Inspira F3J in hout - tekeningen vrij te downloaden

Ik ben benieuwd hoe de hoofdligger wordt opgebouwd.
Komt deze onder de balsa indekking?

Johannes

Inspira F3J in hout

Luitjes,

Willy, de freesset ziet er netjes uit. wij zien elkaar maandag (voor de meelzers: dan haal ik de set op).

Ariel: het is de bedoeling dat ik hem ga bouwen. Vanzelfsprekend maak ik een bouwdraadje.

Ik moet mijzelf alleen streng toespreken omdat ik al bezig ben met een bouwdraad van een TC Pitts. Deze gaat even in de ´hold´ omdat ik begin augustus een (Horten) Colibri Nurflügel van 4mtr gereed moet hebben. Dan is er nml. een Nurflügeltreffen in Duitsland.

groet
Peter

Ik ben benieuwd hoe de hoofdligger wordt opgebouwd.
Komt deze onder de balsa indekking?

Johannes

Ik heb de ribbenset in dit opzicht niet aangepast. Als je overigens naar de originele bouwfoto's van de Inspira kijkt, zie je dat de ontwerper ook de ligger onder de balsa dekking heeft opgebouwd.

Afgezien van het argument dat dit gemakkelijker bouwt kende ik het argument dat "tussenbouw" een sterkere vleugel oplevert niet. En ik kan ook niet bedenken waarom dat zo zou zijn. Wil je dat eens kort uitleggen?

Alvast bedankt,

Willy

De afstand tussen de onderste en de bovenste ligger bepaalt voor een groot deel de sterkte van de ligger. Dus 3 mm extra uit elkaar levert een aardige winst op (ik weet het toevallig omdat dit bij de vleugels van mijn Starlight ook zo is; de eerste versie's hadden de ligger onder de huid, de latere er tussenin vanwege een sterkte probleem)

Vleugel

Willy,
Als je de foto’s van het bouwverslag goed hebt bekeken dan zie je dat de vleugel anders is gebouwd dan op tekening. Hij heeft één vleugelpen i.p.v. twee gebruikt.
Verder heeft hij koolstof versterkingen op de hoofdligger gelijmd.
Dat is erg risicovol. Niet aan te raden! Kan wel maar dan kom je niet onderuit om even te rekenen. Er zijn ook eenvoudige programma’s voor het berekenen van de juiste hoeveelheid koolstof.
Waarom de vleugel sterker wordt als de twee hoofdliggers verder uit elkaar kommen te liggen is niet zo moeilijk om te begrijpen.
Als je een rechthoekige plank plat op de twee uiteinden ondersteunt zul je zien dat deze sterk doorbuigt en maar een geringe last kan dragen.
Draai je dezelfde plank 90 graden dan zal je deze veel zwaarder kunnen belasten.

Johannes

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk 11x5 is geen handige maat. Als je het bovenaanzicht nameet is wel een ligger van 11 mm gebruikt, maar in de maatvoering van de ribben detaillering staat 10 mm.
Ik pas de ribbenset aan voor een 10x5 ligger.

Hoi, ik heb op op rc-network.de ook het draadje over de Inspira gevolgd.
In de volgende posting
F3J in Holz - Inspira
sprak iemand zich uit voor een ligger met een oppervlakte van minimaal 180 mm2.
Ik neem aan dat hierboven 2 liggers van 10 x 5 ofwel 100 mm2 bedoeld wordt. Nogal een verschil.
Is die persoon in dat draadje te negatief of zou hij een verkeerd tool gebruikt hebben ?

Guus

Voor wat het waard is ..... mijn mening

Ik heb het Duitse draadje ook doorgelopen. Enthousiast begin, vleugel herontworpen en ....... daarna wordt het stil. De laatste 12 maanden eigenlijk geen vooruitgang.
Ik denk dat dat project een zachte dood is gestorven. Maar het nieuwe ontwerp aldaar is bomvrij. In de vleugelwortel wordt een ligger van 25x10 boven en 25x5 onder toegepast. Dat zal wel heel blijven.

Ik ben aan het zoeken geweest of iemand dit model gebouwd heeft, maar niets kunnen vinden.

Ik ben hier ingerold met de vraag: kun je even een ribbenset frezen? Dat wilde ik wel en toen de vraag kwam: kunnen de spanten ook ben ik wat verder gaan kijken. En heb ik me een mening gevormd over dit model en daar met Peter, die het model wil bouwen, over gesproken.

Peter wil met dit model omhoog met een elektromotor en dan rustig zweven en gecontroleerd vliegen. Ik verwacht dat dat wel goed gaat.

Ik zou er zeker brakes inzetten. Als de Inspira goed blijkt te vliegen kom je er anders niet uit een thermiekbel. "Even aanduiken" kost je je vleugel.

