Instapmodel F3A

Discussie in 'F3A' gestart door HansL, 1 jul 2012.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Iets helemaal anders wat me opvalt bij deze klasse van modellen... weinig tot geen middendekkers te bespeuren.

    Middendekkers zijn het type van model bij uitstek om zgn coupling te vermijden....

    Zijn er andere redenen die ik over het hoofd zie waarom er zo weinig middendekkers te bespeuren zijn? Constructieve redenen misschien? Maar ik zie ook weining tot geen retracts, bijna allemaal fixed landing gear aan de romp...
     
  2. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Dat heb je dan niet juist gezien, want verreweg de meeste F3A modellen zijn toch echt middendekkers. Maar vervolgens wordt het ontwerp geoptimaliseerd voor zo neutraal mogelijk vlieggedrag, de vleugel wordt dan doorgaans iets onder de thrustline geplaatst en het stabilo weer iets hoger dan de vleugel.

    Echte laagdekkers heb ik nog niet gezien in F3A, enkel middendekkers en dubbeldekkers.

    Retracts zijn tegenwoordig uit de mode, hoewel een enkeling ze nog wel toepast (Manfred Greve). Voordelen van fixed gear zijn lager gewicht, technisch eenvoudiger te realiseren en robuuster. Nadeel is de luchtweerstand. Een model met retracts is gemakkelijker neutraal te krijgen, het effect van het onderstel moet je er uit trimmen. Maar goed verreweg de meeste F3A modellen hebben tegenwoordig fixed gear en er is goed mee te vliegen dus het is in de praktijk geen groot bezwaar :)
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij de meeste modellen zit de vleugel zover onder de thrustline dat het voor mij laagdekkers lijken... maar goed, het zijn dus blijkbaar toch wel middendekkers :D
     
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    'When I use a word', Humpty Dumpty said, 'it means exactly what I choose it to mean - neither more nor less'.

    :-D
     
  5. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    In de war.
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2012
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je van plan bent je eigen F3A model te gaan ontwerpen, dan is deze discussie over hoog/laag/midden/parasol dekkers en de voor en nadelen erg nuttig.

    Maar als je van plan bent om iets te gaan kopen, dan is die design keuze al voor je gemaakt.
    Zoals Bram al aangaf zijn de huidige modellen die als F3A model worden verkocht echt ontwikkeld voor precisie kunstvlucht. Met als doel een zo neutraal mogelijk model op te leveren. Of de vleugel dan bij een model op of iets onder de hartlijn zit, of het stabilo al of niet in lijn met de vleugel is een design keuze van een specifiek model.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Daar waag ik me vooralsnog niet aan :D

    Is volledige houtbouw eigenlijk te doen en zo ja, bestaan er kits? (in de veronderstelling dat je bouwervaring hebt...en daar ga ik voor mezelf maar even van uit)

    Een Wind 50E heeft blijkbaar 2 servo's op het hoogteroer (en misschien andere modellen ook) Is dat gebruikelijk? Wordt er rol meegemixt op elevator of heeft dit een andere reden?

    Over servo's gesproken: wat is het meest van toepassing: analoog, digitaal of een combinatie van beiden?
     
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Houtbouw is te doen; in Japan zijn houtbouw kits te koop maar die worden niet geëxporteerd, verder zijn er in de USA en in Frankrijk nog wel wat tekeningen te vinden, soms levert de ontwerper dan ook een zg 'short kit'. De meeste kits zijn tegenwoordig gebaseerd op een kunststof romp.

    Twee elevator servo's is tegenwoordig heel normaal. Voordeel is dat het gemakkelijker is af te stellen. Het extra gewicht in de staart is met elektro aandrijving geen probleem omdat je met de aandrijfaccu kunt schuiven om het zwaartepunt goed te krijgen. Er worden mini servo's toegepast zodat het totale gewicht van twee staartservo's ongeveer overeenkomt met één standaardservo.

    Rol meemixen met elevator, bij mij zijn geen mensen bekend die dat doen.

    Servo's: tegenwoordig vooral digitaal omdat fabrikanten dat leveren, maar het is niet echt belangrijk, wel belangrijk zijn (geen) speling, centrering, snelheid en kracht. Of dat digitaal of analoog wordt gerealiseerd doet m.i. niet ter zake.
     
