Instellingen delen sky assistant vario

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb sinds een paar dagen een sky assistant.

Nu vroeg ik me af hoe hebben jullie je vario ingesteld?

Kunnen julie dat hier onder weergeven?
Dan hoef ik het wiel niet nog een keer uit te vinden.

Dus hoe hebben jullie de gevoeligheid staan. (vario) (ik wil niet zo'n zenuwachtig ding)
De spraak automatisch of iedere zoveel seconden?
Temperatuur
voltage.
En hoe loggen jullie?

Goed idee, ik heb nu ook maar iets ingestelt maar ik weet niet of het allemaal optimaal is.
Wellicht dat de profs meer willen loslaten. E.e.a. is bij de meesten wel op gevoel denk ik zo

Hoi Bertus,
Ik zal binnenkort even een printscreen maken van mijn instellingen. Ik vlieg hiermee eigenlijk met al mijn zwevers. Van een 2-as zwever van 2m tot een 4 kleppen kist van bijna 3,5m en dat gaat allemaal prima. Ik heb toen ik mijn SA voor het eerst had ook alle basisinstellingen direct overgenomen van Arjan, vanaf daar heb ik het naar eigen wil aangepast.

Groeten Rick

Goed idee Bertus! Net als Rick zal ik mij SA eens tevoorschijn toveren en de instelling hier delen.

Groet,

Jacob

Hoi Bertus,
Hier dan het plaatje van mijn instellingen op het moment:

full

Ik heb aangegeven dat elke 50m stijging gemeld moet worden. Als de spanning van de ontvangeraccu met 0,1V zakt of als hij onder de 4,7V komt krijgt ik een waarschuwing. Ook probeer ik al een hele tijd te regelen dat ik met het omzetten van een schakelaar op de zender de actuele hoogte, voltage en temperatuur kan horen, echter krijg ik dit nog steeds niet lekker voor elkaar. De ene keer werkt het, de andere keer hoor ik alleen steeds dezelfde piep-toon achter elkaar door.
Loggen doe ik altijd. Ik heb een vaste manier voor het archiveren van de log's. Elk vliegtuig heeft een eigen afkorting zodat ik al mijn vluchten geordend op model en datum op kan slaan.

Succes!

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook probeer ik al een hele tijd te regelen dat ik met het omzetten van een schakelaar op de zender de actuele hoogte, voltage en temperatuur kan horen, echter krijg ik dit nog steeds niet lekker voor elkaar. De ene keer werkt het, de andere keer hoor ik alleen steeds dezelfde piep-toon achter elkaar door.

Probeer de uitslag van het schakelkanaal eens groter te maken.
Heeft bij mij geholpen.

Mvg
Rob

Probeer de uitslag van het schakelkanaal eens groter te maken.
Heeft bij mij geholpen.

Mvg
Rob

Hoi Rob,
Dat zal ik binnenkort meteen even proberen ;)
Op het moment heb ik hem van -140% tot +140% staan. Wellicht dat als ik er 150 van maak dat hij dan wel functioneert.

Bedankt voor de tip!

Groeten Rick

Ik heb dan wel een Picolario Talk, maar toch. Erg handig vindt ik dat je om de 10 seconden hoort hoe hoog je zit. Dat vindt ik fijn als je met hangen en wurgen probeert hoogte te winnen, of als je het benauwd krijg van teveel hoogte. Dan weet je sneller of je stijgt danwel eindelijk hoogte weet af te bouwen.

Misschien kan je dat bij de Sky assistant ook instellen, e.a. is persoonlijk natuurlijk.

Ik vind het juist prettig dat je met een schakelaar de hoogte kan laten horen.
Al je aan het worstelen ben om boven te blijven, vind ik het juist weer lastig om iedere keer een stem te horen.

Ik heb mijn huidige vario ook wat traag staan, zodat hij niet bij 1 meter omhoog begint te gillen en bij iets zak hij doet of je gelijk moet landen.;)
Maar misschien wijzigt dat wel als ik een echte thermiek zwever heb.
Ik weet dus wel wat in ongeveer wil maar niet hoe dat met de sky (ik bedoel de stand van de schuifjes) ingesteld moet worden.
Ik zag zaterdag overigens de buizerds hier achter al weer cirkelen.

Ik volg dit draadje met belangstelling, waarbij ik nog een paar nachtjes ga slapen om daarna te besluiten om een volledige set aan te schaffen. (bestaat uit een variometer en portofoon die in de aanbieding is)

Het is meer dan alleen een loggertje en ik denk wel een welkome aanvulling tijdens het vliegen. Nu moet ik alles op het zicht doen, en op grote hoogte is het niet altijd goed te zien.

