Ik ben echt een liefhebber van dubbeldekkers en heb ervaring met het bouwen en vliegen.
Ik ken 3 totaal verschillende theorieen:
1)
Bovenvleugel veel minder instelhoek geven als de ondervleugel.
Dit was het geval bij mijn Avro Tutor (niet zelf gebouwd)
De theorie hierachter is denk ik dat als de ondervleugel overtrekt door een te hoge instelhoek de boven vleugel juist meer lift gaat geven.
In normale horizontale vlucht geeft de bovenvleugel weinig lift, en vliegt de kist als een zware schouderdekker.
Ga je langzamer vliegen (en dus de invalslhoek vergroten) dan gaat op een gegeven moment de ondervleugel overtrekken, maar de bovenvleugel gaat dan juist lift leveren.
Nadeel is dus dat de kist een hogere vleugelbelasting lijkt te hebben, maar het voordeel is dat je hem in feite nauwelijks kan overtrekken.
2)
Beide vleugels dezelfde instelhoek geven.
Dit ken ik van bijvoorbeeld de tekeningen van mijn Schlundt Stampe (beide 3 graden).
Ook staat dit op de tekeningen van de Avro tutor van Y Rusticus (beide 1,5 graden)
Heb er geen ervaring mee, maar logisch zou zijn dat beide vleugels ongeveer gelijk overtrekken.
Om te beginnen moet je beseffen dat de een normaal vleugel profiel de meeste lift haalt uit de onderdruk aan de bovenzijde van de vleugel, en maar weinig uit de overdruk aan de onderzijde van de vleugel.
De bovenvleugel (die ook iets meer naar voren staat) heeft een negatieve invloed op de ondervleugel, terwijl de ondervleugel denk ik nauwelijks negatieve invloed heeft op de bovenvleugel.
Waarschijnlijk zal de ondervleugel eerder onvertrekken als de bovenvleugel, wat toch een veilig overtrek gedrag geeft.
3) De onder vleugel 0,5 graad minder instelhoek geven als de bovenvleugel.
Dit komt het meeste voor.
De orginele full-scale Stampe SV4B en SV4C hebben onder 4 graden en boven 3,5 graden instelhoek.
Stampe heeft hier veel research in gestoken, de weg van SV4 via SV4bis tot SV4B was er een van veel experimenteren met de vleugel afmetingen, profielen en instelhoeken.
Een bekend, goed vliegend model dubbeldekker, de Lazy Ace heeft onder 1,25 en boven 1,75 graad instelhoek (Clark-Y profiel geeft veel lift bij kleine instelhoek)
Ook dit model is bekend dat het goed vliegt.
Ik zie dat dit ook toegepast wordt bij de Staggerwing, waar de bovenvleugel achter de ondervleugel zit.
En hoe bouw ik mijn dubbeldekkers?
Ik houd boven en onder de invalshoek ter hoogte van de romp gelijk, dat werkt makkelijk en is ook makkelijk te controleren.
Vervolgens bouw ik de bovenvleugel met wat tipverdraaing, zodat gemiddeld de instelhoek van de bovenvleugel 0,5 graad minder is als de ondervleugel.
Dit werkt bij mij tot volle tevredenheid en ik ben van plan dit ook te gaan doen met mijn eigen Stampe.
Groeten Willem