  9. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Mooi werk!

    Wat zijn de specificaties: spanwijdte en gewicht?
    Vleugels en stabilo bestaan uit een schuimkern die ingekleed wordt als ik goed gekeken heb.

    Geef je de bouwtekeningen vrij?
    Ik vlieg enkel nog elektro, dus moest ik hiervoor gaan dan wordt het meteen conversie naar elektro...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    keuze klasse 30 of 50 maakt toch wel wat verschil qua budget...

    Iemand bekend met de Great Planes ElectriFly Sequence F3A?

    Weet er eentje 2de hands te koop staan voor net geen 400 EUR met volgende setup:
    motor: C45/3 met 12 x 6 XOAR prop (hout)
    Mantis 60-80 A ESC met sbec pro van 4/5A
    4 x Hitec MG servo's
    Alu spinner

    Heb gisteren een Angel 30 E zien vliegen (met aardig wat wind) op 4S met een - dacht ik - 14 x 8 prop en dat vloog toch vrij strak...
     
  12. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    Het hangt ook van je referentiekader af. Ga eens kijken hoe een groot F3A toestel met die wind vliegt, en dan begrijp je wel waarom mensen zeggen dat die Angel 30 met wind niet zó strak meer vliegt.

    Voor een beginner echter een prima kist. Die ElectriFly Sequence ook trouwens.

    De andere discussie; je kunt wel een 2m F3A kist op een 4s lipo vliegen, alleen ga je dan hele grote packs nodig hebben qua capaciteit, bv. 10.000 mAh. Het grote nadeel daarvan is echter dat je dan zo ontzettend lang aan het laden bent voordat je die weer vol hebt.

    Ik denk dat je redenatie verkeerdom is. Het is onverstandig, vind ik, om een toestel te kopen wat het eigenlijk nét niet is, omdat je lader anders de accu's niet (tijdig) kan behapstukken. Ik denk dat je er dan beter aan doet om eerst een betere lader aan te schaffen.

    Daar zul je uiteindelijk veel meer plezier van hebben, dan nu maar een kleiner kistje kopen en er dan achterkomen dat het laden nog steeds best lang duurt, omdat het nu eenmaal geen brute lader is. Graupner specificeert het niet echt, maar het zal een 50Watt lader zijn. Dan kun je een 4s pack dus grofweg met 3A laden. Dat houdt in dat je voor één enkel 4s pakket waarschijnlijk al langer dan een uur kwijt zult zijn om te laden, om nog maar te zwijgen over 2 packs.

    @PH_AJH: je loopt een beetje achter. Tegenwoordig heb je packs die je 40C continu mag belasten, 60C max. Stel je pakt een 8s 5000mAh pack, dan kun je daar dus al 8 * 3.7 * 40 * 5 = 5.9 Kilowatt aan vermogen uit trekken. Uit een 4s pack van dat type zou je dus grofweg 2.5~3kW kunnen trekken, wat voldoende zou zijn voor een 5kg toestel.

    Is natuurlijk een beetje theoretisch, want het andere punt heb je natuurlijk wel gelijk in, de stromen worden dan wel hoog, je zou dan rond de 200A uitkomen.

    Dat kan tegenwoordig allemaal wel, maar ik denk, net als PH_AJH, dat je dat niet moet willen.

    Met betrekking tot dat Great Planes toestel, mocht je de aanschaf daarvan overwegen, vraag eerst wat het ding geheel vliegklaar, inclusief lipo, weegt, en maak afspraken dat je de koop ongedaan kunt maken als dat gewicht niet klopt.

    Ik zou het niet doen, ik zou eerst een goede lader kopen die ook met een behoorlijk vermogen kan laden, en dan voor een .50 toestel gaan.

    Of desnoods een .50 brandstofkist aanschaffen.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, ik loop niet achter maar heb wel gebruikerservaringen. Packs die je voortdurend met 40C belast leven niet lang. Zeker niet als dat tijdens een 12 minuten durend F3A programma is. Kortdurend valt het misschien nog wel mee, dat weet ik niet.

