Instapmodel F3A

Discussie in 'F3A' gestart door HansL, 1 jul 2012.

  1. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Nee, jouw punt was dat die accu's niet lang zouden leven. Waarvoor je nog geen bewijs aangeleverd hebt ;)

    Die 100 cycles verzin ik niet overigens, maar zijn afkomstig van een heli-vlieger. Alleen kan ik daar dus geen directe link van geven ofzo.

    Verder offtopic hier dus inderdaad zinloos om lang over door te zeuren.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je een accu met 40C belast is hij in 1 minuut en 10 seconden tot 80% ontladen. Ik denk niet dat jouw helivlieger dat doet.....
    Als je 5 minuten motorloop hebt belast je een accu met gemiddeld 10C. Reken zelf maar uit hoeveel capaciteit je dan nodig hebt om 5 minuten lang 200A te laten lopen.

    Overigens vind ik 100 cycles met accu's van zeg 150 euro ook niet direct een lekker goedkoop kostenplaatje, en of die 100 cycles ook nog 600 wordt zie ik ook niet direct.
    Maar goed, dit gaat helemaal nergens meer over.
    Dag!
     
  3. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Wie heeft het over 5 minuten lang 200A? Men vliegt nu met 10 setups die iets van 80A zullen trekken maximaal. Zou men daar continu 80A uit trekken, zou men de vliegduur ook niet halen. Of je nu met 10S 5000mAh lipo's vliegt of met 5s 10.000 mAh lipo's, de vliegduur zal nagenoeg gelijk zijn. Zo ook met 4s ~12.000mAh.

    Je praat nu naar iets toe omdat je vasthoudt aan wat je eerder zei, maar als jij van de hedendaagse packs een 4s 10.000mAh pack zou samenstellen en die zou gebruiken in een setup die maximaal een keer 180A trekt, dan heb je een gelijk vliegvermogen en vliegduur als met een reguliere setups, en gaan je accu's echt wel 100 cycles mee minimaal.

    Dát is wat ik stel, en niet iets anders ;)

    Verder zijn we het over één ding gewoon helemaal eens; en dat is dat je dat helemaal niet moet willen. Voor zulke stromen heb je een forse regelaar nodig, forse kabels, allemaal gewicht. Vanwege de hoge stromen zal er ook meer warmte ontwikkeld worden en zal de setup dus minder efficient zijn. Kortom, het levert je helemaal niets op, alleen maar dat je met een max 4s lader zou kunnen laden, alleen ben je dan een dag bezig met laden.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Bij F3A vliegen zijn andere zaken van belang dan rekensommetjes met C waarden en looptijden.
    Wat bij F3A vliegen belangrijk is is het gewicht van de Lipo s.
    De levensduur van Lipo pakketten wordt sterk beïnvloedt door het gebruik.
    Vlieg je de pakketten tot onder de 10 % restcapaciteit leeg dan is de levensduur beperkt.
    Een veilige restcapaciteit is 15 - 20 %.
    Met een 4400 Ma 10 cellen pakket kan je afhankelijk van weersomstandigheden 8 minuten vliegen.
    Het F3A A programma kan je afhankelijk van de wind en de grootte van de gevlogen figuren in 6.30- 7 minuten vliegen.
    Het F programma duurt 30 - 50 seconden langer.
    Voor het F programma zijn de nieuwe 4700 Lipo s ideaal , nu worden nog de 5000 ma lipo s ingezet.
    Zelf heb ik 3 soorten Lipo s in gebruik.
    Zippy lipo s 10 cellen 40 C 4000 ma nu ca 120 laadcycly pakketprijs € 80,- 1260 gram
    Sls lipo s 10 cellen 25 C 4400 ma nu ca 170 laadcycly pakketprijs € 120,- 1230 gram
    thunder power 10 cellen 25 C 4400 ma nu ca 50 laadcycly pakketprijs € 250,- 1035 gram.

    Alle pakketten hebben een inwendige weerstand van 0-5 ohm zodra je meer dan 30 ohm gaat meten loopt de capaciteit snel terug.

    Bij het laatste EK in Frankrijk was de Thunder power erg populair bij de Finalisten.
     
  5. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Het gewicht van de lipo's maakt dus niet uit, Ed. Uiteindelijk komt er dezelfde hoeveelheid energie uit.

    Een 5s 10000mAh pack zal grofweg hetzelfde wegen als een 10s 5000 mAh pack. Dit is ook al simpel te begrijpen als je ziet dat 10s packs vaak worden samengesteld uit 2x 5s, en of je nu 2x 5s parallel of in serie zet, zal voor het gewicht niet uitmaken ;)

    Daarom noem ik ook het gewicht van de regelaar en de bekabeling en niet dat van de lipo's. De lipo's zullen ongeveer hetzelfde wegen, ongeacht de hoeveelheid cellen die je wil gebruiken, maar bij minder cellen gaat de stroom omhoog en wordt dus de bekabeling en de regelaar zwaarder. Een 200A regelaar zal toch al snel een 100~150 gram meer wegen dan een 90A regelaar, om nog maar te zwijgen over de kabels.

