Het hangt ook van je referentiekader af. Ga eens kijken hoe een groot F3A toestel met die wind vliegt, en dan begrijp je wel waarom mensen zeggen dat die Angel 30 met wind niet zó strak meer vliegt.
Voor een beginner echter een prima kist. Die ElectriFly Sequence ook trouwens.
De andere discussie; je kunt wel een 2m F3A kist op een 4s lipo vliegen, alleen ga je dan hele grote packs nodig hebben qua capaciteit, bv. 10.000 mAh. Het grote nadeel daarvan is echter dat je dan zo ontzettend lang aan het laden bent voordat je die weer vol hebt.
Ik denk dat je redenatie verkeerdom is. Het is onverstandig, vind ik, om een toestel te kopen wat het eigenlijk nét niet is, omdat je lader anders de accu's niet (tijdig) kan behapstukken. Ik denk dat je er dan beter aan doet om eerst een betere lader aan te schaffen.
Daar zul je uiteindelijk veel meer plezier van hebben, dan nu maar een kleiner kistje kopen en er dan achterkomen dat het laden nog steeds best lang duurt, omdat het nu eenmaal geen brute lader is. Graupner specificeert het niet echt, maar het zal een 50Watt lader zijn. Dan kun je een 4s pack dus grofweg met 3A laden. Dat houdt in dat je voor één enkel 4s pakket waarschijnlijk al langer dan een uur kwijt zult zijn om te laden, om nog maar te zwijgen over 2 packs.
@PH_AJH: je loopt een beetje achter. Tegenwoordig heb je packs die je 40C continu mag belasten, 60C max. Stel je pakt een 8s 5000mAh pack, dan kun je daar dus al 8 * 3.7 * 40 * 5 = 5.9 Kilowatt aan vermogen uit trekken. Uit een 4s pack van dat type zou je dus grofweg 2.5~3kW kunnen trekken, wat voldoende zou zijn voor een 5kg toestel.
Is natuurlijk een beetje theoretisch, want het andere punt heb je natuurlijk wel gelijk in, de stromen worden dan wel hoog, je zou dan rond de 200A uitkomen.
Dat kan tegenwoordig allemaal wel, maar ik denk, net als PH_AJH, dat je dat niet moet willen.
Met betrekking tot dat Great Planes toestel, mocht je de aanschaf daarvan overwegen, vraag eerst wat het ding geheel vliegklaar, inclusief lipo, weegt, en maak afspraken dat je de koop ongedaan kunt maken als dat gewicht niet klopt.
Ik zou het niet doen, ik zou eerst een goede lader kopen die ook met een behoorlijk vermogen kan laden, en dan voor een .50 toestel gaan.
Of desnoods een .50 brandstofkist aanschaffen.