Ik heb gisteren de vario voor het eerst in een kist gehad.
Mijn maat heb ik hem laten afstellen en gezegd wat ik wilde.
wat mij opvalt is dat hij positiever is over thermiek als mijn andere vario.
Ik heb ze namelijk beide in mijn kist gehad met twee ontvangers aan mijn t shirt gehangen.
We zijn nu aardig in de goede richting, alleen krijgen we de externe temperatuur voeler niet aan hij geeft 0 graden aan wat zou dat zijn?
We gaan volgende keer verder met instellen als hij voor ons gevoel goed is ingesteld zal ik het hier tonen.

Na wat worstelen en erg veel hulp van mijn maat zaterdag voor het eerst eens kunnen loggen.
Volgens mij moet ik alle vluchten terug kunnen zien maar dit was de laatste van zaterdag.
wat de lijnen en getallen allemaal betekenen weet ik nog niet precies.
Maar dit hebben we alvast.
full

Ik denk dat de vluchten aan elkaar staan als ik naar de tijden kijk.
Maar wat is het getal rechts op de hoogste groene piek? (Als je de foto vergroot is het te lezen)
En het blauwe met rode lijntje wat is dat?

En de externe temperatuur geeft 0 graden aan hoe krijg ik dat werkend?

Ik vloog trouwens met een excel competition 3. 2210 mm spanwijdte

Ik denk dat de vluchten aan elkaar staan als ik naar de tijden kijk.
Zo te zien zijn het twee vluchten; één van ongeveer 27 minuten en één vlucht van bijna 50 minuten

Maar wat is het getal rechts op de hoogste groene piek? (Als je de foto vergroot is het te lezen)
Dat is je maximaal bereikte hoogte in meters.....maar ik vraag me af of dat wel klopt want....
En het blauwe met rode lijntje wat is dat?
Dat is je stijg/daalsnelheid in meter/s. Rood= stijgen, blauw=dalen. Daar heb je extreme getallen. Ik denk dat je de vario op een plek hebt zitten waar hij sterke luchtstroming vangt, anders kan het nooit. Daar kan ook die enorme hoogte vandaan komen. Je hebt een maximale daalsnelheid van 351m/s ofwel 1260 km/u geklokt. Je excel is wel rap maar dat haalt hij niet denk ik :-)

En de externe temperatuur geeft 0 graden aan hoe krijg ik dat werkend?
Je hebt al een temperatuurlijntje, dat is die paarse. Die werkt.

Hallo Arjan
De hoogte klopt aardig want we hebben eerder een andere vario er bij gehad en dat was gelijk.
Ook in andere kisten.
De extreme daalsnelheid kan inderdaad niet kloppen.
De vario ligt onder mijn vleugel in de romp misschien een slangetje plaatsen aan de vario?
Ik zal het eens goed uitzoeken als hij alleen foute waarden aangeeft bij snel duiken heb ik er geen moeite mee.

Ja de paarse lijn snap ik maar waarom zegt hij 0 graden als ik de schakelaar over haal?

En wat is de witte lijn?

Bertus,
Als je op "configuratie"klikt (bovenaan in het beeld) en dan op "kleuren" zie je precies welk lijntje wat is. Ik zie bij jou geen witte, wel een gele en dat is de spanning die je ontvanger krijgt. Zo te zien gebruik jij een BEC.
Dat je "0 graden" te horen krijgt betekent dat je de verkeerde sensor om laat roepen. Dat kun je instellen als je de vario aansluit op je PC, en ik ga even zoeken wat je precies moet wijzigen

oeps ik had de witte lijn uitgezet maar kan hem hier oproepen er staat ppm bij volgens mij.

Nu nog even van het weer genieten de sensor instellingen ga ik zeker bekijken.
Ik zal laten horen als het lukt.

Bedankt alvast voor je hulp.

Ik heb de vario in een stukje schuim gestopt, ben je van die rare stijg/daal waardes af :-)

----------------------
Sent from iPhone.

Die waardes zeggen mij niet zo veel als ik de juiste hoogte maar hoor.

De witte lijn PPMv staat er bij ze geven het weer in ms.

De externe temperatuur krijg ik niet aan de praat tenminste hij praat wel maar zegt 0 graden.
Dat lijkt me wat weinig met een dag als vandaag.;)

Zoals ik eerder al heb belooft zal ik mijn instellingen plaatsen hoe ik mijn vario heb ingesteld.
Ik heb de sky assistant samen met mijn schulz vario in mijn excel gehad.
Die vond ik lekker weergeven ook een geluid op een nulletje vind ik prettig.

Nu zal het bij iedereen niet als prettig ervaren maar ik vind dit de fijnste instelling.

full

Hier nog even de log met witte lijn. (bijna onderaan)

full

Back