    Je ziet, de rekensommetjes zijn wél van belang als het over de lipo's gaat, en het gewicht minder (binnen de discussie 'hoeveel cellen zal ik gebruiken').

    Waar het uiteindelijk om gaat, is dat Ron's opmerking geheel waar was. Je kunt wel degelijk schalen naar minder cellen, alleen door verlies in efficientie en het zwaarder worden van de regelaar/bekabeling, is dat niet bijster nuttig.
     
  6. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik vlieg zelf met een Sebart Angel .50

    Turnigy 50-65 -350KV op 16x10 6s 5000 mah 25C.

    Believe it or not, vliegtijd is 15 min en dan heb ik nog ruim over in de lipo's.
    Standaard servo's van Futaba s3001 op alle roeren

    En dit vliegt extreem goed en strak :banana:

    Ik zou deze kist aankopen en er een C50/1 motor instoppen (te verkrijgen waar je die sequence zou willen kopen) op een 16x10 en dan ga je met 6s 5000 mah ong 10min vliegtijd hebben en power ZAT. Motor is ook een stuk goedkoper dan hacker en kwalitatief beter heb deze in een Sebart Sukhoi zitten op 16x8 6s

    Ga voor de Angel perfect om te beginnen en je gaat er geen spijt van hebben. Ik laad 2 6s5000 lipo's op 8A met een goedkope
    Turnigy Mega 400W x2 (800wat in totaal) prijs inc verzenden naar belgie van ong 110 euro, is een goede lader.
     
  7. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    De Angel .50 is dan ook gewoon een goed toestel, maar de prijs is stevig.
    [​IMG]

    Je zou ook de WindS .50 kunnen overwegen:
    [​IMG]

    Of de Miss Wind .50:
    [​IMG]

    Of, als je een andere fabrikant wil:
    Kyosho Osmose:
    [​IMG]

    Zonder uitzondering goed vliegende toestellen, met elk eigen voors- en tegens. Allemaal waarschijnlijk het best op 6s te vliegen.

    Voor de basis van kunstvlucht, heb je niet persé zo'n toestel nodig. Zelfs met de meeste trainers zijn de basisvaardigheden te leren. Je maakt het jezelf er alleen wél een stuk makkelijker mee. En:

     
  8. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ze zijn inderdaad allemaal goed, heb ze ook allemaal zien vliegen.
    Er staat zelf een WindS.50 te koop op het forum van een mede clublid .
    het is een toestel dat wel goed vliegt maar is gewoon nog niet goed afgesteld, zwaarte punt ligt niet helemaal goed en de uitslagen zijn ook niet echt afgesteld, maar met een beetje afstel werk, wat normaal bij elke kist nodig is heb je een zeer goed vliegende kist !

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/167765-sebart-wind-s-50e.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het zal om budgetaire redenen toch een klasse 30 worden, waarschijnlijk een Sebart Angel.

    Ik heb niet meteen de intentie om wedstrijden te gaan vliegen, maar ik wil wel een toestel dat goed vliegt en waarmee ik de programma's kan oefenen. Dat het in eerste instantie niet 100% strak is, is dus van iets minder belang.
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Kijk, na het doorspitten van dit draadje heb ik mijn antwoord gevonden in bovenstaande quote. Ik heb behoefte in wat eenvoudige figuren. Ik versta daaronder loopings, rugvlucht, knife-edge. Het liefst met een setup op 6S. Ik vlieg nu met een Toledo Special, en die is nou niet echt neutraal te noemen. Ik weet het, hij is er niet voor gemaakt, ik moet behoorlijk wat knuppelen op er uberhaupt een knife-edge er uit te krijgen.

    In eerste instantie zocht ik een wat schaal uitziende model waarmee ik eenvoudige kunstvluchten mee zou kunnen doen. Echter ben ik wat voorzichtig, want ik wil beslist geen model waar ik in de korste keren op uitgekeken ben. 2 keer een iets mindere model is een wat slectere keuze, dan doe ik het liever in 1 keer goed.

    Persoonlijk vind ik Sebart mooi, met name de Miss Wind. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. (ik was bezig met een Miss wind hier op MBF, maar met de prijs krijgen we geen overeenkomst) Goed te vliegen op 6S, en op de motor na heb ik hier alles liggen. (servo's, regelaar en lipo's) Mijn Toledo vliegt ook op 6S, en dat gáát!

