulsar) 67%
10. Jacob Bos (Climaxx) 63%
11. Frans Doff (Ideal-V) 58%
12. Ronan van Langen (Sioux) 56%
13. Robert Nijhuis (Cirrus) 45%
14. Willem Hanssens (Radian) 41%
 
Laatst bewerkt:
Bij deze wil ik Swalmen ook bedanken voor hun gastvrij ontvangst.

Het was een mooie wedstrijd dag met de twee fikse buien daar gelaten.
Het was voor velen weer een leerzame dag ook voor ondergetekende :rolleyes:
Best wel dom om alle loggers te controleren of ze in de F5J modus staan behalve je eigen:( wat resulteerde in een diskwalificatie. ook geleerd dat en de wedstrijd regelen en vliegen best wel druk is en dat je ook dan wel je accu moet wisselen, gelukkig was ik daarin niet de enige die dat vergat.

Zoals gezegd was al met al een mooie wedstrijd dag zonder echte schade's ondanks dat Ton ook even wou kijken of de bomen nog wel hoog genoeg waren.
Onze Duitse gast vlieger liet ook even zien dat de frisbee's die dienst doen als stip ook nog konden vliegen ondanks de verankering in de grond.

Uitgebreid verslag volgt
 
het was een mooie dag

Met veel plezier gisteren voor de eerste keer „life” een F5J wedstrijd gevolgd :). Zo heel erg veel anders als F3J is het eigenlijk niet :rolleyes:.
Het gaat er stukken rustiger aan toe maar dat is dan ook het enige echte verschil. Het komt echt puur aan op het zweven :D
De variatie in toestellen waarmee gevlogen werd gisteren, was eigenlijk niet bijster groot en het lijkt er veel op dat binnen het jaar de meeste mensen er wel van overtuigd zijn dat een “echte” F3J kist met aandrijving de way to go is…
Ik meen dat er gisteren 3 of 4 andere toestellen waren van de 14 en ik meen ook dat al deze toestellen minstens één mooie vlucht gemaakt hebben. Maar om alle ronden goed te vliegen komen deze andere kisten tekort. De fun om ze te vliegen is er natuurlijk niet minder om.

Nog een paar persoonlijke notes:

1. Ook na wat gesprekken met andere vliegers en toeschouwers ben ik van mening dat de basisregels van F5J goed zijn. Geen motorbegrenzing, 30 sec. motorloop en uitgangshoogte gebruiken als een startwaarde voor je score. Echter, het laten in schatten door de vlieger van de uitgangshoogte heeft geen enkele toegevoegde waarde en nodigt uit tot het bedenken van (al dan niet legale/telemetrie) truucjes. Schaf deze regel af ! Door middel van telemetrie mag een vlieger rustig weten hoe hoog hij zit. Dit verbieden voegt niets toe maar creeert een oncontroleerbare situatie………….

2. Voor wat de modellen betreft zijn er meerdere goede kisten. De omstandigheden van gisteren erbij nemend kan een lichte kist een voordeel zijn. Gaat het waaien kun je nog altijd ballast toevoegen. (andersom is moeilijker)

3. De wedstrijd in Swalmen liet ook precies dat zien wat ik eigenlijk een klein jaar geleden hier op het forum gezegd heb, namenlijk dat de omgebouwde F3J kisten dè toestellen zijn om goede resultaten te boeken. Deze uitspraak werd me een jaar geleden niet in dank afgenomen en ik mocht dan ook enige zeer prettige mails ontvangen; die mails waren zò leuk dat mijn interesse in F5J meteen weg was.....


Maar na gisteren het hele spelletje gezien te hebben denk ik er nu toch echt sterk over na om het komende jaar ook iets vliegbaars voor de klasse F5J te hebben

Arno
 
1. ....Echter, het laten in schatten door de vlieger van de uitgangshoogte heeft geen enkele toegevoegde waarde (....) Schaf deze regel af ! Door middel van telemetrie mag een vlieger rustig weten hoe hoog hij zit. Dit verbieden voegt niets toe maar creeert een oncontroleerbare situatie………….
Toch wel! Als je naar de uitslagen van de Eurocups kijkt zie je dat de goede vliegers zelden hoger dan 150 meter starten. Als iedereen de 10 minuten gaat halen en netjes landt is dat het enige waarop je punten kunt pakken; laag starten. Met een beetje training is het heel goed mogelijk je hoogte betrouwbaar te krijgen. Dat voegt naar mijn idee wel iets toe, namelijk; je MOET trainen op het juist inschatten van je starthoogte om goed mee te komen. Voor F3J vliegers een lastige, dat snap ik ook wel, maar voor goede F5J vliegers geen enkel probleem. Die blijven consequent aan de goede kant van de 200 en dan is er helemaal niks aan de hand. Als je risico wilt nemen door tegen de 200 meter te gaan....prima, moet je zelf weten. Kan je wel heel veel punten kosten.
In jouw voorstel verplicht je iedereen met telemetrie te gaan vliegen. Dat is wat mij betreft geen probleem (omdat ik het al heb) maar dan sluit je wel heel veel mensen uit die geen zin hebben andere zenders en ontvangers aan te schaffen.

Een ander probleem; als je mag weten hoe hoog je zit weet je ook gelijk of je stijgt of daalt. Een vario dus. Ik denk niet dat dat is wat je wilt......

.... nodigt uit tot het bedenken van (al dan niet legale/telemetrie) truucjes.
Ik neem aan dat je bedoelt "illegaal"? Het is heel simpel, als er een telemetriekabel is aangesloten op de logger kun je de telemetrie gebruiken. Zit die er niet dan kan het ook niet. Dat is ook heel makkelijk te controleren. Gebruik je telemetrie dan wordt je gediskwalificeerd, zo eenvoudig is het toch....? Hetzelfde zou je in de F3J kunnen zeggen. Daar is het ook heel makkelijk om illegaal telemetrie te gebruiken. Dat kan toch nooit een reden zijn om het dan maar toe te staan?
 
Om het met data even in perspectief te zetten, dit zijn mijn starthoogtes van gister

196 , 210 (oeps - 30 seconden penalty), 183, 192, 181, 178.

Dat zou als ik een beetje beter kon vliegen goed genoeg moeten zijn om fatsoenlijk mee te komen. Ik verlies zeker niet door het starthoogte-element. Als ik het kan om met een beetje oefenen steevast binnen 10% van die 200 meter uit te komen moet een ander dat ook kunnen.
Ik heb echter mensen gezien die over de 260 meter gingen. En dat kun je met een beetje trainen echt wel verbeteren, daar heb je geen signaal voor nodig.
 
Back
Top