INSPIRA bouwproject gestart!

Geweldig gefeliciteerd met dit resultaat! Wat heb ik genoten van het bouwverslag. Hoop dat jullie veel plezier aan het vliegen beleven, dat is jullie gegund! Thumbs up!!
 
Vandaag de 1e vlucht van beide Inspira's !!
Ze vlogen fantastisch.
Meer info, foto's én filmpje volgen spoedig.
zie onder de 1e foto van de start.

IMG_20140525_104854.jpg


Groet,
Piet G
 
Laatst bewerkt:
Zondagmorgen 25 mei, het weer is perfect om de Inspira te gaan invliegen.
Alles in elkaar gezet, de laatste check en de 1e vlucht kon beginnen.
De motor aan en weg was de Inspira.
Zie onderstaand filmpje.
VID 20140525 104929 - YouTube

Tijdens de start gebeurde er iets vreemds, FLUTTER!
De vlucht rustig uitgevlogen en de spoilers getest.
Deze werken perfect, echter weer ...... FLUTTER!
Gelukkig het model goed kunnen landen.

Dat was natuurlijk flink balen, zoveel werk, overal waar mogelijk versterk en dan flutter.
We zijn tot de voorlopige conclusie gekomen dat de open vlakken met cap-strips de oorzaak moeten zijn van de flutter. De vleugels zijn n.l. wel sterk op doorbuigen maar zijn waarschijnlijk niet "torsie stevig" genoeg.
We hebben besloten van één Inspira de vleugels volledig te gaan indekken. Daarna gaan we weer proefvliegen met hopelijk een beter resultaat.
We houden jullie op de hoogt.
Hieronder nog een paar foto's van de vliegende Inspira.

IMG_8129.jpg

IMG_8130.jpg

IMG_8142.jpg
 
Laatst bewerkt:
Balen zeg, wat een domper. Wat gaat er eigenlijk flutteren, heb je dat kunnen zien?
Ik heb het bouwverslag vanaf het begin gevolgd en kan me niet herinneren dat jullie ergens wijzigingen hebben aangebracht die de stijfheid zouden kunnen verminderen. Het originele ontwerp is niet volledig ingedekt, dat zou dan toch goed moeten gaan?

Om een hart onder de riem te steken; ik heb een Tenerife elektrozwever gehad die origineel wél volledig ingedekte vleugels had, maar waarbij de bouwer de ruimtes tussen de ribben open had gelaten. Dit leidde bij mij ook tot flutter (met flinke schade tot gevolg). Na het sluiten van de indekking nooit meer last van gehad.... (zie HIER....)
 
De vleugels zijn n.l. wel sterk op doorbuigen maar zijn waarschijnlijk niet "torsie stevig" genoeg.

Om flutter tegen te gaan is een slappe vleugel in buiging beter dan een stijve.
Veel 'grote' vliegtuigen met hoge slankheid zijn hier op geconstrueerd, bekend geval B-52. Slap in buiging, stijf in torsie.

Dus inderdaad is indekken een goede zaak.

Rick
 
Hard balsa

Om flutter tegen te gaan is een slappe vleugel in buiging beter dan een stijve.
Veel 'grote' vliegtuigen met hoge slankheid zijn hier op geconstrueerd, bekend geval B-52. Slap in buiging, stijf in torsie.

Dus inderdaad is indekken een goede zaak.

Rick

Mooi vliegtuig.
Bovenkant indekken met Hard-Balsa moet volstaan.
Altijd hardste balsa gebruiken voor al wat (houtbouw) meer dan 2m spanwijdte betreft.
 
De flutteroorzaak staat in post 101.
Van wie je die gegevens hebt weet ik niet maar de inbouwhoek van je RDS systeem klopt niet. Dat moet meen ik iets in de buurt van de 55 graden zijn. Wat ik hier zie is < 30 gr.
Hierdoor krijgen de rolroeren veel te veel speel. Dat zou ik het eerste aanpassen want die vleugel gaan indekken lost dit probleem niet op.
Deze vleugel lijkt mij overigens meer als voldoende torsiestijf gekonstrueerd ;)
 
Ik kan niet zien wat de hoek is die de yoke heeft. Ik ga ervan uit dat die ook een flauwe hoek is van zo'n 30-40 graden. Voor een rolroer is dat voldoende.
In dat geval steekt deze loodrecht het rolroer in. Dat kan dan nooit de oorzaak zijn van flutter lijkt mij. Ervan uitgaand dat ze spelingvrij in de pocket zitten.
Een RDS is zelfs haaks op de achterlijst te plaatsen als de hoek van de yoke klein is.

Zie ook hier: http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Gen_2_RDS.pdf
 
De flutteroorzaak staat in post 101.
Van wie je die gegevens hebt weet ik niet maar de inbouwhoek van je RDS systeem klopt niet. Dat moet meen ik iets in de buurt van de 55 graden zijn. Wat ik hier zie is < 30 gr.
Hierdoor krijgen de rolroeren veel te veel speel. Dat zou ik het eerste aanpassen want die vleugel gaan indekken lost dit probleem niet op.
Deze vleugel lijkt mij overigens meer als voldoende torsiestijf gekonstrueerd ;)
???????????
Leg eens uit. De inbouwhoek van de RDS an flutter veroorzaken ... ik ben effe los ...

Ik kan niet zien wat de hoek is die de yoke heeft. Ik ga ervan uit dat die ook een flauwe hoek is van zo'n 30-40 graden. Voor een rolroer is dat voldoende.
In dat geval steekt deze loodrecht het rolroer in. Dat kan dan nooit de oorzaak zijn van flutter lijkt mij. Ervan uitgaand dat ze spelingvrij in de pocket zitten.
Een RDS is zelfs haaks op de achterlijst te plaatsen als de hoek van de yoke klein is.

Zie ook hier: http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Gen_2_RDS.pdf
Hier heb ik een mooi tooltje om met RDS-hoeken te experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet nog een vluchtje maken met een camera op de vleugels? Dan kun je wellicht zien wat er fluttert.

Flutteren beide zwevers?
 
???????????
Leg eens uit. De inbouwhoek van de RDS an flutter veroorzaken ... ik ben effe los ...

Bij deze kleine hoek waarbij de yoke de pocket ingaat ontstaat meteen speling.
Kijk eens naar de F3B en vooral ook F3K toestellen. Daarbij is de hoek van de yoke t.o.v. de scharnierlijn iets van tussen de 50 en 55 graden....
Ik wens de bouwer veel succes verder.
 
Back
Top