Internationale wedstrijden 2023

Als ik de filmpjes bekijk is er toch iets wat ik niet snap, maar ik vlieg dan ook geen F5J. Er wordt vlak voor het verstrijken van de 30 seconden motorlooptijd door veel deelnemers vaart gemaakt met volgas. Dat kan ik nog volgen, maar waarom wordt er niet aangedoken om op 40 seconden laag te vliegen als de F5J starthoogte wordt bepaald door bv. een Altis waarna de snelheid weer omgezet wordt in hoogte.

Jouw laatste start in de fly off was iets van 20 meter hoog. Was van de F5J hoogte niet bv. 5 meter te maken door op die hoogte met hogere snelheid te vliegen na aanduiken waarna je na vaststellen van de F5J hoogte op 40 seconden weer op kon trekken?

Ik hoop dat ik niet onduidelijk ben.

De starthoogte wordt vastgesteld op 10sec ná dat je de motor uitschakeld juist om die Zoom uit te sluiten. Die snelheid 10 sec vasthouden om dan nog proberen een paar meter te pakken lukt vrijwel niet omdat die kisten zo weinig inertie met zich mee nemen dat de vaart er ook relatief vlot weer uit is.

Dat vaart maken doen ze onder die omstandigheden om je eigen bel te creëren. Het is warm, windstil en weinig reliëf dus weinig waar een bel van los kan komen, door die rondjes te maken creëer je en verstoring die in een stijgende bel kan veranderen. Is een geintje wat ze onder die omstandigheden hebben uitgevonden.

Ter verduidelijking, De starthoogte is de maximale hoogte in de tijd tussen de start van de motor en tot 10 seconden nadat de motor is uitgezet. Aanduiken en dan weer up geven maakt pas wat uit als je na 10 seconden nadat de motor gestopt is, nog hoogte kunt maken. Dit is in de praktijk meestal niet zo.

Zo is het, daarom werkt aanduiken niet maar energie in je model stoppen om 10 seconden na motorstop wat extra hoogte te maken kan wel. Uit ervaring kan ik zeggen dat het niet eenvoudig is om dat te doen.

Bedankt voor jullie toelichting.
Ik was dus in de veronderstelling dat de F5J starthoogte op exact 40 seconden na motor aan wordt vastgesteld.
Logisch dat dat niet zo is natuurlijk. Volgende keer beter lezen :hammer:

To record and display the maximum height attained (Start Height), above a ground level reference between the instant of motor start and 10 seconds after the motor is stopped

Gauw terug naar het onderwerp "Internationale wedstrijden in 2023".

Na een lang seizoen van internationale wedstrijden is het goed om terug te kijken. Uiteindelijk hebben vier vliegers onder Nederlandse vlag deelgenomen aan de wedstrijden in Tsjechië, Nederland, Zwitserland, het VK en Slowakije.

Gezamenlijk zijn er vier FO-plekken behaald en viel er één podium te vieren. Niet slecht als je bedenkt dat er per wedstrijd één of twee Nederlandse deelnemers waren. Een super resultaat wat mij betreft. Het niveau in Nederland is nog niet zo slecht.

Als ik voor mijzelf spreek, kan ik zeggen dat ik van alle vijf de wedstrijden evenveel genoten heb. Je doet niet alleen mee voor een leuk resultaat. Je ontmoet de leukste mensen en je meet je vliegers uit heel Europa. Je komt op nieuwe velden, je moet je aanpassen doordat je vliegt in niet Nederlandse omstandigheden, je ziet andere tactieken en je leert er veel van. Kortom je ontwikkelt je en maakt progressie.

Ik verwacht voor 2024 een plus in de Nederlandse deelname op de Eurotour en in de Wordcup. Zoek elkaar op als je interesse hebt, samen reizen en deelnemen maakt het nog leuker en gezelliger.

Back