Afgelopen weekend was de Eurotour te gast in Slowakije. Voor deze wedstrijd ben ik alleen op pad gegaan. Ik zou samen gaan vliegen met de Duitse deelnemer die ook in zijn eentje zou deelnemen. Er waren uit eindelijk 7 nationaliteiten aanwezig. Na 1250 Km gereden te hebben kwam ik vrijdag rond de middag op het veld.
Een mooie locatie van 13 ha in privé eigendom. De organisatie was in handen van oud wereldkampioen Jan Littva. Alles was top geregeld, een mooi veld en een goede camping met voorzieningen als stroom, meerdere toiletten en douches. Verder was er drank en snacks te verkrijgen. Ook de lunches waren verzorgt. Vrijdagavond maakten veel deelnemers er een grote party van. Allerlei thuis gestookte drank kwam voorbij. Vooral de Hongaren waren de rest van de wekend kansloos.

De weersomstandigheden waren het hele weekend top. Weinig wind, alleen maar zon, en een maximale temperatuur van rond de 30 graden. Zaterdag werd om 09:00 uur gestart. De 52 deelnemers waren in 7 groepen ingedeeld. Er zouden 7 ronden volgen. Daarna zouden de beste 9 in 3 ronden Fly-off voor de overwinning gaan strijden.
Zoals vaker begon Ik slecht. Moeite met de omstandigheden op het veld. Het was even wennen. Daarna kwam de opmars naar boven. Na dag 1 stond ik 19de, de fly-off leek ver weg. Zondagochtend waren de omstandigheden lastiger. De top 20 ging ervoor en dat resulteerde in flinke verschuivingen. Uiteindelijk zelf met een 1000 in ronde 7, de enige van het hele weekend, als negende de fly-off in gekomen. Een resultaat die ik in de ochtend nog niet zag aankomen.
In eerste twee ronden van fly-off bewust beperkt risico genomen. In het begin was het vaak hard werken, boven een bepaalde hoogte ging het redelijk hard omhoog. Je moest er alleen eerst komen. Mijn coach gaf na ronde 2 dat het podium erin zou zitten. Ze vroeg of ik voor de overwinning zou willen gaan. Voor de start van ronde 3 was het duidelijk dat de bel 50 meter achter de corridor zou zijn. Ik ging voor de 20 meter. Achteraf een prima keuze. Na minuten op lage hoogte ging het langzaam omhoog. Drie keer vol vliegen en 50 landingspunten was mij nog niet gelukt. Zeker niet vanaf 30, 34 en 23 meter starthoogte. Uit eindelijk was het voldoende voor de overwinning. Zo gaaf om mee te maken, winnen was mij in 30 jaar Eurotour nog niet gelukt. Dan kun je alleen maar blij en trots zijn.
De Prestige 2PK FAI-Limit was de kist voor dit weekend. Al dat laag starten heeft wel nadelen, diverse midair’s waren het gevolg. Zelf had ik schade in ronde 2. Gelukkig goed te repareren, een voordeel van een solid core.
Wat heeft er voor gezorgd dat ik kon winnen ? Eigenlijk geen idee, het zat gewoon niet tegen. Verder heb ik goed opgelet voldoende te hydrateren en zat ik vaak met een koelvest aan onder mijn tent. Misschien overdreven, maar het werkte wel. Eigenlijk het hele weekend weinig last gehad van de warmte.
Verder heb ik down mee geprogrammeerd bij de start. Zo blijf ik makkelijk laag. Ook heb ik geluisterd naar een clubgenoot die het vreemd vond dat zonder streamer op mijn zender vloog. Het is gewoon een optelsom van kleine dingen.
Zaterdag de laatste ronde van het NK in Dalfsen. Aanmelden kan nog tot morgenavond.