    Ik lees bij fabrikanten niks over de levensduur van packs die met 40C of 60C belast mogen worden.
    En 200A door je regelaar, bedrading en stekkers.....dat stelt ook wel eisen.

    voor het gewicht hoef je het niet te doen want als je met dubbele stromen gaat werken moet je dubbele capaciteiten hebben. Uiteindelijk schiet je er dus niks mee op en kun je beter op 8S vliegen. Volgens mij dan.
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Snel even in de manual gekeken online... nog erger: 30 Watt blijkbaar. Dat wordt dus een eeuwigheid voor 4S of zelfs 6S... Je merkt dat trouwens al bij 3S, ik laad 2200 mAh 3S Lipo's voor men Blade 450 aan 2C... max. stroom is 2,7 à 2,8 A. Ik haal dus niet eens 1,5C zeg maar...

    Misschien is dat inderdaad geen slecht idee... 150W wordt dan wel het absolute minimum voor 6S veronderstel ik.

    Brandstof wordt het niet.

    Bedankt voor het advies!
     
  15. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    @PH_AJH: levensduur ligt dan nog boven de 100 cycles. Het ging mij er even om dat het tegenwoordig wel kán, we zijn het er over eens dat je het niet moet willen.

    Dit ding (2 meter) vliegt bv. op 6s:
    [media=youtube]-W79VDCmW2k[/media]

    F3A programma's van 12 minuten bestaan overigens niet, meestal zitten deze rond de 6~7 minuten.

    Als die lader 30Watt is, wil je er ook geen 3s of 4s pattern toestel mee vliegen, of je moet 10 accu's hebben die je thuis kunt laden. Anders wordt het een hele vervelende excercitie van wachten, wachten, wachten..

    Wil je topspul, koop je een Thunderpower of Hyperion lader. Bedenk je wel dat je dan een aparte voeding nodig hebt, bij voorkeur 24 of zelfs 28 volt. Hobbyking heeft goedkopere laders die ook behoorlijke vermogens leveren.

    Graupner/Robbe: vergeet die maar als het om laders gaat. Zijn ten eerste eigenlijk altijd te duur voor wat ze leveren, en echte laders die vermogens leveren hebben ze niet, of het wordt al schreeuwend duur.

    Laders met ingebouwde 220 voeding; let daarmee op. Vaak is het zo dat ze dan 'op de voeding' maximaal 50Watt leveren, en je ze op een aparte 12v voeding moet zetten als je meer vermogen wil.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heb je een bronvermelding?
     
  17. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
    TP geeft zelf op dat hun 45C lipo's tot 600 cycles halen bij die belasting. Dan is 100 cycles toch niet meer dermate ongeloofwaardig voor jou, dat daar een harde link voor moet komen? Ga maar eens praten met een t-rex 3D vlieger, en vraag eens wat die uit hun lipo's trekken, en hoeveel cycles ze dan halen, er zal een wereld voor je opengaan ;)

    Laat ik het omdraaien.. heb jij een bronvermelding dat ze het niet halen dan? ;)

    De techniek gaat hard vooruit hoor!
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    zo...wat heb jij meegemaakt in je jonge leven dat je zo verdedigend moet reageren op een simpele vraag :confused:
    Als je goed leest in mijn vorige bericht zie je dat het mij opvalt dat fabrikanten er (volgens mij) geen uitspraak over doen. Jij zegt van wel, en puur uit belangstelling vraag ik je waar dat staat. Daar hoef je je echt niet door aangevallen te voelen.

    Dus..help me even. Waar kan ik dat lezen? En weet je toevallig ook waar andere fabrikanten daar uitspraken over doen?
     
  19. PetrolHead

    PetrolHead

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    242
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Okay dan ben ik misschien minder naïef dan jij. "up to an incredible 600+ cycles" zegt mij niet zo veel. Er staat namelijk wijselijk niet bij onder welke condities die "incredible 600+ cycles" gehaald kunnen worden.
    Volgens mij is het algemeen bekend en bewezen dat lipo's minder lang leven door ze sneller te laden en ontladen. Dus als het maximum 600 cycles is, zal dat zijn onder de meest gunstige condities. En dat zal niet zijn bij maximale ontlading en maximale laadstromen. Wat precies mijn punt was.

    Maar ik voel een discussie aankomen die voor mij niet hoeft dus ik laat het hier bij :)
     

Deel Deze Pagina