In de titel van dit draadje staat F3J. Ik heb een paar jaar F3J wedstrijden gevlogen. De Inspira overleefd een F3J start aan een kabel met een keerrol niet. Vleugel breekt gegarandeerd. Vergeet F3J dus maar.

Al met al denk ik dat het een leuk bouwproject is dat kan resulteren in een imposant model waarmee je geen al te gekke dingen moet uithalen.

Een ligger bestaat uit drie onderdelen:
- bovengedeelte
- ondergedeelte
- tussengedeelte

Het tussengedeelte heeft twee functies:
- het boven- en ondergedeelte op de correcte onderlinge afstand houden
- zorgen dat boven- en ondergedeelte niet tov. elkaar gaan schuiven (in wortel-tip richting)

Bij een normale (positieve) belasting wordt het bovengedeelte op druk belast (wortelkant en tipkant willen naar elkaar toe, worden in elkaar gedrukt).
Het ondergedeelte wordt op trek belast.

De hoogte van een ligger bepaald de sterkte van de ligger in zeer grote mate, die hoogte werkt nl. in het kwadraat. Dwz. als je de ligger wortel(2) keer zo hoog maakt (1,4x), dan wordt hij 2x zo goed bestand tegen buiging, met dezelfde maat latjes!).

Dus als je een vleugel bouwt met een ligger van 20 mm hoog met 2 latjes van 8x4 mm, of een vleugel met een ligger van 28 mm hoog (ook met latjes van 8x4 mm) dan is die laatste 2x (!!!) zo sterk op buiging.

Lees ook dit draadje maar eens. Daar wordt het nog eens voorgerekend.

Gr. Dirk

Vleugel

Willy,
Het Duitse draadje heb ik ook volledig gelezen. Ik stelde mij meteen de vraag van jongens waar zijn jullie nou me bezig? Je hebt een uitgewerkte tekening voor je liggen en je begint meteen over een ander vleugelprofiel andere vleugelgeometrie,……enz. als jullie zo doorgaan heb je uiteindelijk een spaceshuttle ontwikkeld! In mijn ogen zijn ze hun doel voorbijgeschoten.

Vandaar dat ik zo op hamer blijf bij het oorspronkelijke ontwerp. De positie van de liggers is in mijn ogen uiterst belangrijk! dat je nu de uitsparingen in de ribben voor de liggers dieper hebt gefreesd is op zich geen probleem. Haal je voordeel mee!

Natuurlijk is iedereen vrij in hoe hij deze INSPRA gaat bouwen.
Zoals je zegt, rustig en beheerst vliegen is de bedoeling (past ook bij dit model) maar wil je wat reserves kom je niet onderuit om de liggers te verplaatsen.

Hiermee vergroot je het lijmoppervlak tussen webbing en liggers. Dit maakt de constructie sterker dan de originele vleugel!
Let wel op montagevolgorde!
webbing.jpg

Ja, volledig houtbouw….geweldig!
Een pracht kist en schitterend design!

Johannes

@Dirk,

De uitleg in de link is zeer leerzaam!! Dank voor de link.

@Ariel

Vervangen van de ligger door een 10x8 i.p.v. een 10x5 is m.i. ook een optie. Het overschot aan materiaal na de bouw met een schaafje/vijl verwijderen.

Liggers

Inderdaad Willy, de liggers vergroten is ook een optie.
Of de constructie sterker wordt dan mijn voorstel betwijfel ik zonder na te rekenen. Het is wel eenvoudiger te realiseren en wordt zeker wat sterker dan met 10x5 liggers. Een prima compromis.

Gebruik je liggers 16x5mm i.p.v. 10x8mm, dan boek je forse winst! Maar dat lijkt mij nu niet praktisch omdat het freesprogramma al klaar is.

Met dit programma werk ik graag. Niet te moeilijk en de berekeningen kloppen redelijk, ruim voldoende voor modelvliegtuigen.
http://www.cb-roter-baron.de/Holmberechnung version 29-08-2010.xls

Johannes

De discussies zoals nu gevoerd over deze kist kloppen wel.
Het zal een goede kist zijn om rustig mee te vliegen.
Een echte full-power lier-/F3J-start zullen deze vleugels niet overleven, maar een rustige start nog wel.

Als je 100% voor de originele houtbouwversie gaat zul je deze beperkingen moeten accepteren. Probleem is wel dat deze kist typisch bedoeld is voor rustige dagen aan de helling. Rustige dagen krijgen we van de zomer zat, maar helling ... hier ...? Ik zou er niet te hard op rekenen. :rolleyes:

Je wil die kist wel omhoog krijgen. Electro is een mogelijkheid, maar daardoor wordt hij zwaarder, en daarmee neemt de kans op overbelasting van de vleugels toe. Dan moet hij dus sterker.