    De prijs weerhoud mij nog even, want als ik zoiets ga kopen ben ik 380€ kwijt. (voor die prijs krijg ik m vliegend) Mijn vraag, zijn er goedkopere alternatieven om naar uit wijken of is Sebart en andere soorgelijke merken een aankoop waar je beslist geen spijt van kan krijgen? (zoals het er nu naar uitziet houd ik het nog even bij de wat simpelre figuren)
     
  11. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    voor kunstvlucht is er niet echt iets beters als sebart in de '6S' klasse.
    De modellen van b.v. extreme flight en ook aantal van sebart zijn veel meer gericht op 3d vliegen.

    het beste om kunstvucht van simpele dingen tot steeds moeilijker is toch de
    wind-S en de Miss wind.
     
  12. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ik eenmalig met een Miss Wind 6s van een vriend heb mogen vliegen omdat hij eens wilde weten hoe hij verschild met een "echte" F3A kist (ik vlieg zelf met een SPark rond).
    Ik was heel positief verbaasd hoe goed dat ding vloog!! En hij was niet eens door een F3A piloot in elkaar gezet cq getrimd, waarmee ik wil zeggen dat er nog wel meer uit te halen is qua gedrag.

    Dat blijkt trouwens ook wel doordat Derk er ooit een wedstrijd F-pogramma mee gewonnen heeft.

    Als je die 380 euro kunt missen, dan zou ik het wel weten.... meteen doen. Absoluut geen miskoop.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Heren, bedankt voor de info. Sta nu op het punt om een nieuwe Miss Wind te bestellen. Heb nu echter een luxeprobleem. Ik zit te twijfelen tussen rood/groen of geel /zwart... Want dat laastse vind ik nogal erg uh.... Te opzichtig?
     
  14. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Tja, dat zul te echt zelf moeten beslissen! :)

    Wat wel een vraag kan zijn is hoe goed je het model kan zien, hoeveel contrast je hebt. Ik heb begrepen dat de rood/groene het minst contrasteert, de geel/zwarte het meest.

    Volkert
     
  15. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven

    Ik zou voor de Geel/zwarte gaan. Goed zichtbaar en dat wil je graag. Ik had eerst een blauw/rode, maar de volgende wordt een geel/zwarte :)
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bedankt voor de reacties. Ik denk dat de kleurkeuze ook hoort bij de vraag ''instapmodel''... Ik zet de kleuren even op een rijtje...

    Het zwarte/gele model. Goed te zien maar het schreeuwt enorm! Zet zo'n kleur op elk willekeurig modelveld en alle ogen zijn gericht op de ''Gerard Joling'' onder de vliegtuigen. (die trekt ook alle aandacht ;)) En niet alleen op het veld, maar zodra je de hobbykamer betreed kijken je ogen maar 1 kant op, BAM!!! daar staat ie dan op de tafel... Maar de zichtbaarheid tijdens het vliegen is wel een belangrijke factor.

    De groene versie vind ik mooi, mooier dan de blauwe. Het is misschien niet de ideale kleur om te zien, maar het is geen schreeuwkist zoals hieronder... Mooi met een fatsoendelijk jasje, eentje waar je mee voor de dag kan komen zonder echt op te vallen. (ach, met welke Sebart kan je nou niet voor de dag komen)

    Ik weet het nog niet... (ik ben nog bezig met een blauwe, als we met de prijs overeen komen neem ik de kleur maar even voor lief)


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven

    Je maakt het jezelf wel onnodig moeilijk. Wat kan jou die zgn. "Gerard Joling-effect" schelen? ( tenzij de kist fel roze is....ja dan ok) Als je het toestel maar onder alle omstandigheden goed ziet en dan is de gele toch de beste optie. Maar goed, dat is mijn mening :)
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    +1

    Liever Gerard Joling, dan zo'n kist in de prak omwille van een stuurfout. Zwart/geel is gewoon veel beter zichtbaar dan alle mogelijke kleurschema's waarin wit verwerkt zit.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    SRS, wil je in het vervolg eerst waarschuwen alvorens zulke foto's te plaatsen? Dat geeft mensen de gelegenheid eerst hun zonnebril op te zetten. Nu zit ik hier te tranen met blaren op mijn netvlies :) Het motief is ook erg neurotisch, doet me een beetje denken aan dazzle painting. Ik voel de migraine al op komen :D

    Desondanks, goede zichtbaarheid is m.i. ook het belangrijkst.


    [​IMG] [​IMG]
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Heeft iemand trouwens een afbeelding van de onderkant van de geel/zwarte?

    Volkert

    @Ron: een "echte" modelvlieger heeft toch altijd zijn zonnebril op?? :)
     

Deel Deze Pagina