Ik denk dat er maar 2 reële mogelijkheden zijn, waarbij de hoeveelheid werk beperkt toeneemt:
1. In houtbouw: verbreedt de ligger. Niet een beetje, maar fors. Tweemaal of zo. En ... ja, dan heb je nu een probleem met de al afgeronde frees-file. Handwerk of frees-file aanpassen.
2a. Vervang de houten ligger door een UD glas-ligger van dezelfde dimensies, en
2b. Leg over de hele vleugel een laag 50 grams glas. Bij voorkeur ook nog vol beplanken, maar anders het glas uit de openingen weer wegsnijden.

Gr. Dirk.

Een "gewone" lierstart hoort toch ook wel tot de mogelijkheden lijkt me? Daar kan zelfs een Cirrus tegen...
Verder, of elektro zoveel zwaarder is waag ik te betwijfelen. Als je de setup een beetje normaal houdt (4 cellen 3200 mAh lipo, motortje van ongeveer 200) zal het geen 200 gram schelen. Als je het slim aanpakt misschien zelfs veel minder.
Voorwaarde is dan wel een motor in de neus en niet op een pilon of zo.

Ik snap niet dat dit toestel volgens een van de eerste posten 5 kg zou wegen. Dat is dan wel inclusief een 5 (!) cellen lipo en een 320 gram zware motor maar dat lijkt mij echt dwaas.

Laatst bewerkt:
Hoe het ook wordt, ik geloof er wel in dat deze INSPIRA in de uitvoering zoals besproken maar zonder koolstof rustig thermiek vliegen overleefd. Ook met electro aandrijving moet het kunnen mits een gematigde set-up wordt gebruikt. (Niet zoals Dirk zijn Alpina :mrgreen::mrgreen:. Alhoewel met deze set-up kan je ook zonder vleugels vliegen en als een helikopter landen:cool:).

Na al deze opmerkingen vraag ik me af wie deze INSPIRA zonder koolstof en glasvezel durft te bouwen.
Jammer dat ik geen tijd vrij kan maken voor deze zwever anders zou ik onmiddellijk aan beginnen. Eerst maar eens mijn lopende projecten afronden. :D

Johannes

ik heb toch nog een vraag, ontstaan door de discussie over de vleugels.
Het moet toch wel mogelijk zijn deze kist te slepen en met een beetje vaart te vliegen als ik het zo bekijk?
En wat is een mooie kist om te bouwen als tussenstap?

Justus

5 maal 11

De Inspira is een magnifieke zwever.
Wie hem bouwt volgens de originele tekening hoeft absoluut geen koolstof of andere exotische materialen te gebruiken.
Met hout van goede kwaliteit kan je ijzersterke vleugels bouwen.
Het bewijs is daar al lang van geleverd.
Wat die Duitsers ook mogen beweren.
Met 2 maal 11 op 5 voor de liggers kan er absoluut niks mislopen.

Ter illustratie.

Er vliegt hier al jaaaren een Kestrel van 4200 mm met liggers van 5 maal 8.

Na al deze opmerkingen vraag ik me af wie deze INSPIRA zonder koolstof en glasvezel durft te bouwen.
Jammer dat ik geen tijd vrij kan maken voor deze zwever anders zou ik onmiddellijk aan beginnen. Eerst maar eens mijn lopende projecten afronden. :D

Johannes

Laatst bewerkt:
Misverstand?

Ach, ik ben bang dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt.
Mijn advies is, deze INSPIRA zonder koolstof versterkingen te bouwen!
Wel de liggers veranderen zoals ik het op de tekening heb aangegeven,
of volgens het voorstel van Willy liggers 10x8mm gebruiken.
Gebruik je 10x8mm liggers moet wel de webbing opnieuw bekeken worden.
Waarom, omdat de zwakste schakel nu de lijmverbinding tussen ligger en webbing is.
Bij overbelasting van de vleugel (opvangen uit een duikvlucht) zal de bovenste ligger gaan knikken als de lijmverbinding ligger/webbing bezwijkt.

Johannes

Er vliegt hier al jaaaren een Kestrel van 4200 mm met liggers van 5 maal 8.
Dat kan ook heel goed.
Maar hangt sterk af van de dikte van het vleugelprofiel.
De Inspira heeft een dun profiel 9,4% (28,1 mm bij 300mm wortelkoorde, af te lezen van de dwg).
Dit soort schaalkisten hebben vaak 12% of 13%. Dan kom je uit op een dikte van 36 tot 39 mm.

De ligger wordt met zo'n profieldikte 64% tot 93% sterker!!! Dat is veel.

Dirk.

Edit: Ik bekeek de door mij opgeslagen fotos nog eens goed.
Daar kwam ik deze foto tegen:

full

Die liggen is aan de boven- en onderkant duidelijk voorzien van een strook koolstof.
Daarom is hij dus sterk genoeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back